Neuvola

Berrynen: mun esikoisen kans täti oli sellanen yli 50v. Nykyinen (muuton takia vaihdettiin) on noin samanikäinen mun kans. Kummatki kivoja ja tosi maanläheisiä mistä tykkään. Mut jotenki silti synkkaa paremmin tän nuoremman kans.

Tosta ekasta ultrasta. Mulla vasta viikon päästä eka mut esikoisen kans se tehtiin sisätutkimuksena. Mua se ainakaan ei haitannut.
Mä en jännittäny sillon muutakuin että monta siellä on, kun on suvussa monikkoraskauksia.

Suski.81 Haa! Ja mua jännittää lähinnä näkyykö siellä ketään :) jotenkin tuntuu epätodelliselta vielä koko asia.

Ja kai noi neuvola-asiat on on vähän yksilöllisiä. Mullakin vasta eka käynti takana ja tyttö oli kyllä ihan mukava niin luotan kyllä että meillä synkkaa. Ainakin tuli kyllä sellanen olo että Suomessa pidetään odottavista hyvää huolta.

Mun eka neuvolatäti oli tosi mukava! Tultii loistavasti juttuun :)
Nyt tää uus on varmaan mua nuorempi nainen, iha mukava mut tuntuu tosiaa oudolta kun on niin nuori:grin
Toisaalta näillä nuorilla on viimeisin tietotaito yleensä :)

Nuoremmat laittaa herkemmin jatkotutkimuksiin ja ottaa asiat hoitaakseen kun nuo vanhankansan konkarit. Mun oma on n.35 ja ei kyllä oo tarvinnu olla mistää huolissaan/epävarma. Aina kaikki tutkitaan ja tarkistetaan jos huolettaa :)

Mä ite taas luotan noihin vanhempiin, kun niillä on jo kokemusta kertynyt runsaasti :) Tietty tärkeää myös että on edelleen yhtä halukas tekemään työnsä hyvin eikä ole ns. elämäänsäkyllästynyt ihminen. Mun esikon odotusajan terkkari oli sama joka on hoitanu mun äidin kolme nuorinta ja lisäks isän siskojen vauvat. Tuntui alusta asti niinkuin perhetutulta. Sit seuraavista on kaikista ollu ehkä noin mun äidin ikänen/sitä hiukan nuorempi (äiti täyttää 49) terkkari, ja aivan ihana; tehnyt kanssa vuosia töitä. Kouluttaa itseään ja pysyy ajan tasalla nykysuosituksissa, mutta osaa ja sallii maalaisjärjen käytön :)

Mä ennemmin ottaisin alle kolmekymppisen thn. On tuoreemmassa muistissa ja viimesintä tietoa. :)

Mulla tehtiin nt-ultra alakautta ja ihan kivasti meni. Ainut vaan, että sen jälkeen mulla alkoi ikävät kivut alavatsassa, mutta en oi varma johtuiko ne ultraamisesta vai kohdun kasvamisesta. :D Neuvolassa mulla on tosi mukava, kokenut ja vanhempi terveydenhoitaja. Ottaa asiat hoitaakseen ja kuuntelee, tukee huolissa ja kaikessa. Mielelläni maanantaina menen neuvolaan. :) Toinen neuvolakäynti siis kyseessä.

Siirtyneen neuvola ajan takii käytii tänää kuuntelee sydänäänet :) siellä kovaa jumpsutti ja neuvolatädin mukaa teki jotain pyrähdyksiäkin ja välillä karkas :p ei vaa jääny kauhee luottavainen fiilis ku mainitsin menkkamaisista kivuista jotka säteilee välil selän puolelle myös ja yks päivä oli kauhee pistos kipu navan vieres, tuntu silt ku juoksee paljon ja alkaa pistää. Jos tajuutte :D varmaanki lihakses ku ei voinu venyttää yhtää. Kysy oisko mul menkat just nyt, laskin äske et ei vaan ovulaatio aika olis. Sano et viel ollaa nii aikasis viikois et voi viel tapahtuu mitä vaa ja jos kivut jatkuu ni pitää ottaa ens maanantain neuvola käynnillä puheeks :/ onks teil muil ollu enää yli 13 viikol kipui ja minkälaisii?

No siis mulla on 13+5 ja jään nyt selkäkivun takia saikulle pariks viikkoa. Mulla ainakin kuulema alaselkä/lonkka kipuilee ihan nivelten löystymisen vuoksi. Erityisesti yöllä inhottavan tuntunen eikä anna nukkua. Säteilee vähän nivusiinkin, jomottaa lähinnä makuulla. Mulle sanoi terkka, että just näillä viikoilla yleistä, sit taas pitäs hetkeks helpottaa ennen viimesiä viikkoja. Et en olis kauheen huolissani.

Hei mitä tarkoittaa että "äitiysavustuksen saamikseksi pitää käydä terveystarkastuksessa neuvolassa tai lääkärissä ennen 5:ttä raskauskuukautta"/ennen vko 16 loppua?

