Neuvolakäynnit

Tietääkö muut jo tuutteko saamaan perinteisen pahvisen neuvolakortin vai onko digipalvelut käytössä? Mulla oli 2021 vielä pahvinen neuvolakortti Etelä-Pohjanmaalla käytössä, ja kun muutettiin sit vikalla kolmanneksella vasta niin mentiin loppuun asti sillä. Pahbikortti oli kyllä kaunis, ja ihanan konkreettinen asia. Ja siitä sai helposti kotonakin kuikuiltua lukemia tms jo halusi. Nyt mulla on digi"kortti", ipana, mihin piti jo käydä vastailemassa esitietoja ja kyselyitä. Ulkomuistista koitin muistella minkä tyylisiä testejä mahdoin täyttää paperilomakkeelle esikoista odottaessa, siellä ipanassa kun oli kaikki lomakkeet sekaisin eikä merkitty että mitkä kuuluisi raskauteen 😅 valkkasin sit ravinto- ja liikuntakyselyt, auditin, ja ne perus esitiedot. Niissä esitiedoissakin vain oli sekavia kohtia, missä mietin että kuuluukohan ne ite täyttää vai neuvolatädin (esim montako raskautta, montako lasta. Merkkasin nyt että 2 raskautta eli tämä mukaan ja 1 lapsi eli esikoinen. Toivottavasti meni oikein ja kuului itse täytettäviin 😅).
Mä sain digin ja käsitykseni mukaan se on siinä. 🙈 Kalenteriharrastajana olisin arvostanut perinteistä piirun verran enemmän, mutta tätä tää on 😅

Täytin ipanasta kans just auditin, liikunta- ja ravintokyselyt sekä jonkun verran esitiedoista. Ja raskauksien määräksi 1, ku tää on ensimmäinen raskaus (se ei antanut jättää sitä nollaksi 😅). Palautetta neuvolakäynnillä odottaen 🙈😅

Tietääkö muut jo tuutteko saamaan perinteisen pahvisen neuvolakortin vai onko digipalvelut käytössä? Mulla oli 2021 vielä pahvinen neuvolakortti Etelä-Pohjanmaalla käytössä, ja kun muutettiin sit vikalla kolmanneksella vasta niin mentiin loppuun asti sillä. Pahbikortti oli kyllä kaunis, ja ihanan konkreettinen asia. Ja siitä sai helposti kotonakin kuikuiltua lukemia tms jo halusi. Nyt mulla on digi"kortti", ipana, mihin piti jo käydä vastailemassa esitietoja ja kyselyitä. Ulkomuistista koitin muistella minkä tyylisiä testejä mahdoin täyttää paperilomakkeelle esikoista odottaessa, siellä ipanassa kun oli kaikki lomakkeet sekaisin eikä merkitty että mitkä kuuluisi raskauteen 😅 valkkasin sit ravinto- ja liikuntakyselyt, auditin, ja ne perus esitiedot. Niissä esitiedoissakin vain oli sekavia kohtia, missä mietin että kuuluukohan ne ite täyttää vai neuvolatädin (esim montako raskautta, montako lasta. Merkkasin nyt että 2 raskautta eli tämä mukaan ja 1 lapsi eli esikoinen. Toivottavasti meni oikein ja kuului itse täytettäviin 😅).
Mä oletan, että mulle tulee se pahvinen kortti, koska esitietolomakkeetkin tulee paperisena täytettäväksi. Siinä puhelussa varmistin vielä, ettei niitä pystyisi täyttää missään digitaalisesti, ja kuulemma ei oo heillä vielä käytössä 🤔

On kyllä kiva, jos saa sen pahvisen niin jää konkreettinen muisto siitä. Oma äitikin rupes kaivelemaan mun neuvolakorttia kätköistään, että voi sitten vertailla niitä 😄♥️

Juu, raskaudet on aina kirjaimellisesti raskauksien määrä. Esim mulla on G5P1, eli viisi raskautta ja yksi lapsi. Tämä raskaus on se viides. Viime kierron kemiallista ei laskettu, mutta keskenmenot lasketaan.

