Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Harkkasupparit ei oo kivuliaita tai ainakin lähes kivuttomia niihin varsinaisiin verrattuna. Ei niitä mun tietääkseni tarvi seurailla mitenkään. Sit kun ne oikeat alkaa niin sen kyllä tuntee!
Juu näin mäkin ymmärsin että satunnaisina ja kivuttomina kuuluvat asiaan. Mutta säännöllisinä tai kivuliaina tarvii tutkia enempi. Hankala sanoa ovatko säännöllisiä kun ei tunne mitään :rolleyes:

Täällä oli tänään neuvolakäynti, 27+6. Sokerirasituksesta tuli puhtaat paperit. \o/ Nyt joudun sitten ylimääräiseen sisätarkastukseen kun supistelee niin paljon. Se on sitten ensi viikolla. Kattellaan miten käy. Jännittää.

I-P: jollet tunne mitään niin kyl se on merkki siitä että kaikki hyvin :) Sulla on vatsa tuntunut varmaan pinkeältä terkkarin käteen, kuten harjoitussupistuksen aikana on, ei kaikki niitä varmaan tunnekaan jos ne on kovin pieniä.

Eilen oli neuvola. Kaikki ok. Vatsa isompi kuin esikoisesta näillä viikolilla, mikä on hyvä asia kun esikoinen oli pieni syntyessään. Istukka oli silloin kalkkeutunut.

Verenpaineet oli alhaalla ja pissa puhdas. Rautaa ei voitu mitata kun laite oli huollossa, olisin kyllä narahtanut siitä, koska en ole syönyt rautatabletteja kun niistä tuli vatsakipuja. Lupasin taas terkalle, että muistan käydä ostamassa nestemäistä rautaa. Nyt sit vihdoin muistin käydä apteekissa. Kun vielä muistaisi ottaa sitä joka päivä. Painosta ei sanonut mitään (reilu 7 kg tullut alkupainoon). Ei myöskään sokerirasitukseen menosta puhunut, huh. Synnytystapa-arvioon teki lähetteen ja sieltä pitäisi sitten kutsu tulla 36. viikolle.

Sanoi, että jos supistukset taas voimistuu, niin sit vaan lääkäriaikaa ja saikkua. Olen ollut rauhallisesti, joten ei ole enää niin paljoa supistellut. Mutta kyllä illalla huomaa jos on ollut kiire päivä....

Mulla oli ensimmäinen lääkärikäynti kaksi viikkoa sitten rv 26 ja samalla sain tietää edellisen viikon sokerirasituksen tuloksen. Sokerirasituksesta sain puhtaat paperit, vaikkakin lääkäri sanoi että sokeriarvot on matalat. Ei sanonut mitään ja jos oikein tulkitsen käsialaa neuvolakortista niin kaikki arvot alkaa ykkösellä..
Lääkäri puhui puolet vastaanottoajasta ehkäisystä, mistä tuli hieman kiusallinen olo ja kerran sitten mainitsinkin että tuskin ainakaan nyt on hedelmöittyminen ihan ajankohtaista.. Ihmettelin tosiaan tuota ehkäisyjuttua, sillä olin ajatellut että siitä puhutaan sitten mahdollisesti synnytyksen jälkeisessä tarkastuksessa, kun ehkäisyn tarve on taas ajankohtaista..
Kerroin lääkärille supistuksista, joita on ollut mutta ei juuri ottanut niihin kantaa..
Lisäksi kerroin että oli jo parin viikon ajan ollut kylki kipeä, kun tuntui että vauva painanut siihen..Ei kommentoinut asiaa.. Nyt olen sairauslomalla, koska kylki ja kylkiluut kipeytyi, seistessä ja istuessa niin paljon että olo kävi sietämättömäksi. Työterveyden lääkäri sanoi että on kylkiluiden väliset rustottumat tulehtuneet ja että on muutenkin kapeat kylkkiluut, mikä tekee varmasti olon tukalaksi..

