Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyselin neuvolasta suppareiden ja "menkkakipujen" eroista. Jos menkkakipuinen tunne on aaltoilevan tuntuinen ja kestää noin minuutin on kyse oikeasta supistuksesta. Jos siinä ei ole aaltoa ja se kestää vaikka 20 min kerrallaan niin kuin itselläni, on kyse luultavasti kohdun kasvukivuista. Sen aikana voi toki tulla myös supistuksia. Joka tapauksessa jos kumpia tahansa on todella usein, kannattaa mennä näytille. Itselläni on ollut noita kohdun kasvukipuja koko raskauden ajan pari kertaa viikossa. Minulla on kyllä kohdunkaula aavistuksen lyhentynyt (en tiedä mikä sen sitten aiheuttaa...) ja olen saikulla sen takia, mutta noiden pari kertaa viikossa tulevien kasvukipujen takia ei tarvitse välttämättä mennä lääkäriin.

33+1, painoa tullut 13kg, sf 29,5cm, hb palannut lähes lähtölukemiin eikä ole tarvinnut lisärautaa käyttää, paitsi mitä monivitamiinissa on. Kasvu on kuulemma sopivan tasaista. Sykkeet pienellä 130, ollut ihan koko ajan tuota luokkaa. Verenpainekin pysynyt tasaisena. Turvotuksia on vähän ollut, ja kuulemma huuliin ja nenän seudulle alkanut nousta raskauden tuomaa turpeutta.
Seuraava neuvola kolmen viikon päästä ja siitä viikko niin olisi neuvolalääkäri streptokokin ottamista varten+ loppuraskauden lääkärintarkistus muutenkin.
Kuulemma kun päästään lähemmäs LA:ta, keskustellaan vielä synnytyksestä, kivunlievityksestä ja tosiaan niin kuin tuolla toisaalla sanoin niin, mahdollisesti tilanteesta, kun ei vaan jaksa enää olla raskaana.
Ai niin ja sokeriarvot oli hyvät, mutta jatketaan mittailua..

Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin. Oma paino noussut +8kg, verenpaineet pysyneet samana, sf-mitta 28cm, syke 140 ja raivotarjonnassa pysytty. Pää on melko alhaalla ja peppu korkealla, joten neuvolatäti veikkaa pitkää lasta tulevaksi. Ei siis ihme, että toinen ei tykkää mun istumisesta, kun tila alkaa loppumaan. Puskee peppuaan aina ylävatsalta läpi, kun pidempään istuu paikallaan suorassa. Seuraava neuvola jo 2vk kuluttua turvotusten vuoksi.

Mulla oli tänään neuvola ja se toinen lääkärintarkastus. Neuvolassa kaikki normaalisti, mutta paino oli noussut melkein kilon viikossa!! :eek: Olin hiukka järkyttynyt... Mutta ummetusta ja turvotusta on alkanut nyt tulemaan, ehkä osa johtuu siitä. Lääkärintarkastuksessa kaikki myös ok, vauva edelleen raivotarjonnassa, sf-mitta 32 cm ja sykkeet 150 huitteilla. Kohdunkaula kiinni ja napakka mutta lyhentynyt kolmesta sentistä n. senttiin. Tästä vähän säikähdin, mutta lääkäri sanoi että ei ole mitenkään merkki siitä että vauva olisi jo pian syntymässä. Onneksi viikkoja alkaa olla kohta ihan riittävästi kasassa, mutta vielä saisi ainakin sen pari kolme viikkoa pysyä matkassa. Tänään rv 35+2. Jotenkin mun tunne vahvistui siitä että synnytys voisi olla aika nopea ja yliajalle tuskin menee... Noh voihan se olla kyllä että oon täysin väärässä! Aika näyttää, nyt vaan odotellaan. :)

Se minkä tajusin nyt jälkikäteen oli, että mulle ei tehty mitään synnytystapa-arviota enkä saanut painoarviota vauvasta. Meidän neuvolassa ei ole ultralaitteita, mutta ajattelin että edes sellainen käsikopelolla tehtävän painoarvion saisi. Eikä lantion rakennetta mitenkään paineltu tai tutkittu, mahtuuko se vauva edes tulemaan sieltä! No kai se täytyy vain toivoa ettei sieltä ole jättivauvaa tulossa ja paikat on riittävän väljät, mutta sehän selviää vasta sitten synnytyksen yhteydessä.

