Neuvola

Ja vielä sellainen kysymys että voiko neuvolatäti (terveydenhoitaja) kirjoittaa lähetteen vai vaatiiko lääkärikäynnin?
Neuvolaterkka voi laittaa lähetteen. :)

Kyllä täälläkin voi synnytysvastaanottoon ite soittaa tai mennä näytille, mut äitipolille tarvii lähetteen.
 
Täällä on nimenomaan äitiyspoliklinikka joka ottaa sisään omalla myös yhteydenotolla, paitsi puol viis sen jälkeen synnäri, kun poli menee kiinni :) Ei täällä muita ookaa. Sit tämä synnyttäjien vuodeosasto :)
 
Joo, no tää tays on varmaan pikkusen isompi. :D
Täällä on tosiaan äitipoli, synnytysvastaanotto, synnytysvuodeosasto, synnytyssalit ja kaks synnyttäneiden osastoa. :)
 
Äitipolilta menossa kotiin tässä isännän kanssa. Painoarvio nyt 3 kiloa, ja pieni mies on väärin päin. Joten ensi viikolla uudestaan jos ei jumpalla käänny ympäri kotona niin sitten ensi viikon perjantaina käännetään poika vatsan päältä ympäri ja oikein päin.
Alatie synnytys edelleen ykkösvaihtoehtona mutta koon takia käynnistys olisi viikolla 38, elikkä 3 viikon päästä. Tänne siis odotellaan juhannusvauvaa ♡
Verenpaineet hyvät ja jatkan seurailua kotona. Jos tulee supistuksia niin soittoa polille ja matkaan, jos lapsivesi menee niin sitten ambulanssilla sairaalaan.
Rauhallisin mielin tässä ollaan vielä, pitää vaan kovasti jumpata pää alaspäin että sais pojan kääntymään ettei tartte ruveta kääntämään :)

Ei se Pilvilinna oo kaukana joo enää meilläkään loppusuora :D
 
Vautsi, enää kolme viikkoa! Hurjaa :Heartred
Mun veljeä on koitettu käynnistää viikolla 38 ja uudestaan viikolla 39 juurikin ison koon vuoksi. Toivottavasti teidän operaatio uloshiillostus lähtee käyntiin jo ekalla yrittämällä :)

Mihin vauvan liikkeet tuntuu sulla tällä hetkellä? Meidän poika on viime viikolla kääntynyt jotenkin hassusti kun ylös ei tuu enää potkuja. Oon miettinyt että onkohan se pää ylös-vai alaspäin, vai onko sen jalat jotenkin mun selkään päin.
 
Mulla tuntuu vasemman rinnan alla kun poika heiluttaa päätä ja punkee mahan läpi otsalla. Potkut tuntuu rakkoon ja käsillä tai polvillaan potkii napaan.
 
Mä en ollu edes huomannut, että B-vauva oli kääntynyt pt. Oli siis toissapäivänä pt ja niin päin majaili tänäänkin.
Kaks viikkoa sitten oli vielä rt... :D
 
En mäkään oo mitään huomannut kun tää täällä kääntyy. Ekan käännöksen huomasin joskus viikolla 20..
 
Moi, saako @Sg86 udella kuinka korkealle arvot sulla on saanut nousta, että alettu seuraamaan?
Täällä odottelen soittoa nyt kontrolli verikokeista ja lievää nousua sappiarvoissa.

Mulla seuraava käynti on synnytystapa arvio rv 36 eli parin vkon päästä ja sitten neuvolaa perään seuraavalla viikolla jos ei muuta ihmeitä tule.

