Neuvolakäynnit

aina on ollut sama mittaaja ja sitä se sanokin että kun ei ole kasvanut mitta tarpeeksi niin pitää käydä tarkistuttamassa että onko vika istukan toiminnassa..
en ollutkaan ajatellut että mitäs jos vaaveli onkin ollut ihan eri asennossa kun aikaisemmin ja mittauksen tulos johtuisi siitä! kiitos salamasu, ehkä mä nyt murehdin vähemmän kun kuitenkin vaavi liikkuu normaalisti :)
 
Meillä oli eilen neuvolakäynti ja Hb oli hyvä, painoa oli tullut n 500g/vko ja koko raskaudessa nyt jo 12kg. Vauveli on edelleen perätilas, nyt oli hieman viistossa. Supistuksia on usein ja mennään nyt ensi viikolla ylimääräiselle lääkärikäynnille varmistaan ettei mitään vielä ole tapahtunut. Verenpaineet oli hieman nousseet lähtötilanteesta, nyt n 140/80, toivottavasti ei enää nousisi.. Uskomatonta että nyt on viikkoja jo 30, ihanaa! Niin ja SF mitta 30, yläkäyrillä mennään...
 
Neuvolassa käyty 30+1, paineet 114/77, painonmuutos +831 mut ei viel hätää ku lähtöpainosta vaan 6kg. Nythän se massu vasta alkaaki kasvaa ja rytinällä  SYdänäänet 130 ja sf 26, hb oli laskenu 115 eli rautakuuri aloittaa. Kaik kaikinpuolin siis hyvin. Oli eri täti ku yleensä mut paljo mukavampi ku tää vakkari. Oli jo jopa puhetta synnytyksestä..voi että alle 10 vkoa enään :D
 
Neuvolassa kävin 30+3, painonmuutos +800g/vko (nyt tullut 12kg) mut ei hätää ku lähtöpaino oli alipainoinen, sf-mitta huimat 30cm! Hb oli mullakin 115 mutta se on kuulema hyvä näille viikoille kun ei heikotakaan, eli ei lisäraudan tarvetta. Jos menee alle 110 niin harkitaan sitten. Vauveli oli lähtökuopissa jo, ei pääse enää kääntymään ja kohdunkaula kadonnut olemattomiin & pehmeä, joten saikulla ollaan loppuun saakka.
Alkaa oikeesti jännittään! Käskivät pakata jo kassin sairaalaan valmiiksi ja varmistaa että mies on tavoitettavissa työpäivänkin aikana, lähtö voi tulla hetkenä minä hyvänsä, mutta nelisin viikkoa olis vielä hyvä pysyä sisällä, joten mami on pakkolevossa...
 
Tuiskulle tsemppiä pakkolepoiluun, kyllä se pian vaihtuu aikaan jolloin varmasti lepoa kaipaa välillä! :) Toivotaan et tyyppi pysyy vielä lämpimässä tarvittavat viikot!

Täälläkin oli tiistaina neukku, rv 30 ja risat. Paino on nyt noussu 11 kg alkupainosta. Sf-mitta 25 ja tyypin sydän tykitteli 140 luokkaa..Tää matkustaja ei ole kyllä vielä asettunut paikoilleen ainakin tuntuu siltä että se vielä pyörii tuolla miten tahtoo. Verenpaine oli 120/69 ja hempparia ei mitattukaan tällä kertaa.

Just ilmotin meidät synnytysvalmennukseen, ja ajattelin ehkä ilmottaa itseni vielä äitysjoogaankin joka alkais sopivasti marraskuun alkupuolella ja päättyis joulukuun puolen välin tienoilla. Onko kellään kokemuksia äitiysjoogasta? Mä oon jonkin verran (alle 20 krt) joogassa käynyt, mutta enemmänkin astanga tms tyyppisillä voimajooga.tunneilla. Mut tosta äitiysjoogasta vois olla kyl apua synnytystä ja siinä rentoutumista ajatellen...Kertokaa kokemuksia jos niitä löytyy? :)
 
Olen tutuilta kuullut, että äitiysjoogasta saa apua juuri tuohon rentoutumiseen ja rentoutumiskeinojen hakemiseen. Itse mietin silloin esikoista odottaessa, että olisin mennyt, mutta jäi sitten menemättä... Olisi ihan kiva testata vaikka muutama kerta, koska juurikin sillä, kuinka hyvin pystyy kropan rentouttamaan ja pitämään hengitysrytmin säännöllisenä, voi olla aika suuri merkitys itse synnytyksen kestoon.
 
