Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kyllä on tosiaan meno muuttun siellä, viel esikkoa odottaes piti käydä joka toinen viikko ja sit iha lopussa tiheämpään viel. nyt ei tartte käydä rv 35 jälkee? outoa. saas nähä miten mulla lauantaina lääkäri opastaa, saan kirjeen sairaalaa varten inshaAllah, varmaa sisätutkimus ja lisäks ultra ku sanon suppareista ja menkkakivuista sekä siitä et tuntuu et pää on todella alhaalla.

Ilmeisesti käytäntö on muuttunut niin, että käyntejä ei ole enää "samalla kaavalla kaikille". Mä olen perusterve, ei ylipainoa, liikuntatyöläinen, jolla ei myöskään psykososiaalisia ongelmia, ja raskaus mennyt moitteettomasti tähän saakka, ei mitään huomautettavaa, niin mulla käyntejä kai siksi muutenkin aika harvassa, vaikka ensisynnyttäjä olenkin. Toisaalta, vaikka vähän hirvittikin aluksi tuo lääkärin kommentti, onhan se toki oikeudenmukaista, että ne ketkä kuuluvat riskiraskausryhmään saavat sitten nuo "minun käyntini". Raskaus on kuitenkin niin luonnollinen tila, ja kun on kaikki kunnossa ja lääkäriä lainatakseni sekä äiti että vauva tuntuvat jaksavat liikkua kuin viimeistä päivää, niin todennäköisesti loppuaikakin tulee menemään hyvin. :).

eilinen neuvola : verenpaine ja pissa ok..hemppari on taas laskenu ja on vain 97..eli nyt pitäs vaa lisää rautaa mättää ja ummetuslääkettä perään..huoh..
sf oli ny sit vk 31+4 32cm. käsikopelolla vauva tuntuis reilun kokoiselta ja on todella rt:ssa niin alhaalla että hyvä että päätä pääsee edes tunnustelemaan..kylläh,pään tunnustelu olis varmaa helpompaa alakautta,se on tämä keilapallo täälä toosassa... ja se että vauvan jokainen osa tuntuu niin selkeästi,eli onko vettä normaalisti ajatus minulta että terkalta sai aikaseksi lähetteen ultraan..kiva saada ultra paino arvio ja nähä että kaikki on ok..pitää vaan sit pitää simmut kii ettei vahingossa näe sukupuolta,mies jaksaa vieläkin henkuttaa kuinka kiva on päästä synnytykseen kun ei tiedä kumpi tulee..:rolleyes:niih...onhan se joo varmasti ihan erilausta synnyttää jup..

Taskausmyrkytystähän ne kait eniten katsoo kun tila on vakava molemmille ja oireet voi alkaa todella nopeaan .. Kannattaa itse kyllä kotona sitten ainakin mittailla verenpainetta ja tutkiskella omaa oloa tarkasti!
Hienoahan se jos on "elämänsä kunnossa" loppuun asti, unelma raskaus mutta ei se varmaan haittaa jos vähän tsekkailee ite kun kunta kerran säästää.. Tms.

Munkin mielestä verenpaineita ja virtsan proteiineja/sokereita sekä tietty vauvan kasvua kuuluis seurata viimeisillä viikoilla ja vielä paremmin kuin keskiraskaudessa. Vaikka ei kuulu riskiryhmään ja tuntee olonsa hyväksi, voi vauvalla olla jotakin ongelmaa esim. kasvussa. Etenkin ensisynnyttäjän on vaikea tietää mitkä tuntemukset on normaaleja ja mitkä ei, kun loppuraskaudessa monelle kuitenkin kaikenlaista tuntemusta tulee :) Riskiraskaudethan on keskitetty sairaaloihin joten kyllä sieltä neuvolasta pitäisi aikoija löytyä ihan perusodottajille :)

Vielä sekin, että etenkin ensimmäistä odottava varmasti tarvitsee henkistäkin tukea raskaudessa ja synnytykseen valmistautumisessa. Jos neuvolat loppuu jo viis viikkoa ennen laskettua aikaa niin kyllä siinä jätetään odottaja tavallaan yksin ja oman onnensa nojaan. Mielestäni nyt ei säästetä oikeassa paikassa :)

