Neuvolakäynnit

Kävin maanantaina neuvolassa ekaa kertaa. Kiva terkkari otti vastaan. Muuton takia on tosiaan ihan uusi neuvola ja työntekijä. Pieni paikkakunta ja paljon tuttuja nii hieman jännitti, jos joku sattuu näkemään... 😂 Laskettu aika on kuukautisten perusteella 30.8., mutta koska mun kierto on ollut aina pidempi kuin 28 päivää, uskon lasketun ajan olevan oikeasti syyskuun puolella. Se toki selviää vasta ultrassa. Tässä pikkupaikassa kun ei missään tehdä varhaisultraa eikä nappaa lähteä sen takia ajelemaan yli 100km suuntaansa 🙈
 
Tarkotatko tolla virtsatestillä niitä ph-liuskatestejä joil tsekataan että virtsas ei näy mitään kummaa? En ees muista, että siinä olis ollut jotain rakkoaika vaatimuksia🤔Vai onko teil tehty siis raskaustesti vielä neuvolassa😯?

Tossa ultrataanko/kuunnellaanko sydänääniä yms. on semmonenkin puoli, että se ei ole niin helppoa kuin mitä maallikolle saattaa vaikuttaa. Sit isommilla viikoilla, ehk jotain 10+ sykkeet kuuluu varmaan kohtuu helposti, mutta oon ymmärtänyt että toi ultraaminen on oikeesti aika vaikeeta ja vaatii kovaa ammattiosaamista. Mutta itse ainakin jos oisin kätilö/neuvolaterkka välttäisin tilannetta jossa kokeillaan löytää vähän liian varhasilla viikoilla vaikka just sykettä ja aiheutetaan odottajalle vaan ihan sikana turhaa huolta, vaikka kaikki olisikin kunnossa.

Esikoisesta eka neuvola 8.rv oli juurikin vain juttelua ja tietojen läpikäymistä. Silloin kysyivät haluanko tulla 10 viikolla kuuntelemaan sykkeet ja halusin ja niitä etittiinkin sit pitkä tovi ennenkuin saatiin kuulumaan(istukka oli edessä).
Ei ole mitään raskaustestiä täälläkään. Siis ilmeisesti se testi, millä katotaan onko virtsassa valkuaista (?) En tiedä miten se tehdään. Olen vain aina pissannut purkkiin ja neuvolan työntekijä hoitanut testaamisen. En tiedä onko siinä mitään rakkoaikaa. Ehkä toi 4h on ihan vain sen takia, että tulee ylipäätään jotain mitä testata 😅
 
Täällä on eka neuvola takana. Menin tosi kiusaantuneena eikä yhtään olisi huvittanut, mutta kylläpä olikin hyvä käynti ja sain paljon mielen päällä olleita asioita purettua ja tarkkanäköinen neuvolan hoitaja bongasi paljon sellaistakin mistä en ollut ajatellut edes puhua, mutta oli tosi hyvä saada mielen päältä pois. Sain myös ohjeistuksia, mistä saada jeesiä, jos tarttee enemmän jutella. Virtsatestissä piti btw olla nyt ekalla kerralla rakkoaika, koska katsottiin myös mahdollinen tulehdus. Jatkossa sitten vain ne proteiinit vai mitä ovatkaan, niin ei tartte olla virtsaamatta sen pidempään ennen sitä. Hemoglobiini oli vähän matala, mutta vielä ei rautaa suositella ja verenpaine tietty taivaissa lääkkeistä huolimatta.
 
