Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla lääkäri arvioi aamulla ultralla että vauva painaa 3,3kg ja käsikopelolla 3,5. Tuntuu kauheen isolta ku esikoinen oli syntyessään 3,8 ja meni kuitenki kaks viikkoa ja kaks päivää yli la:n. No, pääasia että kaikki oli tytöllä hyvin ja kerta mun ei tarvi häntä ponnistaa ulos nii eikait se haittaa vaikka vähä isompi syntyessään olis

Tänään 35+3 ja neuvolalääkärissä käyty.

Painoa tullut +490g/vko, turvotus +, paineet 133/78, pissa puhdas, hb 127 ja sf-mitta 32. Kaikki siis mallillaan.
Elmiina on raivotarjonnassa, ei vielä kiinnittynyt kuitenkaan. Kohdunsuu on pehmeä mutta kiinni, ja kohdunkaulan pituus sen 3cm minkä se on ollutkin. Eli ei tässä vielä tarvitse synnytystä miettiä. Kerroin lääkärille odottavani synnytystä vasta ensi vuoden puolelle, mihin hän vastasi kyllä vähän epäilevästi että saapa nähdä. No, niin saakin! Kun odottaa sitä mahdollisimman myöhäistä ajankohtaa, ei toivottavasti niin tuskastu odottaessaan, eli pysyn vielä tässä samassa ajatuksessa. :p

Toinen ja viimeinen neuvolalääkärikäynti takana. Ja siis kyseessä Espoo, Leppävaaran neuvola. Mainitsen paikan, sillä täällä tullut esille niin erilaisia kokemuksia näistä neuvolalääkäreistä vaikka sama kunta ollut kyseessä.

Olin jotenkin todella hermostunut koko käynnistä. Pelkäsin lähetettä kokoarvioon ja uuteen sokerirasitus testiin kun paino niin noussut viime aikoina. Pelkäsin sisätutkimusta mutta toivoin saavani sen, että tietäisi kaiken olevan hyvin. Pelkäsin, että vauvan pää ei olisi alhaalla vaikka kaikki kyllä siihen viittaisivat. ONNEKSI pelot olivat turhat. Kaikki on hyvin meillä.

Tänään siis 35 +2. Painoni 76.4kg (+400g viikossa tullut lisää), verenpaine 131/97 (korkea, mutta kotona mitattuna normaali), protskut ja sokeri 0 pissassa, kohdunpohjan korkeus 34 (yläkäyrällä, tosin eri mittaaja), lapsiveden määrä normaali, kohdun suu on kiinteä ja kiinni, pituus 3cm. Unohdin toivoa Hb mittauksen..täytyy varmaan käydä avoneuvolassa se tarkistamassa, kun se nyt ollut matalalla.

Ultrattiin vauvan asento ja pää oli tukevasti alhaalla. Toiveestani lääkäri katsoi jos vielä tyttöä tulossa kun kerran näytti peppua meille, ja kyllä sieltä vielä tyttö on tulossa. Sydänäänetkin hyvät. Lääkäri arvioi lapsen kooksi nyt 2-2.5kg ja heitti syntymäpaino arvioksi sen 3-3.5kg, että normaalia tulossa.

Lääkäri myös kehotti minua olla stressaamatta painostani, että se on normaalia nousua, että lähinnä tuo verenpaine on vakavimmin otettavissa mutta kun kotona normaaleja arvoja niin ei siinäkään sitten mitään stressattavaa tällä hetkellä.

Eteenpäin mennään ja hyvä fiilis jäi lääkärikäynnistä. Tänään myös ostettu tankkaus puoli valmiiksi synnytykseen. Lähinnä varmaan mies niitä syö, ja minä juon mehut ja jotain suklaatakin voisi/saisi imeskellä. Kun ei nyt sitten tiedä saako synnyttäjät syödä, jos joutuukin sektioon.

Odotellessa oman Apinan tuloa siis.

IMG_7339_zps0e19fc98.jpg

IMG_7340_zps4a1bcade.jpg

Mulla oli tänään aivan ihana käynti Väestöliiton neuvolassa. Ultralla katsottiin kaikki mahdollinen ja sain selvät selitykset, mitä missäkin näkyy. Kaikki oli normaaleilla kasvukäyrillä, mutta toisessa munuaisessa näkyi pientä laajentumisepäilyä, joka todennäköisesti menee ohi itsestään eikä ole vaaraksi vauvalle. Painoarvioksi tuli 2,5 kg ja sukupuolta ei tarvitse enää yhtään arvailla, niin oli poikamaiset vehkeet :) Pää oli laskeutunut lantioon, joten ei ihme, että vessassa saa ravata jatkuvasti. Kovasti pikkuinen liikkui ultrauksen aikana :smiley-bounce013:Heartred

