Neuvolakäynnit

Kävin eilen verikokeessa. Olettaisin ihan hyvää numeroa kun etoo niin...
 
Kävin tänään Ekassa neuvolassa, heidän laskujen mukaan 7+5. Pää pyörällä, ensimmäinen raskaus mulla Baby Medium Light Skin Tone- eka lääkäri aika varattiin 15.12 ja ne verikokeet ym täytyisi kans varata, tuli mulle kyllä ihan yllätyksenä että kuitenkin näin paljon tulee käyntejä, mutta positiivinen yllätys kyllä! Osallistun myös sikiöseulontoihin, kun tälläinen mahdollisuus on. La menee niiden mukaan 26.6.
 
Mulla eka neuvola on vasta 10+4, normaalisti täällä ois eka neuvola viikoilla 6-7 ja niin se ois ollu mullakin menkoista laskettuna. Enemmän odotan neuvolakäynniltä sitä että saan lähetteet ultraan yms, joskus oon käyny ultrassa (nipt) jo viikolla 11 mutta nyt ei varmaan ehdi.
 
Täällä myös eka neuvola takana, ensimmäinen ikinä! :Heartred tähän mennessä raskaudet on päättyneet ennen neuvolaan pääsyä, joten ihana etappi tämäkin. Neuvolan hoitaja oli kyllä ihanan empaattinen. Sydänääniä ei kuunneltu, joka täällä käytäntö, mutta hoitaja pyysi olla yhteydessä jos tulee hankalia ja epävarmoja tunteita, niin voidaan kuunnella milloin vain. Helpotti mieltä :) kolmisen viikkoa pitäisi jaksaa odotella nt-ultraan..
 
  • Tykkään
Reaktiot: e90
Minulla oli eka neuvolakäynti vasta kun oli omien laskujen mukaan 10 viikkoa täynnä, melkein kuukauden sain odottaa plussasta. Itselleni ensikertalaisena tuntui kauhean pitkältä ajalta odotella sitä, että pääsee juttelemaan raskaudesta ammattilaisen kanssa. Ilmeisesti meidän terveyskeskus on nyt niin ruuhkautunut että ei olisi saanut aiempaa aikaa Alien Monster (ps. miksi tää hymiövalikoima on näin kökkö täällä :D )

Yllätyin kuitenkin siitä, että heti ensimmäiseksi terveydenhoitaja veikin minut ihan eri huoneeseen ja otettiin mahan päältä ultra! Siellä näkyi pikku möllykkä ja sydänkin löi. ♥️ Harmi ettei puoliso päässyt mukaan ensimmäiselle kerralle, mutta sainpahan kuvat viemiseksi. Oli sen verran hankalassa asennossa köllöttämässä, ettei saanut varmaa mittaa pikkuisesta, lähin arvio oli 9+3 mutta itse veikkaan että vähän pidemmällä kuitenkin.

Ensi viikolla olis se varsinainen niskapoimu-ultra, jännittää se että saahan sen niskaturvotuksen mitattua, ettei ole jo raskaus liian pitkällä..
 
Muokattu viimeksi:
Minulla oli eka neuvolakäynti vasta kun oli omien laskujen mukaan 10 viikkoa täynnä, melkein kuukauden sain odottaa plussasta. Itselleni ensikertalaisena tuntui kauhean pitkältä ajalta odotella sitä, että pääsee juttelemaan raskaudesta ammattilaisen kanssa. Ilmeisesti meidän terveyskeskus on nyt niin ruuhkautunut että ei olisi saanut aiempaa aikaa Alien Monster (ps. miksi tää hymiövalikoima on näin kökkö täällä :D )

Yllätyin kuitenkin siitä, että heti ensimmäiseksi terveydenhoitaja veikin minut ihan eri huoneeseen ja otettiin mahan päältä ultra! Siellä näkyi pikku möllykkä ja sydänkin löi. ♥️ Harmi ettei puoliso päässyt mukaan ensimmäiselle kerralle, mutta sainpahan kuvat viemiseksi. Oli sen verran hankalassa asennossa köllöttämässä, ettei saanut varmaa mittaa pikkuisesta, lähin arvio oli 9+3 mutta itse veikkaan että vähän pidemmällä kuitenkin.

Ensi viikolla olis se varsinainen niskapoimu-ultra, jännittää se että saahan sen niskaturvotuksen mitattua, ettei ole jo raskaus liian pitkällä..

Saa varmasti mitattua, se ennen viikkoa 14 tais olla että pitää mitata. Mulla nt on vasta joskus rv 13 tienoilla.
 
Tänään oli np-ultra, ja laskettu aika siirtyi viikkoa eteenpäin. :)
Kauheesti liikkui pikkuinen, onpa outoa kyllä kun ei noita liikkeitä vielä ollenkaan tunne! Iso nivaska kuvia nyt, joita voi tällä viikolla esitellä samalla kun kertoo omalle äitille vauvauutiset :)

Keuhkon vieressä näkyi joku tumma alue jota ei pitäs olla, niin ensi viikolla on uusi kontrollikäynti. :/ Toivottavasti ei ois mitään..
 
