Neuvolakäynnit ja ultrat

Onnea hyvistä uutisista

Menninkäinen87 missä noin halpa helsingissä, viimr raskaudesta kävin niin maksoi n.200€

Riiccca, kävin Femedalla, missä kuulemma riippuu sielläkin jopa talon sisällä pitkälti siitä, että ketä suorittaa. Mun kai halvimmasta päästä.

Ihania uutisia

Itse en vielä uskalla huokasta, vaikka viikko sitten ultrassa nähtiin sydämen syke (5+6). Kahden viikon päästä uudestaan... jos sitten uskaltaisi jo toivoa...

Metsämansikka,mä sain huokaistua nyt helpotuksesta, mutta tottahan se on, että riskit on silti olemassa.. :/

Mä varasin neuvola-ajan perjantaiksi 21.8, jolloin viikkoja on 8+3. Ultrassa käyn naistentautienpolilla, mutta siellä on välineet aika kehnot, eikä esim. itse näe vauvaa. Mutta ainakin varmistuu, että vaavi on oikeassa paikassa ja sydän lyö.

Onpas aika menny nopeesti :0 tajusin just että meillähän on eka neuvola jo ens maanantaina ja silloin pitäis olla kasassa 8+5 :0

Ihania kuulumisia täällä monella, onnea kaikille! :happy:

Soitin eilen neuvolaan ja sain ensimmäiseksi ajan gynekologille, joka ultraa ja määrittää viikot. Käynti olis ensi viikolla 5.8. jolloin viikkoja on ehkä 7 tai sitten jotain ihan muuta. :wideyed: Ultrassa toivottavasti selviää. Jännittää kyllä toooodella paljon!! Oireet on jotenkin niin vähäisiä, että ajattelen koko ajan tuulimunaa tai jotakin muuta ikävää yllätystä... :sad001

Mutta ultran jälkeen sitten neuvolaan 13.8. Se ei sitten enää jännitäkään kun on jo esikoisen kanssa käyty jutut läpi. :happy:

Voi apua, sitä on itsekin miettinyt pitäisikö mennä ar-ultraan. Ensimmäisessä en käynyt, ei jotenkin osannut ajatellakaan sinne menevänsä. Nyt taas on kauhea huoli, että onko kaikki masussa hyvin toisella ja pelko, että menee kesken. Toisaalta, jos joku olisikin epävarmaa, niin siitä vasta suuri suru tulisikin ja kuukausi siitä on todella pitkä aika odotella vko 12 ultraa.:sorry: Tai jos kaikki olisikin ok ja silti menisi kesken. Vähän ristiriitaisissa tunnelmissa siis ar-ultrassa käymisen suhteen..

Ja onnea paljon teille ar-ultrassa käyneille! Voin vaan kuvitella sitä tunnetta kun näkee sen pienen siellä ihan todellisuudessa.:hug003

Papu16, mulla vähän samoja ajatuksia. :wideyed: Esikoisen kohdalla en käynyt ar-ultrassa - tosin raskaudenkin "hoksasin" vasta viikolla 8+jotain eli ekaan ultraan ei enää montaa viikkoa odottelua ollutkaan.

Nyt kun plussasin varhaisessa vaiheessa, oon kiitollinen, että mut passitetaan jo ens viikolla ultraan. Saa sitten nopeammin uutisia - olipa ne hyviä tai huonoja. Yksityiselle en varmaan olis menny, vaan odotellu kiltisti epätietoisena sinne viikolle 12... Mutta siis erittäin hyvä näin. :happy:

Miten muuten, nyt en muista yhtään (ja riippuu varmasti paikastakin), että kuunnellaanko sydänääniä ensimmäisellä neuvolakerralla? Tai siis, kai se on enemmän yrittämistä ja jos/kun ei vielä siinä vaiheessa kuulu niiden laitteilla, niin voi iskee pahempiki paniikki.