Onko se ihan perusneuvolakäynti jossa hoitaja mittaa painon ja verenpaineen, tällanen terveystarkastus vai vasta se kun lääkäri kattoo?

Mulla neuvolalääkäri 21.6 ja se on 16+6 eli 17:s viikko.

Kuutio sä oot käyny neuvolassa, joten sun ei tarvi saiasta huolehtia. Neuvolasta antavat jossain vaiheessa, en muista tarkkoja viikkoja milloin, raskaustodistuksen joka sitte kiikutetaan kelaan avustusta varten :)

Meillä sen antaa ja kirjottaa neuvolan täti eikä lääkäri.

Siis minkä sisätutkimuksen tekee? Ai että mä inhoan kaikkia tollasia tutkimuksia. Sattuko se? :D me asutaan Keravalla

Sisätutkimuksessa lääkäri kattoo emättimeen, että onko valkovuotoa, onko limakalvot siistit ja sitten kohdunkaulasta että kuinka paljon on pituutta ja onko kiinteä ja kiinni :) Kohdun kaula siis synnytyksen käynnistyessä pehmenee, lyhenee ja aukeaa siihen 10cm. Tälleen voidaan seurata, että onko ennen akaisen synnytyksen merkkejä. Ei satu (tai ei ainakaan pitäisi), on nopeasti ohi ja ammattilaisina tietävät mitä tekevät :) (Viime raskaudessa siinä yhdelle lääkärikäynnillä lääkäriharjoittelijalla oli vähän vaikeuksia löytää emätintä, mutta sekin sitten lopulta onnistu :grin Ja siis näistä harjoittelijoista saa kyllä kieltäytyä ja multakin kysyttiin ihan erikseen kaikista tutkimuksista, että saako harjoittelija myös kokeilla :) )

Sisätutkimukset ei ole mitään super kivoja, mutta omasta mielestä ei myöskään niin super epämiellyttäviä. Kannattaa tälleen jo raskausaikana tottua, sillä synnytyksessä tilannetta kumminkin seurataan säännöllisesti ja ''parhaimmillaan'' saattaa aika montakin eri kätilöä ja lääkäriä koko synnytyksen aikana tehdä sisätutkimusta. :rolleyes:

Kuutio sä oot käyny neuvolassa, joten sun ei tarvi saiasta huolehtia. Neuvolasta antavat jossain vaiheessa, en muista tarkkoja viikkoja milloin, raskaustodistuksen joka sitte kiikutetaan kelaan avustusta varten :)

Kiitos!! Näin mä olin aatellut että varmaan saan lappusen jossain vaiheessa.. mut kun luin 'terveystarkastuksesta' ennen tuota ajankohtaa ja että siitä saa sen lapun (jota en oo viel saanut) niin tuli epäilyksen häiven :) pitäis vaan osaa luottaa että tää meidän systeemi toimii! :joyful:

Kiitos kun vastasit Bettie! :)

En voi liputtaa yhtään sisätutkimuksen tai harjoittelijoiden puolesta!

Esikosta synnytystapa-arviointi rv 30, oli kamala. Aika kovakourainen, mutta lääkäri tokaisi sen kuuluvan asiaan.
Ensin minut ultrattiin ja vielä tehtiin se sisätutkimus, ekana harjoittelija. Heti perään lääkäri! Harjoittelija oli mukana myös synnytksessä, mutta tänk gaad ei tehnyt siellä mitään. Oma kätilöni synnytyksessä oli huippu!!

Kierukkaa laittaessa mukana oli harjoittelija. Harjoittelija vielä ennen kierukan laittoa luki asennusohjeet, minun maatessa jo pöydällä. Ei se kierukan laitto varmasti ole mukavaa vaikka sen laittaa kokenutkin lääkäri, mutta tulipa niin epävarma olo!

Ja voin nyt jo sanoa, että en enää ikinä suostu harjoittelijoihin, minulla on nyt harjoiteltu tarpeeksi! Ymmärrän toki, että täytyyhän niidenkin jossain harjoitella, mutta ei enää minulla!!

Mua ei haittaa harjoittelijat. Täytyy niidenkin harjoitella ja tietenkin jokainen on alussa hieman epävarma! :)

Mulla synnytyksen jälkeen yritti harjoittelija laittaa kanyylia käteen ja se ei kyllä onnistunut:grin vähän epämiellyttävää, mutta sit kokeneempi tyyppi hoiti homman ja antoi vinkkejä harjoittelijalle.