Komppaan ihan täysin Pamperoa tässä asiassa! Aika pitkään meinaavat jättää ilman kontrolleja ja entäs jos alkaa mennä yliajalle? Eikös niitä yliaikaiskontrollejakaan olisi? Vähän on kuin odottajan heitteille jättämistä! o_O Outoa ja mä ainakin omalle kohdalle meinaan pyytää niitä käyntejä jos niitä ei muuten heru! Tosin muakin nyt vähän seurataan radin ja veriarvojen takia joten varmasti saan aikoja ihan loppuun asti

Meillä päi neuvolakäynnit vaa tihenee loppua kohti, viikon parin vällein on vikoilla viikoilla olipa sit normiraskaus tai ei. Näin oli jo 8 ja 9 vuotta sit ku vanhempia naperoita ootin. Ja kyllä se on tarpeen, vaikka ei oo mittää poikkeavaa ollukkaa.

Miula on nyt tulossa TH+ lääkäri viikoilla 35 ja sitten TH viikoilla 37. Kun lukee teidän kommentteja, jännä nähdä tuleeko enää tuon jälkeen. Toivottavasti.

mäkään en oo saanut neuvolaan enää aikaa, koska käyn ultrassa viikon välein. Terkka vaan soittelee 1x vko

Tolleen kun vauvan kasvua seuraillaan ultralla useemmin juurikin tähän "riskiryhmään" kuuluvilla niin oletan että neuvolaa ei sen takia tarvita niin usein. Kaikki oleellinen oletettavasti selviäisi ultrallakin. Kai?
Meillä ainakin on ollu alkuun noin kerran kuukaudessa, jossain kohtaa muistaakseni siinä lähemmäs rv30 tihennettiin käyntejä siihen kolmen viikon välein ja nytte olis kahden viikon välein ainakin käsittääkseni. Itse jouduin siirtämään viikolla mutta muuten olisi ollut ensi viikolla aika. Mitä lähemmäs loppua mennään niin sen tiheemmin noita aikoja pitäisi alkaa tulemaan. Ja käsittääkseni jos menee yli niin voi olla että tulee käytyä jopa pari kertaa viikossa. :o Aika outoa miten nääkin heittää kunnasta riippuen. Mitä nyt oon terveydenhoitajan kanssa puhunu niin tänä vuonna on kuulema ennätysmäärä raskauksia. Ei siis sinäänsä mikään ihme jos niilläkin on vähän kiire ja tekee tiukkaa saada aikoja varattua. Mutta ainakin omalla kohdalla tekee hyvää kun pääsee tarkastamaan tilanteen vähän väliä. :) Kunnei kerran ultraankaan tunnu pääsevän vaikka kuinka haluaisi tietää minkä kokonen pötkylä tuolla on. :D

Mulle varattiin loput neuvolat niin että rv 35+3 on neuvolalääkäri, rv 37+4 terveydenhoitaja ja rv 39+4 terveydenhoitaja ja tuolta käynniltä laitetaan sit kuulemma lähetettä taysiin käynnistystä varten, jos en oo jo synnyttänyt.

Pampero, nyt taas ennätin foorumille vastaamaan tuohon kokoasiaan jota tuolla aiemmin olit tiedustellut :). Eli mulla ei ole diabetesta, sokeriarvot on olleet hyvät enkä herkkujakaan ihan mahdottomasti ole syönyt. Lääkärin mukaan vauvan isokokoisuus on geneettistä, mulla mies ja suvun miehet on ihan suhteellisen kookkaita. Itse olen tällainen keskimittainen tallaaja :) Ihan yllättäenhän tuo alkoi ensin sf-mittana olemaan yläkäyrillä jostakin rv25 lähtien, rv28+ kun ultrattiin sitten ekan kerran rakenneultran jälkeen niin oli yli +2sd kasvukäyrän. Tosin rakenneultrassa jo sanottiiin ettei pojasta ole mitään siroa balleriinaa tulossa..