Onhan sitä kerran käyty neuvolassa. Eka kertaa siirrettiin ja nyt myös uutta aikaa siirrettiin. Ei ehkä paras mahdollinen alku ekakertalaiselle. Mahtaako muilla on samoja ongelmia heti alkuun? Harmi kun ei sydän ääniä saatu kuunnella ultrassa.
 
Onhan sitä kerran käyty neuvolassa. Eka kertaa siirrettiin ja nyt myös uutta aikaa siirrettiin. Ei ehkä paras mahdollinen alku ekakertalaiselle. Mahtaako muilla on samoja ongelmia heti alkuun? Harmi kun ei sydän ääniä saatu kuunnella ultrassa.

Onko teillä sitte nii ruuhkasaa neuvolassa? Anguished Face
 
Täällä kun on paljon tietäjiä, niin mitä siellä ekalla lääkärikäynnilllä tapahtuu? Kun vaun sovelluksessa oli että sinne sais isäkin tulla mukaan ja kuunneltais sydänääniä, neuvolatäti ei siitä muistaakseni sanonut mitään. Niin kannattaako tuo ukko sinne raahata? Beaming Face With Smiling Eyes mulla se aika on 15.12.
 
Täällä kun on paljon tietäjiä, niin mitä siellä ekalla lääkärikäynnilllä tapahtuu? Kun vaun sovelluksessa oli että sinne sais isäkin tulla mukaan ja kuunneltais sydänääniä, neuvolatäti ei siitä muistaakseni sanonut mitään. Niin kannattaako tuo ukko sinne raahata? Beaming Face With Smiling Eyes mulla se aika on 15.12.

ensimmäinen lääkärikäynti kuuluu neuvolan ensimmäiseen ”laajaan terveystarkastukseen” jossa on tarkoitus huomioida koko perheen terveys, hyvinvointi ja tuen tarve. Laaja terveystarkastus sisältää sekä terveydenhoitajan ja lääkärin tapaamisen, joissain paikoissa ovat molemmat samalla vastaanotolla, joissain paikoissa erikseen (peräkkäin tai jopa eri päivinä ) virallinen suositus on että molemmat vanhemmat olisivat mukana ja myös isä olisi pitänyt kutsua vastaanotolle, tämäkin käytäntö kyllä vähän vaihtelee. Omakohtaista kokemusta ei vielä ole. :)
 
Kahdella eri paikkakunnalla olen käynyt ekat neuvolat. Esikoiselta isän sain mukaan kun osui vapaapäivä. Häntä ei tarvittu silloin mihinkään, sydänäänet kuunneltiin kun viikot oli jo lähempänä kymmentä silloin. Mut isän paikallaolo turha, terveydenhoitaja haastatteli, ei lääkäriä.

Toisella kertaa nyt, ilman isää, ei tarvetta, ei kuunneltu sydänääniä, puolentoista tunnin haastattelu, ei lääkäriä.
Isää pyydettiin mukaan seuraavalle kerralle/ täyttämään vastauslomake valmiiksi josta sit keskustellaan vaikka ei pääsisi paikalle. Meillä mies tulee todennäköisesti isyydentunnustamiseen seuraavan kerran sitten vasta mukaan. Työntakia haaste päästä näihin.
 
Ei meilläkään juuri kyllä valinnanvaraa ollut noissa ajoissa. Toka neuvolakäynti on nyt sitten aatonaattona


Muokkasin tätä koska luulin kirjoittaneeni salaiselle puolelle :rolling:
 
Muokattu viimeksi:
Ei meilläkään juuri kyllä valinnanvaraa ollut noissa ajoissa. Toka neuvolakäynti on nyt sitten aatonaattona klo 8:00 Cat With Tears Of Joy ainut toinen vaihtoehto olisi ollut sit välipäivinä, joten mieluummin kuitenkin toi aatonaatto, vaikka joudutaankin sitten mun vanhemmilta vielä ajamaan takaisin Turkuun ja sit samantien neuvolan jälkeen takaisin sinne (n. tunti suuntaansa). Ainakin saa kätevästi sitten esikoisen jättää hoitoon mummulaan.

Ja siis voi jopa olla että joudun yksin tän reissun tekemään, koska mies sai juuri uuden työn, joten ei ole vielä tietoa, onko hän töissä sitten ihan aattoon asti vai miten. Meillä mies oli esikoisen käynneistä paikalla ehkä puolilla käynneistä. Loppuaikana hän ei edes saanut tulla koronan takia. Ja muuten tuli jos sattui ajat niin että ei ollut koulussa.

Meillä myös toka neuvola aaton aattona. Oon aatellut, et jos päädytään jouluna kertomaan uutiset, niin on ainakin itsellä niin varma olo kuin voi, kun on juuri saanut kuulla sykkeet Baby Light Skin Tone
 
Meillä on ihan hyvin saanut neuvolaan aikoja. Tai lääkäriaika meni jouluviikolle, sehän olisi voinut olla jo rv12, että olisiko siinä hiukan tunkua sitten.
 
Takaisin
Top