Neuvola

Raskaana olevat tuntuu olevan vapaata riistaa kaikelle arvostelulle... Kuten tuoreet äiditkin! Aina on joku paremmin tietävä ja joka asiasta pakko päästä sanomaan! Kyllä mä itsekin neuvon tai kerron meidän tavoista kysyttäessä, mut en mä oleta, et kaikki eläisivät just kuin minä, miks pitäiskään? :)

Täällä nyt kans neuvolat loppuun viikon välein.
Tiistaina seuraava.

Oisit jättäny ne ostokset sille tädille että:"Tartteet noita varmaan enemmän ku mä" :P

Heips tännekkin ketjuun :P Täällä neuvola takana (34+0), sf-mitta 31 ja painoa tullu nyt 11kg. Esikoisesta tuli 20kg, mutta tässä raskaudessa oon yrittäny oikeasti katsoa aika tarkkaan mitä syön. Paitsi viikonloppuisin saa herkutella ;)
Harmi kun ei saa mitään koko arviota vauvasta, ois niin paljon mukavampi mennä synnyttään kun tietäis että tuleeko sieltä 3kilonen vai 5kilonen tsirpula :D

Timbe, samoja mietteitä vauvan painon suhteen :P Mulla onneks terkkari lähes eläkeiässä, joten näppituntumalla osannut sanojensa mukaan melko hyvin arvioida vauvan kokoa kun pitkään hommaa tehnyt. Mulla toi maha aivan onnettoman pieni(mun mielestä) ja vauva tuntuu selvästi kun kohtu myötää hyvin, niin ei kai tuo voi olla kovin iso, tai siis ihan normaalin kokoinen varmastikin, kuten edelliset kolme :)

Mitä teillä uudelleen synnyttäjillä ollaan sanottu lapsiveden menosta? Meille sanottiin että jos lapsivedet menee kotona niin tarvis samantien lähteä. Ja jos tunnin on tullu 10min välein 1minuutin kestäviä supistuksia, niin tarvii lähtee :o miten tuossa sit ehtii lapsen viemään hoitoon ja pakkaan itsensä autoon..

Mitä teillä uudelleen synnyttäjillä ollaan sanottu lapsiveden menosta? Meille sanottiin että jos lapsivedet menee kotona niin tarvis samantien lähteä. Ja jos tunnin on tullu 10min välein 1minuutin kestäviä supistuksia, niin tarvii lähtee :eek: miten tuossa sit ehtii lapsen viemään hoitoon ja pakkaan itsensä autoon..
Mulle vesistä että jos menevät, ettei oo kiirusta kun vauva on niin alhaalla.
Aiemmat synnytykset olleet nopeita ja supistuksilla alkanut niin kipeistä lähdetään heti.

Ei ole annettu mtn erillistä ohjetta, samat olleet joka kerta, eli kun ei enää pysty kotona olemaan niin sit sairaalaan. Ei mulla kyllä mitenkään erityisen nopeasti ole synnytykset edenneet ja kalvot puhkaistu joka kerta kun avautuminen pysähtynyt 7cm kohdalla. Varmaan paniikilla suoraan sairaalaan jos nyt menis vedet ekana :D

Minä ajattelin vesien mentyäkin oottaa säännölliset supistukset kotona rauhassa... Toki vois sit sairaalaan pirauttaa jos vedet menee ennen supistuksia...

Eikös sitä kuitenkin pidä lähteä näytille vrk sisällä vesien menosta, kun tulehdusriski olemassa? Muutenhan se on just niin, et voi odotella supistusten alkamista kotona, ellei muuta ohjetta annettu :)

Ei sinne ambulanssilla tarvii kiirehtiä jos vedet menee. Toki on tilanteita jolloin pitää mennä heti. Vihree lapsivesi esim. Ja oon kuullu myös että jos vauva ei oo kiinnittyny niin sillon pitäis mennä kiireellä koska olis napanuoran luiskahtamisvaara. Ei siis oo kokemusta edellisestä mut vihreestä lapsivedestä on ja sillon kätilö puhelimessa sano että tuu heti. Kyllä ne supistuksetkin alko samantien sairaalan pihassa aika tiuhoina. Toisestakin piti mennä heti vaikka osittain meni vedet ja oli kirkasta mutta oli jo sovittuna suunniteltu sektio niin leikattiin heti ettei synnytys ehdi kunnolla käyntiin. Mutta hätä kiire näissä ei ollu.

