Neuvola

Mun sf-mitta oli 34,5! Ja viikkoja 34+3. Lääkäri ja terkka molemmat vähän kauhistelivat tuota mittaa mutta olivat sitten sitä mieltä että vauva punkee takapuoltaan niin että mitta kasvaa. Ens viikolla kuitenkin jo uusi neuvola, jotta varmistetaan tilannetta.

Raivotarjonnassa oli poikanen, kohdunsuut yms kiinni ja kiinteää kaikki. Synnytys ei siis ole ainakaan lähellä. Musta tuntuu et tää tulee menemään todella kovasti yli tää raskaus.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Triina melko samoissa mennään. 33+6 ja tänään neuvolassa 34cm oli sf. Mun terkka taas ei siit tuntunu oleva millänsäkään mut mä olin! Ei taas isoa vauvaa :D

Niin siis käyrällä tuli mulla aika jyrkkä nousu ylös, siksi varmaan tuli vähän ihmettelyä

Mutta en haluis mitään jättivauvaa punkea ulos minäkään!

Heinukka, ilmeisesti isosta vauvasta kokemusta sulla?

Mulla oli sf rv 27 muistaakseni 28, rv 32 33cm ja nyt viime vkolla rv 36 samat 33 cm. Vain ekassa neuvolassa sijainen mainitsi, että voi johtua vaivan asennosta. Muuten ei oo mainittu mitään, jonkin verran sitä ihmettelen.. Kaveri joutui kokoarvioon ja seurantaan sf-mitan vuoksi..

vastavirrassa, minulla katilo vain totesi, etta hyvaa kasvua on tapahtunut ja ei syyta huoleen, koska vauva on kuitenkin ihan keskikayrilla ja lapsivetta on riittavasti. :)

Itse ajattelin, etta kohtuni on vain introvertti, sisaanpain kaantynyt. :D

Vähän jännittää, onko vauva minkä kokoinen, mutta onneksi sekin selviää torstaina. Itse tiedän jo ennalta, että kohtu on eteenpäin kallellaan, joten voi sekin kyllä vaikuttaa..kai.. :)

Mietinkin Libra tuota, kun sulle oli sanottu, että on ok. Mutta tosiaan jos vauvan koko on arvioitu sopivaksi, niin mikäs siinä sitten huonoakaan olisi. :)

Eilen (rv 36+4) oli neuvola. RR 119/72, paino +360g/vko, sf 34,5 cm, vaavin syke 135-140bpm. Turvotus +
Hemoglobiinia ei nyt mitattu.
Kaikki siis ok meikäläisellä.

Itseäni vaan vähän hirvittää se ultrassa tehty kokoarvio. Jos vaavi on jo nyt 3,6kg, niin kerkiää varmasti kasvaa yli 4 kiloiseksi (jos syntyy La:na tai sen jälkeen..) Ärsyttää, kun lääkäri ei ottanut ollenkaan kantaa siihen mahtuuko vauva tulemaan alateitse vai ei! :(

Eilen kans 36+4 neuvola. Pysyispä mullakin toi painonnousu noin maltillisena. Nytkin oli +700g/vko. Tän painoarvio oli viikko sitten äitipolilla 2,6kg... ja neuvolan täti ihmetteli viime kerralla mihin mun kaikki tähän asti kertyneet kilot on menneet. No en tiedä, mut on niitä jo tullu ihan tarpeeks. Ekasta neuvolasta +13,2kg ja sitäkin ennen painoin mielestäni 1-2kg vähemmän! Oon yrittäny ajatella et tulee mitä tulee, mut rupee ketuttaa kun miettii miten paljon joutuu tekee töitä, että pääsee taas normi mittoihin. Onneks kohta on todellakin muuta ajateltavaa ku oman ahterin ympärys :p Mulla oli hemppa tullu alaspäin joten tarttee vissii muuttaa muutenkin vähän ruokavaliota.

Jannuka, olen itse saman asian kanssa taalla rypenyt. Mutta onneksi sellaiset 6 kg jaa sinne synnytyslaitokselle. :) Ja jos imettaa, niin siina lahtee kuulemma lisaa. :)

Emmy minkä kokoinen sun esikoinen oli syntyessään? Et olisko nyt arvioiden mukaan tulossa isompi?

Triina: Joo esikoinen oli 4,470 kg ni hiukan taas hirvittää... :D

Kävin eilen rv 32+5 neuvolassa. Sf 30 cm. Pää oli kuulemma tukevasti ihan alhaalla.
Ihanaa, hemoglobiini noussut lähes normaalin rajoille rautakuurin ansiosta.

