Neuvolakäynnit

Me täällä tehdään jotain seula-arvioita ja lasketaan todennäköisyyksiä ja muualla homma hoituu yhdellä verikokeella, josta selviää kromosomipoikkeavuudet ja vauvan sukupuoli... Mut ehkä sekin saadaan tänne Suomeen joskus kun meidän lapset hankkii vauvoja :p
 
Me täällä tehdään jotain seula-arvioita ja lasketaan todennäköisyyksiä ja muualla homma hoituu yhdellä verikokeella, josta selviää kromosomipoikkeavuudet ja vauvan sukupuoli... Mut ehkä sekin saadaan tänne Suomeen joskus kun meidän lapset hankkii vauvoja :p
Tuon yhden verikokeen eli NIPT-kokeen on saanut 2015 asti ainakin HUSin alueella (näytteet kylläkin analysoitiin tuolloin keskieuroopassa), jos ensin nt-ultran löydökset ja seulat antaa syytä huoleen. Yksityiselle kaiketi pääsee kuka vaan, jos maksaa :) Toivottavasti siis näytteitä aletaan tutkia Suomessa, niin hinta varmasti halpenee niin että sitä voidaan tarjota kaikille julkisella puolella.
 
Muokattu viimeksi:
Tuon yhden verikokeen eli NIPT-kokeen on saanut 2015 asti ainakin HUSin alueella (näytteet kylläkin analysoitiin tuolloin keskieuroopassa), jos ensin nt-ultran löydökset ja seulat antaa syytä huoleen. Yksityiselle kaiketi pääsee kuka vaan, jos maksaa :) Toivottavasti siis näytteitä aletaan tutkia Suomessa, niin hinta varmasti halpenee niin että sitä voidaan tarjota kaikille julkisella puolella.

Joo, olen tässä jo pitkään kateellisena kuunnellut kavereiden kokemuksia muista länsimaista. Mun mielestäni se tuli yksityisille täällä tarjolle vasta mun esikoisen ja toisen lapsen välissä, joten toi 2015 kuulostaa ihan oikealta. Se maksaa täällä jotain 800-900 euroa ja esim. Jenkeissä 600 dollaria ja suurimmalla osalla (mun kavereista) se kuuluu vakuutuksen piiriin, joten itse ei tarvitse sitä maksaa. Siis jotain 500-600 euroa voisin tuosta vielä itsekin maksaa, sehän on vain parin ylimääräisen ultrauksen hinta, mutta melkein tuhat euroa on jo oman kipurajan yli. :confused:
 
Mulla oli eilen eka neuvola. Nyt viikkoja 7+6, neuvolan mukaan viikko enemmän. Terkka tsekkas nopeesti ultralla onko masussa elämää ja siellä sydän sykki, sanoi että vastaa aikalailla mun omia laskuja. Lupas myös että jos oikein ahdistaa voidaan ultrata uudelleen vielä ennen nt-ultraa ja tämän lupauksen aion kyllä varmasti lunastaa. Saan myös keskusteluapua mun ahdistukseen ja pelkoihin jos haluan. Mun mielestä aika onnistunut käynti. :Heartred
 
Oon kuullut, että nykyään NIPT -tutkimukseen kannattaisi mennä Tallinnaan; on kuulema huomattavasti edullisempi. :rolleyes:
 
Oon kuullut, että nykyään NIPT -tutkimukseen kannattaisi mennä Tallinnaan; on kuulema huomattavasti edullisempi. :rolleyes:
Mulle sanottiin neuvolassa, et jos osallistun siihen verikoe seulaan niskaturvotus ultran aikaa ja jos niistä joku näyttää hälyttyvältä niin sitten tulee kutsu noihin tarkempiin seuloihin. Missä sitten tutkitaan asiaa enemmin. Onko se just sit tää NIPT tutkimus?
 
Täällä ensimmäinen neuvolakäynti takana ja terveydenhoitaja vaikutti mukavalta. :)

Harmi tosiaan, että Suomessa tota NIPT-tutkimusta ei tehdä kaikille, kerta sen antaa paljon tarkempaa tietoa kuin pelkkä tuo yhdistelmäseulonta. Terkkari sanoi, että just tuon hinnan takia tehdään vaan niille, kenellä toi seula hälyttää.
 
Mulle sanottiin neuvolassa, et jos osallistun siihen verikoe seulaan niskaturvotus ultran aikaa ja jos niistä joku näyttää hälyttyvältä niin sitten tulee kutsu noihin tarkempiin seuloihin. Missä sitten tutkitaan asiaa enemmin. Onko se just sit tää NIPT tutkimus?

Joo tätä juuri tarkoitin tossa muutama viesti ylöspäin. Meillä oli syksyllä 2015 nt-ultrasta ja veriseulasta laskettu riskiluku sen verran huolestuttava, että päästiin jatkotutkimuksiin, ennen se olis ollut esim. lapsivesipunktio, mutta tuolloin tuota NIPTiä tarjottiin mun mielestä ekaa vuotta ja saatiin se HUSilla ilmaiseksi. Mutta jos sen haluaa teettää ihan vaikka seulat ja nt:t olisi kunnossa niin Tallinnasta olen minäkin kuullut hyvää.
 