Meillä nuo synnytystapa-arvio jutut tehdään sairaalan puolella, ei lainkaan neuvolassa. Toki nämäkin varmaan paikkakuntakohtaisia juttuja...

Tänään taas neuvola takana, kaikki hyvin enkä saanut edes erityismainintaa kamalan korkeasta iästäni, vaikka olin henkisesti valmistautunut nousemaan vastarintaan...
Hb 132
Verenpaineet 127/63
Sf 33 (yläkäyrillä, jep)
Raivotila ja laskeutunut aika alas jo eli kaikki mallillaan. Huomenna saan verikoetulokset onko maksa-arvot nousussa vai kohdillaan nekin...

Meillä oli tänään neuvolan kotikäynti, kaikki muut ok paitsi sf-mitta, joka oli huolestuttavan alhainen. Huomiseks sain sit lääkäriajan.

Huomenna olisi sitten taas neuvolan aika. Sf-mitta ei niin kauheasti enää huoleta kun lauantaisella sairaalareissulla sain painoarvion 1830g, neuvolakortista piti tarkistaa kun kuulin että lääköri sanoi 1800. Mutta kuitenkin mitä vähän tutkailin niin ei vaavi olisi kuin 80g isompi kuin näillä viikoilla annettu n. painoarvio on. Toki huomenna tietää taas lisää ja sen että riittikö lauantain ultra vai mennäänkö silti neuvolan ultraan jos sf-mitta on kasvanut.

Meillä synnytystapa arvio tehdään neuvolassa ja vaativissa sekö epäselvissätilanteissa sitten sairaalassa.

Mitä siinä synnytystapa-arviossa siis tehdään? Mitataan sf ja tehdään vauvasta painoarvio? Tutkitaanko lantiota jotenkin? Tehdäänkö se teillä rutiininomaisesti ensisynnyttäjille vai kaikille vai tarvittaessa? Mua vähän harmittaa kun meillä ei ole mitään tällaista tutkimusta. :sad001

Autumn, luulisin, että ns. synnytystapa-arvioissa lähinnä tarkoitus on selvittää miten päin vauva on (raivotarjonta, perätila jne.) ja tehdä jonkinlainen kokoarvio vauvasta. Esikoisen kohdalla se muistaakseni meni lähinnä käsikopelolla. Toisen kanssa kävin Kättärillä ultrassa, kun TH ja lääkäri ei saaneet tunnustelemalla tolkkua.

Jos vauva on vielä tietyillä viikoilla perä/ -poikkitilassa, voidaan sitä yrittää vielä kääntää. Sorry, vähän epämääräinen vastaus, mutta kyllä kai tämä tehdään riippumatta paikkakunnasta, sitä ei vain välttämättä ole mitenkään mainittu erikseen, vaan se tehdään tietyillä viikoilla normaali neuvokäynnin yhteydessä.

Meillä mennään synnytystapa-arvioon jos on jotain syytä mennä... Eli jos vauva on raivotilassa ja kaikki ok niin sitten ei.
Tuo sairaalassa tehtävä synnytystapa-arvio on aika lailla verrattavissa rakenneultraan, kaikki raajat sun muut mitataan tarkasti ja vauvan pää ja ympärysmitta etc sitten kuvataan äidin lantio jos tarvetta.. Näin mulla ekalta lapselta, toinen oli perätilassa eikä suostunut yrityksistä huolimatta kääntymään, silloin synnytystapa-arvio oli keskustelu lääkärin kanssa että onko motivaatiota synnyttää perätilassa oleva vauva, jos olisi ollut niin taas ois mitottu kovasti.
Nyt menen synnytystapa-arvioon jälleen ja tällä kertaa se on vain päivän valinta kalenterista sektiota varten.

