Neuvolakäynnit

Tuo hemoglobiini olisi varmaan hyvä tarkistaa sinulla. Oletko ottanut rautalisää kesän jälkeen? Kun menet labraan, saisikohan siellä samalla tarkistettua Hb? Neuvolassa tosin sanottiin että raskaus ei vielä näin alkuvaiheessa vaikuttaisi alentavasti hemoglobiinin. Viime raskaudessa minulla laski viikolta 9 hb 125 ja viikolle 19 hb 104. Eilen hb oli 115, joka ei ole vielä huolestuttava, mutta jos laskee samalla tavalla kun viimeksi niin voi kyllä olla aika heikko olo.
Luulen että se otataan aina samalla. Olen syönyt kokoajan rautalisää, mutta en usko että se imeytyy minulla hyvin vaikka olen kokeillut eri merkkejä läpi elämän. Toki väsymykseen vaikuttaa myös unettomuus. En vaan halua että tilanne pääsisi yhtä huonoksi kuin edellisessä raskaudesta, koska nyt pitäisi jaksaa vielä kahden vanhemman lapsen kanssa
 
Jäin ihmetteleen tuota virtsanäytteen bakteerien tutkimista, kun luin vasta nyt että se tehtäis kaikille odottajille alkuraskauden aikana just siksi että raskauden aikana oireetonkin bakteriuria hoidetaan aina. Ei ollut omalla neuvolan ensikäynnillä puhettakaan tuollaisesta, ja seuraava neuvolakäynti on kuitenkin vasta toisella kolmanneksella... Kun säännöllistä historiaa ko. infektion kanssa sekä oireilla että ilman, niin rupesi ihmetyttämään, kuinka erilaiset politiikat tässäkin on sitten ilmeisesti paikkakunnasta ja ehkä jopa neuvolasta (?) riippuen. Pitäis kai vielä kysyä sieltä neuvolasta että mikä tää homma on, vai tuleeko tääkin hoitaa työterveydessä. Hitsi, olisiko pitänyt olla jotenkin valveutuneempi ennen kuin ensikäynnille lähti :Grimacing Face: Kauhee viidakko...
 
@olkihuilu hei ihan samaa mietin... Mä sain ne pissapurkit mukaan mutta nyt lyö tyhjää että pitikö ne tosiaan palauttaa vasta seuraavalle käynnille (1,5 kk päästä?!). Öö..
 
Sain neuvolasta purkin mukaan ja kaksi putkiloa johon se pissa pitää laittaa. Nämä pitää täällä viedä laboratorioon kun käyn siellä ensi viikolla antamassa verinäytteen. Ei kyllä ollut puhetta mitkä testit tehdään virtsasta ja mitkä verestä, olisiko ainakin tutkittu jotain sukupuoli tauteja virtsasta, mutta en tiedä mitä muuta.
 
Meillä oli ensimmäinen neuvola eilen ja se oli kyllä ihan mielenkiintoinen kokemus. Jotenkin itsellä oli vielä aika ulkopuolinen olo kun oli puhetta synnytyksestä. Ehkä tätä ei vielä niin sisäistäkään, että oikeesti se vauva siellä masussa on (ellei ensimmäisessä ultrassa paljastu kohdunulkopuoliseksi tms..) :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Meillä pitää joka käynnillä ensin itse tehdä siellä paikan päällä se pissatesti (josta seurataan virtsatulehdusta ja sokereita), punnita paino ja mitata verenpaine. Neuvolan täti ottaa sitten hemoglobiinin sormenpäästä. Sain lähetteen kunnon verikokeisiin (jäi epäselväksi oliko siinä mukana pissatestikin, joten varasin ajan vain verikokeisiin, eiköhän se purkkiin pissaaminenkin onnistu jos siellä sellainen oli mukana) ja varasin ensimmäisen uä:n. Kertoi, että sokerirasitukseen joutuu kun ikää on yli 25 :loudlycrying: Tällein pienenä piikkikammoisena nää kaikki verikokeet tuntuu tosi ihanilta...

Mies oli mukana tällä ensimmäisellä kerralla ja kyseli ihan innoissaan saako olla jokaisella kerralla mukana :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Itse kun ajattelin ettei häntä niin kiinnosta jos ei mitään erityistä ole luvassa.
 