Tänään oli pitkästä aikaa neuvola, sydänäänet oli hyvät, sf 23, paino noussut nyt 9,5 kg ja viikkoja 26+1. Muutkin arvot kunnossa, joten hyvältä vaikuttaa :Heartred Vaavi on vissiin masussa poikittain välillä liikkeistä päätellen:love7 toivotaan että mahtuis ja siirtyis myös pystyasentoon, ettei vaan tarviis leikata sitten joulukuussa. Painonnoususta ei tarvitse olla isommin huolissaan, mutta pitää alkaa syömään vähemmän ja useammin joka toivottavasti helpottaisi tätä järkyttävää närästystä ja maha nesteiden nousemista kurkkuun :sad001

Kuulemma ei ole kauheesti tilaa tuossa mun keskivartalossa kun se on suht lyhyt, niin aiheuttaa helpommin närästystä ja ahdistusta mahan alueella, että mahtuis kaikki siellä ole sovussa olemaan :)

onnea kaikille hyvistä neuvolakuulumisista. hienoa että kaikilla arvot on kohillaan ja pikkuset on aktiivisia mashaAllah. täällä ois lauantaina seuraava lääkärikäynti ja ootan mielenkiinnolla minkä kokonen neiti on tällä kertaa ja mitä lääkäri tuumaa.

Rennietä minäkin napsin ja en stressaa vaavin asennosta, tuntuu niin paljon liikkuvan että kerkee asennot vaihtua moneen kertaa :p Äidin pikku adhd siellä pitää bileitään:love7 hassua muuten tajuta että sitä on tulossa äidiksi vai joko sitä periaatteessa niinkun on äiti :happy090

Ultra kuulumisia; äidillä ja vauvalla kaikki hyvin! Paino arvo 1200g ja kehitys normaalia! Silti haluavat vielä kerran ultrata, kuukauden päästä uudelleen. Lähinnä seurataan ennenaikaisuutta esikoisen takia.Kohdunsuu ym kunnossa mutta rasitus kielto tuli ja seksikielto!!! Mies oli mukana ja vitsiä heitettiin kuinka hänellä alkoi jo nyt kuivakausi.. Saas nähä oliko kuitenkin kovempi tuomio ja kuinka paljon arjessa/suhteessa näkyy jahka aika kuluu eteenpäin ... ;) noh, pääasia että pikkuisella kaikki hyvin!! Niin ja kuvasta näkeeKUKA TAHANSA kumpi tulee, aikas komea otos , ei jää arvailujen varaan mitään!! :) :)

Ps. Vauva oli raivotarjonnassa ja tosi alhaalla lantiossa.. Kuulemma lähtövalmiina vaikkei merkkejä saapumisesta vielä ollutkaan. Tuskin silti kuulemma sieltä enää muualle pyörii. Ultraaja täti meinasi että sen verran matalalle on neiti porautunut että näin hän epäilee ainakin

Liitteet

• image.jpg
    image.jpg
    908.5 KB · Katsottu: 61
Muokattu viimeksi:
Paitsi mä. Mä luulisin varmaan norsun sikiötä ihmiseksi, jos joku sanoisi.
Mä en erota tuosta kuvasta kyllä mitään..

Millä viikoilla sun esikoinen syntyi?
Mulle ei ole ennenaikaisuuden takia määrätty yhtään ylimääräistä ultraa, saati lääkäriä. Eka lääkäri oli rv 11 ja seuraava rv 35-36..

Heh, ja mä kun luulin että kuvasta erottaa selkeästi pimpsan..? :) nuo 3 viivaa pienen "ympyrän" sisällä..? :) no, jokatapauksessa 100% tyttö on varmasti <3.
Esikko tuli 36+4 kun lähti syntyyn ja kun oli niin pieni , 2270g ja 42cm, tarkkailevat mua nyt enempi . Istukkaa, lapsen kokoa/kehitystä ja kohdun suuta. Esikko sai koostaan huolimatta täydet pinnat eikä joutunut keskospuolelle! Ja Kaikki on ainakin nyt hyvin tämän vauvan kanssa! Toivottavasti myös loppuun asti!

Okkei :)
Mä en pimpsaa löytänyt kuvasta, täytyy katsoa tarkemmin ;)
Mun kolmas sybtyi rv 36+2. Oli tosin 2700g, mutta synnytys alkoi ihan puun takaa.
Mulla ei ole terkka edes väläyttänyt, että tarvitsisi ylimääräistä lääkäriäkäyntiä, tai ultraa. No, kolmen viikon päästä on neuvola. Otan siellä puheeksi sitten..