Täällä taitaa tulla paperinen kortti vielä

Täällä oli neuvolan ensikontakti eilen, kalsiumlisä piti käydä sen jälkeen hakemassa apteekista kun oma kalsiumin saanti ruokavaliosta jää alle suositusten. Reilun parin viikon päästä sitten varsinainen ensikäynti, jossa asiaa vähän enemmän tulossa ja puolisokin onneksi pääsee sinne mukaan töiltään. Ajateltiin, että hän osallistuu nyt ainakin tuohon ensikäyntiin ja sit toki näihin olennaisiin ultraääniin, muuten mennään varmaan vähän fiiliksen ja käynnin aiheiden mukaan. Onko teillä puolisojen kanssa millaisia suunnitelmia neuvolakäynneille? Onko puolisot tulossa mukaan niin usein kuin vain pääsevät vai tarkemmin harkituille käynneille? :)

Kun/jos sinne asti päästään niin puoliso tulee varmaan vaan uä käynneille (toisella paikkakunnalla ne). Tuskin neuvolaan ennättää töiltään. Ei tainnut esikoisen aikaankaan olla kun jossain yksittäisessä neuvolassa mukana.

Täällä oli neuvolan ensikontakti eilen, kalsiumlisä piti käydä sen jälkeen hakemassa apteekista kun oma kalsiumin saanti ruokavaliosta jää alle suositusten. Reilun parin viikon päästä sitten varsinainen ensikäynti, jossa asiaa vähän enemmän tulossa ja puolisokin onneksi pääsee sinne mukaan töiltään. Ajateltiin, että hän osallistuu nyt ainakin tuohon ensikäyntiin ja sit toki näihin olennaisiin ultraääniin, muuten mennään varmaan vähän fiiliksen ja käynnin aiheiden mukaan. Onko teillä puolisojen kanssa millaisia suunnitelmia neuvolakäynneille? Onko puolisot tulossa mukaan niin usein kuin vain pääsevät vai tarkemmin harkituille käynneille? :)
Mun puoliso olisi tosi innoissaan tulossa joka käynnille, mutta tuskin töiltään ihan kaikkiin pääsee. Hän on muutenkin ollut nyt vähän sillä asenteella, että kyllä ne siellä neuvolassa sitten kertoo mitä tapahtuu, eikä oo halunnu ottaa etukäteen selvää oikeen mistään. Niin parempi ois sit päästä mukaan, jos haluu tietää missä mennään 😂

Oma puoliso tahtoisi päästä mukaan mahdollisimman monelle neuvolakäynnille ja koska tekee vuorotyötä, niin ois ehkä mahdollistakin saada järjestettyä sellaisille päiville, kun hänellä vapaata töistä.

Mua on alkanut jännittää eka neuvolakäynti hirveästi, etenkin sen takia, että itsellä ylipainoa jo valmiiksi ja pelkään miten siihen neuvolassa suhtaudutaan. En oo käynyt itse vaa’allakaan nyt pariin vuoteen ja vaikka yritän ajatella, että nyt painoa tarkkaillaan nimenomaan vauvan terveyttä ajatellen, niin ajatus punnituksista ja painon seuraamisesta stressaa jo etukäteen 😓

En aio ottaa puolisoa mukaan kuin nt- ja rakenneultraan ja sit aikanaan tunnustamaan isyyden (ei olla naimisissa ni pakko tunnustaa 😆).

@Kesävauva jos sattuu hyvä terkkari, ni saattaa jopa vaaka-ahdistus helpottaa raskausaikana! Mulla auttoi hyvät terkkarit siihen, ettei mua enää ahdista vaaka, vaikka taas ja edelleen oon lihavan puolella 😅 Nykyään se on mulle vain numero. Toivon sulle siis hyviä terkkareita jotka ei tee asiasta liian suurta numeroa, ja jotka jos kerrot ahdistuksen tunteista osaavat sinut huomioida ❤️

En aio ottaa puolisoa mukaan kuin nt- ja rakenneultraan ja sit aikanaan tunnustamaan isyyden (ei olla naimisissa ni pakko tunnustaa 😆).

@Kesävauva jos sattuu hyvä terkkari, ni saattaa jopa vaaka-ahdistus helpottaa raskausaikana! Mulla auttoi hyvät terkkarit siihen, ettei mua enää ahdista vaaka, vaikka taas ja edelleen oon lihavan puolella 😅 Nykyään se on mulle vain numero. Toivon sulle siis hyviä terkkareita jotka ei tee asiasta liian suurta numeroa, ja jotka jos kerrot ahdistuksen tunteista osaavat sinut huomioida ❤️
Kiva kuulla myös positiivisia kokemuksia, että noinkin voi käydä! Tota mietin itsekin, että ehkä pitää vaan itse myös heti alkuun kertoa, että paino on arka aihe itselle ja ahdistanut jo etukäteen, niin toivottavasti vastassa olisi sellainen tyyppi, joka osaisi sitten asian huomioida. Vähän samalla tavalla kuin aina hammaslääkäriin mennessä kerron jo ovella että pelkään hammaslääkäriä 😂

Mä oon jo päättänyt, että ekalla kerralla kerron että vaaka ahdistaa ja että mut saa punnita, mutta en itse halua kuulla lukemaa. Mulla on vähän ongelmallinen suhde ruokaan ja painooni. Oon aina ollu hoikka ja mulla on käyny niin, että vaa'an lukeman noustessa tiettyyn numeroon oon aikalailla lopettanu syömisen vaikka oon olluki selkeesti normaalipainoinen. Et haluisin välttää tän riskin, jos vaan suinkin mahollista. Olis yks ahdistava asia vähemmän.

