Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Streptokokki testi otetaa emättimestä. Testin tulos voimassa n.4vkoa. Miulta otettii se elokuussa pahojen supistusten takia, mut uus otetaa marraskuussa. Oulun seudulla näyte otetaan kuulemma kaikilta.

Iso sf-mitta voisi viitata siihen, että lapsivettä on poikkeuksellisen paljon, jostain syystä. Siksi sitä ehkäpä seurataan?

Minusta täällä päijät-hämeessä ei tuota streptokokkia kaikilta testata, muualta olen kuullut toisenlaisia käytäntöjä kyllä.

No tuo testi otetaan sekä emättimestä että peräaukon suulta. Siksi mä vähän ihmettelenkin, että samalla puikolla, mutta terkkari sanoi ohjeet ja antoi kirjalliset vielä päälle.

Miulta otettii vaan emättimestä. Ilmeisesti niissäkin eroja.
Tänää oli neuvola. 29+5 ja sf 31 eli menee käyröjen yläpuolelle. Th sano, että saavat OYSissa ottaa kantaa tuohon ja tod.näk. ultraavat, että onko vauva iso vai vettä paljon. Esikoinen oli 4268g ja 54cm, joten veikkaan, että iso vauva taasen tulossa. :/ Toisaalta ehkä helpompi tehä sektio päätös ison vauvan kohdalla, ku eka jäi jumiin. Toisaalta ois ihan hyvä synnyttää alakautta, jos vauva ois pienempi. No, asiaa seurataan...

Kyllä ny jänskättää ku viime maanantaina sai lääkäriltä sf mitan joka oli 28cm..eli viikolla25+3..nytku itte mittaan tänään ni saan 30cm..ja viikkoja 26+5 eli huidellaan yläkäyrien yläpuolella...huomenna neuvola kontrolli mittojen takia ja saa sitten kuulla mahd jatko tutkimuksista..sokeri rasitus on vasta 30.9 joten rd ei ole vielä pois suljettu..mutta keskimmäisessä raskaudessa minulla oli paljon lapsivettä jonka takia pelottelivat isolla vauvalla sanoivat sen olevan ainakin 4.5kg kunnes asiansa tunteva lääkäri sanoi että on vain paljon vettä ja vauva on noin 4 kiloa...ja niinhän se oli viikon yliaikaa oli ja painoi 4070 ja tuota isompaa en kyllä varmaan lähe ulos puskemaan..eli huomiseen taas jännäillään...

onnea kaikille hyvistä neuvolakuulumisista. mulla esikosta kans mentii käyrien ylätasolla pitkälti aikoinaa mut eipä ne hirveemmin siihe mitää reagoinu kertaakaa muistaakseni no esikko oliki sit sen 4396g ja 55cm syntyessään 40+6. saapi nähä miten tämä neiti nyt sitten on ku viimeks kuulin että on iso vatsa eli ilmeisest tarkotti että kohtu korkealla ku ei täällä mittailla mitään, kätilöki korkeintaa testauttaa jos on radi ollu aiemmin mut ei noi mitää muuta tee. minä ku oon käyny parilla eri kätilöllä kysyys et voiko tehä tarkastuksen ni passitettu vaa ulos ei asiaa tarkastukselle, lääkärin ultra riittää. ei ees verenpainetta mitattu multa. huomasinpa että neiti on kääntyn raivotarjontaa ja porautun aika alas ku paine tuolla alhaalla on aikamoinen kokoajan ja neiti mätkii käsillä rakkoa usein (etenki jos äiti n. 3h yöunien jälkeen yrittää ottaa päikkärit aamulla)

Esikoisesta sf-käyrä meni yläkäyrällä. (5200g syntyessään) tämä menee onneks nyt ala- ja keskikäyrän välissä. Ja oli myös ru:ssa huomattavasti pienempi. Tämän vauvan kokoa kyllä nyt seurataan esikoisen ja nyt myös radi-diagnoosin takia. Jos tällä kertaa pääsis alakautta synnyttämään :)

Neuvolasta terveisiä täältäkin suunnalta. :)