Muuttuiko kellään ensimmäisellä neuvolakäynnillä raskausviikot/laskettuaika? Täytin juuri sähköiseen äitiyskorttiin kaikki tiedot (milloin viimeksi ollut kuukautiset, kierron pituus jne.) ja sen mukaan olisin nyt 5+3, vaikka laskureiden (ja terveyskirjaston kaavan) mukaan olisi 5+6. Näyttää siltä ettei tuo äitiyskortti huomioikaan kierron pituutta, vaan laskee keskiarvon mukaan 🤔
 
Muuttuiko kellään ensimmäisellä neuvolakäynnillä raskausviikot/laskettuaika? Täytin juuri sähköiseen äitiyskorttiin kaikki tiedot (milloin viimeksi ollut kuukautiset, kierron pituus jne.) ja sen mukaan olisin nyt 5+3, vaikka laskureiden (ja terveyskirjaston kaavan) mukaan olisi 5+6. Näyttää siltä ettei tuo äitiyskortti huomioikaan kierron pituutta, vaan laskee keskiarvon mukaan 🤔
Mitä oon kuullu kavereilta/omasta kokemuksesta niin yleensä just neuvola merkkaa sen kierron 28päivän mukaan. Toki riippuu neuvolatädeistä. Jos oot esim. käyny varhaisultrassa (ihan sama oliko yksityinen vai kunnallinen) ja näytät ultrakuvat neuvolassa nii sit se neuvolanterkka voi merkata sen ultrassa näkyvän päiväarvion mukaan. Toki jotkut terkat kai uskoo ihan senkin, jos mainitset et sulla pidempi kierto. Mulla esikoisesta kierto oli huomattavasti pidempi, en siis ollut esikoisen kohdalla tietoinen kiertoni pituudesta, koska oltiin just lopetettu pillerit. Jos oltais laskettu 28päivällä nii LA olis ollu 15.1, mutta menin yksityiselle varhaisultraan ja siellä näkyi 21.1 koon mukaan. Tämän kerroin/näytin neuvolassa ja se kirjattiin lasketuksi.
 
Muokattu viimeksi:
Muuttuiko kellään ensimmäisellä neuvolakäynnillä raskausviikot/laskettuaika? Täytin juuri sähköiseen äitiyskorttiin kaikki tiedot (milloin viimeksi ollut kuukautiset, kierron pituus jne.) ja sen mukaan olisin nyt 5+3, vaikka laskureiden (ja terveyskirjaston kaavan) mukaan olisi 5+6. Näyttää siltä ettei tuo äitiyskortti huomioikaan kierron pituutta, vaan laskee keskiarvon mukaan 🤔
Mulla terkka laitto tietoihin sen minkä eilisen ultraaja sano
 
Tänään oli eka neuvola ja neuvola hoitaja merkitsi nyt lasketuksi ajaksi varhaisultrassakin todetun 4.9, eli tänään 9+0. Hemoglobiini mitattiin ja se oli vähän matala ja voin kuulemma käyttää nyt raskaanakin Floradix rauta juomaa. Neuvolan ohjeiden mukaan ei Roibos teekään ole kielletty, niin ehkä uskallan sitä nyt juoda. Ensi viikolla sitten labra kokeita, verinäyte ja virtsanäyte. Olin tavannut tämän neuvola hoitajan jo esikoisen kanssa, mukava oli jutella jälleen.
 
Varsinkin juuri eilen ekaa neuvola aikaa, mutta sopiville viikoille ei löytynyt yhtään aikaa lähialueiden neuvoloissa. Ainoa aika mikä löytyi oli 40min bussimatkan päässä keskellä työpäivää. Onneksi yksi puhelin aika löytyi, mutta sitten ei saa hemoglobiinin mitattua joka vähän huolestuttaa, kun mun HB oli vaan 83 puoli vuotta sitten ja ferritiini 5😓
 
Varsinkin juuri eilen ekaa neuvola aikaa, mutta sopiville viikoille ei löytynyt yhtään aikaa lähialueiden neuvoloissa. Ainoa aika mikä löytyi oli 40min bussimatkan päässä keskellä työpäivää. Onneksi yksi puhelin aika löytyi, mutta sitten ei saa hemoglobiinin mitattua joka vähän huolestuttaa, kun mun HB oli vaan 83 puoli vuotta sitten ja ferritiini 5😓

Tuo hemoglobiini olisi varmaan hyvä tarkistaa sinulla. Oletko ottanut rautalisää kesän jälkeen? Kun menet labraan, saisikohan siellä samalla tarkistettua Hb? Neuvolassa tosin sanottiin että raskaus ei vielä näin alkuvaiheessa vaikuttaisi alentavasti hemoglobiinin. Viime raskaudessa minulla laski viikolta 9 hb 125 ja viikolle 19 hb 104. Eilen hb oli 115, joka ei ole vielä huolestuttava, mutta jos laskee samalla tavalla kun viimeksi niin voi kyllä olla aika heikko olo.
 