Hmm.. pitäisköhän mun pakata vähän lisää syötävää ja juotavaa mukaan. Tuli jotenkin semmonen olo kun tota SenjoraG:n kuvaa katselee. Mullahan on neljä pillimehua ja pieni pähkinäpussi. :D
Neuvolassakin tuli käytyä rv 38+2 (tänään iskostu yhtäkkiä päähän se että laskettuun ei ole kuin 12 päivää. Se on ihan äääälyttömän vähän) ja kaikki oli hyvin. Paino on noussu taas kivasti +600g/vk ja verenpaineet edelleenkin normaalit. Siinä kun he yritti metsästää sydänääniä niin totesivat että jaa siellä taitaapi supistella aika kivasti samaan aikaan. No nyttenpähän tiedän että se ei olekkaan ollut pienokaisen liikkeitä tai pyllyn puskemista vaan supistuksia mitä "tunnen" aina sillon tällön. Jotenkin kun ei keskity siihen olotilaan niin en huomaa sitä että selkää jomottaa samaan aikaan.
Harjoittelija aiheutti taas sydämen tykytyksiä kun sf-mittaa mittaillessaan mainitsi että tää näyttäis 39cm. Viikko sitten se oli vielä 35cm joten syystäkin vähän pelästytti. Onneksi vanha tuttu terveydenhoitaja saikin tulokseksi 36cm joten kasvu jatkuu kivasti sillä omalla käyrällään vieläkin. :)

Mäkin olen miettinyt noita supistuksia, kun tuntuvat siltä kuin vauva tunkisi peppua nahkaa vasten. Välillä on vaikea erottaa kummasta taphtumasta on kyse. Mulla on ollut myös noita selkäjomotuksia mutta luulin niiden johtuvan laiskottelusta. :p Mitenköhän tämmöinen tampio ikinä osaa mitään synnyttää? :grin

Huomenna taas neuvolaan terkkarikäynnille.

Neuvola oli tänään ja tuli lähete lääkäriin. Toivottavasti tulisi pian lääkärin aika! Verenpaineet ihan liian koholla edelleen tai taas, välillä oli jo suht normit. Pissa puhdas, sf ei ollut kasvanut, nyt edelleen 30 mutta ei ollut siitä huolissaan kun kuulemma ei kohtu mahdu enää kasvamaankaan? Vauva liikkuu kyllä edelleen hyvin, päänsärkyä ei ole, sormet ja varpit turpoaa mutta "normi" mitoissa kuitenkin. Vauvan syke 130 molemmin puolin. Hemmetin hemmetti, nyt jännittää sitten monta päivää onko mitä vialla. Saakeli soikoon :oops: no näkee sitten ainakin pikkuisen ultralla, viimeksi nähtiin kesän lopussa ja toivottavasti saa selville mikä noita verenpaineita nostaa. Paino on nyt noussut yht: 13 kg alusta alkaen. Saisi jo painon nousukin topata. Kylläpä alkoikin ahdistaa :sad001

inshaAllah lituliina kaikki kunnossa kuitenkin. täällä ukko oli että huomenna inshaAllah tarkastukseen, no ois tänää ollu rahat mut joutuu maksaa isällee just nyt takas 20 dinaaria joten sain unohtaa. huomiselle luvattu ukkosmyräkkää ni ei pal töihi mennä joten saapi nähä miten menee onko tarkastus vai suoraa synnyttään...veikkaan ite enemmän vaihtoehtoa nro 2 omalla kohalla.

Musta tuntuu kans että kaikki pitäis olla kunnossa, kun en muuten voi huonosti ja vauva liikkuu tasaisin paljon pitkin päivää ja yötä, mutta joku häikkähän tuolla on. Ja jos paineet heittelee niin vauvan verenvirtauskin heittelee, näin maalaisjärjellä ajateltuna? Alapaine huitelee jo 101:ssä. Kahviakaan en ole juuri montaa kuppia päivässä juonut moneen viikkoon. Kun vaan ei olis mitään raskausmyrkytystä, en haluaisi mihinkään sektioon tai no sama sekin kun vaan vauvalla olisi kaikki hyvin. Hitto nythän ne paineet vasta nouseekin kun alan tuota jännittää.

Iituliina: mulla oli kans viime torstaina verenpaine koholla neuvolassa. Sain mittarin kotiin ja oon nyt aivan hermona mitannu paineita, verensokeria, tarkkaillu painoa, turvotuksia, päänsärkyä ja mahakipua. Tuntuu että tuun hulluksi ko mietin vaan koko ajan että mitä jos mulla on se myrkytys tulossa enkä tajua sitä. Verenpaine nousee vähemmästäki ko stressaa tämmöstä koko ajan. :/ tuntuu että koko ajan jotenki tavallisesta poikkeava olo tai oire ja sitte en oo varma keksinkö sen kaiken vai onko se oikeesti. :( argh!!! Torstaina on neuvola ja maanantaina äitipolille aika, mutta tuntuu että nekään ei tuu koskaan. Nyt siis rv 37+2.

