Neuvolakäynnit

Sain eilen verikokeiden tuloksia ja kuten epäilinkin, niin ferritiini oli tosi huono, vain 12. Onko kenelläkään kokemusta kuinka nopeasti niitä saa nostettua? Olohan on ollut ihan jäätävän väsynyt koko raskauden ja tästä pöhnästä olisi joskus kiva nousta. lIsäksi mulla on riskinä synnytyksessä veren menetys, sillä kummassakaan aikaisemmassa istukka ei ole irronnut, ja olen joutunut käsinirroitukseen leikkuriin.
En tiedä sen nostamisen nopeudesta, mutta lisäraudan lisäksi kannattaa syödä jos vaan pystyy, niin mustaa makkaraa. Sen pitäisi olla hyvä raudan nostattaja ja on turvallinen raskaanakin eli ei sisällä maksaa. Rautabaarin mukaan sopiva annos olisi 100-200g muutamia kertoja viikossa. Ja tietty muutenkin yrittää panostaa rautaa sisältäviin ruokiin.
 
Kävin ekassa neuvolassa pari viikkoa sitten. Meillä on niin pieni paikka, että on vain yksi neuvolahoitaja, jonka kanssa asioidaan sitten koko raskaus ja myöhemmin lapsen kanssa. Onneksi tämä neuvolatäti oli tosi mukavan oloinen, niin tuskin tulee mitään ongelmia. On myös tosi kiva, että työntekijä säilyy samana koko ajan. Isää neuvottiin tuomaan minulle aamiaista sänkyyn, haha.
Minulla, toisin kuin monilla täällä, taas olivat rauta-arvot (siis hemoglobiini, joka neuvolassa automaattisesti mitattiin) tosi korkealla, olikohan arvo 156, mikä on ihan viitearvon ylärajassa kiinni tai vähän yli. Jäi vähän epäselväksi, haittaako, että raskausvitamiinissa on aika paljon rautaa mukana, koska mitä ilmeisimmin en sitä tarvitsisi. Myös verenpaineet olivat aika alhaiset (107/72), mutta ei ole ollut huimausta tai muutakaan vaivaa, niin varmaan on ihan yksilöllistä.
Paino oli noussut raskauden alusta jo melkein kolme kiloa, mikä harmitti aika paljon. :sad001 Olen aina ollut tosi hoikka, olen sitten syönyt mitä vaan, niin täytyy jotenkin johtua kyllä raskaudesta tämän. Vähän typerä huoli varmaan, kun mitään ylipainoa ei tosiaan ole, mutta ei jotenkin tunnu vaan näin nopea painonnousu yhtään mukavaltakaan.
 
Kävin ekassa neuvolassa pari viikkoa sitten. Meillä on niin pieni paikka, että on vain yksi neuvolahoitaja, jonka kanssa asioidaan sitten koko raskaus ja myöhemmin lapsen kanssa. Onneksi tämä neuvolatäti oli tosi mukavan oloinen, niin tuskin tulee mitään ongelmia. On myös tosi kiva, että työntekijä säilyy samana koko ajan. Isää neuvottiin tuomaan minulle aamiaista sänkyyn, haha.
Minulla, toisin kuin monilla täällä, taas olivat rauta-arvot (siis hemoglobiini, joka neuvolassa automaattisesti mitattiin) tosi korkealla, olikohan arvo 156, mikä on ihan viitearvon ylärajassa kiinni tai vähän yli. Jäi vähän epäselväksi, haittaako, että raskausvitamiinissa on aika paljon rautaa mukana, koska mitä ilmeisimmin en sitä tarvitsisi. Myös verenpaineet olivat aika alhaiset (107/72), mutta ei ole ollut huimausta tai muutakaan vaivaa, niin varmaan on ihan yksilöllistä.
Paino oli noussut raskauden alusta jo melkein kolme kiloa, mikä harmitti aika paljon. :sad001 Olen aina ollut tosi hoikka, olen sitten syönyt mitä vaan, niin täytyy jotenkin johtua kyllä raskaudesta tämän. Vähän typerä huoli varmaan, kun mitään ylipainoa ei tosiaan ole, mutta ei jotenkin tunnu vaan näin nopea painonnousu yhtään mukavaltakaan.
Tuttu tunne edellisestä raskaudesta tuo painonnousun ahdistus! Eikä se tässä seuraavassakaan toki mukavalta tunnu. Minullekin se pari kiloa jo tullut, ja painan nyt saman verran mitä viime raskaudessa enimmillään 😅 olin siis tosi reilusti alipainoinen ennen esikoista. Koita ajatella, että sun keho kasvattaa uutta elämää joka tarvitsee kaiken sen tilan ja kaikki ne kilot mitä tulee ❤️
 