Täälläkin eka neuvolakäynti takana. Ensikertalaiselle oli kyllä ensimmäinen käynti täyttä tykitystä ja pää on suorastaan sekasin kaikesta infoista. Onneksi arvot oli kaikki ok. Laskettuaika neuvolan mukaan olisikin 29.8. eli nyt mentäisikiin jo 10+0 viikkoja. Varhaisultra sanoi vielä pari viikkoa sitten lasketuksi 3.9. eli 9+2. Ei aikonut luottaa varhaisultran mittauksiin vaan virallinen kesto saadaankin ekassa ultrassa parin viikon päästä. 🙈 Ensimmäisiin seulontaverikokeisiinkin pitäisi kiireen vilkkaa varailla jo aikaa.
 
Tänään oli eka neuvola ja neuvola hoitaja merkitsi nyt lasketuksi ajaksi varhaisultrassakin todetun 4.9, eli tänään 9+0. Hemoglobiini mitattiin ja se oli vähän matala ja voin kuulemma käyttää nyt raskaanakin Floradix rauta juomaa. Neuvolan ohjeiden mukaan ei Roibos teekään ole kielletty, niin ehkä uskallan sitä nyt juoda. Ensi viikolla sitten labra kokeita, verinäyte ja virtsanäyte. Olin tavannut tämän neuvola hoitajan jo esikoisen kanssa, mukava oli jutella jälleen.
Oliko teillä tarkemmin puhetta tuosta rautavalmisteen käytöstä? Ihmettelen vain kun oma neuvola sanoi, että vielä ei kannata rautaa ottaa, vaikka oli siinä rajalla hemoglobiini.
 
Varsinkin juuri eilen ekaa neuvola aikaa, mutta sopiville viikoille ei löytynyt yhtään aikaa lähialueiden neuvoloissa. Ainoa aika mikä löytyi oli 40min bussimatkan päässä keskellä työpäivää. Onneksi yksi puhelin aika löytyi, mutta sitten ei saa hemoglobiinin mitattua joka vähän huolestuttaa, kun mun HB oli vaan 83 puoli vuotta sitten ja ferritiini 5😓
Voisitko saada kuitenkin lähetteen labraan hemoglobiinin ottoa varten. Toivottavasti onnistuisi edes niin.
 
Mä ehdin käydä neuvolassa ensikäynnillä ennen flunssapetiin kaatumista, ja siitä jäi kyllä vähän kaksinaiset fiilikset. Oli siis mun eka käynti ikinä, joten voin ihmetellä ihan itsestäänselvyyksiä :Grinning Face:

Olin vähän yllättynyt siitä, että verenpaine ja paino piti siellä odotushuoneen nurkassa mitata itse, ja virtsanäytekin tutkitaan ensi sijassa itse. Eka olin vähän hädissäni siitä, että kuinka minä täysi maallikko osaan jotain liuskavärejä edes oikein tulkita. Hemoglobiinin mittasi sentään terkka, joka oli kyllä tosi mukava ja miellyttävä.

Raskaus alkoi julkisen puolen hoidoista, joten olin jo käynyt varhaisultrassa keskussairaalan äitiyspolilla. Sovittiin sitten seulonta-ajat ihan aikataulujen mukaisesti ja neuvolalääkärin ensikäynti viikolle 16.

Seulonnan ja neuvolalääkärin lisäksi palveluista jäi mieleen lähinnä neuvolapsykologi, jolle pääsee tarvittaessa kuulemma hyvin juttelemaan. Mut sitten tuntui, että suunnilleen kaikissa muissa raskauteen ja omaan vointiin liittyvissä asioissa ohjattiin ottamaan yhteyttä ensi sijassa muualle, tilanteesta riippuen siis joko työterveyteen tai keskussairaalan ensiapuun... Se oli vähän hämmentävää. Luulen, että ehkä yritänkin käyttää ensi sijassa työterveyttä sitten - toki niissä rajoissa kuin se mahdollista on, kun ei se työterveyssopimuskaan nyt valitettavasti ihan kaikkea kata.