Tänään rv30+2 neuvolakuulumisia. Sf huitelee siinä 27.5cm paikkeilla, hemoglobiini oli laskenut liian alas (109), joten säännöllisemmin rautatabuja nassuun. Verenpaineet minulla aina olleet täydelliset. Paino huolestuttaa itseäni, sitä kun ei ole tullut tähän mennessä ekasta neuvolasta (rv9) lähtien kuin 1.5kg. No, ehkäpä se tästä lähtee nousuun, kun vauvankin paino alkaa nousta pari-kolmesataa grammaa viikkoa kohden :)

Mulla on mies kanssa päässyt jokaiseen neuvolaan mukaan :) Seuraavaankin pääsee, ja lääkäriin. Mekin tosiaan toivottais, että käytejä olisi useampia. Täällä käydään noin neljän viikon välein terkkarilla ja koko raskauden aikana 2 kertaa lääkärillä (mulla rv17 ja tulossa rv36). Vielä edellisen raskauden aikaan käyntejä oli paljon enemmän vuonna 2008. Niin ne kunnat säästää. Tykkäisin kyllä käydä useammin!

Itse kävin esikoisen aikaan 2006 synnytystapa-arvioinnissa pienen ja siron kroppani vuoksi. Vatsa kasvoi hurjan suureksi ja epäiltiin lapsen olevan liian iso mahtuakseen syntymään alateitse.
Käsikopelolla ja ultralla lääkäri arvioi kuitenkin silloin painoksi vain 3000g -+ 300g. Kävin siellä viikolla 36.
Esikoistyttö syntyi raskausviikolla 41+2, painoa 3710g ja pituutta 49cm. Ei hän nyt niin iso ollut ja hyvin mahtui tunnin ponnistuksen jälkeen syntymään :) Arviointeja katsotaan siis eri syistä paljoltikin.

Tänään 31+2 ja neuvolan kotikäynti iltapäivällä luvassa. Kauhee ressi päällänsä, vaikka ei meillä mitään salattavaa olekaan kotiolojen suhteen En vaan ymmärrä mikä tarkotus tällä kotikäynnillä on, neuvolatätsyn mukaan ihan normaali käytäntö ja tehdään ihan normineuvolajutut, rennommassa ympäristössä vaan. Käski varata käynnille pari tuntia aikaa, normineuvola on mun kohalla kestäny sen max 45min.. Onko muilla kokemuksia ennen synnytystä tehtävästä kotikäynnistä, mitä siellä oikein tapahtuu?

Meillä oli eilen. Katsottiin samat asiat kotona eli pissat, sydänäänet ym.. ja sitten neuvolatädin mukana oli joku perhettöntekijä tai vastaava joka kerto sit että millaisia palveluja he tarjoovat.. sit ne katto meidän vauvanurkkauksen ja kyselivät vaan että miltä on nyt tuntunu ku lapsi tulee ja kaikkee semmosta. Kahvikupin ääressä me keskusteltiin ja oli kyllä tosi mukavaa, jäi hyvä fiilis siitä. Muakin alkuun vähän pelotti toi kotikäynti vaan ihan turhaan. :)

Meillä ei vissiin ole tuota kotikäyntiä ees mahdollista saada kuin vasta vaavin syntymän jälkeen. Miusta tuo on kyllä ihan kiva idea. Meidän neukkutäti on ollu välillä vähän sitä mieltä, että ollaanko me vanhempina ollenkaan kiinnostuneita/innostuneita tästä babyn syntymästä, kun mie en oikein oo sellainen hössöttäjätyyppi. Ois sitten varmaan ihan hyväkin, että tulis kotiin kattomaan, miten mittavasti ollaan pienokaiseen varauduttu :p

Joo, mäkään en oo hössöttäjä enkä neuvolassa hirveesti hehkuttanu mitään tai muuta.. mut nyt se varmaan sit viimestään tajua että täällä ollaan ihan innoissaan vaikka pelottaakin, että miten se elämä muuttuu ku tulee vauva.

Meillä ei ole neuvolaa kotikäyntinä. Esikoisesta oli sitten se eka neuvola kotona sen synnyttyä mutta nykyään ei ole kuulemma sitäkään. Eipä tuo minua kyllä haittaa :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä on määrätty synnytystapa-arvio ilmeisesti ainakin sen takia, että rakenneultrassa istukka ollut osittain kohdunsuun päällä ja tilanne pitää tarkistaa, ettei istukka lähde syntymään ensin. En sitten tiedä, mitä se pitää sisällään.. luulisi heidän siis ultraavan, kun muutenhan asiasta on hankala päästä varmuuteen. :anyone

Takaisin