Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun mielestä th:t ei neuvolassa sitä kohdunsuuta tutki. Itse en osaisi.

Täällä Helsingissä ei enää tehdä neuvolasta kotikäyntejä uudelleensynnyttäjille (vain ensisynnyttäjille), ainakaan, jos äiti & vauva voivat hyvin. Se on mun mielestä vähän harmillista.

Mä kans toivon, että mun ensi viikon neuvolakäyntiä rv 40+2 ei tulisi..

Mun mielestä th:t ei neuvolassa sitä kohdunsuuta tutki. Itse en osaisi.

Tuokin on hyvin th ja paikkakunta kohtasta, täällä kyllä tutkivat jos pyytää :)

Pystyykö tota kohdunsuuta ite tuntemaan onko auki vai ei? En ees jaksa olettaa et mies osais mutta osaisinkohan ite.:hilarious: En tosin oo kokeillu ees että mitä sieltä pitäs tunnustella ja miltä kohtaa.
Voit yrittää jos yltäisit. Mä tarkkailin kiertoa kohdun napukkaa tunnustelemalla, mutta raskaana ollessa se on sen verran ylhäällä ja maha sen verran iso, etten yllä :rolleyes: Oikean kohdan kyllä tunnistaa kun siihen osuu.

Voit yrittää jos yltäisit. Mä tarkkailin kiertoa kohdun napukkaa tunnustelemalla, mutta raskaana ollessa se on sen verran ylhäällä ja maha sen verran iso, etten yllä :rolleyes: Oikean kohdan kyllä tunnistaa kun siihen osuu.

Mäkin yritin toiveikkaana tunnustella et tuntuuko siellä sormen mentävää koloa (sen oisin varmasti tunnistanut) mut kun ei sormet yllä! Ois niin mukava ite tarkkailla tilannetta et tietäis missä mennään. Pitänee vielä koittaa toisen kerran joku päivä jos vaikka olisikin sormet kasvaneet pituutta..:hilarious:

Mäkin yritin toiveikkaana tunnustella et tuntuuko siellä sormen mentävää koloa (sen oisin varmasti tunnistanut) mut kun ei sormet yllä! Ois niin mukava ite tarkkailla tilannetta et tietäis missä mennään. Pitänee vielä koittaa toisen kerran joku päivä jos vaikka olisikin sormet kasvaneet pituutta..:hilarious:
Ja sehän tulee alemmas kun kypsymistä tapahtuu :wink

Mun mies kyllä ylettää, kun menen suht samaan asentoon kuin neuvolassa tai kontilleen. Ite ei toivoakaan että ylettäis sormet kohdunsuulle. Ei ollut viimeksikään.

Jännä että kun en ole raskaana, sinne ylttää helposti. Mut raskaana se emätin on syvempi aina, kuten raskauden ulkopuolella kiihottuneena.

Ja on kyllä kätevää, kun mies osaa sanoa, koska sen mukaan voidaan katsoa sairaalaan lähtöäkin. En tosiaan lähde synnärille ennen kuin on yli 5cm auki. Siellä on niin tympeä odottaa verrattuna kotiin. Matkaa vain 15-20 min.

Mun mies kyllä ylettää, kun menen suht samaan asentoon kuin neuvolassa tai kontilleen. Ite ei toivoakaan että ylettäis sormet kohdunsuulle. Ei ollut viimeksikään.

Jännä että kun en ole raskaana, sinne ylttää helposti. Mut raskaana se emätin on syvempi aina, kuten raskauden ulkopuolella kiihottuneena.

Ja on kyllä kätevää, kun mies osaa sanoa, koska sen mukaan voidaan katsoa sairaalaan lähtöäkin. En tosiaan lähde synnärille ennen kuin on yli 5cm auki. Siellä on niin tympeä odottaa verrattuna kotiin. Matkaa vain 15-20 min.

On kyl loistavaa et sun mies pystyy tsekkaa paikat!:)
Mä oon yrittänyt ukkoa kuumotella koittaa tuota kohdunsuun tilannetta mut sitä jotenkin pelottaa laittaa sormia sinne JOS siellä vaik olisi se reikä päässä...:rolleyes: Kyllä sitä nyt ollaan herkkää vaik muuten ei oo ongelmaa!!:hilarious:

Mä oon vaan 150 cm pitkä, sf mitta kasvo ensin vähän keskikäyrän yläpuolella ja lopuksi vähän alla. Vauva paino syntyessään 3260g. 38+5 :) palasin tonne parisivua käytyihin keskusteluihin :D

No miullaki aiemmat menny koko raskauven ajan keskikäyräm yläpuolella ja lapset syntyny 3190g(39+1), 3435g(40+1), 3535g(38+2). Että ei muutkaan olleet mittään jättiläisiä :D tai no viimesin ois varmaan 40+ ollu joku 4kilonen.... :o

