Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on verenpaineet ollu läpi raskauden 135/65-140/79, eikä niistä oo sanonu kukaan mitään. Nyt torstaina oli 145/84 ja piti alkaa kotona tarkkaileen. Kotona ne on ollu tuota samaa luokkaa, yläpaine 135-149 mutta alapaine lähes poikkeuksetta aina yli 80... Ei siis vielä mitään järin huolestuttavaa, mutta nousua kuitenki. :s
Koitan nyt olla stressaamatta asiaa sen kummemmin, ton turvotuksenki kans oon ollu ihan hysteerinen, mutta ei sitä varmaan oo jos painoa on vähemmän nyt ko viime torstaina :D tuntuu etten kohta usko itteänikään... Saisko jo synnyttää?

Winnie: ompa ollu kyllä otollinen hetki verenpaineen mittaamiselle! Minut kesällä th lähetti äitipolille raskausmyrkytysepäilyn takia, ko hän mittas verenpaineen hetikö kävelin ovesta sisään ja ehin istua sekunnin. Ekalla mittauksella rr oli 145/84 ja hän mittas vaan sen kerran ja käski lähteä äitipolille tutkimuksiin, olin silloin viikolla 22 ja lääkäri melkein nauro minut ulos sieltä... :D

Toinen tapa tuon verenpaineen kohoamisen laskemiseksi on, että yläpaine saa nousta omasta lähtötasosta 30 ja alapaine 15, mitäikinänepykälät onkaan. Ja tuo alapaineen 95 on myös raja kuten olette todenneetkin. Yläpaine seilaa muutenkin huomattavasti helpommin, alapaine ei reagoi ympäristöön tai liikahduksiin joten sen nousemista seurataan paljon herkemmin ja tarkemmin.

Mulla tuo alapaine on nyt koko ajan 95 tai yli, alussa se oli 72-84. Tänäkin aamulla kävelin suoraan alakertaan, en juonut edes kahvia ja kolme mittausta, 96, 97, 108. Mietin yöllä että voisko vauva painaa johonkin niin että se paine nousee korkealle sen vuoksi? Oikea käsi varsinkin niin jumissa, puutunut ja jopa särkee aamulla kun herää.

Vika neuvola lääkäri käyty..kaik muuten ok mutta jäi vain ihmetyttää kun lekuri sano että vauva on tod korkealla...ja siksi sai sf mitaksi 37..välillä on ylhäällä ha välillä tod alhaalla..viime yönä tais sitte muljauttaa ittensä rt hen ja lekuri oli samaa mieltä et on nyt rt..vauvan kokoa vähän epäröiden pui että suurehkolta tuntuu,mutta vainko siksi että oli niin ylhäällä..mutta sitten sano että ei tästä joulukuun lopun lasta tule,kyllä alkupäässä ulos tulee,kohdun kaulaa jäljellä 1 cm ja paikat todella pehmeät eli kyl nää vihlasut ja supparit ny sit hommansa tekee...jaix!oma mieli rauhottu kun sain vahvistuksen nyt että on rtssa..sais ny vaa täys aikaseks vielä..ny 35+4

jolianna se on sit sullaki samanlaista odotusta...mullaha alunperin la oli siinä 20.12 mut aikaistu sit ultrassa kuitenki. kätilö sillo ku teki sisätutkimuksen ni hymyili vaan ku kokeili tarjontaa ja kokoa muttei kerton mitää mikä on iha normaalia tässä maassa. neiti on niin pinnassa että tuntuu hyvin ni tuntuu kyllä ainaki suht pitkältä joten saapi nähä onko tulossa taasen kiitettävän kokonen. minä ootan josko pääsis tarkastukseen tänää tai huomenna, tuskinpa...se aina siirtyy ja lopulta varmaan mun tarkastus on se et lääkäri sanoo et synnytys käynnissä.

Neuvolassa tänään taas käyty. Painoa oli tullu 3kg lisää edellisestä. Tosin epäilen tuota hieman, kun vaaka heilu yhtäpaljon kuin Turusen pyssy. Muuten paineet yms kaikki kunnossa :) Huomenna sitten synnytystapa-arvio ja tarkistellaanko tarviiko synnytystä käynnistää aikaisemmin.

Kävin (toivottavasti viimeisessä) neuvolassa tänään. Kaikki ihan ok. Paino noussut 500g/vkossa, nyt 9kg kaikkinensa. Hb noussut normaalille tasolle, vaikken ole rautaa juuri syönyt. RR oli hyvä ja pikkuisen sydämensyke oli 130. Terkkari sanoi, että vauva syntyy kohta kun syke on rauhoittunut (on ollut parhaimmillaan 160) ja rauhoittuminen tarkoittaa usein sitä, että on valmis :) Antoi mulle vielä yhden ajan, mutta sanoi, että on jo toivorikkaana varannut mulle vauva-ajankin, että jos syntyis ennen sitä, niin tämä äitiysneuvola-aika perutaan ja meen sitten seuraavan kerran vauvan kanssa, saas nähdä :) Mua alkoi jännitämään! :)