Lisäksi puheeksi tuli ihan terkan aloitteesta se, olenko sairastanut vesirokkoa. Mulla ei ole sitä koskaan todettu, vaikka lapsena epidemia pyyhkäisi koko kylän yli ja lähes kaikki seudun lapset oli sairaana. Enkä aikuisiällä hankkinut rokotettakaan, mikä nyt tietty harmittaa. On toki hyvin mahdollista, että oon vesirokon sairastanut piilevänä. Joka tapauksessa asian selvittäminen nyt tuntuisi itselle aika oleelliselta. Vesirokon vasta-ainetesti oli neuvolan mukaan "ehkä mahdollinen". No, ehkä mä siihenkin haen sitten vaan lähetteen työterveydestä ja maksan viulut kiltisti itse.
 
Mä ehdin käydä neuvolassa ensikäynnillä ennen flunssapetiin kaatumista, ja siitä jäi kyllä vähän kaksinaiset fiilikset. Oli siis mun eka käynti ikinä, joten voin ihmetellä ihan itsestäänselvyyksiä :Grinning Face:

Olin vähän yllättynyt siitä, että verenpaine ja paino piti siellä odotushuoneen nurkassa mitata itse, ja virtsanäytekin tutkitaan ensi sijassa itse. Eka olin vähän hädissäni siitä, että kuinka minä täysi maallikko osaan jotain liuskavärejä edes oikein tulkita. Hemoglobiinin mittasi sentään terkka, joka oli kyllä tosi mukava ja miellyttävä.

Raskaus alkoi julkisen puolen hoidoista, joten olin jo käynyt varhaisultrassa keskussairaalan äitiyspolilla. Sovittiin sitten seulonta-ajat ihan aikataulujen mukaisesti ja neuvolalääkärin ensikäynti viikolle 16.

Seulonnan ja neuvolalääkärin lisäksi palveluista jäi mieleen lähinnä neuvolapsykologi, jolle pääsee tarvittaessa kuulemma hyvin juttelemaan. Mut sitten tuntui, että suunnilleen kaikissa muissa raskauteen ja omaan vointiin liittyvissä asioissa ohjattiin ottamaan yhteyttä ensi sijassa muualle, tilanteesta riippuen siis joko työterveyteen tai keskussairaalan ensiapuun... Se oli vähän hämmentävää. Luulen, että ehkä yritänkin käyttää ensi sijassa työterveyttä sitten - toki niissä rajoissa kuin se mahdollista on, kun ei se työterveyssopimuskaan nyt valitettavasti ihan kaikkea kata.

Lisäksi puheeksi tuli ihan terkan aloitteesta se, olenko sairastanut vesirokkoa. Mulla ei ole sitä koskaan todettu, vaikka lapsena epidemia pyyhkäisi koko kylän yli ja lähes kaikki seudun lapset oli sairaana. Enkä aikuisiällä hankkinut rokotettakaan, mikä nyt tietty harmittaa. On toki hyvin mahdollista, että oon vesirokon sairastanut piilevänä. Joka tapauksessa asian selvittäminen nyt tuntuisi itselle aika oleelliselta. Vesirokon vasta-ainetesti oli neuvolan mukaan "ehkä mahdollinen". No, ehkä mä siihenkin haen sitten vaan lähetteen työterveydestä ja maksan viulut kiltisti itse.
Joo noi vaihtelee kaupungin sisälläkin noi kuinka paljon odottaja tekee itse mittauksia neuvolas. Itellä oli kans esikoisesta verenpaine, virtsaliuskojen tulkinnat ja vaa'alla käynti asioita jotka tehtiin ite ennen terkan huoneeseen astumista. Nyt tokaa odottaessa tekeekin/tulkitsee terkka nämä😮
Ehkä tää on joku aikataulutus juttu ja verenpaineet on ainakin kotimittauksilla usein matalempia kuin toimenpiteenä tehtynä(eli tutkimus ammattilaisen tekemänä stressaa, mikä nostaa paineita).

