Neuvolakäynnit

Mulla oli tällä viikolla eka käynti gynellä ja ultrassa näkyi pikkuinen papu ja hieno sydämen syke kuului, tuli siinä ihan tippa linssiin. Vajaan parin viikon päästä sitten seuraava käynti.
 
Tänään olis eka neuvola mutta veikkaanpa ettei vielä muutaku jutella ja perus jutut mutta jospa sit sais aikaa varata nt-ultraan ja verikoikeisiin.
 
"Ekstra" käynnillä käyty ja kaikki hyvin. 🥰 Sydämensykettä ei varsinaisesti kuultu, mutta laitteet löysi sen kuitenkin, ja yhden toisen äänen terkkari sanoi tulevan siitä, kun sikiö liikkuu niin villisti. 😅 Ei siis pysynyt paikallaan, että olis saanut kunnolla kuulumaan. Mutta terkkarin mukaan hyvinkin elävä kaveri. 😍
 
Eilen oli eka neuvola (9+1). Verenpaineet 106/74, ei ihme että pyörryttää ton yläpaineen takia. Hb oli peräti 132. Ei ole tainnut koskaan olla edes ekalla käynnillä noin korkea. Mutta oonkin syönyt kuureina rautaa moneen otteeseen nuorimman syntymän jälkeen. Viimeks ei meinannut millään pysyä edes 110 paikkeilla se arvo. Meiän neuvolassa on ennen otettu suoraan veriryhmän määritys ja hiv- sekä hepatiitti näytteet. Nyt pitääkin varata erikseen labraan niihinkin aika. Neuvolaa edeltävänä päivänä kävin siinä kilpparitestissä ja senkin tulokset katottiin. Toinen arvoista, oli 0.1. enemmän kuin saisi. Mutta terkkari totesi että kaipa se lääkäri sen sitten katsoo. Lääkäri vasta rv 10+6. Joten aika myöhäseksi menee :sad001 Meilläkin saadaan edelleen pahvinen neuvolakortti :)
 
Eilen oli eka neuvola (9+1). Verenpaineet 106/74, ei ihme että pyörryttää ton yläpaineen takia. Hb oli peräti 132. Ei ole tainnut koskaan olla edes ekalla käynnillä noin korkea. Mutta oonkin syönyt kuureina rautaa moneen otteeseen nuorimman syntymän jälkeen. Viimeks ei meinannut millään pysyä edes 110 paikkeilla se arvo. Meiän neuvolassa on ennen otettu suoraan veriryhmän määritys ja hiv- sekä hepatiitti näytteet. Nyt pitääkin varata erikseen labraan niihinkin aika. Neuvolaa edeltävänä päivänä kävin siinä kilpparitestissä ja senkin tulokset katottiin. Toinen arvoista, oli 0.1. enemmän kuin saisi. Mutta terkkari totesi että kaipa se lääkäri sen sitten katsoo. Lääkäri vasta rv 10+6. Joten aika myöhäseksi menee :sad001 Meilläkin saadaan edelleen pahvinen neuvolakortti :)
Kumpi kilppari arvoista sulla oli enemmän ja paljon se oli jos saan udella? Mulla on ollut tsh koko ajan liian matala, nyt alkaa saavuttamaan minimi arvon kun annosta pienennetty.
 
Eilen oli eka neuvola (9+1). Hb oli peräti 132. Ei ole tainnut koskaan olla edes ekalla käynnillä noin korkea. Mutta oonkin syönyt kuureina rautaa moneen otteeseen nuorimman syntymän jälkeen. Viimeks ei meinannut millään pysyä edes 110 paikkeilla se arvo.
Mulla oli kans keskiviikkona eka neuvolakäynti ja hb 139. En muista, että olis ikinä ollu noin korkea 🤔 Mielenkiintoista tietysti on, mitä ferritiini näyttää, mut selviää vasta myöhemmin. Tuo kun yksi ei kerro kuitenkaan koko totuutta 👍
 
Kumpi kilppari arvoista sulla oli enemmän ja paljon se oli jos saan udella? Mulla on ollut tsh koko ajan liian matala, nyt alkaa saavuttamaan minimi arvon kun annosta pienennetty.
P-tyreotropiini saisi olla tässä vaiheessa raskautta siis 2.5 ja mulla oli 2.6. Kuulemma joka kolmanneksella olisi eri raja-arvot. Ite en noista tajua mitään :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
P-tyreotropiini saisi olla tässä vaiheessa raskautta siis 2.5 ja mulla oli 2.6. Kuulemma joka kolmanneksella olisi eri raja-arvot. Ite en noista tajua mitään :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Viitearvo ekalla kolmanneksella on 0.1-2.5 ja toisella kolmanneksella 0.2-3.0. Sulla on vaan vähän yli toi mutta vaarana tietty että menee vajaatoiminnaksi. Varsinkinkin ekalla kolmanneksella olis tärkeää että arvot on kunnossa koska sikiö ottaa tyroksiinia sulta. Itse pyytäisin lääkäriä heti kommentoimaan tarvitsetko aloittaa tyroksiinit. Mun oma lääkäri varmasti tuossa tilanteessa aloittaisi. Paljon sulla oli se toinen arvo?
 
