Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Just sain tekstarin että mun huominen lääkäri on peruttu. Siirtyy yli viikolla eteenpäin. Ja nyt siis se np-ultrakin sitten siirtyy. En millään kerkiä saada aikaa silloin 29.5. Turha sitä enää rv 13+ on tehdä. Ei ne turvotukset enää silloin näy. En pääse veriseulaankaan.
Voi vittu sentään suomeksi sanottuna!
Just kun olen kaikki järkännyt niin että saan nuo hoidettua keskellä päivää, niin nyt menee koko paletti sitten uusiksi :( Meillä kun pitää miehe nkin järkätä työhommat, kun en voi lapsia tänne kotiin yksin jättää. En omia, rnkä noita hoidokkeja.

Vituttaa kun pientä oravaa!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Onpa kurja tilanne Rositalla. Jo yksistään se, että aika siirtyy, ottaisi varmasti päähän, mutta sitten vielä siihen päälle kaikki turhat järjestelyt. Toivottavasti asiat kuitenkin jotenkin järjestyvät.

Sandy: Kiitos ihanista sanoista! :) :Heartred

Onpas aika omituista, Rosita. Kunnalla kun on velvollisuus järjestää sikiöseulat, jos odottava äiti niihin haluaa osallistua. Pakollistahan osallistuminen ei ole. Nämä varmasti siis tiesitkin?

rosita näköjää sun pitää vaatimalla vaatia, ne rikkoo meinaan sun oikeiuksii.

mitoista sen veera et mulla oli 3mm ja rv 6+4 sillo mulla ollu tosin lääkäri ei alkan sanoo muuta ku et viikolla 6 oot täl hetkel. nt ultras saa tietää enemmä, mun viime ultra oli pikaultra eli tyylii syke havaittu mitta ainaki 3mm jos mittas ees oikein koska mun silmii näytti kyl isommalt ja saamassani kuvassa kans. eli pikkusen eroa...

Ja ai niin, saatiin aika nt-ultralle tasan kahden viikon päähän jolloin on rv 11+6. Pitäskö tässä nyt sinne asti taas malttaa odottaa :D

Tosi törkeä juttu jos ei Rosita pääse nt-ultraan, mä pistäisin kyllä mekkalan pystyyn!

Mulla lukee papereissa että np-ultra on tehtävä 10+0 - 13+6 välillä. Itsekin olen menossa vasta 13+ viikoilla sinne lomamatkan vuoksi. Veriseulassa kävin 10+ viikoilla.

:Heartbigred
Ajattelin vihdoinkin kirjoittaa tänne omia ajatuksia, kun nyt ensimmäinen neuvola sekä varhaisraskauden ultra takana.

Neuvola itsessään oli pieni pettymys, ensimmäistä odottaessa kaikki tuntuu olevan niin uutta ja jännittävää, ettei sitä välttämättä muista siinä kysellä askarruttavia asioita, joten olisimme toivoneet, että hoitaja olisi "johtanut" keskustelua.
Hoitaja täytti kuitenkin paperit asiallisesti, antoi mukaan luettavaa. 20.5. labrat, jonka jälkeen saadaan kutsu nt-ultraan.

Tänään kävimme (Femedassa) varhaisraskauden ultrassa, siellä se pieni sydän pamppaili (syke 180). Henkilökohtaisesti koen, että raskaus muuttui kohdallani vieläkin konkreettisemmaksi, kun pääsi näkemään pienen elämänalun. Kokoa pienellä oli 23mm, ja viikot 9+0 LA vahvistui 15.12.2014.

Tsemppiä kanssamatkustajille ultriin ja odotukseen!

Meillä oli 18mm ja luultiin että ois ollu 9+1, mutta lääkäri arvioi että 8+3.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Kuuden tunnin päästä lääkäri ja ultra, ja minä menin heräämään nyt. Arvatkaa vaan, tuleeko uni silmään. Ihan ei sopisi valvoa koko loppu yötä, voi illan työvuorosta tulla muuten hivenen raskas.

Voi raskaus ja uniongelmat!

Noniin, nyt on sitten takana neuvolan ylimääräinen ultra, joka on jo toinen tässä raskaudessa. Ensimmäinen tehtiin 6+4 päivystyksessä kirkkaan verisen vuodon takia ja tämä oli sitten neuvolalääkärin tekemä noiden samojen vuotojen takia, jotka ovat jatkuneet koko alkuraskauden. Syke löytyi heti ja oli kuulemma vahva. Samaten koko vastasi lähestulkoon viikkoja - 8+4 oli lääkäri arvio koon mukaan, joka heittää parilla päivällä alaspäin kuukautisista laskettua raskauden kestoa. Kokoa kippuralla oli 2cm. Vuotojen syytä ei varmuudella selvinnyt, mutta lääkäri arveli istukan reunan vuotavan, sillä on melko alhaalla ja hyvin lähellä kohdun suuta. Kohdun suu on tiukasti kiinni, joten vuoto tuskin tulee sieltä. Hematoomia ei näkynyt, eikä mitään muutakaan selvää merkkiä vuodosta. Vuoto onkin ollut melko niukkaa tässä viimeaikoina. Jos vuoto lisääntyy tai tulee kirkasta verta (tullut kahdesti tähän mennessä) täytyy mennä tarkistuttamaan asia, mutta riittää, kun käy lähipäivinä. Ultratessa löytyi myös kysta oikealta munasarjoista, mutta on kooltaan vain parisenttinen, eikä siitä tarvitse lääkärin mukaan huolestua. Käski unohtaa koko asian.. :)