Ite ainakin otin sillom aikoinaan kuvan siitä liuskasta myös jos oli jotain väriä mitä epäilin ja näytin terkalle😅
 
Oho.. Täällä ei kyllä tehdä mitään itse. Hyvä että osaan edes pissalla käydä pyytämättä 🙄 (Eli siis käydään vain antamassa näyte purkkiin ja siihen nimi ja kaiken muun hoitaa terkka)
 
Oliko teillä tarkemmin puhetta tuosta rautavalmisteen käytöstä? Ihmettelen vain kun oma neuvola sanoi, että vielä ei kannata rautaa ottaa, vaikka oli siinä rajalla hemoglobiini.

Minä kyselin voisinko ottaa lisä rautaa jo ennen kuin tuo mittaus tehtiin. Silloin hän sanoi että ei olisi vielä tarpeen ja ainakin lisä raudan syöminen pitää lopettaa ajoissa ennen synnytystä että ei tule runsasta verenvuotoa. Kuulemma on luonnollista että hb laskee jonkin verran ja ei ole vaarallista. Olen kuitenkin myös syönyt nyt vuodenvaihteessa lisä rautaa itsenäisesti, joten ei näyttänyt nousseen mitenkään liian korkeaksi. Oli myös selkeä lasku edellisessä raskaudessa. Sitten Hb tuloksen selvittyä hän sanoi että voisin toki ottaa lisä rautaa jos haluan.
 
Mä ehdin käydä neuvolassa ensikäynnillä ennen flunssapetiin kaatumista, ja siitä jäi kyllä vähän kaksinaiset fiilikset. Oli siis mun eka käynti ikinä, joten voin ihmetellä ihan itsestäänselvyyksiä :Grinning Face:

Olin vähän yllättynyt siitä, että verenpaine ja paino piti siellä odotushuoneen nurkassa mitata itse, ja virtsanäytekin tutkitaan ensi sijassa itse. Eka olin vähän hädissäni siitä, että kuinka minä täysi maallikko osaan jotain liuskavärejä edes oikein tulkita. Hemoglobiinin mittasi sentään terkka, joka oli kyllä tosi mukava ja miellyttävä.

Raskaus alkoi julkisen puolen hoidoista, joten olin jo käynyt varhaisultrassa keskussairaalan äitiyspolilla. Sovittiin sitten seulonta-ajat ihan aikataulujen mukaisesti ja neuvolalääkärin ensikäynti viikolle 16.

Seulonnan ja neuvolalääkärin lisäksi palveluista jäi mieleen lähinnä neuvolapsykologi, jolle pääsee tarvittaessa kuulemma hyvin juttelemaan. Mut sitten tuntui, että suunnilleen kaikissa muissa raskauteen ja omaan vointiin liittyvissä asioissa ohjattiin ottamaan yhteyttä ensi sijassa muualle, tilanteesta riippuen siis joko työterveyteen tai keskussairaalan ensiapuun... Se oli vähän hämmentävää. Luulen, että ehkä yritänkin käyttää ensi sijassa työterveyttä sitten - toki niissä rajoissa kuin se mahdollista on, kun ei se työterveyssopimuskaan nyt valitettavasti ihan kaikkea kata.

Lisäksi puheeksi tuli ihan terkan aloitteesta se, olenko sairastanut vesirokkoa. Mulla ei ole sitä koskaan todettu, vaikka lapsena epidemia pyyhkäisi koko kylän yli ja lähes kaikki seudun lapset oli sairaana. Enkä aikuisiällä hankkinut rokotettakaan, mikä nyt tietty harmittaa. On toki hyvin mahdollista, että oon vesirokon sairastanut piilevänä. Joka tapauksessa asian selvittäminen nyt tuntuisi itselle aika oleelliselta. Vesirokon vasta-ainetesti oli neuvolan mukaan "ehkä mahdollinen". No, ehkä mä siihenkin haen sitten vaan lähetteen työterveydestä ja maksan viulut kiltisti itse.
Minä myös ihmettelin itse samaa, kun pissanäytteistä lähtien itse joudun tulkitsemaan. Miehelleni totesinkin, että otan joka kerta terkalle kuvan liuskoista enkä itse ala sen kummemmin tulkitsemaan maallikkona. Verenpainekkin itse mittaamana oli korkea jännityksen vuoksi. Terkka huoneessa mittasi uudelleen, kun sanoin ettei kyllä yleensä aivan noin korkealla ole ja normaalit lukemat saatiin terkkarin testaamana. 😅
 
