Neuvolakäynnit

Täällä saatiin paperinen neuvolakortti, kansissa oli jotain söpöjä eläimiä, mutta en muista olivatko metsän eläimiä. :) Takakannessa oli mainoksia Relan nimi ainakin luki siellä.
 
Esikoisesta 2 v sit saatiin toi relan eläinkuosi ja nyt oli joku kirkkaan punainen missä luki vaan isolla I LOVE KUOPIO :hilarious::hilarious:
 
Eka neuvola oli maanantaina ja onneksi tutulla th:lla. Nopea käynti oli, kestiköhän 20min kaikessaan. Meillä on sähköinen neuvolakortti, sama oli esikoisella niin tuttua onneksi on. Sinänsä kiva, ettei tarvitse raahata mitään paperista mukana.
 
Eka neuvola oli maanantaina ja onneksi tutulla th:lla. Nopea käynti oli, kestiköhän 20min kaikessaan. Meillä on sähköinen neuvolakortti, sama oli esikoisella niin tuttua onneksi on. Sinänsä kiva, ettei tarvitse raahata mitään paperista mukana.
Minusta taas on kiva että taas jää jotain raskausajasta muistoksi kuin vain se vauva :grin ekasta raskausmahastani sillon 2010-2011 en edes halunnut valokuvia :shy:
 
Minusta taas on kiva että taas jää jotain raskausajasta muistoksi kuin vain se vauva :grin ekasta raskausmahastani sillon 2010-2011 en edes halunnut valokuvia :shy:
Mulla on koneella kopio esikoisen äitiyskortista, on sentäs joku muisto mistä katsella mittoja jne. :joyful:
 
Onko toi sokerirasitus vielä pakollinen kaikille yli 25 odottajille? Vaikka ei olisi sukurasitetta tms? En mitenkään haluaisi siihen, esikoista odottaessa olin just hetken vielä alle 25, kun sokerirasitus tuli puheeks, joten sanottiin ettei tarvitse mennä, koska eivät nähneet sille tarvetta. Toivottavasti niin olisi nytki :smiley-angelic001

Sokerirasitusta suositellaan uudelleensynnyttäjälle, jos bmi on yli 25, lähisuvussa diabetesta, aiemmassa raskaudessa gdm tai suurikokoinen vauva tai ikää yli 40v. Lisäksi tietyt sairaudet lisäävät riskiä sokeriaineenvaihdunnan häiriölle, jolloin sokerirasitusta suositellaan. Riippuen siitä millaiset riskit on, sokerirasitusta suositellaan kerran tai kahdesti raskauden aikana (viikot 12-16 ja/tai 24-28).
 
Onko toi sokerirasitus vielä pakollinen kaikille yli 25 odottajille? Vaikka ei olisi sukurasitetta tms? En mitenkään haluaisi siihen, esikoista odottaessa olin just hetken vielä alle 25, kun sokerirasitus tuli puheeks, joten sanottiin ettei tarvitse mennä, koska eivät nähneet sille tarvetta. Toivottavasti niin olisi nytki :smiley-angelic001

Mä en ole ikinä joutunut. Eilen neuvolassa taas sanoi ettei mun tarvii mennä. Oon hoikka (neuvolan mielestä, mun mielestä painoindeksi on normipainosessa), 34v ja kolme muksua olleet ihan ”tavallisen kokosia”, eikä suvussa kenelläkään diabetestä. Olin varman et nyt viimestään joutusin, mut ei näköjään.
 
Ite joudun menee ihan alkuviikoilla ja varmasti on taas.. ylipainoa ihan liikaa :sad001
 
Mulla on myös sokerirasitus edessä, taas. Oon siis 30v ja tosi (ehkä jopa liian) hoikka, mutta se syy on mulla monirakkulaisten munasarjojen oireyhtymä, joka saattaa jotenkin vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan. Eipä siinä, kuulun ilmeisesti sellaiseen vähemmistöön, jonka mielestä se siirappi mitä tarjoiltiin oli hyvää ja virkistävää :hilarious:

Harmittaa vaan, että pitää varmaan tätä sairaslomaa anoessa kertoa työnantajalle, kun muuten pystyisi vielä tovin varmaan pitämään tiedon itsellään...
 
