Neuvolakäynnit

Asteria

Piirimestaruustason postaaja
Tein uuden ketjun neuvola-asioille kun aiemmassa ketjussa otsikossa se eka ultra... ja nyt osa menee jo puolivälin paremmalla puolella.

Onko neuvolasta tarkoitus saada joku raskaustodistus Kelaa varten? Muistelisin että sellainen pitäisi saada, mutta viime viikolla neuvolalääkäri ei maininnut asiaa ja unohdin kysyä (vai hoituukohan se jotenkin sähköisesti?).

Mulle on esim. epäselvää koska äitiysloma alkaa. Neuvolakortissa on merkitty kaksi eri LA:ta.
 
Joku neuvolakäynti oon Se kun terkka lähettää tiedot kelaan että raskaus on kestänyt olikohan 154 päivää tai jotn siihen suuntaan.
 
Kun 22 viikkoa on täynnä niin saa sen raskaustodistuksen. Mulla on tällä viikolla se neuvola ja saan sen todistuksen, pääsee sitten tukia hakemaan.
 
Laskettu aika siitä ensimmäisestä menkkojen mukaan tehdystä arviosta ei mun käsittääkseni muutu nt-ultrassa, ellei vauva ole 5 päivää pienempi/isompi kuin mitä arvio oli alunperin. Tietty jos sitä ei pystytty ennen ultraa arvioimaan, niin sit varmaan ultran aikataululla mennään. Kysy Asteria neuvolassa seuravan kerran kumpi sun laskettu aika on.
Jonneki linkkasin jo sen kelan laskurin, taitaa olla tuolla salaisella puolella...
https://easiointi.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication?&lang=fi
 
Mä ootan nyt kovasti et sais sen raskaustodistuksen. (Saan vast 21.12) Kun meillä tulossa toukokuulle kylppäriremppa. Ja en oo lähtees vastasyntyneen kans johonkin pihan perälle et pääsee pesulle esin yöllä. Tuottais haasteita ihan liikaa. Ja ilman sit todistusta ei oo varmasti toivookaan saada väliaikasta kämppää siks ajaks. :sad001
 
Kiitos kaikille vastauksista! Mä käytin kelan laskurissa juurikin sitä neuvolan menkkojen mukaan laskettua aikaa. Ja ehdin jo kertoa sen mukaan lasketun viimeisen työpäivän pomolle. Se on sopivasti perjantai. Mutta sitten ihmettelin tosiaan sitä np-ultrassa kirjattua LA:ta joka on päivää aikaisemmin.

Meillä on myös tulossa kylppäriremppa keväällä ja täällä jännätään että milloin se alkaa. En ole kuullutkaan että vauvan takia saisi asunnon rempan ajaksi. Meille kerrottiin että remontti kuivaamisineen kestää 2-3kk! Mökillä (tosi askeettinen) tarkenee kesäkuun alusta mutta jos on kylmä on kyllä ankeaa. Vain makuukopeissa on patterit, tupa lämpiää vain puuhellalla. Juoksevaa vettä siellä ei ole. Ja vesi lämpiää kaasuhellalla. Kuopuksen vauva-aika oltiin kyllä mökillä kaksi viikkoa synnytyksestä... Hänellä kaiken lisäksi oli lonkkalasta ekat 6 viikkoa. Toisaalta mökillä oli ehkä jopa helpompi sen kanssa kun ei saanut kylvettää lainkaan. Harmitti ainakin vähän vähemmän.

Mä en kestä jos meillä ei ole suihkuunmenomahdollisuutta synnytyksen jälkeen! Ja mökillä on vaan puucee. Ei siellä voi ylläpitää hygieniaa jos on vaikka jouduttu leikkelemään alapäätä. :sad001 Tätä kirjoittaessa koko homman mahdottomuus vasta oikeastaan valkeni!
 