Juu saa udella! Mulla on olleet verikoeseurannat kerran kuukaudessa rv 14 lähtien. Niitä on tihennetty sitä mukaa mitä pidemmälle raskaus on edennyt ja nyt siis käyn kokeissa kahdesti viikossa. Ja näin mennään loppuraskauden ajan. Mulla kaikki aiemmat raskaudet on käynnistetty hepatogestoosin takia ja taustalla on sellainen ikävä kokemus tähän liittyen. Viimeksi kaikki meni hyvin ja vauva syntyi hyväkuntoisena, kun seurannat oli tiheästi ja käynnistys rv 35. Nyt tässä raskaudessa tähän saakka kaikki ok ja käynnistyksestäkään ei ole tarvinnut vielä puhua, mutta päivääkään yli lasketun ajan ei tätäkään raskautta päästetä. Ja nämä on tosiaan varmaan sellaisia hyvin yksilöllisiä juttuja ja mun kohdallani aiempien raskauksien lopputulokset vaikuttavat painavasti siihen miten edetään. Mitään raja arvoja alatissa ja sappihapoissa ei ole mun kohdalla tuijotettu, vauvan vointia on tarkkaan seurattu ja osastoseurantaan mut otetaan herkästi. Viimeisin alat 46 ja sappihapot 8. Korkeimmillaan tässä raskaudessa olleet 128 ja 14.
 
Kiitos!

Joo, mulla alkoi nyt viikottaiset seurannat. Alat on normi, mutta sappi näyttäisi nousevat ja sitä seurataan.
Lisäksi verenpaineet, proteiinit ja valkuaiset (virtsasta) viikottain ja "tihennetty liikelaskenta" eli ei saisi tulla kovin montaa tuntia taukoa liikkeisiin tai felgmaattisuutta toukalle.

Onkohan paheneva kutina merkki sappen lisääntymisestä? -Pohdiskelee tämä. :arghh:
 
Esper mulla kutinat ei ole olleet aivan verrattavissa sappiarvoihin. Joskus korkeillakin arvoilla kutinat on ollu vähäisiä ja joskus päinvastoin. Mutta herkästi oon kyllä käynyt käyrillä jos alkaa mietityttämään ja loppua kohden aina vaan enemmän huolestun :nailbiting:
 
Pilvilinna, meillä esikoinen syntyi siis kolme viikkoa ennen laskettua aikaa, eli hieman raakileena, mutta ei varsinaisesti ennenaikaisena. 37 kun tuli täyteen, niin potkaisi vedet pellolle ja jalkatarjonnan takia leikkuriin.

Tsemppiä kääntöyrityksiin niille, joilla sellainen edessä. Meillä ei neiti aikanaan hievahtanutkaan, kun yrittivät kääntää. Kotikonstit eivät myöskään tehonneet meillä. Tytön tyllerö oli vaan päättänyt pitää jalat kohti maata. Nyt en enää tiedä, miten päin tämä kakkonen on. Viime viikolla vielä saattoi tehdä päivässä kolmekin selkeää 180 asteen käännöstä, nyt onneksi vähän rauhallisempaa. Potkuista ei oikein voi päätellä mitään, kun osuvat navan seudulle, mutta ei ainakaan toistaiseksi ole änkenyt päätä kylkiluihin niin kuin siskonsa. Jospa tämä nyt olisi tulossa pää edellä.... neuvolan terkan mukaan harvinaista, että olisi kaksi perätila vauvaa, mutta mulla tuttu, jonka kuudesta lapsesta viisi on ollut perätilassa...
 
Pilvilinna, meillä esikoinen syntyi siis kolme viikkoa ennen laskettua aikaa, eli hieman raakileena, mutta ei varsinaisesti ennenaikaisena. 37 kun tuli täyteen, niin potkaisi vedet pellolle ja jalkatarjonnan takia leikkuriin.

Tsemppiä kääntöyrityksiin niille, joilla sellainen edessä. Meillä ei neiti aikanaan hievahtanutkaan, kun yrittivät kääntää. Kotikonstit eivät myöskään tehonneet meillä. Tytön tyllerö oli vaan päättänyt pitää jalat kohti maata. Nyt en enää tiedä, miten päin tämä kakkonen on. Viime viikolla vielä saattoi tehdä päivässä kolmekin selkeää 180 asteen käännöstä, nyt onneksi vähän rauhallisempaa. Potkuista ei oikein voi päätellä mitään, kun osuvat navan seudulle, mutta ei ainakaan toistaiseksi ole änkenyt päätä kylkiluihin niin kuin siskonsa. Jospa tämä nyt olisi tulossa pää edellä.... neuvolan terkan mukaan harvinaista, että olisi kaksi perätila vauvaa, mutta mulla tuttu, jonka kuudesta lapsesta viisi on ollut perätilassa...