Ei mulla lääkäri nyt varsinaisesti käynnistystä vastaan ollut, mutta sanoi että se johtaa usein sitten siihen, että synnytys pitkittyy ja joudutaan käyttämään imukuppia tms. Eli ei ainakaan tässä vaiheessa vielä sitä mun kohdalla ottanut niinkään varteenotettavana vaihtoehtona, vaikkakin itse olisin siitä kiinnostunut. Parin vkon päästä (rv36:lla) on jälleen ultra, katsotaan miten on vauveli kasvanut. Haluaisin kuitenkin tämän ensimmäisen synnyttää "normaalisti" alateitse ja sen takia en ainakaan uskaltaisi kovasti yli lasketun ajan päästää ettei sitten jouduta yllättäen tilanteeseen ettei se enää onnistukaan.

Millaisia kokemuksia teillä muilla on käynnistyksistä ja kuinka paljon etuaikaan niitä yleensä on tehty?

Mulla on yksi käynnistetty synnytys takana ja se olikin kaikkein nopein. Oltiin siis jo 16 päivää yliajalla :/ Koko päivä käynnisteltiin ja sit lopulta ilta ysin jälkeen alkoi supistella huoh, avautumiskivut olivat todella kovat verrattuna spontaaneihin synnytyksiin ja kokonaiskestoksi tuli 2h50min. että vauhdilla sitten tuli kun käyntiin päästiin. Mulla ei ollut siis tapahtunut kohdunsuulla mitään ennen käynnistystä! Veikkaanpa että juuri sen takia kivut olivat niin kovat, kun kaikki tapahtui lopulta niin lyhyessä ajassa. Lisäksi synnytyssalit oli täynnä ja joudun odottaa epiduraalia kunnes olin 8cm jo auki ja pääsin saliin..

En tiedä millä paikkakunnalla OLento on, mutta Espoossa kyllä seurataan loppuun saakka joka viikko ihan normitapauksiakin. Kuten tuolla aiemmin jo kerroin, niin mulle on varattu neljälle viimeiselle viikolle joka viikko neuvola. Ekana lääkäri-neuvola ja siitä eteenpäin joka viikko käynti terkalla aina laskettuun aikaan saakka. Terkka sanoi että jos syntyy aiemmin ni sitte perutaan ajat. Mun mielestä ihan tarpeeksi tehokasta seurantaa. Ultrausta olisin kaivannut viimeiselle kolmannekselle myös, mutta sitä en tule saamaan ellei tule erityistä syytä.

Eikö kenelläkään muulla meistä joulukuisista ole etistä istukkaa tai istukkaa liian lähellä kohdunsuuta, niinkuin mulla? Kattelin googlesta mitä sieltä löytyy ja viimeisimmät keskustelut oli jostai 2008-vuodelta. Siellä istukan piti olla vähintään 3cm päässä kohdunsuulta, mutta mulle kätilö puhui 2cm:stä. Onkohan suositukset muuttuneet? Toivottavasti se ei lisää kamalasti istukan irtoamisriskiä... Sellaisestakin riskistä kyllä luin, että samasta syystä saattaa istukka olla tiukemmassakin, kun eräälläkin synnyttäjällä oli kohdunkaulaan tullut repeämä, kun istukka ei meinannut irrota. Menetti siinä sitten 3 litraa verta... huhhuh! No onneksi sai samantien lisäverta jo synnytyssalissa.

Mulla oli esikoiselta rakenneultrassa rv20+3 1.2cm ja kontrollissa 30+1 60mm. Eli hyvin siirty eestä.. mut mä muistelin et toi 1.2cm oli tosi lähellä sitä marginaalia! Muistelen et se oli just jotain 2cm

Mulla oli edellisessä raskaudessa, mutta viimeisellä kolmannekselle siirtyi.
Mulle sanottiin vain, että jos ei siirry, niin sektio rv 39. En edes tiennyt mistään irtoamisriskistä.
Itse kyselin, kun mulla on istukka etuseinässä ja jo kaksi sektiota tehty, että onko istukan irtoamisriskiä, kun onhan siinä etuseinässä kuitenkin jo jonkin verran arpikudosta.
Tähän ei kukaan sanonut juuta ei jaata.. Sen tiedän, että alkion on vaikeampi kiinnittyä arpikudokseen.
En muutenkaan tajua että miksi mulla on aina etuseinässä istukka..

Takaisin