Neuvolakäynnit

Eilen oli eka kerta neuvolassa täällä uudella paikkakunnalla. Oliki puolituttu se terkkatäti. Tosi kiva! Ihmetteli, että miks ihmeessä oon joutunu oysiin esikoisen synnyttään, koska hän ei nää mitään estettä ainakaan sille miks ei vois synnyttää oman paikkakunnan sairaalassa. No, tää Oulaskangas on hiukan parempi paikka ku Raahen sairaala! Paremmat lääkärit, paremmat valmiudet joka asiaan! Oon ihan mielissään ku saan synnyttää täällä  :) jos asuttas vielä Raahessa, joutusin ouluun. Nyt ei tarvi edes pierasta sinne suuntaan koska täällä hoidetaan myös insuliinihoitoiset rd:läiset, onneksi!!
Vauvalla syke oli 133-140, pojan sykkeet siis. Sf mitta oli jo 26 vaikka terkka sano et on pieni vauvamaha mulla ja et pieni poika nytki tulossa :)
jäi hyvä mieli neuvolakäynnistä siis.. :) 2 vkon päästä uudestaan. tässä oottelen nyt aikaa diabeteshoitajalle/äitipolille.
Painoa tullu jo aika paljon, +9kg. Ja vielä kerkiää tulla lisää :P
 
No johan jäi jotenkin huono maku tämänpäiväisestä neuvolalääkäristä, joka oli mulle vielä ensimmäinen lääkärintarkastus. Lääkäri ultrasi samalla kyllä, mutta itse en nähnyt mitään kun lääkärillä oli ainoa näyttö mistä katsoi itse. Mies näki vähän ja kuva oli niin epäselvä ettei siitä mitään osannut edes katsoa. Kyllä on ollut toista Lappeenrannassa keskussairaalan äitiyspolilla. Tämä lääkäri oli vanha pappa jonka puheesta en saanut mitään selvää, mutta eipä se turhia selittänytkään. Ainoastaan istukka oli noussut ja kaikki ok. Laitteet oli tosi vanhat ja siksi varmaan niin epäselvä kuvakin. Keskussairaalassa on aian ollut ihania kätilöitä jotka on selostanut kaiken ja monitori on ollut tosi selkeä, kuvatkin saa aina mukaan sieltä.
 
täällä eilen säikähdettiin kun ei vauva antanut kuulua itsestään puoleen vuorokauteen.siis ei potkut/liikkeet tuntuneet lainkaan.mentiin synnytyspäivystykseen tarkastukseen ja onneksi sydämensyke löytyi ja rupesi vauvakin liikkumaan.vauva oli vain sellaisessa asennossa etten tuntenut mitään.yleensä hyvinkin aktiivinen ollu potkujen kanssa.sain myös painoarvion vauvasta niin vklla 28+1 on 1300g. lääkäri sano että täytyy mennä sokerirasitustestiin niin selviää johtuisiko raskausdiabeteksesta vauvan suurehko koko,mut mulla on jo valmiiksi varattuna aika ensiviikolle niin sitä nyt odotellessa.
 
rapu-rouva: Höh, jos mä lähtisin sairaalaan tarkistuttamaan lapsen vointia aina kun ei oo puoleen päivään liikkunut, saisin käydä siellä melkein joka päivä 
 
vauva ollut aktiivinen koko raskauden ajan ja valvottanut yöt potkuilla.iltapäivällä rupesin kuulosteleen että mikäs on kun mitään ei tunnu ja seuraava yö meni valvoessa kun vieläkin hiljaista.soitin polille aamupäivällä kun olin tehnyt liike laskelmia ja en saanut yhtään liikettä yli 12tuntiin.sanoivat että heti mentävä tarkastukselle mielummin tarkastaa kun odottaa enään.
 
rapu-rouva: Täällä kans tosi aktiivinen vauva ja monesti on tullu itekkin huolestuttua jos pieni ei yhtäkkiä vähään aikaan potkuttelekaan. Mulla vähän vastaava tapaus sattui viimeviikolla ja ai jestas millanen huoli täälläkin nosti päätään, tosiaan niin vilkas kun on vauva muuten.. :/

Ja omasta viimeviikkoisesta neuvolakäynnistä sen verran, että täällä päin on paino alkanu nousta niinku raketti, vaikka en mielestäni edes syö mitenkään erityisen paljon....
Lähtee siltikin nyt syömiset syyniin ja pitää aloittaa jonkinmoinen ruokapäiväkirja, nimittäin painoa mun mielestä oon keränny jo ihan tarpeeks (15kg), vaikka aloitus bmi todella matala olikin (<17).
 
