Mä ehdin käydä neuvolassa ensikäynnillä ennen flunssapetiin kaatumista, ja siitä jäi kyllä vähän kaksinaiset fiilikset. Oli siis mun eka käynti ikinä, joten voin ihmetellä ihan itsestäänselvyyksiä
Olin vähän yllättynyt siitä, että verenpaine ja paino piti siellä odotushuoneen nurkassa mitata itse, ja virtsanäytekin tutkitaan ensi sijassa itse. Eka olin vähän hädissäni siitä, että kuinka minä täysi maallikko osaan jotain liuskavärejä edes oikein tulkita. Hemoglobiinin mittasi sentään terkka, joka oli kyllä tosi mukava ja miellyttävä.
Raskaus alkoi julkisen puolen hoidoista, joten olin jo käynyt varhaisultrassa keskussairaalan äitiyspolilla. Sovittiin sitten seulonta-ajat ihan aikataulujen mukaisesti ja neuvolalääkärin ensikäynti viikolle 16.
Seulonnan ja neuvolalääkärin lisäksi palveluista jäi mieleen lähinnä neuvolapsykologi, jolle pääsee tarvittaessa kuulemma hyvin juttelemaan. Mut sitten tuntui, että suunnilleen kaikissa muissa raskauteen ja omaan vointiin liittyvissä asioissa ohjattiin ottamaan yhteyttä ensi sijassa muualle, tilanteesta riippuen siis joko työterveyteen tai keskussairaalan ensiapuun... Se oli vähän hämmentävää. Luulen, että ehkä yritänkin käyttää ensi sijassa työterveyttä sitten - toki niissä rajoissa kuin se mahdollista on, kun ei se työterveyssopimuskaan nyt valitettavasti ihan kaikkea kata.
Lisäksi puheeksi tuli ihan terkan aloitteesta se, olenko sairastanut vesirokkoa. Mulla ei ole sitä koskaan todettu, vaikka lapsena epidemia pyyhkäisi koko kylän yli ja lähes kaikki seudun lapset oli sairaana. Enkä aikuisiällä hankkinut rokotettakaan, mikä nyt tietty harmittaa. On toki hyvin mahdollista, että oon vesirokon sairastanut piilevänä. Joka tapauksessa asian selvittäminen nyt tuntuisi itselle aika oleelliselta. Vesirokon vasta-ainetesti oli neuvolan mukaan "ehkä mahdollinen". No, ehkä mä siihenkin haen sitten vaan lähetteen työterveydestä ja maksan viulut kiltisti itse.