Mavajo, ei tietenkään ambulanssilla tarvii, mutta sitä just ihmettelin että miksi ohjeistettiin että samantien tarvis lähteä vesien menon jälkeen, vaikkei olis ees supistuksia :o aattelin kyllä ihan rauhassa laittaa hommat reilaan ennen kun lähden :D

Jos on oletettavasti tulossa normaalitarjonnassa oleva vauvan norm alatiesynnytys niin 12h tunnin sisään sairaalaan. Minä kyllä kans (jos olis tulossa norm alatie) alkaisin tekemää lähtöjärjestelyjä pikkuhiljaa jos vedet menis! Ensimmäisen kohdalla asia eri.

Esikoisesta vesien menojen jälkeen alkoivat todella kivuliaat supistukset.

Pitemmällä ajalla infektioriski suurenee ja 48 h kuluttua vesien menosta mennään sektioon jos ei oo mitään tapahtunut just tuon infektioriskin takia. Näin ainakin täällä :joyful:

Yöllä supisteli varmaan jonkun verran, mut sit ne onneksi loppuivat. Kiva herätys 2 lta yöllä:rolleyes: pitää vissiin alkaa tottumaan. Onneks huomenna tulee täyteen se rv 34:p

Jos lapsivesi menee ja maha ei ole laskeutunut, niin pitäisi mennä heti sairaalaan ja etenkin jos on pitkä matka, niin pitäisi olla mieluiten pääosin makuuasennossa. Jos laskeutunut /kiinnittynyt, niin sitten on se 12h aikaa odotella. Jos lapsivesi vihreää tms niin pitää mennä heti.

Toi laskeutumisjuttu tuli itsellekin ihan uutena :confused: Syynä on kuulemma riski, että istukka voi jäädä jumiin siihen lapsen pään alle. Oon kuullut tän ohjeen nyt kätilöltä, neuvolatädiltä ja doulalta, joten ilmeisesti viime raskaudessa ei vaan kukaan muistanut sanoa.

Ekassa raskaudessa oli juuri sellainen tilanne. Just samana pvänä katottu neuvolassa, että maha ei ole laskeutunut. Sit meni lapsivesi ja sain synnäriltä ohjeet tulla seuraavana päivänä. Eivät kysyneet mitään mahan laskeutuneisuudesta, mutta ilmeisesti se ensiodottajilla on aika usein laskeutunut. Itse en silloin ollut kuullutkaan tuollaisesta. Kaikki meni kumminkin hyvin.

Neuvolassa voi kysyä asiasta. Ja jos lapsivesi menee, niin mun mielestä ihan hyvä soittaa kuitenkin synnärille. Itellä ainakin tuli siitä mukavampi olo, kun kuuli joltain ohjeet juuri omaan tilanteeseen. Jos maha ei ole taaskaan laskeutunut ja vesi menee, niin sitten muistan mainita siitä puhelimessa tällä kertaa.

Muokattu viimeksi:
Kyllähän sitä tosiaan kokeillaan viimesillä neuvolakäynneillä, et onko vauva laskeutunut ja kiinnittynyt, mut en kyl koskaan ole tommosta istukkajuttua kuullut, vaan napanuoran esiinluiskahtamisriskin vuoksi makuuasennossa sairaalaan jos ei ole vauva laskeutunut/kiinnittynyt. Vaikuttaako istukan sijainti sit tohon? Mulla ei ole ollut lähelläkään kohdunsuuta istukka ja istukka normaalisti irronnut sitten vauvan syntymän jälkeen.

Hmm..en nyt tuosta syystä niin varma ookaan enää. Olisko pääsyy sit se esiinluiskahtaminen. Aattelin että litistyksiin jääminen olis syy mut voi olla että ymmärsin väärin. Jokatapauksessa jokin riski tai vaara siinä on.

Neuvolatäti kyllä sanoi mulle että voi tommosen lyhyen matkan mennä ihan omalla autolla vaikkei pystyisi ihan koko ajan olla makuullaan.

^No tuokin on musta niin, että kyllä ne sanoo siellä neuvolassa jos vauva ei ole laskeutunut/kiinnittynyt ja pitää toimia eri tavalla jos vedet menee. Ihan samalla tavalla jos lapsi olis pt. Eli sit heti sairaalaan kyydillä.

Mut eihän kysyvä ikinä tieltä eksy :grin

Takaisin