^^ sympatiat on täysin sun puolella, Asteria. Meillä tuli alkuvuodesta kylppäriremppa vesivahingon vuoksi ja asuttiin meidän mökillä suht samanlaisissa olosuhteissa yli puoli vuotta. Rantasaunalla ihan normi suihku, mutta sisällä ei juoksevaa vettä. Lisäksi ulkovessa. Sähköt onneksi oli. Voin sanoa, et oli siel melko kylmä jo tuossa lokakuulla. :D Takas kotiin muutettiin lokakuun lopulla, kun saatiin pönttö paikoilleen. Rempassa tuli kaikki maailman vastoinkäymiset mitä eteen tulla voi, siksi se ei ole VIELÄKÄÄN valmis. Tänään tosin saatiin jo lämminvesivaraaja, suihku ja loput vermeet asennettua. Tosin TAAS vastustaa, lvv on väärän kokoinen ja edelleenkin jostain perkeleen jakotukin putkien tiivisteen välistä tippuu vettä! Stna.. ehkä tää on vuoden päästä valmis?
Mutta paljon voimia tulevaan, Asteria. Kyllä te selviäisitte, vaikka joutuisitte möksälle asumaan! Tosin ei se helppoa varmaan tulisi olemaan! :)
 
Huhhuh, CottonBall, nyt vasta ahistaa. Toivottavasti saatte tuon rempan pian päätökseen. Yli puoli vuotta evakossa kuulostaa aivan kamalalta!
 
Hui noi rempat on ihan kamalia.. Meidän esikoinen kun syntyi asuttiin vielä luhtitalon alakerrassa. Siellä veti joka ikkunasta ja ovesta kylmää ilmaa sisään. tiivisteitä tungettiin lisää ja lapselle villa vaatetta. Onneksi päästiin muuttamaan uuteen asuntoon maaliskuussa.
Mä odottelen sitä raskaustodistusta ihan senkin takia kun ajattelin ÄP ottaa uudelleen, totesin kyseisen boxin hyödylliseksi :D (lue: lapsi nukkuu laatikossa kätevästi eikä tarvitse ravata kahden huoneen väliä)

Neuvolassa muutenkin mulla sekä esikoisella on sama th.. eli helppo heittää molempien asiat yhtäaikaa vireille jos tarve, eikä tarvi turhaan soitella ja kysellä :D Eniten mua ihmetyttää se että ne antaa mulle jo nyt lähetteet hepatoosi verikokeisiin sun muihin kun mainitsin vaan että on ollut pientä vihlontaa mahassa. Edellinen raskaus siis käynnistettiin synnytykseen rv 38 ja lapsi syntyi 38+2. toisaalta ne seuraa sitä ilmeisesti tarkemmin tällä kertaa kun viimeksi kerkesin niin pahaan kuntoon ennen kuin kukaan teki asioille mitään :D Pitää niihin verikokeisiin mennä lähipäivinä ja jännättä ollaanko taas polilla seurannassa viikottain vai selviikö tällä kertaa ilman ongelmia.

Onko teillä mukava neuvola th vai joku päällepäsmäri joka sivuuttaa äidin puheet kokonaan? Koska myös näistä kuullut, varsinkin niiden kohdalla jotka esikoistaan odottavat..
 
Meidän terkka on tosi ihana ja kiva aina käydä siellä ja helppo soittaa jos tulee jotain kysyttävää :) ottaa myös miehen huomioon ja mies onki sit aina mielellään tullu mukaan kaikille käynneille... Kätilöt on taas kaikki ollu ihan kamalia, toivon mukaan sit synnyttämään mennessä ei tuu samoja naamoja vastaan.
 
Mulla on kans tosi mukava neuvolaterkka, ei turhia hötky ja on mukavan asiallinen. On jäänyt tosi positiivinen kuva kaikesta toiminnasta. Esikoista odotan ja mietin, että tää voi olla myös ikäkysymys, vanhempia odottajia ei ehkä sillä tavalla "paapota" edes joka asiassa? Ja tietenkin, jos ite ottaa asiat rauhallisesti. Tosin mä oon ollu molemmilla neuvolakäynneillä niin pahoinvoiva, että ei siinä oo paljon ylimääräsiä juteltu. :)
 
Mä oon kans miettiny kun 30v on ylitetty niin suhtautuuko sen takia terkka jotenkin rennommin vai onko se vaan kyseisen terkan tyyli. :)
 
