Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen neuvolassa käyty. Vauva oli kääntyny oikeenpäin, onneksi! Kamala paniikki ollu päällä että se ei käännykkään ku minun äitillä ensimmäinen lapsi ollu perätilassa kuten hänkin syntyessään. Sattui lääkärikin olemaan paikalla niin pääsi senkin tutkittavaksi ja otti myös streptokokki näytteen. Vauvalla tosiaan oli kaikki hyvin, itellä verenpaineet hyvät ja ei ollu enää proteiiniakaan pissassa :)

Täällä ollu havaittavissa kolmatta päivää jo alaselkä ja alavatsa kipuja, neukkutäti käski pakkailla sairaalakassia valmiiksi jos ei oo vielä pakattuna. Vähä alkaa jänskättään mutta eiköhän tämä tästä :)

Taas yksi neuvola takana ja ihan hyvä mieli jäi. Painoa tullut lisää vajaa kilo kahdessa viikossa ja SF-mitta jatkaa tasaista kasvuaan siellä keski ja yläkäyrien välissä. Tällä kertaa vaavi antoi kuunnella sydänäänet suht helposti ja syke 135 :)

Verenpaineet koholla ja virtsassa protskut +1. Sain tikkuja kotiin viikonlopuksi ja päivittäin pitää mitata protskut ja verenpaineet. Ens viikoksi lähete äippäpolille testeihin ja painoarvioultraan. Neuvolantäti sanoi, että näillä viikoilla (nyt 37+2) todennäköisempää on synnytyksen käynnistäminen kuin esim. verenpainelääkkeiden määrääminen. Vähänkös alkoi jännittää!!

Olipa ihana neuvolakäynti! Tykkään niin tuosta mun th:sta :) Ei oo raskausmyrkytystä, jes! Mutta sovittiin että seuraan proteiineja varmuuden vuoksi, verenpaineseurannan voin lopettaa. Vielä viimeiset veriryhmäkokeet ensiviikolla, kun olen rh -. Ei ole vielä kuulemman kiinnittynyt mutta toistuvista supistuksista sanoi että voi silti tulla millon vaan. Senki sano että ei tarvii hätäillä supistusten kanssa, jos tulee lähtö niin sitten tulee. Vaavilla on kuitenkin jo kokoa :) Sain muutamat vaippa ja rasvanäytteet matkaan. Jäi kyllä niin hyvä mieli matkaan :) Ensiviikolla näkee onko tuolla alakerrassa tapahtunut muutosta, viimeksi oli paikat kiinni mutta lyhentyneet 2cm.

Täällä odotellaan Jorvissa lapsivesipunktion tuloksia. Vesi oli kirkasta, sen verran tiedän. Riippuu nyt paljolti tuloksista milloin käynnistävät. Jos keuhkot on kehittyneet ja hapensaanti ok, käynnistetään ensi viikolla. Jos keuhkot ok, mutta hapensaanti ei, käynnistävät tänään. Lääkärit on kaikki kuulemma leikkaussalissa just nyt, joten vielä joudutaan odottelemaan tuloksia.

Tosiaan kävin tänään äippäpolilla, sokereiden takia lähete. Ensin oltiin käyrillä, kaveri oli turhan rauhaksiin ni juottivat mehua. Siitä sitten mukavasti pikkuinen heräsikin ja käyrässä kaikki ok. Sitten lääkäri yritti tehdä ultralla kokoarviota ja joutui toteamaan, että onpas eläväinen pikkuinen, rauhoittuisi nyt vähän niin saataisiin mitat otettua :D
Ultralla mulle vilautti pikkuista vaan nopeasti, oli vähän hätäisen oloinen lääkäri... Mutta tunnustelemalla meinasi, että hyvin siron oloinen ja lopulta mitatkin sai ja arvio oli 2,8kg. Osa mitoista keskikäyrillä, osa alakäyrien tuntumassa. Kohdunkaula oli vielä takana ja "lähes normaalimittainen" kevyesti sormelle auki.
Insuliinille ei laittanut, vaan pitäisi vaan skarpata ruokavalion ja liikunnan kanssa. Mä kyllä ruokien kanssa oon ihan ressissä, mutta kannusti vaan jatkamaan näin (kärjistetysti salaattia ja rahkaa ruokavaliolla) ja lohdutteli, ettei enää pitkä aika ole.. Jos poikkeamia vielä tulee niin neuvola lähettää uudelleen polille ja sitten se on insuliinihoito.