Mä ehdin käydä neuvolassa ensikäynnillä ennen flunssapetiin kaatumista, ja siitä jäi kyllä vähän kaksinaiset fiilikset. Oli siis mun eka käynti ikinä, joten voin ihmetellä ihan itsestäänselvyyksiä :Grinning Face:

Olin vähän yllättynyt siitä, että verenpaine ja paino piti siellä odotushuoneen nurkassa mitata itse, ja virtsanäytekin tutkitaan ensi sijassa itse. Eka olin vähän hädissäni siitä, että kuinka minä täysi maallikko osaan jotain liuskavärejä edes oikein tulkita. Hemoglobiinin mittasi sentään terkka, joka oli kyllä tosi mukava ja miellyttävä.

Raskaus alkoi julkisen puolen hoidoista, joten olin jo käynyt varhaisultrassa keskussairaalan äitiyspolilla. Sovittiin sitten seulonta-ajat ihan aikataulujen mukaisesti ja neuvolalääkärin ensikäynti viikolle 16.

Seulonnan ja neuvolalääkärin lisäksi palveluista jäi mieleen lähinnä neuvolapsykologi, jolle pääsee tarvittaessa kuulemma hyvin juttelemaan. Mut sitten tuntui, että suunnilleen kaikissa muissa raskauteen ja omaan vointiin liittyvissä asioissa ohjattiin ottamaan yhteyttä ensi sijassa muualle, tilanteesta riippuen siis joko työterveyteen tai keskussairaalan ensiapuun... Se oli vähän hämmentävää. Luulen, että ehkä yritänkin käyttää ensi sijassa työterveyttä sitten - toki niissä rajoissa kuin se mahdollista on, kun ei se työterveyssopimuskaan nyt valitettavasti ihan kaikkea kata.

Lisäksi puheeksi tuli ihan terkan aloitteesta se, olenko sairastanut vesirokkoa. Mulla ei ole sitä koskaan todettu, vaikka lapsena epidemia pyyhkäisi koko kylän yli ja lähes kaikki seudun lapset oli sairaana. Enkä aikuisiällä hankkinut rokotettakaan, mikä nyt tietty harmittaa. On toki hyvin mahdollista, että oon vesirokon sairastanut piilevänä. Joka tapauksessa asian selvittäminen nyt tuntuisi itselle aika oleelliselta. Vesirokon vasta-ainetesti oli neuvolan mukaan "ehkä mahdollinen". No, ehkä mä siihenkin haen sitten vaan lähetteen työterveydestä ja maksan viulut kiltisti itse.
Erilainen kokemus kuin mulla, mulla oli kans eka kerta ikinä. Painon ja verenpaineen sekä hemoglobiinin mittasi terkka. Seuraavilla kerroilla pitää mennä ennen aikaa antamaan pissanäyte, en muista mitä ne siitä seurailee mutta jotain. Sain pissapurkkeja kaksi mukaan kotiin, toinen tippuri&klamydia ja toinen seulontaa varten. Meillä pitää siis pissiä kotona ja sitten viedä näytteet Fimlabiin. Ei onneksi tartte itse tulkita. Vesirokkoa kysyi myös multa. Kielsi myös ottamasta jäykkökouristusrokotetta, kun sanoin, että se on kyl vanhentunu. Sen voi ottaa vain jos iskee akuutti tarve, muuten ei. Toivottavasti saat selvyyksiä noihin sit vaik työterveydestä. Ja aika hassua, kui isoja eroja on neuvoloissa aina paikkakunnittain
 
Takaisin
Top