Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
voi miten aika matelee, täällä varhaisultra maanantaina!! Tulis jo!! Mulla on aina keskenmenot ollut näillä viikoilla/päivillä joten pikkusen jännittää viikonloppu ja tosiaan maanantain ultra näkymät. Tarrasukkia kaikille!!

Mulle tuli tänään postissa np-ultra-aika 12.5.. Et reilu kaks viikkoa pitäis vielä odotella. Onneks nyt tuli aika aikasten kuitenkin.

Onpas sulla Metsämarja ajoissa tuo np-ultra! :) Kivahan se tietysti on että pääsee pienen näkemään :)

Gatusa kiva että pääsit lääkäriin! Ja ilmeisesti kaikki on kunnossa vaikka lääkityksen saitkin? Mä kun en näistä jutuista niin ymmärrä.

Gatusa, pääsitkö siis ultraan, mitä siellä näkyi? Oliko kaikki niinkun piti? Sydän ei vielä taida näkyäkö?

siel näky ruskuaispussi yms, viikoiks lääkäri sano rv 5+x joten mun oletus siitä alkuperäsest oli oikee eli nyt rv 5+4 menossa. tuli keltarauhashormonisupot, mini aspiriini ja veren hyytymist ehkäsevä piikki kunnes vauva syntyy. ens viikol uus ultra ja inshaAllah LA tarkentuu ja sydänäänet kuuluu. vuodelepo tosiaa varotoimena tuli koko ekalle kolmannekselle. mies oli mukana ni hyväksy asian mukisematta :) ollaa superonnellisia mein pikku ninja on siel inshaAllah :)

Hyviä uutisia saanut Gatusa! Nyt vaan maltat sitten oikeasti olla levossa ja minimoida kaikki mahdolliset riskit! :Heartbigred

Täällä käytiin tänään ensimmäisellä neuvola käynnillä :) Kiva täti oli! Paljon saatiin tietoa ja esitteitä. LA aikaistu kahdella päivällä omasta arviosta. Odotellaan kumpaanko suuntaan se ultrassa sitten kääntyy. Vielä vajaa kaksiviikkoinen pitää malttaa odotella.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

felia odottavan aika on pitkä, mä ootan ens perjantaita ku kuuta nousevaa. ja jos kaikki hyvin siellä ni sitten varma joutuu ravaamaa suunnillee kerran viikkoo tai kahteen siellä tarkastuksessa ekan kolmanneksen ajan (mikä sopii mulle erittäin hyvin, miksen haluis nähä omaa pikku ninjaa siellä). tosin mul hräs kyymys siit ultrakuvasta joka kyl saa vastauksen ens viikol...oliko siel yks vai kaks ruskuaispussii ku näytti oudon täydelt se lapsivesipussi vai mikä se olikaa.

Olin itsekin yllättynyt et tuli niin aikasten tuo np-ultrta. Sillon mulla viikot 10+5. Ja rakenneultrakin tuli jo viikolle 20+0. Mut kivahan se näin päin on!

Mää kävin eilen tk-ssa varmistamassa raskauden ja varaamassa ekan neuvolan, tuli toukokuun loppupuolelle. Aattein käyvä yksityisellä ultrassa sitten joskus viikolla 7 että kuuluu jo sydänäänet ja pääse kattomaan että kaikki on kunnossa.

Mulla on eka neuvola 21.5. (rv 9+5). Nyt alkoi rv 6 ja haluttais kyllä kovasti mennä yksityiselle ultraan jo ennen tota ekaa neuvolakäyntiä, jos ne ei silloin edes ultraa ollenkaan, vaan pelkästään juttelee. Ei tässä mitään jutteluja kaipaa, vaan todisteen siitä, että alkio on olemassa ja että sen sydän sykkii. On se kyllä kummallista, että siitäkin joutuu maksamaan... Millon sitten pääsee neuvolassa ultraan? Kai ne kertoo sitten sillä ekallä käynnillä?

Mitä siinä ekassa ultrassa näkyy? Ja milloin siihen kannattaa mennä, ettei ole hukkareissu?

Alkuraskauden ultrassa kannattaa käydä siinä 7+ ja eteenpäin, jos on mennäkeen. Siinähän tärkein anti on se sydämen syke, muuten ultrassa näkyy vaan sellanen pläntti. Näin muistelen siis.. :) Tai saa kai se ultraava lääkäri tietoa enemmänkin, mutta itsele tärkein anti on se syke.
Ensimmäisessä neuvolan kautta kaikkille tulevassa ultrassa (seulontatutkimukset, jos osallistuu) sitten taas jo erottaa ihan selvästi sikiön; pään, kropan, kädet, jalat. Ja se tulee siinä rv 12 kieppeillä, vähän vaihdellen.

Jonkin verran nuo tosiaan vaihtelee miten neuvolan kautta ultrataan, mutta siis rv 12 kieppeillä ja rakenneultra rv 20 kieppeillä. Jossain neuvoloissa on se oma laite ja sen myötä ultrataan useammin, mutta esimerkiksi meillä kun ei ole kuin doppleri neuvolassa, niin jos kaikki menee hyvin niin nuo kaksi ultraa toteutuu.

rv 5+4 alkio on vielä liian pieni nähtäväksi joten siellä näkyy ruskuaispussi ja raskaus voidaan jo todeta, rv 6 alkaa näkyä minikokonen viiva joka on alkio ja sydänäänet voi kuulla, rv 8+1 ainaki mulla näky käsien ja jalkojen alut tosin ei näkyny sykettä ku oli menny kesken ja juuri rv 8+1 mut laskujen mukaa oisin ollu jo siel rv 10-11. jos on tuulimuna niin näkyy vain musta alue joka ensin kasvaa ja sit kuihtuu pois lopulta jossai vaiheessa, tästäkin on kokemusta.

Se on kyllä kumma, miten sitä raskautta ja alkion elonmerkkejä ei todeta millään lailla, kun vasta silloin nt-ultrassa rv 10-13... Jokainen äiti kuitenkin varmaan pohtii alussa, että onko siellä mitään elävää. Vaikka toisaalta eihän se mitään takaa, vaikka syke näkyiskin viikolla 7, keskenmeno voi silti tulla myöhemmin. Ehkäpä se juuri onkin se syy... Oonpa mä taas positiivinen! :rolleyes:

Ehkäpä se johtuu siitä, että joka tapauksessa näillä alkuviikoilla keskenmenon estämiseksi ei ole oikein mitään tehtävissä? Ja onhan raskaus siis todettu, jos testi on positiivinen ja menkat ei ala. :wink

Takaisin