Varmaan riippuu aika pitkälti terkkarista, omalle kohdalle on osunut aivan ihana tyyppi joka kyllä on kovin kiinnostunut kaikesta vaikka ikää mulla on jo 44v ja esikoinen tilauksessa. Neuvolan nuorehko lekuri oli ihan käsi mutta terkkarin kanssa nyt onneksi tulee eniten näitä tapaamisiakin. Myös molemmilla ultrakerroilla Kättärilläkin on ollut älyttömän ihania kätilöitä joten pidän peukkuja että hyvä onni jatkuu :)
 
Mulla meinaa viime vuonna oli ihan hirviö se ensimmäinen th kun esikoista odotin. Onneksi muuton myötä vaihtui.. Hän sivuutti mun oireet kokonaan ja väitti että kuvittelen vaan kaikki. Menin sairaalalle sielläkin kätilöt sivuutti mut kunnes yks lääkäri vihdoin kuunteli ja tutki. Löytyi syy, mun maksa meinas kärvähtää hormoneista ilmeisesti. Mutta 6 pitkää viikkoa siinä meni ennen kuin kukaan kuunteli tai otti tosissaan. Siitä jäänyt vähän kauhu.
Nyt on asiallinen th ja neuvolan lääkäriki oli ihan mukava. Mä oon tosiaan sen 23 eli voihan se sitä ikä juttuakin olla.. Mut ikävää jos jollain on kipuja ja nauretaan vaan kotiin itkemään.
Mut se synnytyksessä ollut kätilö viime vuoden joulukuussa oli kyllä ihan huippu ja todella mukava. Toivottavasti olisi sama kätilö ens keväänä myös :p
Tosin toi uus th on todella, todella todella utelias :eek:
 
Mää en tykkää yhtää meijän terkkarista. Se on nyt muutaman kkn ollu terkkarina vasta ylipäätään. Ja ekaks semmoselle paikkakunnalle et vastaa yksin äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaista, ei oo kollegoita. Se ei tiedä mitään, se lukee paperista kaiken ja joka käynnille sillä on muistilappu mistä ruksaa yli ku on kysyny asian.
Ja mun kaveri oli ollu edellisviikon osastolla supisteluiden takia nii sit terkka kysyy siltä et miten liikunta, ootko pystyny harrastaan. Eikä se kuuntele mitä sille vastaa vaan menee seuraavaan kysymykseen vaan.
Ja yrittää saaha kaiken mahtumaan käyrille (esim mun sf-mitan, mittas sen neljästi ja sit sai itseään miellyttävän lukeman (4cm pienemmän ku eka mittauksella) ja merkkas sen. Mitta oli keskeltä kohtua, ei yläreunasta). Kiva ku toi mitta on ainoo millä vauvan kasvua enää seurataan ja sit toi mittaa sen tahallee väärin.
 
darkminttu: ikävää!!!!
Tuo käytös on ammattiin kuulumatonta. Tekisin sijassasi ilmoituksen hänestä ja vaihtaisin terkkarii.
Itse vaihdoin terkkaria ja jätin hänestä palautelapun. Nuori työn heitukka joka oli tietävinään kaiken,ei kuunnellut. Päätin heti parin neuvolan jälkeen et mieltäni ei pahoita tuollainen päällepäsmäri.
 
Tällä viikolla oli neuvola kun 22 viikkoa täynnä, seuraava neuvola vasta kun 30 viikkoa täynnä. Todella pitkä väli. Onko muilla samalla tavalla?
 
Höh, mulla oli eilen (22+4) ja seuraava on joulun jälkeen. Eli rv 26+2.

Mun terkkari on tosi ihana. :) Todella ymmärtäväinen, mutta kuitenkin järkevä. Tosin eilen se vähän höselsi, ei meinannut muistaa antaa koko raskaustodistusta. :D Piti itse kysyä että mitenkäs se todistus... Noh, siinä tuli pientä hässäkkää niin annettakoon anteeksi.
 
Mulla on koko ajan ollu 8 viikon välein neuvolaterkkakäynti. Eli edellisen oli viikolla 16, seuraava vuodenvaihteessa viikolla 24. Ei kai sitä enempää tarttekaan tavata :)
 
Takaisin
Top