Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nii ja mulla lukkee myös neuvolakortissa rt, et vissii on sit tytteli kääntyny :) Asia varmistuu neuvolalääkärin ultrassa noin kuukauden päästä. Maltan tuskin oottaa, varsinkin ku meillä ei oo ollu ku ne kaks ultraa eikä luultavasti tuu olemaankaa ennee sit muita. On se tuleva pikku asukas nii ihana vaa aina nähä ku se touhuilee masussa ♡

Eilen oli ylimääräinen lääkärikäynti noiden mun kipeiden supistusten vuoksi. Onneksi kohdun suu oli pysynyt kiinni ja vain vähän pehmennyt. Nyt saikkua pari viikkoa. Niin ja mikä tärkeintä, siivouskieltoa. :cool: Joku muu saa siivota meillä. Niin siis kuka muu muka täällä yleensä siivoaa kuin minä. Täytyy oppia sietämään pölyä.

Painoarvioita ei kyllä mun tietääkseni tehdä kuin ultran mittausten mukaan, ja nekin on kyllä vaan suuntaa antavia. Kun olin synnytysvastaanotossa viime raskauden synnytyksen alettua niin siellä vielä ultrattiin varmuuden vuoksi. Venäläinen ultraaja sanoi että se olla yli 3 kg ja niin vaan tuli ulos reilu 2,5 kg.

Miul oli tänää keskustelu kätiön kanssa ja nyt viimein tuli luottavainen olo, että tästä synnytyksestä voi tulla parempi kokemus kuin edellisestä. Onpa jtenkin huojentunu olo. Lääkäriaika piti olla tuon jälkee, mutta lekuri olikin estynyt, joten se sitten ens ti. Parempi näin, niin mies pääsee mukaan. Pääsin vauvan kokoseurantaan ja varmaan vkolla 36 tehään sitten tarkempaa päätöstä synnytystavasta.
Nyt vaan oottelen ensi tiistain ultraa, ku pääsee näkemään vauvan. :Heartbigred

Mä olen miettinyt, että pitää ehkä ensi viikolla soitella neuvolaan ja ehkä saada lääkärin tarkistus. Mulla nyt jotenkin liian usein supistelee pienestä. Kivuttomia ne olleet tähän asti paitsi tänään kun pahasti nipisti vatsassa, TOSIN sekin meni ohi kun pääsin kotiin kakalle (anteeksi kielenkäyttöni), kun tänään ollut ummetusta.

Meillä oli eka neuvola täällä uudella paikkakunnalla. Heti oli lääkärineuvola, ko täällä käydään vielä vanhojen ohjeiden mukaan kolmesti raskausaikana lääkärillä. Jäi kyllä hyvä mieli käynnistä, uus terkkari on melko vanha täti ja ollu vuosikymmenet neuvolassa töissä joten kivaa vastapainoa noille vasta valmistuneille panikoiville terkkareille ;). Mittaukset oli kaikki ok, rr hyvä, hb noussut (viimeks 106-nyt 120) ku alotin raudan syönnin, pissa puhdas MUTTA painoa tullu periaatteessa 1kg/vko viime käynnistä :/ siitä tuli vähän sanomista, mutta onneks(!!!) tää muutto ja ulkona syöminen oli sen takana. Toissapäivänä ja eilen syöty ja liikuttu normisti niin paino pudonnu jo 2kg eilisestä. Lääkäri arveliki että roskaruoka on jumittanu nesteet kehoon ja paino putoaa ko jatkaa normaalia "terveellistä" elämää :) ja näin kävi! Sisätutkimuksessa kaikki ok, vauvan liikkeet ++ ja syke 150. Sf-mitta 28. Seuraava käynti onki jo kahen viikon päästä :) varmaan saa odotella nytte kutsua äitipolille, ku täällä ultrataan automaattisesti vielä loppuraskaudessa kaikki joilla on radi. En kyllä tullu kysyneeksi millä viikoilla ne ultras, mutta täytyy muistaa ens kerralla kysästä. :) lauantaina paukkuu jo 30+0! Mihin tää aika menee ja kuinka osaan olla sitte synnytyksen jälkeen ilman tätä ihanaa masua?! :) <3