Onnea ihanista ultrakuulumisista! :)

Mulla oli eilen eka neuvola ja varattiin siellä aika ultraan 27.8. <3

Siellä oli joku kesäsijainen ja jäi kyllä tosi paha mieli käynnistä. se oli töykeä ja kiinnitti hirveesti huomiota mun painoon (painoindeksi 22,6!). Osotti vielä sormella taulukosta et tässä alussa paino ei oikeestaan sais edes nousta :o totesi vielä et "tällä kertaa sun täytyy mennä sokerirasitukseen, kun viimeks et oo ilmeset ollu näin...." näin mitä?? Esikoinen siinä malttamattomana olis halunnu kaikkea tutkia niin se siitäkin tais ärsyyntyä..
Onneks ens kerralla on se tuttu neuvolantäti, se on ainakin mukava!

P.s. anteeks tää purkautuminen :/
Muoks" lähti liian aikasin

Muokattu viimeksi:
Ihania ultrakuulumisia tullut, onnea Menninkäinen, Ninni ja Nemie! :happy:

Papu16, ilmeisesti se sydänäänten kuuntelun aloitus on aika paikkakohtaista. Osa ensineuvolassa käyvistä saattaa saada mahdollisuuden kokeilla sydänääniä (vaikka parhaiten ne kuulee kai rv 10+ lähtien), ja sit osalla mahdollisuus evätään juuri varhaisuuden takia, eli ei uskalleta ottaa riskiä, että äiti stressaantuu, mikäli mitään ei vielä löydykään tai pieni on vaan hankalassa paikassa :)

Äippä-89, höh, olipa törkeä sijainen :(. Ei tuosta bmi:stä pitäis mitään valittaa, 22,6 on todella hyvä tulos, eikä lähelläkään ylipainoa! :)

Muoks. lievän ylipainon rajahan on vasta bmi 25, ja kuten Ninni totesi, bmi:kään ei kerro kaikkea, vaan myös lihasmassa voi nostaa turhaan lukemaa.

Muokattu viimeksi:
Bmi ei kerro mitään ihmisen painosta! Voi olla sata kiloa läskiä tai sata kiloa lihasta! Että ku on ärsyttävää ku ne tuijottaa tuota bmi:tä.

Viimeksi kävin ns vapaaehtoisesti työterveydenhoitajan kautta sokerirasituksessa jo alussa, vaikka liikun, oon normaalipainonen ja syön kohtalaisen terveellisesti. No, radihan se siellä oli. Mä pelkäsin kuollakseni sitä radi-hoitajan käyntiä, mutta se olikin kaikista parhaiten painoon ja sen nousuun suhtautuva ihminen koko raskauden aikana.

Ihan järkyttävää, miten raskaana ollessa paino on ihan vapaata riistaa kommentoida. Alkuun tuli 5kg alle 3viikossa. Vkolle 12 oli tullu joku 8-9kg. Hitto mitkä saarna, vaikka sanoin että ihan tavallisesti oon syöny ja tää on turvotusta! Kukaan muu kun radi-hoitaja ei uskonu. Sen jälkeen painoa ei tullu lisää ennen puolta väliä ja sen jälkeen tasan vauvan painon verran viikossa, mutta sekään ei sit ollut hyvä, kun sitä kuulemma ois pitäny tulla.:angry4

Että älkää sressatko sitä painoa ja yrittää olla vaan huomioimatta jos joku on niin törkee, että kehtaa alkaa siitä urputtaa suuntaan tai toiseen. Kyllä te ite tiiätte mitä ootte syöny ja mikä on teille hyvä paino. Nyt oon koettanu olla stressaamatta, mutta helpommin sanottu ku tehty tietenkin.

(Ja mä muuten tasan ansaitsin ne pirtelöt mitkä viime raskauden aikana vedin, eikä ne ollu yhtään liikaa.)

Muumimammuli: Onneksi olkoon!! Onko teillä suvussa kaksosia? Itse tässä odotan myös kovasti ultraa ja varsinkin sitä, että sykkiikö siellä kaksi sydäntä. Minun ja mieheni äidit ovat molemmat kaksosia!

Ei oo eläviä kaksosia. Sisko ollu kaksonen mut toinen ns.kuivui pois.. Aika sanaton olo itellä.. Milloin sulla ultra Ira?

Takaisin