Neuvolakäynnit

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten viimeisin neuvolakäyntisi meni? Oliko kaikki kunnossa?

Jos edessä on ensimmäinen neuvolakäyntisi, voit lukea ensimmäisen käynnin sisällöstä artikkelistamme. Joko ensimmäinen neuvola-aika on varattu?
 
Ensimmäisessä neuvolassa käyty. Eipä siellä mitään kovin ihmettä vielä tapahdu, jutellaan miljoonista asioista, mm laajoista ruokarajoitteista, joista avaudun kohta vähän lisää tuonne ruokaketjuun. 😬🤯 Tiedä enää, että mitä tässä saa syödä.

Seuraava neuvola olis vasta lokakuun puolivälissä, mutta kun syyskuun lopun ultraankin on pitkä aika odottaa&stressata, niin sain parin viikon päähän ylimääräisen ajan. Kuunnellaan sikiön sykettä, 😍 kun kuulemma vielä näillä viikoilla ei kuulu niiden vanhoilla laitteilla.
 
Eka neuvola-aika varattu ajankohdalle 19.9. Huh! Tuntuu niin myöhäiseltä, mutta aiemminkaan ei saanut aikaa, joka olisi sopinut sekä itselleni että kumppanille. Onko teillä muilla puoliso ollut mukana neuvolassa, ja mitenköhän tärkeä kumppanin läsnäolo ylipäätään on? Itse toivon, että yhteinen käynti tekisi raskaudesta konkreettisemmin käsitettävän miehellekin. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Eka neuvola-aika varattu ajankohdalle 19.9. Huh! Tuntuu niin myöhäiseltä, mutta aiemminkaan ei saanut aikaa, joka olisi sopinut sekä itselleni että kumppanille. Onko teillä muilla puoliso ollut mukana neuvolassa, ja mitenköhän tärkeä kumppanin läsnäolo ylipäätään on? Itse toivon, että yhteinen käynti tekisi raskaudesta konkreettisemmin käsitettävän miehellekin. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Esikoisen kohdalla lapsen isä oli mukana muistaakseni yhtä vaille joka kerta 😍 Hän itse halusi mukaan ja oli kyllä kiva, että olikin mukana. Siitä tuli sellainen yhteinen juttu. Kannusta siis ihmeessä puolisosi mukaan, jos hänellä vain siihen on mahdollisuus. Enemmänkin miehet/puolisot vois olla mukana neuvolakäynneillä mun mielestä. Kaikilla ei tietty mahdollisuutta siihen ole. Ainakaan joka kerta. Välillä kuitenkin olis hyvä, jos pääsis mukaan. Tässäkin odotuksessa mieheni varmasti tulee mukaan mahdollisimman usein vaikka hommat onkin jo tutumpia kuin ekalla kierroksella ❤️
 
Meillä on huomenna eka neuvola ja meille sanottiin että mies saa tulla aina mukaan jos vaan pääsee mut sit on jotkut muutamat kerrat joissa erityisesti pyydetään sit puolisoa mukaan. Meillä on miehellä sellainen työ että pystyy onneksi hyvin osallistumaan ja se on kyllä mahtavaa 🤩
 
Eka neuvola käyty! Pää on vähän pyörällä toki kun ensimmäinen mutta meidän neuvolatäti on ihan paras :) sokerirasitukseen pääsen kahdesti ja virtsanäyte pitää kontrolloida. Verikokeisiin sain myös jo varattua ajan :) seuraava neuvola sit marraskuussa ja parin viikon päästä meillä on sit neuvolalääkäri ja siinä samassa ultra ja sit saadaan NT-ultra aika.
 