Sf-mitta oli 29cm tai 30cm. Siinä oli harjoittelijakin mittaamassa, niin menin sekaisin että kumpaan he nyt sitten päätyivät. Sattui aika paljon, kun harjoittelija paineli aika kauan aikaa häpyluun päältä ja yritti etsiä oikeaa kohtaa. Sitten kun kätilö sen teki niin ei tuntunut paljon yhtään, lisäksi minulla olisi pitänyt olla heti polvet koukussa..harjoittelija ei sitä huomannut sanoa ollenkaan. Yläkäyrillä näköjään mennään tuon kasvun kanssa, ihan tosissaanko raskausviikoilla 27+4 pitäisi sf-mitta olla 24...Vai ymmärsinkö väärin?

Sydänäänet myös kuunneltiin, vaikka kovasti yrittikin lähteä karkuun. :grin
Minulla oli viime viikolla se sokerien seuranviikko ja nyt sitten neuvolassa päättivät tehdä lähetteen äitiyspolille, että pääsen ylimääräiseen ultraan ja myös diabeteshoitajan juttusille. Nyt vasta tosiaan pääsen hänen juttusilleen, olisi luullut että se olisi ollut heti alussa, kun radi todettiin.

Verenpaineet huiteli taas korkeissa lukemissa, jännittäjä kun olen. Kotimittauksissa kuitenkin ihan hyviä lukuja. Hb oli 132, joten onneksi se ei ole laskenut.

Nyt sitten vain odottelemaan kutsua äitiyspolille, ihan mielelläni menen. Varsinkin kun pääsee ylimääräiseen ultraan.

Neuvola lääkärissä käyty maanantaina. Tosin se kävi kyllä ihan normaalista neuvola käynnistä. Ei tehty esimerkiksi kohdunsuun tarkistusta niin kuin odotin. Lääkäri mittasi vain kohdunpohjan korkeuden ja otettiin sydänäänet. Eipä muuta. Kysyin sitten miksi kohdunsuuta ei tarkisteta ja lääkäri vastasi, että uusien tutkimuksien mukaan se on turhaa eikä auta mitenkään. Päinvastoin voi tuottaa bakteereja alapäähän, provosoida ennenaikaista synnytystä. Se tarkistetaan sitten JOS on tarve esim. verenvuotoa, kivuliaita supistuksia, haisevaa valkovuotoa. Että tällaista. Mielestäni sitten tämä neuvola lääkäri voitaisiin skipata, heidän kohdalla joille se ei ole tarpeellista..turhaa rasitamme lääkärien aikaa kun niistä kuitenkin on pulaa.

Sokerirasitus testistäkin sain puhtaat paperit. Niin tässä nyt sitten vain eteenpäin ja seuraava neuvola 13.10. :Heartpink

Mulle ei ole yhtäkään sisätutkimusta tehty raskauden aikana. Neuvolalääkäri ilmeisesti rv 35, jolloin ultra.
Nyt 27+0.
Seuraava neuvola th olis 17.10. rv 30+1.

Maanantaina oli tavallinen käynti, eikä siitä ollut mitään hyötyä. Jos olisi ollut kovasti kysyttävää, niin toki sitten olisi hyötynyt paljonkin. Mutta kiva siellä on silti käydä!

mulla on joka kerta tehty sisätutkimus neuvolalääkärillä ainki 4 kertaa jo...välillä on vähän turhauttavaa käydä neuvolassa mutta toisaalta on kiva kun saa olla hetken huomion keskipiste varsinki ku on mukava ja välittävä neuvolantäti. sf kontrolli käynti oli tänää ja nyt se mitta on si 28-29 eli kasvaa kasvaa ja yli käyrien...noh 30 päivä on sokru testi ja sitte taas tiietään lisää...

Mullakin tehtiin sisätutkimus kun oli neuvolalääkäri vk.16-17, seuraava lääkäri onkin sit vasta vk.34 tai jotain jos ei mitään erikoista ilmaannu.
Usein on sulla Jolianna ollut lääkärikontrolleja. jännä toi sf mitta miten se onkin niin eri eri äideillä. Mä just viime neuvolassa kysyin et vaikuttaako se suoraan vauvan kokoon, niin ei se välttämättä sitä tarkoita vaan se mittakin kuulemma heittelee riippuen siitä missä asennossa vauva on, niin ja lapsiveden määrästä. Mullakin menee se mitta yli yläkäyrän ja itseasiassa joka raskaudessa mennyt.