Niin joo, tänään menossa 38+1

Vielä päästiin kotiin yhtenä kappaleena, joten hapensaanti ok. Hieman jo hirvitti ajatus että oltaisiin käynnistetty tänään, se ei olis ollenkaan mennyt käsiksen mukaan (eli en ollut edes ajatellut sen olevan mahdollista). Huomenna lääkäri soittaa ja kertoo käynnistyspäivän. Hyvä, ettei kertonut tänään, kun sitten olis mennyt toinenkin yö valvoessa, kun rupean miettimään synnytystä.
Lapsivesipunktio ei ollut mikään kaikkein kivoin toimenpide, mutta onneksi se oli nopeesti ohi. Lääkäri siinä ultratessaan sanoi että "tämä vauva se ainakin on ollut ruoka-aikaan kotona" :grin kun oli pikkuisen mahan ympärysmitta jo viikon 40 tasoa. Siinä jälleen yksi syy miksi käynnistetään viimeistään viikolla 38.

Neuvolakäynti th:lla, rv 38+4. Kaikki edelleen tasaisen hyvin: pää alaspäin, ei vielä ole kiinnittynyt. Sf-mitta 34cm, RR-paineet ok, pikkusen sykkeet tasaiset ja Hb 102 sekä paino edellista tasoa. Proteiini 1+ ollut pidemmän aikaan stixatessa mutta ei ollu pissanäytteessä plussalla, joten RR- ja oireseuranta ja ohjeena ottamaan herkästi yhteyttä jos jotain oireita esiintyy. Vs-arvot pysyneet ruodussa.

Väsymyksen ja jännityksen tunteet lisääntyneet mutta alkaa tuntua, että yli lasketun ajan menee vaikka eihän sitä koskaan tiedä... Seuraava neuvola-aika 3.11 eli päivä lasketun jälkeen.

Lääkäri soitti tänään, että testejen mukaan vauva olisi kaikin puolin valmis pakkaus, mutta kohdunsuu ei ole kypsynyt tarpeeksi, joten ei vielä käynnistellä, mutta ehkä ensi viikon alussa. Sunnuntaina taas mennään käyrille kattelemaan tilannetta. Tää on jo hieman raskasta kun koko ajan jännität olisko tänään se päivä, ja sitten lähetetään taas kotiin, seuraavana päivänä taas seurantaan toiveikkaana ja sitten jälleen kerran kotiin. Miten tässä voi enää nukkua?

Kun nyt vauva tekis aloitteen ja ryhtyisi puskemaan itteään maailmaan, mutta musta tuntuu, että hän on sitä mieltä, että "hyi tuolla ulkonahan on pakkasta - en tuu. Keskustellaan aiheesta uudelleen ens kesänä." Tuntuu hänellä olevan ihan liian mukavat oltavat.

Onko kellään kokemusta positiivisesta streptokokki b -kokeesta? Minulla tuli positiivinen tulos. Ei kuulemma muuta aiheuta kuin synnytyksen aikana saan suonensisäistä antibioottia, joka suojaa vauvaa tartunnalta. Itselle ei mitään oireita ole tehnyt.

Velvetia; mul oli kans positiivinen ja noin se asia mullekin on selvitetty, että ei se sen kummosempi asia varmaan ole... Mul oli sekaflooraa näytteessä ja siihen yleislääkäri määräs antibiootin jossain vaiheessa, mutta mitään kummempaa ei oo ollu koko raskausaikana. Niin ja jos synnytys alkaa vedenmenolla, ni sit heti soittoo synnärille ku ottavat nopeammin sisään - minkä kokisin ite vaan tilannetta selkiyttävänä, ei tartte arpoa että joko lähden ja vai enkö vielä...

Velvetia ja Lilliputtis, mulla oli edellisessä raskaudessa streptokokki positiivinen ja ei tosiaan aiheuta muuta kuin tuon antibiootin synnytyksen aikana ja soitto synnärille jos käynnistyy vesien menolla. Itselläni ei kyllä ehtinyt tuo antibiootti edes vaikuttamaan kun pojalla oli niin kova hoppu silloin maailmaan. Sehän voi tarttua vain ponnistusvaiheessa ja jos nopea ponnistus niin todennäköisyys on pieni. Synnytyksen jälkeen lapsen tulehdusarvoja seurataan muistaakseni tarkemmin kuin normaalisti.