Mun neuvolakäynti on jo ens viikolla ja koko ajatus sinne menosta on jotenkin vastenmielinen. Oon siis saanut kaksi keskenmenoa ja molemmilla kerroilla ehdin käydä ekan neuvolaköynnin ja nyt ei yhtään huvittaisi. Olisi pitänyt lykätä sitä pidemmälle.
Niin ymmärrettävä fiilis. Toivottavasti tällä kertaa saat aikaisemmista huonoista kokemuksista poikkeavan, voimauttavan kokemuksen ❤️ Aikaisemmat keskenmenot ovat olleet tietysti tosi surullisia. Yritä kuitenkin muistaa, että jokainen raskaus on omanlaisensa ja aina myös uusi mahdollisuus. Tsemppiä 😍
 
Niin ymmärrettävä fiilis. Toivottavasti tällä kertaa saat aikaisemmista huonoista kokemuksista poikkeavan, voimauttavan kokemuksen ❤️ Aikaisemmat keskenmenot ovat olleet tietysti tosi surullisia. Yritä kuitenkin muistaa, että jokainen raskaus on omanlaisensa ja aina myös uusi mahdollisuus. Tsemppiä 😍
Jep, kiitos. Huomaan kyllä, että keskenmenoista on jäänyt tosi voimakas pelko ja etenkin jotkut tietyt jutut triggeröi sitä pelkoa tosi paljon.
 
Eka neuvola käynti on vasta 14.9. jolloin on tasan 9+0. Olisi varmaan saanut aiemminkin ajan, mutta halusin tietylle neuvolantädille, niin siksi meni noin pitkälle aika. Ajanvarauksen hoitaja laittoi myös lähetteen kilpirauhas arjone mittaukseen, koska toukokuussa oli varhainen keskenmeno. Tuli mulle yllätyksenä, että nykyään sen perusteella saa automaattisesti lähetteen noiden tutkimiseen ainakin täällä PHKS:n toimialueella. Mutta hyvä, että pääsee nyt nuokin katsomaan, kun on suvussa ollut vajaa- ja liikatoimintaa jonkin verran.

@Kaino-Vieno , mun nuorimman tytön nimi on Kaino-Vieno :smiling face with heart-eyes:
 
Eka neuvola käynti on vasta 14.9. jolloin on tasan 9+0. Olisi varmaan saanut aiemminkin ajan, mutta halusin tietylle neuvolantädille, niin siksi meni noin pitkälle aika. Ajanvarauksen hoitaja laittoi myös lähetteen kilpirauhas arjone mittaukseen, koska toukokuussa oli varhainen keskenmeno. Tuli mulle yllätyksenä, että nykyään sen perusteella saa automaattisesti lähetteen noiden tutkimiseen ainakin täällä PHKS:n toimialueella. Mutta hyvä, että pääsee nyt nuokin katsomaan, kun on suvussa ollut vajaa- ja liikatoimintaa jonkin verran.

@Kaino-Vieno , mun nuorimman tytön nimi on Kaino-Vieno :smiling face with heart-eyes:
Myös samalla alueella olevana niin ohjaus kilpparieb mittaamiseen tulee myös vaan jo pelkästään sen perusteella, jos jollain perheen jäsenellä on pulmaa.
 
Myös samalla alueella olevana niin ohjaus kilpparieb mittaamiseen tulee myös vaan jo pelkästään sen perusteella, jos jollain perheen jäsenellä on pulmaa.
Ei tullut ainakaan meille vielä 2020 syntyneen kohdalla, joten on tullut käytännöksi sen jälkeen :)
 
Minulla onneksi lääkäri mittaa kilpirauhasarvot kaikilta raskaana olevilta. Siten löydettiin minultakin kilpirauhasen vajaatoiminta esikoisen raskausaikana, ja nyt viime raskaudessa (joka siis meni kesken) todettiin, että annosta pitää nostaa vielä. Pysyin isommassa annostuksessa tässä raskauksien välissä myös, joten nyt on toivottavasti arvot kunnossa (mutta ne myös mitattiin taas).
 
Niinhän ne tänään soitti ajanvarauksesta ja pahoittelivat että eivät voikaan laittaa mua toivomalleni neuvolan tädille. Ko. täti jää pian eläkkeelle eikä hänelle enää saa ohjata uusia asiakkaita :loudlycrying:. Mun luottohenkilö raskauksien suhteen, ihan paras tyyppi ikinä; ja nyt en sitte enää pääsekään hänen luo :sad001 Laittoivat sitten mulle ajan jollekin ihan vieraan kuulosen ihmisen luo.Lisäksi päiväkin siirtyi yhdellä eteen päin, joten eka neuvola onkin 15.9. vasta.
 