Mäkin olen tota lääkärineuvolaa miettinyt.. taisi olla rv 9 kun siellä kävin viimeksi eikä vissiinkään ole tiedossa seuraavaa kertaa kun vasta joskus loppuraskaudesta. Painotettu kyllä että saan käydä vaikka joka viikko jos haluan mutta ei enään varata yhtään "väliaikatarkastusta". Ärsyttää myös kun tuntuu että kaikki muut käy vielä ultrissa ja saa painoarvioita suun muita ja itse olen viimeksi rv 21 käyny rakenne ultrassa eikä enää oo semmosia luvassakaan. :/ Haluisin niin nähdä vielä pikkuseni ennen synnytystä. Nytten mennään siis rv 30.

Tänään oli lääkärineuvola (ensimmäinen) ja kaikki oli ok. Kohdunsuu ei ollut vielä ollenkaan auennut, pehmentynyt vain jonkinverran. Painoa on tullut nyt 540 grammaa viikossa, joten painan tällähetkellä 8,5 kg enemmän kuin ennen raskautta. Verenpaine oli ihan hyvä 120/60 ja hb matalalla 112, mutta kuulemma ihan ok, kunhan pysyy yli 100:ssa. Virtsassa ei ollut proteiinia ja mahakaan ei ollut mitenkään erityisen iso, vaikka se valtavalta musta jo tuntuukin ja asiakkaatkin ihmettelee, et joko mä kohta synnytän... Se sh (kohdunkorkeinkohta) oli 26 cm, mikä menee ihan käyrien mukaan. Pikkuisen sydänäänet kuului hyvin ja potkaisi lääkäriäkin. Lääkäri oli aika kovakourainen äijä, mutta ei onneksi pitkään raplannut. Alkaahan noihin "sorkkijoihin" jo tottua, kun on toinen lapsi tulossa.

Minäkin neuvolassa kävin tänään, saamassa ohjeistusta mahavaivaani ja muutenkin tsekattavana.

Sen verran on tuo paino parina viime päivänä pudonnut, että ei tullut sanomista siitä, nyt jäi "vain" 162g/viikko painonnousuksi, lisäkiloja alusta laskettuna tullut 5.8kg. Pissa puhdas, verenpaineet omalla tasollaan, hemoglobiini oli noussut 115 -> 133, mihin en usko ollenkaan, vaan epäilen että olen vaan juonut liian vähän/kuivunut hieman ja antoi nyt valheellisen tuloksen. Mutta seuraavalla kerralla sen sitten näkee, mihin suuntaan on mennyt.
Sf-mitta 22cm, sykkeet 145 ja liikkeet ++.

Huomenna ois ylimääräne neuvola, ku th tahtoo tarkkailla, ku kohtu on niin iso (vko26 oli sf 28). En kyllä tiiä mitä haittaa siitä on?? Jos joku tietää, ni voi valaista miuta. :wink Ens vkolla synnytystapa-arviointi, mikä jännittää aika lailla. Samalla pelkopoli, joten sairaalassa meneekin puol päivää. Onneks anoppi voi hoitaa sen aikaa esikoista. :)

Minäkin pitkästä aikaa kävin neuvolassa. Tikuttaessani virtsan proteiini muuttui keltasesta vaalean vihreäksi, terv.hoitaja kävi tarkistamassa ja totesi, että loppuraskaudessa saattaa olla proteiinia enempi virtsassa kuin normaalisti. Säikähdin tietty heti, että kohta on raskausmyrkytys..vaikka tiesin, että verenpaineet yms vaikuttaa myös asiaan ja mulla on aina alhaiset, nyttenkin 104/68. Painoa tullut viikossa +145, nyt yhteensä vähän yli 5 kiloa. Sf mitta oli 26.5cm, mikä on hieman alempana keskikäyrää, mutta ei terkkari sanonut siihen mitään. Sydänäänet 130-140 nopeuksilla. Pikkuinen ei ollenkaan tykännyt, että sitä kuunneltiin, monotti ja karkas doplerin alta :) Raivotarjonnassa, mutta ei vielä kiinnittynyt, toivottavasti pysyy.

Sitten kyssäri: joudutteko te ottamaan FI-StrBVi näyte emättimestä ja peräaukon suulta? Terkkari sanoi että on uusi testi, enkä aikaisemmin ole kuullutkaan koko näytteestä. Ja jos itseltä löytyy se, niin se tieto menee HUS:n ja siellä tiedetään tuikata mulle antibioottia kun synnytys on käynnissä, ettei vauva sitä sais.

Takaisin