Perhevalmennuksessa sanottiin, että eka käynti olis kotikäynti. Näin siis Helsingissä.

tässä saattaa tulla kohta lähtö sairaalaa käyrille ja tsekattavaks, suppareit, poltot jatkuvia sekä menkkajomot. taitaa ukko päästä viemää mua tänää tai huomen. sellai reilu 3,5h jatkun jo. piikkiä ei kyllä tänää laiteta mun nahkaa ku estää istukan irtoamisen jälkee verisuonia sulkeutumasta, en ala ottaa riskiä ja lääkäri sano et sairaalaa jos tää tilanne tulee vastaan et supparit tms alkaa kunnol eikä piikkiä missää nimessä. mä sanoin tänää ukolle että ennen ku se mua ehtii siihe tarkastuksee viedä ni mä varmaa synnytän, saapi nähä tällä kertaa.

Porissa ekan kerran synnytyksen jälkeen tavataan äitiysneuvolan terkkari kotikäynnin merkeissä. Sen jälkeen siirrytään lastenneuvolan asiakkaiksi ja käydään tavalliseen tapaan vastaanotolla.

Kuudes neuvolakäynti tänään, rv37+2. Kaikki arvot oli ok, painoa tullut 11,9kg, verenpaine 106/82. Sf-mitta oli 33cm ja terkkari arvioi, että olisi nyt noin kolmekiloinen. Ei ole kiinnittynyt mutta rt:ssa kuitenkin. Vauvan syke huiteli 140 tienoilla.

Juteltiin fiiliksistä ja synnyttämisestä. Itsellä on lähinnä odotteleva mieliala. Varattiin vielä kaksi käyntiä varauksella, ettei laps synny ennen. Ei taida ainakaan ennen seuraavaa käyntiä, joka on kahden viikon päässä.

Synnytyksen jälkeen tulee terkkari kotikäynnille meillekin.

Lääkärineuvolassa käyty, kaikki mallillaan. Verenpaine oli korkein mitä mulla tähän asti ollu 104/74, painoa tullu 5,6 kg koko aikana. Tänään rv 35+2. Ei turvotusta,sf 31cm. Kiinteä ja kiinni, pituutta 3cm. Hb117. vauva hyvässä asennossa ja hyvän kokoinen ja helpotus kuulla, että on tilaa ja onnistuu luonnollinen synnytys. Vauvan syke oli 140. Ja pissaki oli ok.

no niin sairaalassa käyty. syke neidillä 160/min, kiinnittynyt jo. pitää 2krt/vko käydä sairaalassa tarkastuttaas neidin sykettä ja jos alkaa kivuliaat säännölliset supparit, jonkinlaista vuotoa joko mahd lapsivettä tai veristä vuotoa ni sairaalaan samantien. sit ku on muutosta kohdunsuulla eli alkan aueta vähäki ni mulla käynnistetää. ultran mukaan ollaaki 38+1 painoa joitai grammoja vajaa 3kg eli hyvin on kasvanu neiti alhamdulillah.

Gatusa miksi käynnistetään, koon takia vai? Oliks nyt paikat siis kiinni? :) Hyvä et pääsit tarkastukseen.

Muokkaus... luinkin toisesta ketjusta Gatusa syyn käynnistykseen. Mut se on varmaan ihan hyväkin se käynnistys sitten, onpahan ainakin sairaalassa valmiiksi eikä tarvii jännittää miten sinne pääsee synnytyskipujen keskellä.

pampero siis tuo lääkitys on tosiaa syy käynnistykselle, sen takia nyt tarkkaillaan et miten etenee. keksis vaa miten sais sitä muutosta kohdunsuulle tapahtuu nopeest että pääsis tositoimiin mahollisimman pian. huomenna taas käyrille, sit maanantaina seuraavan kerran jne... mä haluun muutosta et pääsis synnyttään pian, mä kysyin suoraa et miten tuon lääkityksen takia sit toimitaa et voiko käynnistää että tietäs milloin lopettaa ni oli et kunha on muutosta ni sit käynnistetää koska ton lääkkeen kans ku ei oikei voi jäädä arvailemaan et onko alkan vai ei ku se estää verisuonia sulkeutumasta ni seuraus liian lyhyel ajalla on se että tulee kunnon verenvuoto ja sitähä me ei haluta. tuttu lääkäri kysäs ku totesin et tulispa neiti pian tälle puolelle et miksi ni sanoin koska sopis paremmin, ukon perhe on reissus ja ainoo mahollisuus toipua rauhassa. totes sellanen on arabiperhe, minä totesin mut ei minun kulttuurii kuulu että tungetaa väkisin nenän etee suoraa synnytyksen jälkeen., hän vaa sano että tietää sen. ja hän tietää millanen mä oon luonteeltani, on nähny ku oon hiukka ärähtäny yhelle jos toiselle sairaalassa, oli onnellinen että nyt kaikki menny hyvin.

Jossain aikaisemmin täällä keskusteltiin hyvistä rautavalmisteista. Nyt en sitä kohtaa löydä mistään. Mitä rautavalmisteita olette käyttäneet ja onko niistä tullut sivuvaikutuksia?

Takaisin