Ei ole mitään painoarvioita täälläkään annettu sitten rakenneultran eikä uutta ultraa ole enää tiedossa. Harkitsin 4D-ultraan menoa, mutta se maksaa ihan järkyttävästi eikä mua kiinnosta mennä jonkun brunon tai tapion vastaanotolle muutenkaan. Meidän neuvolassa ei varmaan ole edes mitään alkeellisia ultrauslaitteita. Vaan onneksi ei ole (ainakaan vielä) tarvetta erityisseurannalle :)

Vauvan kasvua/kokoa seurataan jokaisella neuvolakäynnillä niillä perusmittauksilla: sf-mitta, äidille kertynyt paino, käsin tunnustelu vatsan päältä, onko sokeria virtsassa. Jos niissä ilmenee epäilyä liian hitaasta tai nopeasta kasvusta tulisi laittaa lääkärille tarkempaan selvitykseen ja ultraan. Joissakin kunnissa, kuten meillä, tehdään automaattisesti viimeisellä lääkärikäynnillä noin rv36 ultralla painoarvio.

Ultratkaan ei oo mitään kovin luotettavia mittareita, kätilö sanoi äitiyspolilta mulle että jos vauva kasvaa keskikäyrällä, on arvio usein luotettava. Jos vauva taas on pieni tai iso, kasvaa virhemarginaali huomattavasti ja tulos ei useinkaan ole enää luotettava, vain suuntaa antava. Loppuraskaudessa ei välttämättä edes suositella koko ultralla painoarvion tekoa, koska jos vauvan pää on jo alhaalla, siitä ei edes saa luotettavaa mittaa otettua.

Täällä sairaslomalla äitiyslomaan asti, joka alkaa 20.11. Iskias ja venymiskivut ja supistelut alkoi olla sen verran pahoja ja työni kun on seisomatyötä ja fyysistä niin päätti lääkäri näin.
Normaalia olemista kuitenkin mutta aina kun tulee oireita täytyy mennä lepoon.
Ei onneks ollut muutoksia tullut eli sen 3cm olinja kiinteä.
Sokerirasituksessa keskimmmäinen arvo oli korkella ja viikon mittailin mutta oli sitten niin hyvät arvot et saan lopettaa mittailut. Painoa on tullut se 4kg, joka sais nousta ja sf oli 24cm vk 27+2, hg oli noussut joten saan rautatabletitkin jättää pois :) verenpaine oli jälleen oikein hyvä.
Torstaita ootellessa, jolloin on ylimääränen lääkäri, jossa katsotaan onko istukka siirtynyt, koska rakenneultrassa se oli matalalla ja kohdunsuun edessä, jos näin ei ole niin sitten se on sektio edessä.

Antares, oliko sulla supistukset aiheuttaneet kohdunkaulalle muutoksia?

Minulla ihan samat vaivat ja töissä olo tosi hankalaa. Pakko käydä kohta lääkärissä, mutta vähän jännittää minkalaista saikkua sielt tarjotaan. En haluaisi jäädä vielä loppuajaksi pois, mutta pakkohan se on jos se on vauvan ja itseni kannalta turvallisin vaihtoehto.

Toivotaan että sulla olo helpottaa kun ei tarvitse jaksaa töissä!:)

Eikun tuossahan kirjotitkin, että 3cm oli vielä pitkä jne. 3h yöunilla ei oikein nääkkään enää mitään!

Katsotaan minkä "tuomion" minä saan.