Mulla oli just neuvola. rv 28+2.
Verenpaine hyvä, pissa puhas mut hb vaan 110 joka on mulle vähän koska normaalisti 143. pitänee ottaa rauta kehiin. jospa tää väsymyski vähän lievittys ku alkaa ottaan rautaa.. vauva liikku, oli hyvät sydänäänet n.130 kieppeillä. Pää alaspäin, mutta jotenki jännästi viistossa pötköttelee :) painoa oli pompsahtanu 3kg lisää :o josta järkytyin. pitäsköhän ehkä alkaa juoda vähän enemmän vettä ja vielä tarkemmin kattoo mitä suuhun pistää?? :P jos nuo suonenvedot loppus kans. tosin niitä tulee max 1x vkossa mutta neki on liikaa ku on niin äkäsiä.
ehkä pitäs tuo herkkujen syöntiki lopettaa KOKONAAN!
ens viikolla sit ultra ja diabeteshoitajalla käynti. :)
 
En ookkaan tänne tainnu laittaa mun neuvolakäynnistä mitään, mutta se oli siis viikko sitten, eli 26+6. Pissa oli puhdas, hb 130, MUTTA verenpaine oli 136/91... Outo homma.. No taas oli sit eri neukkutäti paikalla, en tykänny yhtään hänestä.. Oon ollu sillä mun omalla ehkä 2 kertaa, niin vähän harmittaa, ku ei sit yhtäkkii tunne koko ihmistä. Plaah.. No seuraava käynti on sit 10.10 ja kuulemma se on sit taas sillä mun neuvolatädillä <: jee !
Painoa on tullut ihan roimasti lisää : D Eli +825g/vko. Mut kyllä oli jo aikakin, ku tuntu ettei se nouse millään. Nyt onkin sit yhtäkkii tullut se 8,5kg. Vauvalla oli kaikki hyvin, liikkeet ++ ja syke oli 150, pääkin oli kääntynyt alaspäin, mutta kyllähän tuo vielä tuntuu pyörivän tuolla :) SF- mitta oli 23, eli ihan suht oikeilla linjoilla mennään :)
Just tajusin, että parisen kuukautta enää, ja sit on joulukuu :s :D Jännää miten aika meneekin niin nopeesti yhtäkkii.
 
Marde, onko sulla normaalistikin noin korkea tuo alapaine? Mulla nousi ensimmäisessä raskaudessa - varsinkin loppuvaiheessa - yli 90 ja jouduinkin sitten seurailemaan kotona paineita.
 
Onko kukaan vielä joutunut sairaslomalle vai oletteko voineet jatkaa töitänne entiseen malliin? Itse teen seisomatyötä jossa joutuu myös nostelemaan melko paljo painavaakin tavaraa ja olenkin ollut nyt jonkin aikaa sairaslomalla supisteluiden/kohdunsuun pehmeämisen takia.
 
Minä oon ollu jo pari viikkoa saikulla ja pari ois jälellä, juurikin tuon supistelun takia ja paikat kertakaikkiaan niin kipeänä ettei oo saanu öitäkään nukutuksi. Oon semmosella osastolla töissä jossa asukkaat hoidetaan pääosin sänkyyn, tosin pari viikkoa kävin kävelevien parissa, mutta en nyt tiiä kumpi ois helpompi ku noien kävelevien joukossa on sitten haastavasti käyttäytyviä niin semmonen henkinen stressi koko aika päällä..sinne pitäs vielä 5 viikoksi palata, saas nähä kuin käy.. kovasti haluttaa kokeilemaan vielä mutta siellä ei juurikaan lepäilemään ehi kun yksin hoidat koko solua.. :/
 