Tuli tässä mieleen et joko Ruttu- kävit siellä äippäpolilla? Ja katoin et meillä on,melkein samat vkot ja mulla se sf-mitta 26 ni mikskähä sulla oltu siitä 25.5 huolissaan? Vai oliko aikasempi mitta sit mikä, ettei oo tarpeeks noussu?
 
juu äitipolilla käytiin ja saatiin painoarviokin vaavista ..2kg!!! :) kaikki on hyvin masussa :D ne huolestui sen takia kun sf mitta ei ollut kasvanut tarpeeksi. se käyrä oli neuvolatädin mielestä kuulemma laskemaan päin ja siksi se sen lähetteen kirjoitti. ihan hyvä että saatiin varmuus siihen että kaikki on hyvin. :) kuitenkin lääkäri ite katsoi käyrää ja sanoi että hänen mielestään siinä ei ole mitään epänormaalia. en sitten tiedä mitä neuvolatädin päässä pyörinyt kun päätti säikyttää mut pahan päiväsesti. :D ..oli se tilanne sielä äitipolilla suhteellisen huvittava kun mieheni seisoi siinä vieressäni kun naislääkäri teki minulle sisätutkimusta ja päätti ottaa tulehdus näytteen varmuuden vuoksi kohdunsuulta. yritti siinä sitten aikansa ja lähti etsimään apulaistakin itsellensä kun ei yksin meinannut sitä näytettä saada.. noooh eihän se löytänyt ketään avuksi ja se sit jatko näytteen oton yritystä yksikseen kun lopulta 5min yrityksen jälkeen onnistui! juuri kun lääkäri oli laittamassa näytettä purkkiin se näyte tippui lattialle. siinä pääsi perkeleet jo minunkin suustani. ei muuta kun uuteen yritykseen! siinä sitten makasin römpsä levällään lääkärin yrittäessä ottaa näytettä kun paikalle poukkasi joku miespuolinen henkilö etsimään taskulamppua! mieheni nauraa räkätti vieressä kun itekseni siinä mutisin perkeleitä tutkimuspöydällä. lääkäri siinä vähän hymisi kanssa ja totesi että menipäs tämä tilanne koomiseksi. :D onneksi näyte sitten loppujen lopuksi saatiin otettua :D
 
heips!

mulla viime neukkukäynnillä masun mitta näytti 34 ja laittoi kotiseurannan verensokerille kun neukkutäti on aivan varma että mulla raskausajandiabetes kun kohdun kasvu on niin suuri ollut koko raskausajan.sanoin etten usko että mulla mitään ole kun peusvointi ollut vallan mainio niin ei uskonu niin ei.no nyt seuranta tehty ja kaikki on hyvin.ei diabetesta.marraskuussa on sit ultra jossa lääkäri tsekkaa vauvan painoarvion että käynnistelläänkö sit synnytystä aiemmin ettei vauva liian suureksi kasvais.kohdunsuu on jo pehmeä ja supistuksia tulee joka päivä 10-20kpl.välillä jopa kipeitäkin.joko muiden masut rupee valmisteleen synnytykseen? mulla myös outoja viiltäviä kipuja tullut kohdunsuulle kävellessä.ois kiva kuulla onko kellään samantyylisiä juttuja ollut. mutta siis muuten kaikki täällä ok ja jännitys kasvaa :)
 
Rapu-rouva, mullakin on alkanut jo tuntua alaosastossa vihlontaa. Kipeitä supistuksia ei kyllä ole vielä tullut. Luulen, että kohdunsuukin on varmaan jonkin verran jo pehmentynyt, koska välillä tuntuu sellaista paineen tunnetta alapäässä. Itselle on tullut sellainen fiilis, että ei tää vauveli ehkä pysykään masussa ihan laskettuun asti. :-/ Mutta sullahan on jo näköjään alkanut ja mulla alkaa huomenna 34. viikko, joten ei tässä kovin montaa viikkoa muutenkaan ole jäljellä...
 
Tosi hienoa Ruttu- että syytä huoleen ei kuitenkaan ollut :D

Täällä on päiviä jolloin ei supistele ollenkaa mut tänään taas siitäkin edestä. Ei kuitenkaan kipeästi. Yhden kerran on ollut sellaista et oli ihan kipeää jomotusta alaselässä..Kyllä tässä mielellään viellä kasvattelisi masua monta vkoa.
 
Mulla supistelee täällä kanssa, välillä tunnissa 5 kertaa välillä saattaa mennä pitkäänkin ettei supistele. Välillä on tosi epämiellyttäviä ja välillä pelkkä kovettuminen. Kohdunsuulla ei kuitenkaan ole mitään tapahtunut, joten töissä olen ollut ja yrittänyt elää ihan normaalisti. Levättyä ei muka millään ehtisi mutta kyllä se sitten yöllä kostautuukin. Yöunet on 2 tunnin pätkissä ja sekin alkaa kyllä jo vähän riepoa. Kovasti jo odottelee loman alkua, jos sais hieman voimia takaisin ja ehtis keskittyä itseensä ja vauvaan.  
 
Katsotaan, josko nyt lähtis viesti, kun pari tuntia sitten heitti minut vaan ulos sivustolta. ¤#*¨?&/#"

Eli siis tänään oli taas neuvola, 33+1. Hempparia ei muistettu ottaa. Pissa oli puhdas ja verenpaine 124/78, joka oli vähän kohonnut aiemmasta. Mulla on ollut nyt viikon flunssaa ja se kuulemma nostaa paineita. Sf oli 29, eli +2 cm edelliseen nähden. Painoa on nyt tullut yhteensä 10 kg, eikä tarvis enää tulla. Tämä on oma mielipide. Tätskä oli vahvasti sitä mieltä, että vaavi on raivotarjonnassa. Oliskin! Kahden viikon päästä on lääkärineuvola, jossa katsotaan tarjonta ja alaosaston tilanne. Ultraahan siellä ei ole, joten jos tarvetta, laittavat lähetteen äitipolille tarjonnan varmistukseen.