Tuosta ei minulle sanottukaan, että heti vesien menon jälkeen pitää sitten synnärille lähteä. Tosin puhelimitse vasta tiedon sain, joten varmaan siitä sitten seuraavalla äippäpolilla tai neuvolassa olisikin puhetta. Kiitos vastauksista! Itsellä helpottaa kun tietää vähän muidenkin kokemuksista :)

38+6, neuvolassa aamulla. Sf-mitta 35, vauvan syke 140 molemmin puolin, hyvässä ja oikeassa asennossa on ja ihan julmetun alhaalla. Seuraava neuvola-aika sovittiin ens tiistaille, joka on siis laskettu aika. Molemmin puolin tosin toivottiin, että ei tiistaina nähtäis.

Fyysisesti ei oo mitenkään liian paha olla (asennoidun vähän niin että tää kaikki nyt vaan kuuluu tähän juttuun), mutta nyt rupee tuntuun et ois kiva ku me oltais kaikki isänpäivänä jo kotona ja vauva ULKONA tuolta mahasta! :P Mutta, ei voi mitään jos niin ei ole. Kipeitä supistuksia mulla ei ole ollut juur lainkaan. Joskus reilu kaks viikkoa sitten oli jotain vähän kipeempää. Nyt on vähän selkä kipeytynyt uudelleen, liitoskipuja on ja kaikenlaista kolotusta, mutta ei kummempaa. Oon tosi onnellinen jos mun paikat pehmenee ja aukee tällaisella hiljaisella hivutuksella mutta toisaalta tuntuu, että "ei siellä mitään tapahdu ku ei satu": Katsotaan.

Nyt lähden joulukoristeostoksille. Ja kirpputorille. En jaksa pelätä kotona että jokojokojoko, sama kai se on missä sitä seilaa kun merkit alkaa näyttää synnytystä kohti meneviksi...

"Kontrolli"neuvola takana, kesti peräti 5min ja kaikki hyvin. Kontrolli siis johtui siitä, että lääkärin ja terkkarin sf-mittaus vähän erosivat toisistaan. Lääkäri sai 33 kolme vkoa sitten ja ja viime maanantaina terkkari 31...noh tänään se oli 32 eli se siitä. Painokaan ei ollut noussut, turvotusta ei ollut (niin kuin arvelinkin sen johtuneen siitä suolaisesta herkuttelusta viimeksi), syke hyvä niin kuin kaikki muukin eli ens viikolla uudestaan. Mitään kiinnittymistä ei ole tapahtunut vaan tyyppi jatkaa tukevaa matkaansa lisää oikealle päin, nyt siellä oli jo toinen jalkakin:grin

Sais kyllä lyötyä vähitellen se suuntavaisto alaspäin...vaikka eipä tässä olotilassa valittamista ole. Neuvolaankin menin 50 min vesijuoksun jälkeen...:rolleyes:

Täällä kans neuvola takana ja viikkoja 38+5. Vauva jo kiinnittynyt ja lähtövalmiudessa. Terkka ennusti ettei menisi viikkoa kauempaa, mutta eihän sitä kukaan todellisuudessa pysty ennustamaan :) sf-mitta 34, syke 140-150, paineet ok.

Ensi tiistaina olisi uusi aika, toivottavasti ei tarvi mennä :p

Täällä 38+1 neuvola, syke 140 molemmin puolin ja rt-tarjonnassa tiukasti! Kovasti täti koitti alhaalta päätä "irroittaa" mutta eipä liikahtanu tyyppi o_O:) Varailtiin vielä 10.11 neuvola, 9.11 on siis laskettuaika. Toivoisin myös että Isänpäivää voitais viettää koko pesua kotona! Odotan kyllä että mennään lasketun yli niin että hujahtaa... on alkanu pännii tää venailu joten siirrän katseeni Jouluun :p Silloin ainakin pitäis olla Möykky ulkona :wink

Joo Pömpylä mä totesin kans miehelle samoin, että jos ei isänpäivää juhlita kotosalla kolmestaan niin jouluna tän PITÄS olla eri lailla näkyvillä, ellen mä ole joku ihme... :D

Takaisin