Mä en ole ikinä joutunut. Eilen neuvolassa taas sanoi ettei mun tarvii mennä. Oon hoikka (neuvolan mielestä, mun mielestä painoindeksi on normipainosessa), 34v ja kolme muksua olleet ihan ”tavallisen kokosia”, eikä suvussa kenelläkään diabetestä. Olin varman et nyt viimestään joutusin, mut ei näköjään.
Voihan normipainoinenkin olla hoikka, ei hoikka tarkoita alipainoista
 
Voihan normipainoinenkin olla hoikka, ei hoikka tarkoita alipainoista

Hoikka sana vaan tuntui hassulta. En sellaseksi itseäni koe :hilarious: .

Mä joka kerta valmistaudun et nyt varmasti joudun sokerirasitukseen, mut en sit vissiin joudukkaan. Kai se on uskottava.

Mä tykkään myös paperisesta äitiysneuvola kortista, on kaikilla lapsilla sit ”samanlaiset”. Saa arkistoitua synnytyskertomusten ja lasten oman neuvolakortin kanssa samaan :happy: . Niitä on kiva välillä plärätä ja tutkia.
 
Mua nauratti tosi paljon tokaa synnyttämään mennessä kun kätilö sanoi mua hoikaksi sairaalavaatteita antaessa. +22kg (82kg) oli mittarissa niin ei kyllä siltä todellakaan tuntunut :grin
Nyt ei tosiaan ollut sokerirasituksesta puhetta, vaikka aiemmissa olen sen 2x käynyt. En kyllä varmaan nyt edes saisi sitä litkua juotua.
 
Mä just päätin etten oo menossa sitä litkua juomaan ja rääkkäämään olollisesti itseäni enää ikinä. Mittaillut oon nyt itse taas ja paastot ainakin on reippaasti taas ollut koholla. Eli selvä peli..
 
Huh, hyvä kuulla, että todennäköisesti en joudu siihen sokerirasitukseen :)
 
Mä en todennäköisesti joudu kun riskitekijöitä aika vähän. Mun isän puolella 1.tyypin diabetesta mutta lähimmät oli hänen tädillä ja enolla. Mun miehellä 2.tyypin diabetes. Mulla ei ylipainoa ja ikää 34 eikä aiempia raskausdiabeteksia. Sanoi että tarvittaessa/jos itse haluan, voidaan myöhemmin ottaa
 
Minä olen käynyt jokaisessa raskaudessa, ja tästäkin käyn sitten silloin 24 tai jotain viikoilla. Aina olen selvinnyt puhtain paperein mutta kerta se ois ensimmäinenkin :wtf: bmi kun on vähän ylipainon puolella ja ikää yli 25 :grin sukurasitusta ei onneksi ole :)
 
Kuinkas monta neuvola käyntiä muilla on ollut ennen kuin raskaus ollut puolessa välissä? Aloin tässä miettimään kun itsellä on vasta toinen käynti ensi viikolla ja viikkola tuolloin 17+0. Toki kolmas raskaus ja aiemmat raskaudet sujuneet hyvin, mutta mietin et oliko muka aiemminkin näin harvakseltaan käyntejä :hilarious:
 
Kuinkas monta neuvola käyntiä muilla on ollut ennen kuin raskaus ollut puolessa välissä? Aloin tässä miettimään kun itsellä on vasta toinen käynti ensi viikolla ja viikkola tuolloin 17+0. Toki kolmas raskaus ja aiemmat raskaudet sujuneet hyvin, mutta mietin et oliko muka aiemminkin näin harvakseltaan käyntejä :hilarious:

Mulla on ollut tähän mennessä 2 neuvolakäyntiä, nyt rv 15. Seuraava vasta marraskuun lopussa. 3 lapsi tulossa.
 
Kuinkas monta neuvola käyntiä muilla on ollut ennen kuin raskaus ollut puolessa välissä? Aloin tässä miettimään kun itsellä on vasta toinen käynti ensi viikolla ja viikkola tuolloin 17+0. Toki kolmas raskaus ja aiemmat raskaudet sujuneet hyvin, mutta mietin et oliko muka aiemminkin näin harvakseltaan käyntejä :hilarious:

Mulla on ollut tähän mennessä kaksi neuvolakäyntiä. Kolmas käynti on marraskuun puolivälin paikkeilla. Itellä nyt rv. 19 ja ensimmäinen lapsi tuloillaan.
 
Eli ilmeisesti ihan normaalia tahtia olen käynyt :happy: Jotenki tuntuu vaan, että käyntejä ois paljon vähemmän kuin ennen :grin
 
Takaisin
Top