Hmmmm...saas nähdä mitä huominen neuvola tuo tullessaan. 2 viikkoa sitten oli neuvolassa paino 69kg ja nyt kotona 67,5kg. En nyt usko että parissa viikossa olis joulukiloja lähtenyt noin paljon et yli kilon painoon vaikuttaisi, kun oli kuitenkin saman verran vaatetta. Vatsakaan ei tunnu kasvaneen yhtään viime aikoina. Viimeks oli lääkärineuvola ja miettivät terkan kans lapsiveden mahdollista vähyyttä...sf oli 32cm (tosin neuvolakortissa huomasin virheen eli käyrällä 32cm, mut siinä missä käynnin muut merkinnät oli lääkäri kuitenki laittanu 34cm...mikä siis väärä mitta). No huomenna onneks oma terkka taas ja toivotaan, et jos jotain epäilyttävää huomaa niin pääsisin vaik ultraan...2 viikkoa miettinyt tihkuuko lapsivesi, mut vaikee sitä on sanoa kun on tota valkovuotoakin koko ajan siteessä. Huokaus...

Hmmmm...saas nähdä mitä huominen neuvola tuo tullessaan. 2 viikkoa sitten oli neuvolassa paino 69kg ja nyt kotona 67,5kg. En nyt usko että parissa viikossa olis joulukiloja lähtenyt noin paljon et yli kilon painoon vaikuttaisi, kun oli kuitenkin saman verran vaatetta. Vatsakaan ei tunnu kasvaneen yhtään viime aikoina. Viimeks oli lääkärineuvola ja miettivät terkan kans lapsiveden mahdollista vähyyttä...sf oli 32cm (tosin neuvolakortissa huomasin virheen eli käyrällä 32cm, mut siinä missä käynnin muut merkinnät oli lääkäri kuitenki laittanu 34cm...mikä siis väärä mitta). No huomenna onneks oma terkka taas ja toivotaan, et jos jotain epäilyttävää huomaa niin pääsisin vaik ultraan...2 viikkoa miettinyt tihkuuko lapsivesi, mut vaikee sitä on sanoa kun on tota valkovuotoakin koko ajan siteessä. Huokaus...

Mulla oli eilen neuvola 38+6 ja myös pudonnut paino 69kg->67,8kg. On kyl ollu ruokahaluttomuutta mut silti syöny normaalin (ennen raskautta) verran.
Samoin sf-mitta oli noussut vaan kaks milliä 32,8cm-33cm. Eikä ollu vauva kuulemma vielä laskeutunut. Ihmettelen vähän ku kaks viikkoa sit oli muka jo pää kiinnittynyt, mut en tiedä poissulkeeko ne toisiaan.
Kävin myös Kättärillä tsekkaa tikulla lapsivesitestin joka onneks oli negatiivinen ainakin sillä hetkellä (käskivät tarkkailla tilannetta kun kuulemma se mittaa vaan sen hetkisen tilanteen, aiemmasta ei voi sanoa mitään jos vauva peittää kalvojen reiän).
Kättärillä selvis myös et kohdunsuu reilusti sormelle auki vaik viel takana.

Muoks Ja mulla tosiaan kans kahdessa viikossa pudonnut toi paino. Sitä ennen lähti jo puoli kiloa.

Täällä tänään LA ja neuvolaan pitäis 10 mennä kattelee mitä sanoovat... muutakuin että sillä mahassa hän näyttää viihtyvän... ;)

Mulla tänään rv 40+2 ja neuvolaan menen tänään aamuna. Mulla on jo ensi viikollekin aika varattuna.. jo kahteen viime kertaan olen toivonut, että ei olisi tarvinnut enää mennä äitiysneuvolaan, mutta minkäs teet..

Jotkuthan sanoo että ennen synnytystä ois paino puonnu.. jospa tuo teijän painon putoominen ois sitä? :)

Neuvolassa käyty... uus aika viikonpäästä ja jos ollaan edelleen yhtenä kappaleena varaillaan aikaa yliaikaistarkastukseen mutta toivotaan ettei olla... :) paino hieman tippunut reilu 500g parin viikon takaisesta. Sf 32,5 verenpaine 107/73. Siellä hän köllöttelee pää alaspäin ei puhunut mitään onko kiinnittynyt vai ei... mutta samapa tuo.. turvotusta ei ole mutta sanoi että kasvoissa sen verran että näkee "marjan olevan kypsä":woot: käsikokeilulla antoi paino arvion 3100g...näillä mennään...

Mä pääsen ylimääräiseen ultraan tuon painonlaskun ja sf-mitan pienen nousun takia...jee, oikeestaan olen varma, että kaikki on ok, kun esikoisen kohdallakin oli sama tilanne tuon painon kanssa.

Muokattu viimeksi:
Mulla sf-mitta oli pysynyt ennallaan ja kätilö/neuvolantäti oli sitä mieltä, että johtui juurikin siitä, kun vauva on laskeutunut ja tiukasti kiinnittynyt. Painoni oli edelleen vahvasti noussut ja kun olin ed. viikolla käynyt synnytyspolilla, lapsiveden määrä ja kaikki muukin oli hyvin:) eikös se ole niin, että sf-mitta ei enää ihan lopussakaan kasvakaan, vaan laskeutumisen takia jopa laskee...

Takaisin