Mulla oli kans keskiviikkona eka neuvolakäynti ja hb 139. En muista, että olis ikinä ollu noin korkea 🤔 Mielenkiintoista tietysti on, mitä ferritiini näyttää, mut selviää vasta myöhemmin. Tuo kun yksi ei kerro kuitenkaan koko totuutta 👍
Meillä ei suostuta edes ferritiiniä ottamaan vaikka mulla on anemiataustaa ollu lapsesta saakka. PHKS:n naisten tautien polillakin pyysin sitä katottavaksi kolme vuotta sitten, niin silloinkin katsoivat pelkän hb:n ja tulehdusarvot verikokeesta:sad-face:
 
Viitearvo ekalla kolmanneksella on 0.1-2.5 ja toisella kolmanneksella 0.2-3.0. Sulla on vaan vähän yli toi mutta vaarana tietty että menee vajaatoiminnaksi. Varsinkinkin ekalla kolmanneksella olis tärkeää että arvot on kunnossa koska sikiö ottaa tyroksiinia sulta. Itse pyytäisin lääkäriä heti kommentoimaan tarvitsetko aloittaa tyroksiinit. Mun oma lääkäri varmasti tuossa tilanteessa aloittaisi. Paljon sulla oli se toinen arvo?
Se toinen arvo oli jotain 13, jollen väärin muista. Mitään vasta-aineita ei vielä otettu, just luin duodecimin jutun aiheesta. Lääkäri tosiaan vasta 27.9. ja täällä se on neuvolassa tyyliin max 2 kertaa viikossa. Ja pelkästään toisella kertaa raskaana oleville ja toisena kertana ehkäisypuolen jutuille :sad001 Ja oman kaupungin lisäksi siellä käy porukkaa neljän muun kunnan alueelta. Turha edes yrittää päästä aiemmin.
 
Se toinen arvo oli jotain 13, jollen väärin muista. Mitään vasta-aineita ei vielä otettu, just luin duodecimin jutun aiheesta. Lääkäri tosiaan vasta 27.9. ja täällä se on neuvolassa tyyliin max 2 kertaa viikossa. Ja pelkästään toisella kertaa raskaana oleville ja toisena kertana ehkäisypuolen jutuille :sad001 Ja oman kaupungin lisäksi siellä käy porukkaa neljän muun kunnan alueelta. Turha edes yrittää päästä aiemmin.
Mä täältä huutelen myös väliin että kyseiseltä alueelta oli nyt myös elokuussa irtisanoutunut molemmat äitiysneuvolan lääkärit eli siellä vähän sammutellaan vaan tulipaloja tällä hetkellä ja ajat on tosiaan kiven takana.
 
Mä täältä huutelen myös väliin että kyseiseltä alueelta oli nyt myös elokuussa irtisanoutunut molemmat äitiysneuvolan lääkärit eli siellä vähän sammutellaan vaan tulipaloja tällä hetkellä ja ajat on tosiaan kiven takana.
No se selittää paljon :sad001
 
Se toinen arvo oli jotain 13, jollen väärin muista. Mitään vasta-aineita ei vielä otettu, just luin duodecimin jutun aiheesta. Lääkäri tosiaan vasta 27.9. ja täällä se on neuvolassa tyyliin max 2 kertaa viikossa. Ja pelkästään toisella kertaa raskaana oleville ja toisena kertana ehkäisypuolen jutuille :sad001 Ja oman kaupungin lisäksi siellä käy porukkaa neljän muun kunnan alueelta. Turha edes yrittää päästä aiemmin.
Onpa hölmöä että noin vaikee on lääkäriä saada tavattua. Eikö terkka pysty edes konsultoimaan häntä? No mutta toivottavasti saat selkoa tuohon sitten kun on käynti. Jos ei määrää thyroxinia niin kannattaa vaatia uutta lähetettä arvojen tsekkaukseen muutaman viikon päästä.
 