Joo tätä juuri tarkoitin tossa muutama viesti ylöspäin. Meillä oli syksyllä 2015 nt-ultrasta ja veriseulasta laskettu riskiluku sen verran huolestuttava, että päästiin jatkotutkimuksiin, ennen se olis ollut esim. lapsivesipunktio, mutta tuolloin tuota NIPTiä tarjottiin mun mielestä ekaa vuotta ja saatiin se HUSilla ilmaiseksi. Mutta jos sen haluaa teettää ihan vaikka seulat ja nt:t olisi kunnossa niin Tallinnasta olen minäkin kuullut hyvää.
Aivan aivan. Meilläkin terkka sano ihan suoraa et syy miksi sitä ei voi kaikille tarjota heti on se hinta..
 
Ooooh, onko se tosiaan vain 300e Tallinnassa? Tämä meneekin harkintaan sit heti! Kiitos vinkistä!
 
Mulla oli eilen eka neuvola. Nyt viikkoja 7+6, neuvolan mukaan viikko enemmän. Terkka tsekkas nopeesti ultralla onko masussa elämää ja siellä sydän sykki, sanoi että vastaa aikalailla mun omia laskuja. Lupas myös että jos oikein ahdistaa voidaan ultrata uudelleen vielä ennen nt-ultraa ja tämän lupauksen aion kyllä varmasti lunastaa. Saan myös keskusteluapua mun ahdistukseen ja pelkoihin jos haluan. Mun mielestä aika onnistunut käynti. :Heartred
Tää on kyllä harmi, että ihan riippuen paikkakunnasta saa erilaista palvelua neuvolassa. :sad001 täällä ei ole puhettakaan, että ultrattais yhtään enempää kuin nt ja rakenneultrat. Sit taas yks mun kaverikin sai eri paikkakunnalla joka neuvolakäynnillä ultrauksen. :bored: Toki eihän niitä synnytyssairaaloitakaan ole enää joka kaupungissa...
 
Iiris toi on aivan totta :sad001
Erot on varmasti ihan neuvolakohtaisia. Meillä vaihtui neuvola viime raskauden jälkeen ja asutaan yhä samassa kaupungissa. Edellisessä neuvolassa ei ollut ultraa joten ei tullut ylimääräisiä ultria silloin.
 
Tää on kyllä harmi, että ihan riippuen paikkakunnasta saa erilaista palvelua neuvolassa. :sad001 täällä ei ole puhettakaan, että ultrattais yhtään enempää kuin nt ja rakenneultrat. Sit taas yks mun kaverikin sai eri paikkakunnalla joka neuvolakäynnillä ultrauksen. :bored: Toki eihän niitä synnytyssairaaloitakaan ole enää joka kaupungissa...
Meillä ei ole edes ultraa neuvolassa... Synnytyssairaala on toisessa kaupungissa, mutta onneksi sinne ei aja kuin puolisen tuntia :)
 
Kiitos kun jaksoit nähdä vaivaa!:joyful:

Nyt sitten järjestetään huhtikuisten seuramatka nipt-testeihin.:hilarious:
 
Voikohan neuvolan varata vaikka ei testiä ole tehnyt.. :rolleyes: vai ohjaako ne sitten verikokeeseen ensin.. :facepalm: Mua ahdistaa jo valmiiksi sokerirasitus kun siihen tiedän joutuvani, koska aiemassa raskausessa oli radi. Mieluusti skippaisin rasituksen ja suosiolla rupeisin vain mittailee sokereita ja noudattaa ruokavaliota.. :inpain::woot:

Meillä vaikka nyt on uusi TK niin ei vieläkään ole ultraa, vaikka sitä ovat toivoneet sinne. Meillä sitten sairaalaan on sen 1h ajomatka. Mites muilla, onko synnytyssairaala lähelläkin? Täällä vaikka on vain tuo tuonti sairaalaan, niin useampi kaveri (syöksysynnyttäjä) on sitten lanssiin synnyttänyt. :wacky: Itse onneksi pitkän kaavan mukaan synnytän niin tätä pelkoa ei ole. :banghead::woot:
 
Olispa kiva jos neuvolassa olisi mahdollisuus myös ultrata vähän useammin. Meillä ei mitään ylimääräisiä ultria saa
 
Mites muilla, onko synnytyssairaala lähelläkin? Täällä vaikka on vain tuo tuonti sairaalaan, niin useampi kaveri (syöksysynnyttäjä) on sitten lanssiin synnyttänyt. :wacky: Itse onneksi pitkän kaavan mukaan synnytän niin tätä pelkoa ei ole. :banghead::woot:

Meillä on synnytyssairaala naapurikaupungissa ja sinne on noin tunnin ajomatka.
 
Takaisin
Top