Neuvolassa kävin tänään ja kaikki oli ihan kunnossa sen enempää erittelemättä. Mulla kun on olokin ollut ihan normaali ja hyvä koko raskauden ajan. Paastosokeri meni sillon sokerirasituksessa just yli rajan, mutta kun tein kontrollia kotona, ei noussut yhtään liikaa mikään päivä. Nyt kuitenkin on töissä tullut inhottavia juttuja kun teen siivoushommia joita oon aina muutenkin inhonnut...saa kannella tosi painavia ja hankalan mallisia teollisuuspyyherullia ja jätesäkkilaatikoita yms. Nyt sitten jatkuvasti kiusataan pyytämällä ylitöihin ja tekemään lisätöitä ilman ylimääräistä työaikaa, kun meillä on aina koko talven vajaamiehitys kun kaikki on niin uuvuksissa, että hakevat jatkuvasti sairaslomaa. Itse en sairasta ikinä oikeastaan, niin mun niskaan kaadetaan vastuu toistenkin poissaoloista näköjään. Sitten ei meinata millään uskoa etten enää jaksa tehdä mitään ylimääräsiä hommia, jotka on neuvolassakin käsketty jättää väliin, ettei käy mitään haitallista. Nyt vielä yritetään pakottaa käyttämään sellaisia siivouskoneita jotka koen turhan vaarallisiksi, kun käyttökokemus multa puuttuu kyseisten koneiden osalta. Mutta sanottiinhan neuvolasta, että pitää hakea sairaslomaa jos tilanne ihan vaikeaksi menee.
 
Tuo on tosi ikävää työnantajan puolesta, jos ei ymmärrä/huomioi raskautta! Eikun vaan neuvolalääkärille ja saikkua hakemaan, ei kannata riskeerata omaa ja vauvan jaksamista. Minulla on nyt lepoa loppuraskaus, joten saikulla oon koko viimesen kolmanneksen. Jotenkin se harmittaa kun en koskaan ole töistä poissa, pitää olla TOSITOSI kipeänä. Mutta nyt on ajateltava vauvan parasta ja omaa jaksamista.
 
hennas: mulla on ollu 141/90, 122/92, 131/86, 131/81 ja nyt toi 136/91. Mun kai pitäis kans seurailla sitä kotona, mut mul ei oo mahollisuutta oikee.. :S Neukkutäti sano et jos viel nousee se, niin sit tarkkaillaan enemmän, koska sit voi olla raskausmyrkytyksen riski..
 
Tänään kävin taas neuvolassa rv.29. Painoa oli tullu +600/vk. Yhteensä painoa tullu nyt 12 kg. Verenpaine: 122/69. Hb:125 eli jatkan vielä raudan syömistä. Pissa ja proteiini puhtaat. Pissa on ollu muutamilla edellisillä kerroilla ++, mut se on luultavasti johtunu aamuvirtsa näytteestä ja et oon just syönny. Ja se sokerirasitus sillon rv.26 oli kumminki ok. Syke 145 liikkeet ++. Sf 25 cm, viimeks rv.25 oli 22 cm. Tästä eteenpäin on nuo neuvola käynnit sit kahen viikon välein. :)

Meillä oli myös viime perjantaina lääkärikäynti ja siellä saatiin pikkusesta painoarvio rv. 28+3, 1130g.
 
Neuvolakäynti taas takana. Tänään siis 31+1. Verenpaine hyvä (117/72) ja painoa oli nyt tullut 0,6 kg/vko. Viimeksi oli 0,7 kg/vko, joten vähän on jo hidastunut. Neuvolatätskä totesi mahan kasvaneen selkeästi edellisestä käynnistä. Ja siltä se itsestäkin tuntuu. Pönöttää nyt tuossa kylkiluiden alla, joten kivasti laittaa puuskuttamaan pienikin kumartelu ja kyykistely. Sf oli 27, joten vähän keskiviivan alapuolella mennään. Tätskä ei ollut varma tarjonnasta, koska tämä maha on sellainen pinkeä pallo, jonka päältä kokeilemalla ei oikein kuulemma saa tuntumaa. Oli tuntevinaan pään alhaalla, joten epäili, että vaaveli olisi raivotarjonnassa. Tämä varmistetaan lääkärineuvolassa viikolla 35., niin ehtii sitten vielä yrittää kääntämistä, jos tarvetta. Itsestäni kyllä tuntuu, että vauva on oikein päin - eli pää alhaalla - koska monotus ja pyllyllä puskeminen tuntuvat ylhäällä.