Ensi kerralla 3.10 on neuvolalääkäri ja sain parit viimeiset neuvola-ajat 7.10 ja 23.10, mutta tuo viimeinen neuvola-aika on rv 39 aikaan ja toivon että vauva syntyisi jo sitä edeltävänä viikkona :p

Aika erikoisia ja vaihtelevia kommentteja neuvoloissa on sanottu noista sf mitoista. Mina olin viime viikolla 32+4 ja 35cm. Katilo tuumasi siihen, etta hyvan kokoinen vauva. Pilates-ohjaajani sanoi alussa, etta monille hanen tunneilla kayvilleen sanotaan, etta heidan sf-mitta on pieni mutta sitten vauva on kuitenkin syntyessa ihan normi kokoinen. Minun vauva pyorii edelleen valia paa alaspain ja sivuttain, joten kylla siella nayttaa tilaa olevan liikkua ja nesteita riittavasti. Saa sitten nahda kun ensi viikolla kayn taas katilolla etta lahettavatko viela ylimaaraiseen ultraan. En ole ruennut huolehtimaan kaantymisesta, kun tassa kuitenkin on aikaa ja vauva itse parhaaksi tietaa miten sielta pois tullaan sitten kun aika on.

Mun terkka oli noista sf-mitoista ennemminkin niin päin huolissaan, että jos yhtäkkiä käyrä lähtee pystysuoraan nousuun (kuten mulla) tai laskuun (kuten mun kaverilla), niin hyvä vähän tarkkailla. Muuten mulle on ainakin koko ajan hoettu neuvolassa että toi sf-mitta on vain suuntaa antava, koska jo eri mittaajatkin saavat eri tuloksia.

Taalla sf-mittaa seurataan tasaisen kasvun nakokulmasta, kuten Triinakin sanoi. Se, mika se itse lukema on, riippuu monista tekijoista eika sita pelkastaan katsomalla voi tietaa sikion kokoa. Esimerkiksi minulla kohtu kasvaa suoraan ylospain, ei sivuille eika ulospain, kuten yleensa, ja olen ollut aarimmaisen hengastynyt jo tyyliin viikolta 16 lahtien ja vauvamahaani tuskin huomasi ennen 5. kuukautta. Kaikissa mittauksissa lapsivetta on riittavasti ja sikio kasvaa keskikayraa ja kaikki on ollut normaalia. Nyt viikolla 37 ja risat mitta oli tosiaan 33 cm, mika ilmoitti, etta se on kasvanut tasaisesti vkolta 31 lahtien. Eli ei ole mitaan syyta huolestua! :)

Sf-mittaa ei voi vertailla eri yksiloiden kesken, vaikka keskivertoarvoja annetaankin. Se on tyyliin sama, kun seisotettaisiin kaikki raskaanaolevat naiset viikkojen perusteella riviin ja vertailtaisiin vauvamahojen kokoja. :)

No niin, lääkäristä kotiuduttu. Painoarvio saatiin, 2,9 kg ja viikot siis 35+2. Oon niin onnellinen, et kaveri on kasvanut ihan niin ku pitääkin, vaikka nuo mun sf-mitat nyt on menneetkin ihan omia käyriään. Mitään ihmeellistä ei ollut, ja kaikki siis hyvin. Nyt vaan odotellaan h-hetkeä. Yksi neuvola ois 24. päivä...

Saatiin kuviakin, ja ihan on mun mielestä isänsä näköinen. Samalainen nenä ja noh, kasvonpiirteet yleensäkin. Vaikka onhan nuo ultrakuvat nyt vähän utuisia, niin mielestäni kyllä varsin onnistuneita. Olenpas iloinen tänään (:

Mäkin pääsin vihdoin tänään neuvolalääkärille (36+5) ja painoarvioksi tuli 3100g, kuulemma keskikäyrällä olivat kaikki mitat. Tutki myös kohdunsuun ja se oli hieman pehmennyt, mutta kiinni ja kanavaa 2 cm. Me ei saatu kuvia mukaan, eikä oikeastaan kunnon näkymää kasvoistakaan, jalkovälistä kyllä sen sijaan. :D

Sf 44, rr huiteli välillä alhaalla-sitten ylhäällä.. Pissa ok ja hb oli viimeinkin 128!! Kamalaa tämä huimaus ja käsien puutuminen. Pitäisi vaan yrittää liikkua, että saan veren kiertämään.
Rajuja supistuksia tullu koko aamun, se vaikeutti neuvolassakin mittauksia. Mutta ei nämä pihalle tule ilman käskyä :D
Oma paino on pysynyt nyt kolme viikkoo pilkulleen samana..

Mies jo soitti aamulla töihin ajaessaan, että onhan kaikki ok. Vastaan oli tullut lanssi pillit päällä :)
Kahden viikon päästä pitäisi poikien olla ulkona, toivoa sopii!

Niin ja viimein otettiin, tai minä otin, streptonäytteen. Tiedä sitten, osasinko oikein ottaa...

Muokattu viimeksi:
Mymme, aika taiteilua oli mullakin se streptonäytteen ottaminen! Täällä annetaan ne vehkeet kotiin, joten onneksi sain rauhassa äheltää näytteen purkkiin. Tulos negatiivinen!

Jahas, neuvolalääkärillä käyty ja aika pikakäynti oli. Kohdunkaula lyhentynyt 4cm -> 1,5 cm ja sitä oon nyt fiilistellyt. Tänään lähti hyvä ystävä sairaalaan tositoimiin. Jänskättää! :)

Takaisin