Vaihtelee kauheesti nää käytännöt kyllä neuvolassa. Täällä ei suunnilleen mitään joudu tekemään itse. Sen sijaan ohjeistukset oli ihan mitä sattuu. Yksi sanoi, että jatkossa ei tarvitse rakkoaikaa virtsatesteihin ja toinen, että tarvitsee 🙄 sen verran olin ymmärtävinäni, että verikokeet on vain verikokeet, mutta tämäkin voinee vaihdella paikkakunnasta riippuen. Seuraavaan virtsatestiin olisi siis 2kk aikaa 😅 Sokerirasitus ei kyllä ole herkkua, mutta menihän se. Onneksi yksi kerta riitti viimeksi. Kiva Suski87, että mieskin on noin innoissaan ☺️
 
Meillä eilen eka neuvolakäynti, jäi valitettavasti kurja fiilis 😬 Ei oikein henkilökemiat kohdanneet th:n kanssa ja kipeistä asioista puhuttiin aika tietämättömään ja tylyyn sävyyn. Tuli tunne ettei tultu nähdyksi ja kuulluksi yhtään, eikä ensikertalaisen monille kysymyksille ollut riittävästi tilaa ☹️ Soitin nyt neuvolaan ja onneksi terkan vaihto onnistui, toivottavasti vaihtamalla paranee…
 
Meillä eilen eka neuvolakäynti, jäi valitettavasti kurja fiilis 😬 Ei oikein henkilökemiat kohdanneet th:n kanssa ja kipeistä asioista puhuttiin aika tietämättömään ja tylyyn sävyyn. Tuli tunne ettei tultu nähdyksi ja kuulluksi yhtään, eikä ensikertalaisen monille kysymyksille ollut riittävästi tilaa ☹️ Soitin nyt neuvolaan ja onneksi terkan vaihto onnistui, toivottavasti vaihtamalla paranee…
Voi harmi. Mä tuolla salaisella puolella kerroin omia kokemuksia ekalta neuvolakäynniltä, joka oli tosi samanlainen kokemus kuin sulla. Toivottavasti vaihtamalla paranee. 💛
 
Olin maanantaina ekalla neuvolakäynnillä. Siellä mitattiin vain verenpaine ja paino. Vitsanäyte viedään erikseen, sain purkin mukaan. Terkkari ei puhunut mitään siitä, että virtsaa tutkittaisi joka kerralla. Muuten kokemus oli ihan kiva, aika nopeasti saatiin kaikki käytyä läpi, sillä olin varautunut 1,5h aikaan, mutta mulla meni vain 45min.
 
Onpa kurja, että oli huono neuvola kokemus, mutta hyvä että th:n vaihtaminen onnistui. Toivottavasti jatko on parempi.

Mä jäin ekan raskauden ekalla neuvola kerralla kanssa ihan pihalle monista jutuista. Virtsatestit ja muut selvisi sitten myöhemmin vasta 😊
 
Heippa kaikille! Itse odottelen kolmatta ja kirjoittelen mielummin salaiselle puolelle paremmat esittelyt kun viestit täyttyy.
Mutta jestas, en muistanut miten harvoin näitä neuvolaseurontoja onkaan, ekassa käyty rv8 ja seuraava vasta siellä 15 tienoilla 😮 terkka onneksi mukava!

Hyvä kun muistui tuo pissapurkkikin jonka jemmasin kaappiin, täytynee ne täyttää labraan 🙈 edellisestä odotuksesta jo 7 vuotta aikaa, ja silloin käytäntönä oli joka käynnillä antaa näyte neuvolassa.
 
Mä taas en yhtään jaksaisi ravata neuvolassa, vaikka se toki tärkeää on ja terkka on kiva. Ekan käynnin jälkeen seuraava kerta onkin vasta reilu pari kk päästä. Välissä oli lääkärineuvola ja tuleva nt-ultra. Haluisin tietää että virtsatesti on ok.. muuten ei niin väliä, vaikka väli onkin nyt pidempi 😅
 
Ihmettelen kun on niin eri käytännöt eri puolella Suomea. Kuvittelin että raskaus hoidettaisiin samalla kaavalla riippumatta asuinpaikasta. Täällä Hus alueella ei ole neuvola lääkäri tapaamista alkuraskaudessa, vain yksi käynti joskus loppu raskaudessa. Eli seuraavat käynnit minulla NT-ultra, sokerirasitus ja neuvola viikolla 15+. Täällä ei myöskään pääse automaattisesti NIPT testiin vaikka on yli 40 v ja ymmärsin että jossain päin suomea pelkkä ikä riittää.
 
Ihmettelen kun on niin eri käytännöt eri puolella Suomea. Kuvittelin että raskaus hoidettaisiin samalla kaavalla riippumatta asuinpaikasta. Täällä Hus alueella ei ole neuvola lääkäri tapaamista alkuraskaudessa, vain yksi käynti joskus loppu raskaudessa. Eli seuraavat käynnit minulla NT-ultra, sokerirasitus ja neuvola viikolla 15+. Täällä ei myöskään pääse automaattisesti NIPT testiin vaikka on yli 40 v ja ymmärsin että jossain päin suomea pelkkä ikä riittää.
Samaa huomannut! Täällä on viikolla 11 labra, viikolla 13 NT-ultra ja viikolla 16 neuvolan hoitajan ja lääkärin tapaaminen. Siellä sitten selviää seuraavat etapit.
Sokerirasituksesta puhui, että se tulee kun ikää on yli 30, mutta että se katsotaan sitten myöhemmin. NIPT:stä ei puhunut sanallakaan..
 
