Neuvolakäynnit

Mitä neuvolääkäri tekee sisätutkimuksen lisäksi? Neuvolassa sanoi että tulee olemaan nopea käynti, tutkitaanko siis mitään muuta siellä?

Meillä ainakin esikoisen raskausaikana myös ultrattiin joka lääkärikäynnillä. Neuvolassa on jotkut vanhat ultralaitteet, joita terkat ei käytä, mutta lääkärit kyllä. Se on kyllä kiva lisä :smiling-eyes: Esikoisen aikaan mulla ainakin lääkärikäynnit oli myös ihan kunnon mittasia, 30min, kun monilta kuulin et tosi nopeet ja "turhat" käynnit. Mutta nyt täälläkin on tosi huono lääkäriresurssi, niin saa nähdä millainen käynti on parin viikon päästä :Grimacing Face:
 
Mulla oli neuvolalääkäri jo viikolla joskus 10 ja mun käsittääkseni toinen on vielä tulossa. Lääkäri kuunteli sydämen ja keuhkot (oli silloin lisälyöntejä) ja kyseli sekä lopuksi ultrasi.

Nyt tuntuu kyllä että on ihan tuuliajolla kun kaksosraskaudessa ravattiin yhtenään ultrissa, mutta tätä se kai on "normaalisti".
 
Mulla oli neuvolalääkäri jo viikolla joskus 10 ja mun käsittääkseni toinen on vielä tulossa. Lääkäri kuunteli sydämen ja keuhkot (oli silloin lisälyöntejä) ja kyseli sekä lopuksi ultrasi.

Nyt tuntuu kyllä että on ihan tuuliajolla kun kaksosraskaudessa ravattiin yhtenään ultrissa, mutta tätä se kai on "normaalisti".

Joo, sellaista se on just normaalisti. Esikoista odottavilla on muistaakseni kaksi tai kolme "ylimääräistä" neuvolakäyntiä verrattuna uudelleensynnyttäjiin. Mutta esikoisestakin sain vain kaksi lääkärineuvola-aikaa, jotka oli tosi lyhyitä, aikaa oli muistaakseni 15-20 minuuttia. Kaksi ultraa nt ja rakenne. Neuvolalääkäri ultrasi, kun käyntini oli viikolla 36, mutta ultraus kesti minuutin, kun totesi vaan, että on pää alaspäin, niin kuin kuuluukin. Yritin pyytää kokoarviota ja synnytystapa-arviota,mutta tuolloin lääkäri sanoi, ettei osaa tehdä kokoarviota ja synnytystapa-arviota ei tarvita, kun olen pitkä. Ihmettelin miten se pituus korreloi lantionrenkaan koon kanssa, mutta turhapa siellä oli tingata. Kävin sitten senkin yksityisellä. Nyt kun odottaa toista lasta, niin neuvolakäyntien välit on usein pari kuukautta. Joten siltä osin on kyllä ihan tuuliajolla.
 
Yleensä pyritään et se lääkärikäynti olisi 15-19 viikolla kun silloin pitäisi katsoa esim. odottajan lääkitys niin että se sopii raskauden kanssa. Siinä mielessä jos ei itsellä ole kysyttävää tai ei ole mitään lääkityksiä/sairauksia niin se käynti voi olla melko nopee ja tuntua turhalle. Nyt korona aikana on luistettu siitä ja kelan takia lääkärin pitää vähintään kerran nähdä odottaja ja todentaa raskaus.
 
Piti vielä kommentoida, että on vähän outoa, että aspiriinia ei suositella raskausaikana, mutta sitä voidaan käyttää lääkärin määräyksestä pre-eklampsian tai tukosten ehkäisyssä. Mutta tässä on minusta se pienemmän pahan periaate. Että ei suositella normaali raskauteen, mutta riskiraskauksissa, joista voi seurata vauvan henkeen ja terveyteen kohdistuva vakava vaara voidaan käyttää. Niin itse en tulkitsisi, ettei siitä ole mitään haittaa. Joku syy kai siihen on, miksei sitä raskaana oleville suositella.
Kyse on annostuksesta. 100mg vuorokaudessa pre-eklampsian ehkäisyyn on ihan eri asia kun käyttö särky- ja kuumelääkkeenä : aspiriini 500mg 2 tbl 3 kertaa vuorokaudessa.
 
Tänään oli se eka neuvolalääkäri, kysäs voinnit ja kuunneltii sydänäänet. Se oli tietysti ihana taas kuulla että syke löytyi edelleen. Mut nopea käynti oli.
 
Neuvola takana, kaikki aikalailla ok.. pissanäyte labraan ku vähä epäselvä yks.. mutta epäili kaikki oleva ok silti. Sydänäänet kuunneltiin, jonku aikaa sai ettiä että tuli ku ei tyytyny istukan kautta tulevaan :D
 
Oli kyllä niin turha neuvolakäynti ettei tosikaan, tulin vain vihaiseksi. Elämäntilanteen kartoitus, liikunta, ruokavalio yms. Paino ja verenpaine. Ei edes kuunneltu sydänääniä! Viikotkin kätilö laski mielestäni väärin, pitää vielä tarkistaa. Laittoi lähetteen labraan jossa käytävä helmikuun alkuun mennessä. Sain ajan nt-ultraan ja lääkäriaika vasta joskus rv 16+..
Tästä käynnistä jäi todella huono mieli.
Kai siellä nyt sitten on kaikki hyvin vaikka ei sydänääniä kuunneltukaan. Seuraavaksi sitten se nt-ultra ensikuussa, päivämäärääkään en muista kun pisti niin vihaksi :Angry Face:
Mulla oli omakantaan ainakin kirjoitettu ekasta neuvolakäynnistä, että "Varhaisten raskausviikkojen takia ei yritetä kuunnella sikiön sydämensykettä". Silloin oli 7+4 (nyt 12+3) ja sanoi, että kuunnellaan ensi kerralla. 😊 Aivan samalla kaavalla meni kuin sullakin mut ei mua kyllä mikään jäänyt harmittamaan. Harmi jos jäi huono mieli. 😔

Edit: höh tää olikin vanha postaus 😄 Mä luulin seikkailevani tän vuoden heinäkuisissa, haha. Noo annetaan olla, vähät unet tekee tehtävänsä nähtävästi.
 
Takaisin
Top