Se toinen arvo oli jotain 13, jollen väärin muista. Mitään vasta-aineita ei vielä otettu, just luin duodecimin jutun aiheesta. Lääkäri tosiaan vasta 27.9. ja täällä se on neuvolassa tyyliin max 2 kertaa viikossa. Ja pelkästään toisella kertaa raskaana oleville ja toisena kertana ehkäisypuolen jutuille :sad001 Ja oman kaupungin lisäksi siellä käy porukkaa neljän muun kunnan alueelta. Turha edes yrittää päästä aiemmin.
Vinkkinä vain, kannattaa harkita... Suomessa on jokaisella oikeus valita missä kunnassa julkisen puolen terveyden huoltoa vastaanottaa/ saa. Koskee toki sitten kaikkea (hammashoito, rokotukset jne mm äitiys neuvola palvelut). Kaavake löytyy netistä, ja vaihtaa saat kerran 12 kkden aikana.
Mahdolliset lisämatkakulut uuteen valittuun kuntaan tulee itse maksaa. Oman muutoksen tein äitiys neuvolapalveluiden saatavuuden perusteella kesäkuussa.
 
Vinkkinä vain, kannattaa harkita... Suomessa on jokaisella oikeus valita missä kunnassa julkisen puolen terveyden huoltoa vastaanottaa/ saa. Koskee toki sitten kaikkea (hammashoito, rokotukset jne mm äitiys neuvola palvelut). Kaavake löytyy netistä, ja vaihtaa saat kerran 12 kkden aikana.
Mahdolliset lisämatkakulut uuteen valittuun kuntaan tulee itse maksaa. Oman muutoksen tein äitiys neuvolapalveluiden saatavuuden perusteella kesäkuussa.
Toi on kyl hyvä tietää 😊 Itsekin varasin just viime viikolla aikoja niihin labroihin (sokerirasitus+yhdistelmäseulan verikoe) naapurikuntaan, kun sinne on helpompi mennä ja aikoja on oaremmin tarjolla 👍
 
Toi on kyl hyvä tietää 😊 Itsekin varasin just viime viikolla aikoja niihin labroihin (sokerirasitus+yhdistelmäseulan verikoe) naapurikuntaan, kun sinne on helpompi mennä ja aikoja on oaremmin tarjolla 👍
Naapurikunnat onneksi tekevät yleensä yhteistyötä sairaanhoitopiireittäin.
Virallinen palveluntarjoajan vaihto on lähtenyt etäkunnissa töissä olevilta, esim koti Lieksassa ja töissä raksalla pääkaupunkiseudulla niin hieman hankalaksi meni saada korona piikki työaikana tai mennä ehkäisyneuvolaan keskellä viikkoa Lieksaan. Vaihdettaessa koti on missä on ja olet silti oikeutettu sen toisen itse valitsemasi kunnan palveluihin.
 
Eilen oli eka neuvolakäynti. Uutena onkin tullut, että noin 10 viikon tienoilla on lääkäri jossa ultrataan. Ensi viikolle jo sain ajan, pääsee taas näkemään, että kaikki on hyvin 😊 suunnittelin, josko sen jälkeen kerrottaisiin jo esikoiselle. Viikolla 43 sitten nt-ultra.
 
Täällä oli neuvolalääkäri tänään. Katsoi ne kilpirauhasarvot ja totesi ettei vielä lähdetä lääkitsemään, vaan ensin kontrollit 12.-13. lokakuuta ja sitten jos nekin pielessä niin niille tehdään jotain. Pahoinvoinnista kun kerroin, niin halusi katsoa vielä painon, ettei ole päässyt liikaa laskemaan (vaikka ylipainoa on reilusti). Vaaka näytti hieman vähemmän kuin viimeksi, tosin eri vaaka kyseessä joten voi sekin vaikuttaa. Papakokeeseen piti mennä joukkoseulaan nyt ens kuun lopussa, tästä lääkäri soitti mun perään ja totesi että kun edelliset papat on ollu puhtaita niin otetaan seuraava vasta synnytyksen jälkeen ettei turhaan tule ylimäärästä ronkkimista kohdunsuulle :Grinning Face:
 
Sain eilen verikokeiden tuloksia ja kuten epäilinkin, niin ferritiini oli tosi huono, vain 12. Onko kenelläkään kokemusta kuinka nopeasti niitä saa nostettua? Olohan on ollut ihan jäätävän väsynyt koko raskauden ja tästä pöhnästä olisi joskus kiva nousta. lIsäksi mulla on riskinä synnytyksessä veren menetys, sillä kummassakaan aikaisemmassa istukka ei ole irronnut, ja olen joutunut käsinirroitukseen leikkuriin.
 
Takaisin
Top