Meidän neuvolatätskä sanoi, että viikolta 35 aloitetaan liikelaskennat. Sain jo muuten loput neuvola-ajatkin. Hui!
 
Mulla viime kertaisessa neuvolassa sf-mitta 33-34cm, oli kasvanut 6cm 3 viikon aikana. JA SILTÄ MYÖS TUNTUU :) Masu on aivan valtava, mutta verensokerit ok eikä mitään muutakaan ihmeellistä, joten mahdollisesti siellä on valtava vauveli.. Terkkatäti oli kyllä sitä mieltä, että mulla on kohtu tosi edessä mikä vaikuttaa ja myös että lapsivettä olis normaalia enemmän. Saas nähdä, lääkäriultrassa se sitten katsotaan tarkemmin :) Kunhan nyt ei enää kauhjasti kasvais, ihmiset jo kyselee että joko on laskettu aika ohitettu ja pari on kysynyt kaksosten mahdollisuutta :D

Elsku ja Palsku 32+1
 
Elsku, mulla esikoista odottaessa sijaisena ollut neuvolatätskä kysyi puolivälissä raskautta olleessa neuvolassa, että onko kaksoset tulossa. Oli ilmeisesti iso maha niille viikoille ja huomioiden, että ensimmäinen tulossa...

Meidän neuvolassa kun ei ole tuota ultrausmahdollisuutta, niin mietin vaan, että mitenkähän ne nyt meinaa tarkistaa tämän vauvan koon. Rakenneultrassa kätilö sanoi, että pitää seurata, että vauva ei ole paljon esikoista isompi, koska mulla on jokin mutka synnytyskanavassa ja paljon kooltaan isomman vauvan synnyttäminen voi olla hankalaa. Pitänee pyytää lähete kolmanteen ultraan...

Toivotaan, että se kohdun asento nostaa tuota sf-mittaasi ja vauvasi olisi sitten ihan kohtuullisen kokoinen. :-)
 
tänään oli neuvola.viikkoja 34 ja painoa tullut kahdessa viikossa 3kg..hui! masunmitta oli pienentynyt 34:stä 32:teen cm.vatsa mennyt alas ja vauvan pää myös alhaalla.ultraa aikaistettiin että saadaan pian tietää painoarvioo kun on niin masu alhaalla.mua ei haittaa jos tulee aiemmin kun lasketuna aikana kunhan on kaikki vauvalla ok.on tää jo raskasta kantaa ja kivut häpyliitoksessa kovat niin joutuu nyt oikeasti oleen levossa loppuajan.rautalääkityskin aloitettiin kun hemppa 101.
 
rapu-rouva, minulla on sf-mitta huidellut yläkäyrällä koko raskauden ajan, ja vauva on laskeutunut jo kiinni lantioon jo 4vkoa sitten. Nyt eilen oli neuvolassa (32+3) sf-mitta 34cm,
eikä se kuulema ole mitenkään huolestuttavaa. Mulle on tullut painoa välillä 800g/vko lisää, ja olenkin kysellyt huolestuneena vauvan kokoa. Sanottiin vaan et normilääkäri sit vkolla 36 tekee painoarviota kokeilemalla, meillä ei enää ultrailla. Hirvittää kun olen pienikokoinen (158cm/47kg normaalisti) mutta ei ainakaan meidän neuvolatäti ole huolestunut noista mitoista... ja saa nähdä ennätänkö enää edes tuolle viimeiselle lääkärikäynnille kun viime yönäkin luulin lähdön tulevan, 2 tuntia kärvistelin kauheissa supistuksissa mutta onneksi ne sitten lakkasi
 
Eilen kävin äitiyspolilla kun on supistellut niin kamalan paljon töissä. Taas ultrattiin sillä huonolla laitteella, mutta kaikki näytti olevan kunnossa.Kokokin jo vastaa viikkoja vaikkei aiemmin ole vastannut. tänään sitten neuvolassa katsottiin vaan hemoglobiini kun kaikki muu jo eilen oli katsottu. Sydänäänet tietenkin kuunneltiin myös. Kaikki arvot on edelleen ihan kunnossa. Ja sydänäänet oli hyvät. Sitten menikin sellaseks höpöttelyks kaikesta mahdollisesta et meinasin parturista myöhästyä.
 
tuisku 81- ei mulla kai muuten ois niin tarkkaa,mut mun mun esikoinen painoi syntyessään 4,3kg ja nyt tässä raskaudessa oli yksi ultra synnärillä kun oli liikkeistä huoli niin silloin vauvan koko arvio oli reippaasti isompi viikkoihin nähden niin siksi nyt tarkkaillaan.täällä myös kovasti supistelee,että saas nähdä kauanko menee :)
 
Takaisin
Top