Iituliina ja Emmastinina, minullahan täällä on sama tilanne. Aloitettiin viime viikolla verenpainelääkitys, kun ne oli koholla ja pissassa oli yksi plussa. Nyt olen ihan rauhassa mittaillut paineita kotona, aina ennen lääkkeen ottamista ja tunti lääkkeen ottamisen jälkeen. Mielestäni ei ole mitään järkeä käynnistää synnytystä, jos paineita pystytään hallitsemaan näin hyvin lääkityksellä ja olo muuten hyvä, kuten itselläni. Sairaalassa ollessani pari päivää paineet oli korkeammat kuin nyt kotona mittaillessa ollut (vaikka siis siellä aloitettiin jo lääkitys), kyllä siellä stressaa muutenkin ihan eri tavalla. Oli muutenkin yks niin epämiellyttävä kätilö tuolla sairaalassa, että sekin sai jo hermostumaan siellä.
Huomenna neuvola, saas nähdä onko se yks plussa pissasta hävinnyt..toivottavasti ei ainakaan ole tullut lisää. En tajua, että miksi täällä ei anneta niitä sticksejä kotiin, että voisi itse testata! Nyt rv 36+2, saisi poitsu kasvaa masussa vielä.

Winnie: mulla on pitkin raskautta ollu silloin tällöin proteiinit yhdellä plussalla, välillä jopa kahdella, muttako ei oo ollu mitään muita oireita niin ne on laitettu lääkärin toimesta valkovuodon piikkiin. Nyt ei oo kolmeen viimiseen kertaan ollu plussalla, eikä ollu viimeksikään mutta sain silti stixit kotiin. Terkkari sano että yhestä plussasta ei kannata huolestua mutta jos tulee kaks plussaa niin sitte soitto neuvolaan. Jotenki itellä epäilyttää stixailla tota pissaa, en luota siihen tulokseen samalla tavalla ko ite oon sen tehny :D

Ja just se pelottaa että jos on myrkytys niin joutuu odottamaan mahd viikon tai reilun että pääsee lääkärille ja mitäs jos sitten on jo jotain pahaa ja peruuttamatonta tapahtunut? Mähän onnistun saamaan vielä jonkun kauhean hysterian itelleni aikaan että saan paineet nousemaan 200:n o_O Jos tää vauva liikkuukin sen takia näin paljon että sillä on joku hätänä? Kuin paljon teillä on paineet ollut Winnie ja Enmastiina? Mun pitää nyt kotona mitata ja laittaa ylös lukemat ainakin siihen asti että pääsen lääkärille.

Mulle sanottiin että alapaineen raja on 95 jolloin aletaan epäilemään myrkytystä. Pissa on ollut joka kerta puhdas. Samaa mulle neuvola täti sanoi että heti soitto lääkäriin jos yhtään siltä tuntuu, toivottavasti tulisi jo tällä viikolla kutsu lääkäriin.

Iituliina, kotona mitattaessa paineet oli ennen lääkityksen aloittamista 140/85-160/105 välillä. Mulle kans sanottiin, että jos menee alapaine yli sen 95, niin soittoa äitipolille. Lääkitys on tehonnut ja nyt paineet on 125/75-145/90 välillä. Mutta siellä äitiyspolilla mun verenpaineet oli mukamas todella korkeat mutta stressasin ja jännitin niin paljon, että sen takia oli varmasti korkeat..
Kaikkein koomisin hetki verenpaineen mittaamiselle oli siellä synnytyspolilla, kun olin tarkkailussa pari päivää. Hoitohuoneeseeni tuli nainen labrasta ottamaan verinäytettä, käteni oli kylmät ja makasin hankalassa asennossa. Verta ei meinannut tulla millään ja lisäksi minulla on pienet verisuonet, esim. kanyylin laittaminen on minulle tosi vaikeaa. Labran nainen pisti minua ainakin 3 kertaa molempiin käsivarsiin ja siirtyi sitten käteeni. Sitten siinä samalla huoneeseen laukkasi kaksi lääkäriä kyselemään vointia ja lisäksi vielä yksi kätilö..päättivät sitten mitata verenpaineeni tuossa tilanteessa (!), kun yksi piikittää ja kaksi lääkäriä yrittävät neuvoa labran naista vieressä. Arvatkaa vaan oliko paineet korkealla.....
Lopulta veri saatiin purkkiin lypsämällä sormenpäätäni sellaisen muutaman minuutin..sanoisin, että oli aikamoinen show tuokin!

Takaisin