Mä oon jo päättänyt, että ekalla kerralla kerron että vaaka ahdistaa ja että mut saa punnita, mutta en itse halua kuulla lukemaa. Mulla on vähän ongelmallinen suhde ruokaan ja painooni. Oon aina ollu hoikka ja mulla on käyny niin, että vaa'an lukeman noustessa tiettyyn numeroon oon aikalailla lopettanu syömisen vaikka oon olluki selkeesti normaalipainoinen. Et haluisin välttää tän riskin, jos vaan suinkin mahollista. Olis yks ahdistava asia vähemmän.
Tää on hyvä idea, ettei itse kuule painoa. Näin olen myös kuullut monen tekevän, kelle lukema tuottaa ahdostusta. Turhaa tietoa tosiaan itselle etenkin jos muutenkin tietää jo sen olevan sellainen asia mikä ahdistaa.

Itteäkin pelottaa neuvolakäynneissä eniten se oman painon muuttuminen raskausaikana. Syömishäiriötaustaa, nyt BMI 40+ kiitos ahmimishäiriön ja pelottaa millainen vastaanotto on neuvolassa. Tiedän ylipainon riskit ja sen vaikutukset raskauteen, toivon vaan, ettei niistä jankkaamalla jankutettaisi joka kerta, vaikka tärkeä aihe toki onkin.

Puoliso meinasi, että tulee vain ultraan. Olisin toivonut ensikäynnille mukaan, mutta ymmärrän, ettei kolmannen kohdalla tietää, ettei siellä tapahdu mitään ihmeellistä.

Mulla olis ke eka neuvolakontakti puhelimen välityksellä. En osaa sanoa että lasketaanko tätä ekaks neuvolaks.

Onko kellään kokemusta Turun neuvoloista saako helposti varhaisultra-aikaa julkiselle? Mulla on ollu tätä kummallista tiputteluvuotoa ja kipua ja oireiden häviämistä ja takastulemista niin pohdin et haluaisin ehdottomasti sittenki lääkärille. Aluks ajattelin et maksan siitä neuvolan sivutaskun ultrasta, mutta nyt kun tuli tätä epävarmuutta ni haluaisin lääkärille.

Onpa mielenkiintosta, että sähköisiäkin neuvolakortteja on luotu. Ei ainakaan unohtuis kotiin neuvolakortti käynniltä, eli pelkkää plussaa😄 en tiedä tosin miten täällä on..

Minun puoliso on tulossa mukaan jokaiselle käynnille. Pyritään siihen että hän pystyy myötäelämään tätä raskautta mahdollisimman hyvin ja jotta tämä myös konkretisoituu hänelle. Käsittääkseni neuvolassa käsitellään koko perhettä eikä vaan raskaana olevaa? 😊

Minun puoliso on tulossa mukaan jokaiselle käynnille. Pyritään siihen että hän pystyy myötäelämään tätä raskautta mahdollisimman hyvin ja jotta tämä myös konkretisoituu hänelle. Käsittääkseni neuvolassa käsitellään koko perhettä eikä vaan raskaana olevaa? 😊
Ainakin heidän pitäisi huomioida koko perhe 😊 tottahan eniten kysymyksiä luonnollisestikin tulee sille jonka sisällä se lapsi kasvaa, mutta jos puoliso on mukana niin hassua se olisi jos hänet vain sivuutettaisiin täysin koko käynnin ajan. Mutta eroa voi olla, kuinka hyvin terkkari jutustelee ja kyselee pakollisten asioiden tai fyysisten oireiden lisäksi.

Ainakin heidän pitäisi huomioida koko perhe 😊 tottahan eniten kysymyksiä luonnollisestikin tulee sille jonka sisällä se lapsi kasvaa, mutta jos puoliso on mukana niin hassua se olisi jos hänet vain sivuutettaisiin täysin koko käynnin ajan. Mutta eroa voi olla, kuinka hyvin terkkari jutustelee ja kyselee pakollisten asioiden tai fyysisten oireiden lisäksi.
Toivon että saadaan hyvä terkkari ja tämä toteutuisi <3

Takaisin