Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en ole paljoa tänne kirjotellut mutta olen lukenut ketjuja ahkerasti. Mulla on mennyt raskaus ja neuvolat hyvin. Vauvan kokoa käytiin tarkistelemassa syyskuun lopussa painoa oli 1900g oli noin 500g jäljessä normaalia arviota. Käytiin vielä toisen kerran 2viikon päästä edellisestä käynnistä. Painoa oli 2300g eikä tarvinut enää mitää seuranta käyntiä. Loppuraskauden lääkäri oli vähän hätänen mutta esitti asialliset kysymykset kuitenkin ja vastaili mun kysymyksiin. 37 viikon neuvola jäikin sitten huomaamatta pois. Tänään oli viikon 39 neuvola 38+5 viikoilla! Kaikki hyvin jopa hb oli noussut 100 -> 119 ilman lisärautaa. Paineet hyvät 100/60 ja painoa 59,6kg, Tässä raskaudessa painoa on kertynyt 10kg kun esikoisesta tässä vaiheessa oli 14kg. Tämä vauva ei pidä kiirettä, ei ole kiinnittynyt, eikä ole oikein muitakaan merkkejä synnytyksestä. Välillä supistelee, mutta hyvin lyhyen ajan! Viikko ja yksi päivä laskettuunaikaan :) Seuraava neuvola 10.11 rv 40+2 saa nähdä ehditäänkö/ joudutaanko vielä käymään vika neuvola käynti! harmi että jollekin on sattunut ärsyttävänkin tympeitä neuvola tätejä :/ Onhan tämä odotus kuitenkin jokaiselle todella suurta ja ihanaa. Tsemppiä kaikille loppuun ja synnytykseen :)

Neuvolassa käyty ja muuten kaikki ok paitsi ihmetyttää tää pääkipu, 4pv ollu jo kipeänä mutta pissat on ok:t ja turvotusta ei painossa näy. Verenpaineet näytti 140/90 ja manuaalisessa 128/60-70 että tiiä tuota kumpi ny on oikee.. viikonlopun yli jos pääkipua on nii maanantaina mittuuttamaan verenpaineet ja tiistaina sitte onneks on neuvolalääkäri nii sielä taas mitata ja sieläpä selviää taas enempi... Lienekkö hormonaalista pääkipua sitte..

Täällä kotiuduttiin juur synnytystapa-arviosta, oli kyä aika turha keikka. Ei tehty sisätutkimusta, ultrattiin vaan masun päältä ja saatiin painoarvioksi 2685g, nyt siis rv 36+4. Lääkäri arviotti että jos syntyy LA:na niin poitsu olis kerryttäny painoa 3200g. Tiukasti oltiin raivotarjonnassa onneks, sen mukaista on kyä tää pissalla ravaaminen ja paineentunne olluki :D Käyrillä oltiin vartin verran ja tulokset niistäkin kuulemma normaalit ottaen huomioon et masussa oltiin aamu-unilla. Toki oli ihana nähdä masuasukki ultrassa, mutta vähän pettyny fiilis sen suhteen ettei sisätutkimusta tehty, olis ollu kiva tietää onko kohdunsuulla tapahtunu mitää edistystä..

eipä ne sitä sisätutkimusta helpolla tee - mullakin tehtiin vain siksi että mulla laskeutunut niin paljon ja ollu alamaha/alapääkipuja niin paljon viikkoon että halusi tietää tielanten ja no yvä ku teki kun nyt 35+3 ja oli pehmennyt kanava lyhentynyt ja niin alhaalla et vaikka ei oo auki niin pää tuntuu jo..