Sisätutkimukset joo vähä inhottavia, mut seki on aika nopeesti ohi enkä ajattele asiaa. Lääkärit/kätilöt on kyllä varmasti nähny jos jonkinmoista värkkiä uransa aikana, et ei edes nolostelu auta ketään.
Rohkeesti vaan haarat levälleen ni homma on nopsaa hoidettu! Tähän kyllä saa raskausaikana tottua:wink

Mua ei yleensä haittaa harjottelijat, mutta en mielellää haluais päästää harjottelijaa laittamaan esim. epiduraalia, jos en tiedä että on jo tehnyt sen usempaan kertaan. Kanyylit ei oo ongelma, mulle niitä on niin vaikea välillä kokeneidenki laittaa :D Kuopuksen synnyttyä mulle iski rintatulehdus, eikä terveyskeskuksessa meinattu saada kanyyliä millään paikalle ab-tippaa varten. Itteäni tilanne lähinnä nauratti, mut 7 yritystä se vaati. Mulla nahka on sen verran "nahkea" että neulaa joutuu todellakin työntämään että sen saa ihon läpi ja sit tietysti se helposti puhkasee suonenki. Voin lohduttautua kuulemma sillä, et mun iho tulee vanhetessaki pysymään pitkään silosena :) Kätilöharjottelija oli tosikkoa synnyttäessä mukana, ja oli aivan ihana. Mitään kummempia toimenpiteitä ei tehnyt kuin kerran sisätutkimuksen, kokeili vatsan päältä missä tarjonnassa vauva on ja laitto käyrävyöt paikalleen. Mutta jutteli paljon ja oli aidosti kiinnostunut mun voinnista ja siitä mitä toiveita mulla oli synnytystä kohden.

Joo epiduraalia mäkään en haluaisi harjoittelijaa laittamaan, siinä kuitenkin toiveena olis että ensimmäisellä yrityksellä onnistuis! :)

Mä oon muutamilta kuullu myös, et jos synnytyksessä on ollut kätilöopiskelija, niin heillä on oikeesti ollut aikaa ja kiinnostusta olla synnyttäjän tukena. Seuraa ilmeisesti yleensä yhtä synnyttäjää kerrallaan eikä samalla tavalla joudu kiireen pyörteisiin kuin kokeneet kätilöt. Tai mistä mä tiedän, mut ainakin muutama positiivinen kätilöopiskelija-kokemus löytyy lähipiiristä :) toki myös varmasti riippuu missä vaiheessa opintoja on menossa.

Mulla on tosi vaikeita löytää suonet ja välillä oon saanut paniikkikohtauksia pistettäessä, joten sitä hommaa en anna harjoittelijoiden tehdä. Mutta aika paljon kaikkea annan kyllä harjoittelijoiden tehdä.

Kannattaa myös aina muistaa, että vaikka lääkärit on ammattilaisia, niin he ei silti tiedä milloin sattuu, tuntuu epämukavalle jne. Itse olen opetellut heti älähtämään jos tuntuu pahalta. Silleen lääkärit, terkkarit ja kätilöt tietää miltä musta tuntuu ja he osaavat toimia sen mukaan. :) Itse olen myös sellainen, etten kipua oikeen päälle päin näytä, niin tosiaan ei toinen ihminen voi tuntea että miltä tuntuu.

Mulla esikoisen synnytyksessä oli mukana viittä vaille valmis kätilöopiskelija, joka teki melkein kaiken yksin ja vanhempi kokenut kätilö lähinnä valvoi vierestä ja kirjasi koneelle juttuja :) Vanhempi kätilö teki myös päätöksen epparin leikkaamisesta ja vähän ohjeisti muutmassa kohdassa. Oli todella onnistunut synnytys ja meillä kemiat kohtasi sen opiskelijan kanssa, joten olin tosi tyytyväinen opiskelijasta :)

Olin tänään tokassa neuvolassa. Kuulin ekaa kertaa sydänäänet. :) Neuvolantäti varoitteli, että äänten löytymiseen voi mennä hetki kun vauva pystyy vielä piilotella syvällä kohdussa ja häpyluun takana. Mutta saman tien kun laittoi anturin vatsalleni niin kuului todella vahva ja selkeä syke :) Syke oli aika matala eli vaan 120, mutta toisaalta sen sykkeen laskeminen ei varmaan super tarkkaa ollut, kun tyyppi oli koko ajan karkaamassa kauemmaksi laitteesta ja siellä oli kunnon kuperkeikka show menossa :happy: Myös esikoisesta oli aina aika matalat sykkeet, mutta vielä normaalin rajoissa :)Ehkä siis masussa on toinen tyttö :p

Hemppa oli kivasti noussut vaikka en ole rautalisiä pystynyt kunnolla syömään. Tosin pahoinvointi on alkanut helpottamaan ja pystyn taas syömään lihaa eri tavalla kuin pahoinvoinnin aikana. Myös esikoisen imetys on vähentynyt niin minulle jää enemmän :p

Mies ei ikävä kyllä päässyt tällä kertaa mukaan. Sain mukaan voimavarakaavakkeita jne ja ensi kerralle toivottiin miestä mukaan :)

Takaisin