Neuvola

Joo, ei mullekaan ole niista puhuttu. Synnytystapa-arviotakaan ei ole tehty eika tehda. Maassa maan tavalla. :)

Minä eilen kysyin streptosta.. Vastaus oli melko ympäripyöree, voidaan ottaa tai olla ottamatta. Melko savolainen meininki! :D
Kysyn vielä huomenna neuvolassa tuosta, sen kun voi ottaa terkkarikin, tai sitten itse. Kuulemma mahdollisimman lähellä synnytystä pitäisi ottaa, että on tuore näyte.

Ei streptokokki näytteestä mitään havaintoa mulla. :D Odottelen täällä juuri, että pääsisin tuonne synnytystapa-arvioon. Saapi nähdä mitä he arvioivat. ;)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä en kyl muista et olis streptoo kateltu ekassakaan raskaudessa, mut mun muistiin ei nyt muutenkaan niin oo luottamista... Nimimerkki Unohdin laittaa lapselleni kengät aamulla hoitoon lähtiessä ja huomasin vasta kerrostalon alaovella :grin

Esikoisen aikaa 2011 ei Helsingissä otettu rutiinina streptonäytettä, mutta nyt on käytännöt muuttunut ja otetaan tosiaan kaikilta, mutta vasta sairaalassa.

Täällä ollu nyt verenpaine vähän koholla (rv35+6), tiheää seurantaa nyt vaan. Muutoin ei mitään ikäviä oireita, ainakaan vielä. Toivottavasti ei enteile sitä myrkytystä. Ma onneksi ultra :) katsotaan vauvan kokoa ja missä tarjonnassa ja tietty et muutenkin kaikki hyvin.

Mulla siis nyt rv 36+0 ja vauvan kooksi arvioitiin eilen synnytystapa-arviossa nyt 3,6kg! Ei herran jumala minkä kokoinen kaveri sitten on kun on LA! Jos vauvalle tulee painoa tulee ~200g/vko, niin olisi LA:na 4,4kg ja kaksi viikkoa yli syntyneenä (kuten isoveljensä) 4,8kg. Saa nähdä - nyt kyllä vähän alkoi hirvittää minua.. :(

Verenpaineet 125/72 ja kaikki ok. Paitsi etta mulla on flunssa - mika ajoitus. Vauvan paa on jo laskeutunut syvalle lantioon ja synnytys voi alkaa kirjaimellisesti koska tahansa, riippuen kohdunkaulan pehmenemisesta. Jaiks. Tosin onhan noita viikkojakin jo 36+5, ettei silla lailla pahemmin yllatta. :D Toivon vain, ettei flunssaisena tarvi ruveta synnyttamaan.

Painoarviossa viikko sitten meidan pikkuinen oli 2400 g eli varmaan kolmen kilon hujakoilla tullee olemaan syntyessaan.

Neuvolassa taas käyty.. Heräsin puol tuntia ennen aikaa ja matkaan menee vartti. Hyvin ennätin silti suihkussa käydä :D
Verenpaine oli 108/76 ja sf 40. Ennen mittauksia oli pitkä supistus päällä.. Terkkari toivoikin, että en vielä synnyttäisi vaikka kaikki merkit viittaa siihen. Jotenkin nämä viikonloput aiheuttaa jännitystä... Vaikka silloin ei tarvitse edes olla kotona yksin!

Streptohan on tosi yleinen,tänään neuvolassa panikoin sitä jos minulla sattus olemaan niin sano neuvolantäti että jos se otettas kaikilta naisilta sitä ilmenis joka toisella että todella yleinen on kyllä.

joo ja olin sitte tärähtäny 2kg painavemmaks viimekäynnin jälkee. :eek:Eli yhteensä 15 kiloo tullu ja 35 rv mennää(hups) olin kyl ali/normaalipainonen ennen raskautta mut vituttaaha tuo silti ku hirmu järkyttyneitä neuvolassa ollaan jos sattuu jokukerta paino nousee enemmän, oli kyl verenpainekki itteni mielestä koholla mut täällä toi terkka ei vauvaudu ees toista kertaa ottaa vaikka ylensähän verenpaine mitataan kahdesti.

muuten masu normikäyrillä ja pää oli hyvin alhaalla, ei pelota että enään kääntyy toisinpäin. puolessavälin kuuta synnytystapa arvio,veikkas nyt jo et jäis vauva alle 4 kilon reilusti (huh)

On kylla aika tokeroa, etta noin tarkkaan painoa kytataan, varsinkin jos painoa ei ole normaalia enempaa tullut ja lahtopaino on normaali. Ehka juuri ja juuri ymmarran sen, etta jos on riskitekijoita, etta sitten painoa seurataan tarkemmin. Esimerkiksi taalla kun kysyin, sanottiin suoraan, etta minun kokoiselleni tulee yleensa sellainen 15-17 kiloa, mutta vahintaan 12 kiloa pitaa tulla. Ja nyt on kohta 37 vkoa taynna ja painoa on tullut 13 kg - katilo oli vain totesi asian ja kirjoitti sen ylos raskauskorttiin eika siina sen enempaa.