Ymmärrän kyä ettei ne hevillä enää tässä vaiheessa sisätutkimuksia tee, mut ku mä juur ennen sitä ultraa puhuin noista hirveistä alaselkä ja -vattakivuista sekä tosi vihlovista kivuista kohdunsuulla sille lääkärille, ni olis ollu kiva tietää että onko nää kivut saanu mittää edistystä aikaseks. Ihan vaan oman mielenrauhan saamiseks edes. Lekuri totes vaa et tässä vaiheessa turha kattella sitä kohdunsuun tilannetta, koska se on ihan sama onko kuinka pitkä/auki/pehmee yms, koska vauva tulee ku on tullakseen - mikä on kyä totta :D

Mulle ne olis tehnyt sisätutkimuksen viime viikolla kun oli koko-arvio ultra ja lyötiin sektio päivä lukkoon. Sanoin että kai sitä vielä uskaltaa lähteä parin päivän reissuun eri paikkakunnalle. Lääkäri totes että toki mutta hyvin on vauvan peppu jo lähtökuopissa. Sanoi että voi tarkistaa myös tilanteen alhaalta mutta kieltäydyin kun pelkäsin että sörkkii pian niin kovaa että lähtee siitä liikkeelle :D Lähdin reissuun ja tällä viikollakin olin reissussa. Eipä mulla ole mitään raskausoireita saati synnytysoireita ja esikoisen kanssa oli ihan sama ja se meni rv 42+1 käynnistykseen!

Ja taas tuli käytyä neukkutätiä kattomassa. Lukemat oikeastaan kaikki samat, kun viikko sitten. Verenpainetta siis seurattu, mutta ei se ole onneksi enää noussu, otti jonkun spurtin vaan n. kuukausi sitten. Ensi ma uusi aika, mutta molemmat toivottiin, ettei enää silloin nähtäisi. Jos nähdään niin onkin jo yliaikais lähetteen aika. Hui.

36+1 lääkärineuvola käyty
Paino ei vaan nouse (2viikkoon 250g) ja siitä syystä lääkärikin tuumas vaavan olevan erittäin pieni. Sf mitta epäselvä, 2 viikos 4cm mukamas mut vauva oudossa asennossa.
Rr täydellinen edelleen, samoin virtsa puhdas. Kaikista luulloistani olin väärässä, vauva ei ole laskeutumaan päinkään. Kohdunsuu pehmentynyt, kaulaa jäljellä pari cm ja sormelle auki. Viistossa pötköttelee. Lapsiveden määrä vähäinen myöskin, on siis riski, että hän ei pääse oikeaan asentoon. Tällä hetkellä pää tuonne oikealle suoliluuta vasten ja peppu vasemmalla kylkeä vasten, melkein poikittain siis, viistossa :( Sydänäänet normaalit noin 145-155.
Lähete äippäpolille ultraan ja miettimään vaihtoehtoja...
Vertailin junnun raskauskorttiin, kaikki menee samoissa mitoissa ja junnu oli rv 40+3 syntyessään 3.3kg.
Huoh..... :/

Äippäpolin kontrolli takana. Verenpainelääke tuplattiin vaikka kotimittaukset on ollu ihan ok tasolla. Pissa ja verinäyte molemmat kunnossa. Aivan ihana lääkärityttönen siellä oli ja teki sisätutkimuksen. Kohdunsu pehmenny ja sormelle auki, sai koskettua vauvan päätä. Jännä homma vaikka mulla ei oo ollu mitään kipuja/tuntemuksia/supistuksia. Muutenkin vauvalla kaikki kunnossa.

Lääkäri sanoi, että ainakaan 42 viikolle ei mene ja voi syntyä oikeestaan koska vaan. Uusi kontrolliaika verenpaineiden takia taas ens tiistaina ja siinä välissä kaks neuvolaa. Tiukassa syynissä siis ollaan...

Äippäpolil käyty ja osastolle tarkkailuun passiteytu...pissas ++ ja paineet kohol..aloitetaan vetenp.lääkitys..tänään 36+0

toivottavasti toiseks viimeinen tai viimeinen neuvola takana. Nyt viikot 37+4. Sf-mitta 33. Hemoglobiini jotenkin ihmeellisesti noussut (125) vaikka rautalääkitys melkein kokonaan lopetettu, mutta näinpä siinä vissiin muutenkin loppuraskaudessa käy että rautaarvot nousee. Paino onneksi pysynyt hallinnassa ja muutkin mitat täysin keskikäyrillä. Tyttö on kuulemma jo todella alhaalla tulossa muttei täysin ole kiinnittynyt. Sanoi myös että kiinnittyminen ja lopullinen laskeutuminen voi tapahtua myös samana päivänä kun synnytys käynnistyy..eli ei ole mitään kaavaa että miten nopeasti mikäkin asia etenee.