Kävin ekassa neuvolassa pari viikkoa sitten. Meillä on niin pieni paikka, että on vain yksi neuvolahoitaja, jonka kanssa asioidaan sitten koko raskaus ja myöhemmin lapsen kanssa. Onneksi tämä neuvolatäti oli tosi mukavan oloinen, niin tuskin tulee mitään ongelmia. On myös tosi kiva, että työntekijä säilyy samana koko ajan. Isää neuvottiin tuomaan minulle aamiaista sänkyyn, haha.
Minulla, toisin kuin monilla täällä, taas olivat rauta-arvot (siis hemoglobiini, joka neuvolassa automaattisesti mitattiin) tosi korkealla, olikohan arvo 156, mikä on ihan viitearvon ylärajassa kiinni tai vähän yli. Jäi vähän epäselväksi, haittaako, että raskausvitamiinissa on aika paljon rautaa mukana, koska mitä ilmeisimmin en sitä tarvitsisi. Myös verenpaineet olivat aika alhaiset (107/72), mutta ei ole ollut huimausta tai muutakaan vaivaa, niin varmaan on ihan yksilöllistä.
Paino oli noussut raskauden alusta jo melkein kolme kiloa, mikä harmitti aika paljon. :sad001 Olen aina ollut tosi hoikka, olen sitten syönyt mitä vaan, niin täytyy jotenkin johtua kyllä raskaudesta tämän. Vähän typerä huoli varmaan, kun mitään ylipainoa ei tosiaan ole, mutta ei jotenkin tunnu vaan näin nopea painonnousu yhtään mukavaltakaan.
Harvalla se hemog. on noin korkealla...Mikäli arveluttaa, niin jos saat/ otat kalsiumia joko pillereistä tai maidosta/ jugurtista monivitamiinin kanssa yhtaikaa niin sehän estää sen raudan imeytymistä.
(Oma-napaisesti 100/60 rv23...eikä haittaa,kun hemo happea kuljettaa)
Ihanaa että jossain neuvolassa on pysyvä henkilökunta!
 
Harvalla se hemog. on noin korkealla...Mikäli arveluttaa, niin jos saat/ otat kalsiumia joko pillereistä tai maidosta/ jugurtista monivitamiinin kanssa yhtaikaa niin sehän estää sen raudan imeytymistä.
(Oma-napaisesti 100/60 rv23...eikä haittaa,kun hemo happea kuljettaa)
Ihanaa että jossain neuvolassa on pysyvä henkilökunta!
Hei, kiitos vinkistä. 😊 Pitääkin kokeilla tuota, että ottaa vitamiinin vaikka maidon kanssa.
Minustakin ihanaa, kun täällä pienessä kunnassa oppii tuntemaan henkilökunnan ihan henkilökohtaisesti. 😊 Toki sitten sairaalaan ja esim. ultraan pitää lähteä vähän kauemmas isommalle paikkakunnalle.
 
Nyt kolmannessa raskaudessa on kyllä selkeästi vähemmän neuvolakäyntejä kuin aiemmissa. Viimeksi oli rv8 ja seuraava tulossa rv17.
 
@Nooora selvitä Sideral -merkkinen jauhemuotoinen rautavalmisteen sopivuus raskausaikana. Ei tuu vatsavaivoja ja nostatti itellä ferritiinin 38-> 80 muutamassa kuukaudessa (enkä muistanut syödä läheskään joka päivä 😅) . Hemoglobiini on pysynyt muutaman yksikön heitolla samana, oli ferritiini alhaalla tai ei . Eipä tarvii hb mittauksiinkaan enää luottaa, on korkeintaan suuntaa antava 😪
 
@Nooora selvitä Sideral -merkkinen jauhemuotoinen rautavalmisteen sopivuus raskausaikana. Ei tuu vatsavaivoja ja nostatti itellä ferritiinin 38-> 80 muutamassa kuukaudessa (enkä muistanut syödä läheskään joka päivä 😅) . Hemoglobiini on pysynyt muutaman yksikön heitolla samana, oli ferritiini alhaalla tai ei . Eipä tarvii hb mittauksiinkaan enää luottaa, on korkeintaan suuntaa antava 😪
Juuri tuota nevola suositteli ja ainakin toistaiseksi sopinut hyvin vatsalle.
 
Tänään oli kilpirauhaskontrollikokeet. Se pienempi arvo, mikä viimeksi oli koholla (2.6), oli nyt 1.5. Ja isompi 12.3. Joten pitäisi olla ok arvot :)
 
Takaisin
Top