Ihmettelen kun on niin eri käytännöt eri puolella Suomea. Kuvittelin että raskaus hoidettaisiin samalla kaavalla riippumatta asuinpaikasta. Täällä Hus alueella ei ole neuvola lääkäri tapaamista alkuraskaudessa, vain yksi käynti joskus loppu raskaudessa. Eli seuraavat käynnit minulla NT-ultra, sokerirasitus ja neuvola viikolla 15+. Täällä ei myöskään pääse automaattisesti NIPT testiin vaikka on yli 40 v ja ymmärsin että jossain päin suomea pelkkä ikä riittää.
No mut mulla se lääkäri oli heti ku soitin neuvolaan plussasta nii kahen päivän päästä puhelin ja kahen viikon päästä kasvokkain ku oon monisairas. Luulen et jos terve äiti niin ei sit kiirehditä sen kaa. Ja sokerirasitukseen vaikuttaa alttius diabeetekselle ylipäätään, mulla on esidiabetes nii se sokerirasitus on aika pian
 
Täällä on kyllä ihan normi, että eka kontakti puhelimella. Sitten suht nopeesti neuvola ja siitä perään lääkäri, jossa myös varhaisultra. Saa olla kyllä kiitollinen etenkin jälkimmäisestä.

Tai ööö... Oletan että on ihan normi. Toki mullakin on esim. Lääkitys, joka piti vaihtaa raskauden takia, mutta se hoidettiin jo ennen ekaa neuvolaa, joten tuskin vaikutti mitenkään siihen, että sen takia juuri minä olisin päässyt lääkärin luo ja varhaisultraan.
 
Täällä on kyllä ihan normi, että eka kontakti puhelimella. Sitten suht nopeesti neuvola ja siitä perään lääkäri, jossa myös varhaisultra. Saa olla kyllä kiitollinen etenkin jälkimmäisestä.

Tai ööö... Oletan että on ihan normi. Toki mullakin on esim. Lääkitys, joka piti vaihtaa raskauden takia, mutta se hoidettiin jo ennen ekaa neuvolaa, joten tuskin vaikutti mitenkään siihen, että sen takia juuri minä olisin päässyt lääkärin luo ja varhaisultraan.
Käsitin niin, että tuo varhaisultra ja aikainen lääkäri nimenomaan ei ole normi. Koska munki ohjelapuissa lukee että: varaa neuvolalääkäri sitten viikolle x. Ja se oli joskus toisen kolmanneksen lopussa (en oo kotona en pääse näkee tarkasti mut tosi myöhään se oli). Ja kaikkialla lukee että nt-ultra on eka ultra. Tän takia mulle tuli täytenä yllätyksenä että siellä neuvolalääkärillä ultrattiin viikolla 8 muistaakseni
 
Käsitin niin, että tuo varhaisultra ja aikainen lääkäri nimenomaan ei ole normi. Koska munki ohjelapuissa lukee että: varaa neuvolalääkäri sitten viikolle x. Ja se oli joskus toisen kolmanneksen lopussa (en oo kotona en pääse näkee tarkasti mut tosi myöhään se oli). Ja kaikkialla lukee että nt-ultra on eka ultra. Tän takia mulle tuli täytenä yllätyksenä että siellä neuvolalääkärillä ultrattiin viikolla 8 muistaakseni
Juu täällä ei oo nuita. Nyt oon 12+1 ja jos ois sen normaalin kaavan mukaan menny nii oisin käyny tähän mennessä vaan terkalla neuvolassa ja tulevana maanantaina ois eka ultra. Ja lääkäri aika tulee joskus viikoille 14-16. Hoidoissa ku oltiin niin saatiin se varhaisultra 7+0. Mulle tuli yllätyksenä kuinka vähän loppuusa ees on lääkärin käyntejä tai ultria. Tosi pitkä aika ootella esim. ekaa ultraa jos ei käy yksityisellä tai saa muuten kunnallisen kautta.
 
Juu täällä ei oo nuita. Nyt oon 12+1 ja jos ois sen normaalin kaavan mukaan menny nii oisin käyny tähän mennessä vaan terkalla neuvolassa ja tulevana maanantaina ois eka ultra. Ja lääkäri aika tulee joskus viikoille 14-16. Hoidoissa ku oltiin niin saatiin se varhaisultra 7+0. Mulle tuli yllätyksenä kuinka vähän loppuusa ees on lääkärin käyntejä tai ultria. Tosi pitkä aika ootella esim. ekaa ultraa jos ei käy yksityisellä tai saa muuten kunnallisen kautta.
Sama juttu! Tuli kyllä yllätyksenä tuo kuinka vähän on noita.. Tosin terkka kyllä sanoi, että myöhemmin on neuvolakäyntejä enemmän, mutta silti..
 
Takaisin
Top