Neuvolassa myös tarjosivat influenssa rokotteen joka kuulemma on thl suositus raskaana oleville. Nytpä on mamma ja vaavi molemmat suojassa pöpöiltä:p

Lääkäriäkään en kuulemma enää nää kun vasta vauvan lääkärintarkastuksessa ennen kotiutumista!:rolleyes:

salainen toive olisi että isänpäivä lahjana olisi antaa isukille pikku nyytti syliin:Heartpink

Hah, 10.20 aika neuvolalääkäriin vauvan painon tarkastukseen, noh edelleen täällä ollaan ja kello lyö 12 :D vauva painaa 3600g ja kahelle sormelle oon auki, eli kaikki kuitenkin vauvan osalta hyvin. Se minkä takia täällä vielä oon, niin verenpaineitten takia. Ne huitelee taivaissa, 150/103. Klo. 13 otetaan uudelleen paineet jos ne olis lähteny laskemaan kun 2h levännyt. Lääkärin kanssa mietitään sitten käynnistys vaihtoehtoa, viikkoja mulla on 39+1 ja pyllerö valmis tulemaan. :) ja minäki oisin valmis synnyttämään!! En minä KYSiin halua seurattavas mennä ku joutusin kuitenki kotiin takasi ja sitte taas lähtee sinne, tosin synnyttämään. :P voi, kyllä täällä pylleröä ootetaanki <3

Täällä käytiin synnytystapa-arviossa, viikkoja 36+3. Sf-mitta 30cm, vauvan painoarvio 3000g, raivotarjonnassa ja tyttö kuulemma edelleen :Heartpink. Pissanäyte katsottiin varmuuden vuoksi, oli puhdas, eli verenpaineet seilaa muuten vaan. Sisätutkimus oli aika kamala, tuntui että paikat repeää, ja selvisi minulla olevan normaali lantio, eli ässät otetaan käyttöön nyt heti kiitos nam! Aloitetaan siivouksella ja mieluusti jotain toistakin kokeilisi jo tänään :grin. Kohdunsuu oli vielä kiinni, eikä ollut kypsymisestä puhetta.

Neuvolassa käyty, viikot siis 39+5. Kaikki arvot ok, syke hyvä, paino ei ole noussut, lapsivettä hyvä määrä, mutta...sf-mitta oli pompsahtanut 32:sta 37:n viikossa. Johtuu kuulemma siitä, ett tyyppi punki peppuaan ylös :D. Ei siis mitään viitteitä siihen, ett suunta ois alaspäin..pääkin heiluu edelleen eli jos nyt lapsivedet hurahtaisi elokuvatyyliin niin ambulanssimiehiä saa tilata ;). Maanantaina jälleen kontrolloidaan tuon mitan takia...

40+0 neuvola. Lähete synnärille lähtee tänään, kutsu saattaa tulla jo tälle viikolle sinne, mut viim. ilm. 41+5. Jos ei synnärillä tartte käydä eikä vauva synny, ni si meen neuvolaan taas perjantaina. Verenpaineet olleet sen viikon verran 150/90 tuntumassa mutta muuten kaikki on hyvin. Vauvan syke 135-140. Oli taas uus terkka kun mun oma jossain, mutta ihan jees käynti. Tunnusteli vauvan asentoa ja totes heti että "jaaha, se vastaakin napakasti sieltä kun sitä vähän painaa". Vastasin että "joo, se on koulutettu siihen" :D

Idapa; onpas taas käytännöissä eroja. Ihan samanlaisia lukemia verenapaineissa mullakin, mutta että laitettas ootteleen jossain neuvolaympäristössä; ei laskis mun paineita vaikka nukkuisin :D

Takaisin