Joo nytkin vissiin on pää alaspäin kun hikka tuntuu niin alhaalla ja pepusta olin äsken silittävänäni poikaa, mutta varmaan on taas huomenna toisin päin. Hirveän paljon tuntuu tilaa olevan liikkua ja liikkuu kyllä koko ajan reippaasti..
 
Neuvolalääkäri käyty, eipä tosta pal kostunut. Klo 11 oli aika ja heräsin 10.54 kun torkahdin.
Ei kun housut jalkaan ja menox.
Vp tuosta kiireestä vähän pompsahti 127/82 ei tuo ny korkea, mutta ku normistialempi. Kohdun kork 33 vko on 34+4, rt ja mikä kivoin ehkä mun paino ei o noussut yhtään viime käynnistä. Kohdun suu kiinteä ja kiinni ja mittaa reilusti ~3.
Käsien särystä lekurille sanoin, mutta ei se siihen mitään kantaa ottanut.
 
Mullakin oli viime viikolla neuvolalääkäri. Kohdunsuu oli pehmeä, mutta kiinni. Kanavaa jälellä 3cm. Aattelin et ois voinu enemmänki kypsyttää nuo välillä kipeätkin supistukset, mutta onneksi ei kuitenkaan. Lääkäriä seuraavana päivänä tuli vähän vaalenpunasta limavuotoa, ja mietin oisko se voinu olla limatulppaa lääkärin sisätutkimuksesta johtuvaa? Enää neljä viikkoa lahan :)
 
Huu..

Eilen oli hepatoosi seuranta / nvla käynti. Hepatoosi aisoissa toistaiseksi, mutta seuraillaan ja oloja / liikelaskentaa pitää herkästi tehdä.

Pieni on nyt jo niin alhaalla, kuin voi, ei kuitenkaan kiinnittynyt.
Supistelee aika kivasti ja lantio selkeästi löystyy. Parin vkon kuluttua olisi se äippäpoli ja saisi tietää tarkempaa koko arviota yms.
 
3 ja puoli viikkoa LA:han, vauva ollut laskeutunut jo muutaman viikon ja paikat kypsyneet sekä avautuneet jo hieman. 2cm kohdunkaulaa, viikko aiemmin oli 3cm ja kiinni. Supistaa paljon mutta harvemmin kipeästi, alapäähän kyllä tuikitaan jatkuvasti. Mä oon ottanut asenteen että vauva tulee kun haluaa, enkä mä esikoisen odottajana oikein mistään osaa sanoa mitään järkevää. Kunhan sit ne synnytyssupparit tai viimeistään lapsiveden tulon osais tunnistaa :D Tsemppiä muillekin loppuaikoihin!
 
Tänään neuvolassa samat typerät kuviot kuin joka kerta. Mua ahdistaa kovasti painon kertyminen, en varmaan ikinä enää pääse siihen painoon mikä oli ennen raskautta. Mä näytän turvonneelta syöttöporsaalta. En ylety ajelemaan karvoja mistään, pienetkin kotihommat aiheuttaa kipuja lantioon ja nyt uutena juttuna mun vasen jalka ei toimi kunnolla. Olispa tää jo ohi... mut kuus viikkoa laskettuun aikaan hohhoijaa.. Nostan hattua niille jotka jaksaa tsempata ja pitää lipun korkeella. Mistähän sais itselle jotakin mihin tarttua ettei koko ajan vaan laskis päiviä laskettuun tai tunteja seuraavaan aamuun :sad001

Taidan lähtee viemään koirat ja lapset uimaan..
 
Tänään Neuvola, hemppari 146, paineet taas koholla neuvolassa ja reilusti, pissi puhdas ja poika edelleen perätilassa. Ylihuomenna siis tiedossa pojan kääntöä Mikkelissä..
 
Takaisin
Top