Lääkärin mukaan raskaus on normaali, eikä syytä huoleen ole, vaikka painottikin monta kertaa, että ei voi luvata raskauden päättyvän onnellisesti. En tiedä, sanooko hän kaikille samalla tavalla (johan järkikin sanoo, että kukaan ei voi luvata raskauden menevän loppuun asti onnellisesti ilman mitään ongelmia..), vai oliko tämä minun tapaukseni nyt jotenkin erityinen ja isommalla riskillä. Toivon, että hän vain yritti pitää realiteetit mukana, vaikka vuoto toki on aina seurattava asia yleisyydestään huolimatta. Hieman sain noottia siitä, että foolihappoa en ole syönyt ennen raskautumista sitä vaadittua 3kk, vaan aloitin vasta plussauksen jälkeen. Sanoi vain, että näillä viikoilla vahinko on jo käynyt, jos on käydäkseen. Söin yrityksen alussa ensimmäiset 6kk foolihappolisää, mutta kun pillerit loppuivat, eikä raskautta kuulunut, en sitten muistanut enää hakea niitä lisää. Oma moka, mutta minkäs nyt enää teet. :oops:

Ihana asia tosin oli, että lääkäri ymmärsi hyvin ahdistuksen ja pelon siitä, että entä jos kaikki ei olekaan hyvin. Hän sanoikin, että nyt ultran jälkeen kaikki on hyvin ja on helppo olla luottavaisin mielin, mutta kotona helposti jää miettimään, onko kaikki edelleen hyvin. Saan kuulemma soittaa aina tarvittaessa ja ultraavat, jos minulla on sellainen olo, että asia mietityttää. Lääkäri siis puhui tästä ihan itse, enkä edes ehtinyt puhua omasta ahdistuksestani tai pelostani mitään. Otan asian kyllä puheeksi ylihuomenna neuvolassa. Mutta hyvä tietää, että ottavat melko helpostikin ultraan, jos siltä tuntuu. Johtuuko sitten vuodosta vai mistä. Lääkärin mukaan vuoto tuskin on haitallista, kun sitä on ollut jo näin pitkään ja kaikesta huolimatta raskaus on edennyt normaalisti. Saatiinpa mukaan yksi kuvakin.. :Heartred

1352014.jpg

Tänään varhaisultrassa. Piti olla viikkoja 7+4, mutta kokoa kaverilla olikin vain 7,7mm joten vastaa lähemmäs 7+0. Sydän siellä lujasti pamppaili...oih :Heartred Mielenrauha on saavutettu joten ehkä sitä saapi jo yötkin nukkuttua kunnolla ;) Mahtava fiilis o kyllä!

Meilläkin eka neuvola takana,vähän turhaltahan tuo tuntui ja silti siellä sai aikaa kulumaan 1,5h?! Olisi jo tälle viikolle antanu varhaisultra ajan,mutta kaikki lääkäriajat käytetty,joten sitten vasta 19.5 pääsee.Meillä sentään täällä on sellainen kuin varhaisultra,joka on aika kiva juttu.Kaikki oli muuten ihan jees paitsi,että jostian ihmeen syystä hemoglobiini lähenteli ylärajoja :o Olen muutes huomannut,että aika paljon täällä vaihtelee ihmisilläneuvoloiden toiminta ja lääkäreiden ajanvaraus.Joku jopa sanoi,että itse pitää kaikki testit otattaa :o

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :)

Ja elaffy, yritä ainakin olla murehtimatta uota foolihapon syöntiä. Mä en esikoista odottaessa ollut edes kuullutkaan mistään foolihaposta ja ihan terve, reipas 8 kk tyttö tuo on :Heartred

Mähän en myöskään syönyt foolihappoa (tai niitä muitakaan vitamiineja) esikoisen raskausaikana, enkä ole nytkään aloittanut. Mä jollain lailla haluan luottaa siihen, että monipuolinen terveellinen ruokavalio on riittävä, onhan ennenkin syntynyt ihan terveitä lapsia ilman vitamiini- ja muita lisiä. Mun on myös jotenkin vaikea uskoa että synteettiset valmisteet olisi niin ehdottoman hyviä?

Taas ollaan päivystyksessä.. Tänään jo kerran ultrattu ja nyt uudestaan. Pari tuntia sitten alkoi massiivinen verenvuoto ja päivystyksessä käskivät tulla suoraan paikalle, kun soitin neuvoa. Jotenkin ironista, että heti hyvien ultrakuulumisten jälkee tulee tällainen. Toivon todella, että raskaus jatkuu ja tämä johtuu vain aamupäivän ronkkimisesta.. Kipuja ei ole. Odotellaan omaa vuoroa.

Tsemppiä täältäkin!! Kyllä teitä nyt koetellaan urakalla... :Heartred

Täälläkin kovasti toivotaan että kaikki on hyvin ja kyse olisi vain jostakin hematoomasta joka vuotaa pois. Kivuttomuushan on hyvä asia.. eikös.. : ):HeartbigredTsemppiä!

Takaisin