En minäkään olisi vielä töistä halunnut pois jäädä, mutta on kyllä helpottanut oloa huomattavasti. Täällä kotonakin kun hommaa on niin paljon, Mm. keittiöremontti ja salaojaremonttia. Onneksi ei niin huonoksi tilanne ole menny et joutuisin vaan lepäilee, että voin edes kotihommat ja koiran hoitaa kun nuihin remontteihin en saa osallistua. Olis isännälle ollut aivan liikaa siinä vaiheessa.
Toivottavasti Tuikkis kaikki menee sinulla parhain päin :)

Joo se on kyllä ärsyttävää kun kaikki energia menee töissä käymiseen eikä kotona jaksa tehdä yhtään mitään.
Kyllä mieheltä vaatii paljon tämä tilanne, onneks ymmärtää mukisematta! Eikä meillä ole remonttia meneillään, onneksi! :D Tsemppiä sinne rempan keskelle!

Täällä myös sama, että vapaa-aika menee keräillessä voimia työpäiviä varten. Meillä on parin viikon päästä muutto, joten tekemistä kyllä olisi vaikka kuinka,mutta ei vaan jaksa yksinkertaisesti :sad001

Kannatan lämpimästi saikulle jääntiä, jos vähääkään mietityttää töissäjaksaminen ja etenkin jos supistukset ja kivut on pahoja. Helpompi on hoitaa pikkuvauvavaa tällä hetkellä mahassa kuin sairaalassa keskoskaapissa...

Itse haluaisin ehtiä vielä palaamaan hetkeksi töihin ennen mammaloman alkua, mutta saas nähdä nyt.... Lepäily ja kotona oleminen on kyllä vähentäneet supistuksia, onneksi. Oma päähän tämä tässä on joka ei oikein kestä kotona oloa :oops:

Tässä on 10tunnin työpäivästä 2 tuntia vielä jäljellä ja väsymyksen tasosta ja voinnista kertonee jotain sekin, kun purskahin kunnon itkuun tuosta Lillyn kommentista että näillä viikoilla vauvaa on kivempi hoitaa masussa kuin keskoskaapissa.

Ehkä sitä on "nöyrryttävä" ja mentävä huomenna lääkäriin. Eniten vaan jännittää se että saan tyyliin päivän sairasloman ja kynnys mennä uudestaan on entistä suurempi...
Huoh. En ois ikinä uskonu että emmin tätä sairasloman "hakemista" koska vauva on kuitenkin kaikista tärkein. Sitä vaan on alkanu jo uskomaan itekkin tuota työnantajaa kun se hokee ettei raskaus ole sairaus...

Juu ymmärsin kyllä tuon ivan ettei ollut minulle kohdistettu! :)

Kummasti muuten helpotti mieltä kun pienet itkut tirautti... :D

Mua ärsyttää kans toi jatkuva jankuttaminen, että raskaus ei ole sairaus. Olen kuullut sitä terveydenhoitajalta. Raskaus toisinaan tuo vaan sellaisia vaivoja, että ei auta kun jäädä kotiin lepäämään. Inhottavaa kyllä jäädä aitojen vaivojen kanssa kotiin, kun kaikki "raskaus ei ole sairaus -ajatuksen" omaavat kuvittelee että se on laiskuutta. :mad: ja kai me ny kaikki tiedetään, että raskaus on luonnollinen tila eikä sairaus.

Kyl mullakin alkoi nyt lähtölaskenta saikulle, tosi vaikea päivä takana kun vuoroin supistelee ja vuoroin pyörryttää+ että olen oksentanut melkein joka ilta kohta viikon ajan :confused: ei täs oo enää mitään järkeä kun oma vointi on tätä jatkuvaa väsymystä ja huonoa oloa...no torstaina neuvola niin pääsee avautumaan vaivoistaan.

Täällä on vähän sama fiilis, tosi vaikea olla koko ajan. Ajattelin, että oon tällä vanhalla toimistolla parisen viikkoa, ja teen mammalomaan asti kotona töitä. Jos ei käy niin haen saikun, en usko että näillä supistusten määrällä olisi vaikeaa. Varsinkin kun muuton myötä pitäisi kävellä hieman joka aamu ja ilta, joka nyt tällä hetkellä tähän systeemiin ei vaan sovi.

Takaisin