Seuraava neuvola onkin jo kahden viikon päästä. Nyt se sitten virallisesti alkoi - loppusuora! emoticon
 
Neuvola täälläkin takana ja 29+6 menossa...paino on ruvennut nousemaan hurjat 1000g per vko mut pitää toivoa että vähän rauhottus nyt kun saa jo vähän liikuttua. Kun muuten kohta on jo tullu se 20kg alkuun :(
Kaikki oli ok.hemoglobiini ei ole nyt kk otettu mut kaippa sekin on ok.
Sf mitta näytti 30.
 
Eilen oli rv 31+2 neuvola.
Verenpaineet hyvät.
Hemoglobiini oli nyt noussu, 128. Jatkan edelleen joka toinen päivä rautaa..
Pissa puhdas.
Painoa oli tullu +200g/vko, koko raskauden aikana tullu nyt 12kg. Toivottavasti hidastuu vielä tuo nousu.
Vauvan sykkeet 130 molemmin puolin, kovasti liikku kuuntelun aikana :)
Ultralla katottiin miten päin se pikku herra siellä köllöttelee, niin olipas onneksi kääntyny raivotarjontaan. Toivotaan,että pysyy niin loppuun asti.

Käynnistyksestä puhuttiin, ja terkka totes et voipi olla et käynnistellään synnytystä rv38 tienoilla ja havahduin, et hetkinen, sehän on jo 1,5kk päästä !! :O Pitäs varmaan pikkuhiljaa alkaa miettiin noita vauvan tavaroita paikoilleen ja kattoo mitä pitää häntä varten ostaa. Vaatteethan on esikoisen jäljiltä vielä käyttökelpoisia.

Issias vaiva on joka päivästä nykyään, pitäs muistaa oikasta ittiä enempi päivän aikana. Saattaa mennä päivä niin etten oo levähtäny ollenkaan. Nyt kun siihen ois parempi mahdollisuuski kun mies kotona päivät ainaki vielä.
 
Olin eilen neuvolassa rv30+1. pissa oli puhdas ja hb vihdoinkin nousu suunnassa! :) ..oon tuota rautaa jo yli kuukauden syönyt 2kapselia päivässä eikä hb ole meinannut nousta 117 ylemmäs mutta nyt oli jo 122 ! painoa oli tullut +175/vk ja yhteensä painoa on nyt raskauden aikana kertynyt +7kg :) verenpaineet oli mulle normaali 105/72 MUTTA ! sf mitta oli vain 25.5 ja neuvolatäti laitto lähetteen äitiyspolille tarkastuttamaan että kaikki on kunnossa.. nyt hirvittävä huoli siitä että mitäs jos istukka ei toimikkaan kunnolla tai vaavilla on jokin hätänä :S pitää yrittää tulevaan keskiviikkoon asti hokea itelle että kun vauva kuitenkin liikkuu normaalisti ja sydänäänet oli vahvat niin tuskin sillä sielä mitään hätää on.
 
Ruttu: Onko sinulla ollut aina sama mittaaja? voisiko siitä johtua et mitta ei kasvanut tarpeeksi? Kun jos ne mittaajat vaihtuu ni mitat on kans sen mukaiset.ja tuntuu et jotku oikeasti osaa mitata tai eivät osaa ottaa huomioon lapsen asentoa massussa.toivottavasti kaikki kuitenkin hyvin! Ja onhan se hyvä että käytte sen tarkistamassa ettei tarvitse murehtia.
 
Takaisin
Top