Ehka olen asunut liian kauan Hollannissa, mutta minua kylla arsyttaa tuollainen yliholhoaminen ja syyllistamisella pelaaminen. Jos kaikkia neuvoja seuraa, ei voi mitaan tehda, kun kaikessa on aina joku riski, mika muistetaan kylla mainita mennen, tullen ja palatessa.

Juuri puhuin ystävälle siitä, kuinka meillä ei neuvolassa ole kertaakaan suhtauduttu negatiivisesti mihinkään. Kertaakaan ei ole sanottu, että näin ei saa tehdä tai että näin pitää ehdottomasti tehdä. Kun hb oli alle sata, niin terkka suositteli rautalisän aloittamista, mutta ei mitenkään tiukkaan sävyyn tai ehdottomana pakkona asiaa esittänyt.

Musta on hienoa, että on suhtauduttu toistaiseksi näin hyvin ja oltu avarakatseisia sen suhteen, että jokainen odottaja on yksilö ja tekee asiat omalla tavallaan.

Vastavirrassa, aivan samanlaisia kokemuksia minulla. Painosta ei ole tullut mitään sanomista vaikka kiloja tullut jo noin 10. Mistään muustakaan ei ole tullut mitään negatiivista palautetta. Kyttäystä en kertakaikkiaan ole kokenut minkään asian kohdalla.

Ärsyttää muiden puolesta, joille neuvolassa käynti ei ole yhtä kannustava ja mukava kokemus kuin itselläni.

Kiva kun edes joillakin on ihana terkka! :) Niiden inhottavien pitäis ymmärtää, ettei aikusia ihmisiä saa toimimaan tietyllä tapaa syyllistämällä ja kyttäämällä. Suositella voi ja sillä tapaa käyttää asiantuntijuuttaan hyödyksi, mutta paheksumisella ja tuputtamisella ei saa hyvää asiakassuhdetta aikaseksi.
Mun terkka on, niin ku jo oon sanonukin, todella ärsyttävä ohjeiden tuputtaja ja pahasti katsova kuiva eukko. Hänelle ei oo mitenkään luonteva tai kiva puhua mieltä askarruttavista jutuista... Kerran oli esikoisen odotusaikana sijainen neuvolassa ja hän oli aivan ihana! Hänet kun sais omaks terkaks :) Hänel ei just sillon ollu tulos mun jälkeen ketään ni meil meni kaks ja puol tuntia höpötellessä :D

Taalla meilla ei edes painoa mitata. Inhottavaa kyttaysta teilla joillakin. Itse olen silloin talloin punninnut mutta olen ajatellut etta parempi jattaa liika tarkkailu kun siita voi tulla vaan huono omatunto. Ilmeisesti keskimaarin 12-15kg pitaisi tulla ja mulla oli reilu viikko sitten 12.5kg. Tosin eilen jarkytyin kun kavin kokeilemassa mammafarkkuja ja niissa koko oli 14 kun ennen raskautta olin 8-10. :eek: Olen kylla niin turvoksissa, etta toivottavasti osa nesteista jaa sairaalaan. Pitaisi ehka vahan rajottaa tuota hiilareiden syontia kun se ainakin nakyy naaman turvotuksena.

Et ole etanainen ainoa. Mullakin vaatekoko suurentunut raskauden aikana... Toivottavasti on tosiaan enemmän turvotusta ja nesteen lisääntymistä kuin rasvaa. Mutta kyllä se lähtee oli mitä oli :)

Juu nesteet kyllä onneks lähtee! Mulle jäi viimeks sairaalaan/siitä pari viikkoa ku nesteet lähti ni 15 kiloa :D Nyt ei oo nesteitä läheskään nii paljoo, saa nähdää minkä verran täl kertaa jää sairaalaan.

Arghhhhh!!! Pääsinpäs kolmatta kertaa sokerirasitus kokeeseen.. Syytän eilen syömääni piirasta ja irtokarkkeja tästä hyvästä. Kuvittelin että maksimissa se 2 kertaa, varsinkin kun molemmilla kerroilla arvot olleet todella hyvät... Huokaus. No mutta ajatellaan että lapsen parhaaksi se on..

Muuten oli neuvolassa tänään (33+4) kaikki hyvin. On pää alaspäin ja liikkuu hyvin :) painoa on minulle tullut 8kg.. En stressaa sitä liikaa, kyllä se sitten lähtee kun sen aika on.. Hehe.

Seuraavaksi on lääkäri käynti 25.9, jee!

Synnytys sairaalan Espoossa saa kuulema itse valita, eli kun synnytys alkaa niin soittoa sinne ja ilmoittaa tulevansa.. Ehkä se näin sitten on muuallakin?

37+2. Kaveri on ns. telakalla. :D Eli paa on kiinni lantiossa ja liukumassa alemmaksi. Verenpaineet nayttivat hieman korkeammilta kuin yleensa 130/80, mutta koska raskaus on jo lopuillaan, olo on mita loistavin ja pikkuinen potki katiloa minka kerkesi, ei suurempaa syyta huoleen. Nyt kuulin ensimmaista kertaa sf-mitan ja se on sirot 33 cm. :)

Toivon vain sydamestani, etta pikkuinen pysyisi sisalla viela viikon, etta ehdin parantua tasta rakataudista! Sitten saa tulla koska vain, mieluummin taman kuun puolella. :)

Takaisin