Musta tuntuu vähän oudolta, ettäTampereella ei oo kuin se yks neuvolalääkäri, joka oli joskus aikaa sitten o_O Ja sekin oli täysin turha, koska mulle vaan todettiin, että sisätutkimusta ei tarvii tehdä, koska oon perusterve ja sit kuunneltiin sydänäänet. Toisaalta, jos se toinen kerta olis yhtä turha täällä niin en kyllä ihmettele miks se on nyt jätetty pois..

Mun kohdalla ei myöskään tehty mitään hyödyllistä ekalla neuvolalääkärikäynnillä (verenpainekin piti mitata itse etukäteen) ja toinen käynti on vasta edessä. Hoitaja sanoi, että silloin tehdään sisätutkimus. Se onkin varmasti riemukas kokemus, kun lääkäri vaikutti aika tumpelolta...
Kyselin myös, onko enää yhtään ultraa luvassa, niin ei, ellei tule jotain oireita joita pitäisi sillä tutkia. Mutta tämä kuulemma vaihtelee ihan toimipisteittäin. Reilu meininki täällä pääkaupungissa.

Nii ja tosiaan täällä taas tämä yksi poikkeus tarina jossa sf käyrät huiteli hurjissa lukemissa, maha oli valtava joiden takia epäiltiin isoa vauvaa joka kontrolloituun ylimääräisessä ultrassa ja minähän olin se joka sitten sen pienen 2270g ulos "pieraisin"! Että ei tod meinaa käyrät ja mahan koot mitään!

Mä tässä just tuosta sf-mitasta lueskelin, kun se niin keskusteluttaa. Siellä mistä luin, sanottiin, että enemmän tulisi kiinniittää huomiota muutoksiin mitan kehityksessä, ei niinkään siihen millä käyrällä se kasvaa. Eli muutoksen käyrällä on ne, mitkä kertoo mahdollisista ongelmista, ei suoranaisesti se jos mitta on iso tai pieni.

Tänään oli neuvola 29+6. Sf-mitta jatkaa kuuliaisesti viikkojen mukaan menoa elikkä 30cm näytti. Hb on viiiihdoinki noussu, tosin siellä meinasivat että johtuu jostain muusta tuo hurja nousu ku viimeks oli 107 ja nytte oli 127. :D Painoa tullut hurjat 11kg tähän asti. :S Hrrrrr. Viikoittainen nousu ollu kuulema kuitenki hyvä, tai ainakin rajoissa. :D 560g/viikko oli muistaakseni. Sydänäänet pomppi siinä 145 ja raivotarjonnassa vieläkin. :) Mä niin haluisin jo ton mukulan syliini!

Mä oon tuosta sf-mitasta sitä mieltä, että jos se on poikkeavan iso/pieni tai ei nouse tasaisesti niin vaatis tutkimuksia :) Mulla oli viimeks sf-mitta yli käyrien joka mittauksella ja niin se tosiaan ihan viittas isoon vauvaan (4,8 kg). Kuitenkaan sf-mitta ei terkkaria huolestuttanut eikä laittanut hän eikä lääkärikään lisätutkimuksiin, kun kysyin miksei niin vastattiin "kun ei se aina tarkoita mitään". Kysyn vaan, että miksi sitä sitten mitataan jollei se mitään merkkaa? Jättäis sit mittaamatta kokonaan... :S Jos olisin päässyt tuon sf-mitan vuoksi tutkimuksiin olisin välttynyt vaikealta synnytykseltä ja koen kyllä että virhe neuvolassa tehtiin. Vaikkei se AINA tarkoittaisi mitään niin silti pitäisi tutkia jos on poikkeava.

Pampero, kuinka paljon sulla sitten oli "normaalia" isompi tuo sf-mitta? :o Mulla meinaan tuo mitta kyllä menee yli yläkäyrien mutta pysyy tasasesti siinä. (rv 23 - 23cm, rv 27 - 27cm, rv 30 - 30cm)

Takaisin