Niinhän ne tänään soitti ajanvarauksesta ja pahoittelivat että eivät voikaan laittaa mua toivomalleni neuvolan tädille. Ko. täti jää pian eläkkeelle eikä hänelle enää saa ohjata uusia asiakkaita :loudlycrying:. Mun luottohenkilö raskauksien suhteen, ihan paras tyyppi ikinä; ja nyt en sitte enää pääsekään hänen luo :sad001 Laittoivat sitten mulle ajan jollekin ihan vieraan kuulosen ihmisen luo.Lisäksi päiväkin siirtyi yhdellä eteen päin, joten eka neuvola onkin 15.9. vasta.
Meillä jäi kans ihana luottotäti neuvolassa eläkkeelle. Hoiti esikoisen odotusajan jutut ja pääasiassa kaikki hommat lastenneuvolassa viime syksyyn asti. Sit saatiin uus täti, joka peruskivan tuntuinen. Ei kyllä vielä olla ehditty tutustua kunnolla, kun tyuliin kerran nähty 👍 Nyt neuvola-aikaa varatessa kysyttiin haluanko saman hoitajan vai jonkun muun, niin valitsin sitten tän saman. On nyt sit vain yksi tyyppi lasten asioita hoitamassa (+toki lääkärit tietty). Selkeämpää itselle 😊
 
Myös samalla alueella olevana niin ohjaus kilpparieb mittaamiseen tulee myös vaan jo pelkästään sen perusteella, jos jollain perheen jäsenellä on pulmaa.
Meillä ei ole suvussa kilppari ongelmia mutta mulle lääkäri on sanonut että tuun vajaatoiminnan saamaan jossain vaiheessa, joten kun tulin esikoisesta raskaaksi pyysin ekassa neuvolassa mittaamaan arvot samalla kun rv10 kokeet otetaan. Vähän pitkin hampain sain lähetteen. Arvot oli kuitenkin ihan viitteissä muttei mielestäni parhaat mahdolliset. Synnytyksen jälkeen mulle tulikin vajaatointa sitten. Kuopuksesta hoidin yksityisen kautta alkuraskauden kilppari asiat koska luotto neuvolaan tässä asiassa mulla jotenkin on mennyt.
Nytkin tässä nykyisessä raskaudessa neuvola vaan nosti annostuksen sen 25mg ja verikokeet rv10. Niistäkin piti nyt kun ekassa neuvolassa torstaina kävin niin muistuttaa.
Nyt tässä raskaudessa oon kyllä jo itse taas oman lääkärin kanssa näitä kilppareita hoitanut. Tämä raskaus tuli yllättäen ja ehdin syömään viikon neuvolan määrämää annosta kunnes pääsin omalle lääkärille. Kävin heti verikokeessa ja se ylimääräinen annostus tiputettiin puoleen koska arvot oli liian matalat. Nyt kävin jo toistamiseen tänään verikokeessa koska lääkäri haluaa seurata alkuraskaudessa arvoja tiiviisti. Ensimmäinen kolmannes on se tärkein ja kun neuvola ottaa arvot rv10 sehän on jo melkeen silloin ohi. 🤷‍♀️
 
Mulla oli siis torstaina eka neuvola. Edellisestä raskaudesta 4 vuotta ja nyt onkin tullut jokin uusi juttu että jos kuulut riskiryhmään (oli paljon eri riskejä) tulee aloittaa miniaspiriinin käyttö oliko viikolla 12-16..En muista kunnolla. Se ehkäisee raskausmyrkytystä. Tää oli ihan uutta tietoa mulle.
Sain verikoe ja pissanäyte lähetteen ja uusi aika jo lokakuun tokalla viikolla. Laittoi myös lähetteen ultraan jonka sain Maisan kautta jo itse varattua ja se on 3.10.😍😍
Silloin olisi 12+2 vaikkakin ar-ultran mukaan jo 12+6. Tämä oli aikaisin päivä jolloin sain varattua.
Mietinkin onko tääkin jotenkin muuttunut kun eikös ultraan voi mennä jo 11 viikolla..mulle tuli maisaan ne päivät mitkä voin varata niin ne oli rv12+2-13+3 väli. Niin ja neuvolan mukaan mennään vielä viikoissa ennen nt-ultraa.
 
Takaisin
Top