Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mies oli mun mukana lääkärineuvolassakin. On ollut tähän asti kaikilla neuvolakäynneillä mukana, eikä kertaakaan ole käännytetty häntä huoneesta pois. Odottaahan hänkin tätä vauvaa vaikkei sitä fyysisesti kannakaan. Miehet mukaan vaan jos vain pääsevät ja haluavat tulla.

Esikoista kun odotettiin mies oli joka ikisellä käynnillä mukana neuvolassa, mutta tätä odottaessa isi on ollu mukana kaksi kertaa. Ollaan yhdessä tultu siihen lopputulokseen ettei tarvi joka kerta tulla mukaan. Jokaiseen ultraan on kyllä tullut mukaan.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Meillä isukki ei kyl enää neuvolakäynneille lähde mukaan, on ollut vaan kerran mukana. Mutta ultriin ja lääkärille haluaa aina lähtee. Ois lähteny kaikkiin valmennuksiinkin, mutta työmatkojen takia joutuu jättää ne väliin. Välillä oon kyl vähän turhautunu, että sais oppia pikkasen priorisoimaan, mutta ehkä sitten kun vaavi syntyy...

Täälläkin lääkärineuvola takana, täällä niiton 2 raskauden aikan ellei ole tarvetta useammalle käynnille. Mulla tämä oli neljäs tapaaminen lääkärin kans.
Kummallinen lääkäri oli kyllä, 20vuotta kuulema näitä hommia tehnyt, mutta saikkua ei voi kirjoittaa muutamaa päivää enempää... Hämärä, eli syyskuun alussa omalle lääkärille hakeen se "oikee" saikkulappu. Kun oli jo edellisellä kerralla puhe etten voi töitä tehdä loppuun asti, et hän kirjoittaa lokakuun sairaslomaa kun kesäloma päättyy. Vaikeasti pitää, vaan minkäs teet.
Muuten kaikki oli hyvin, sf 27, raivotila ja sykkeet +155, ne oli hiukan laskeneet kun ennen ollut aina 160-170 ja viikot nyt 27+6
Sokerit ja kilppariarvot ok :)
Onko kellään ollut/todettu raskaushepatoosia? Millon siitä otetaan ekat kokeet?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä on vaan yksi lääkärineuvola viikoilla 27-28. Sama oli kun esikoista odotin. Eikä mitään synnytystapa-arviota ollenkaan. Ellei tietty jotain syytä siihen ole...

Kyllä on jännä, miten nää neuvola ja lääkärijutut vaihtelee alueittain. Täällähän on se alhaalla osittain kohdunsuun päällä oleva istukka, joten sitä ainakin syynätään siellä synnytystapa-arviossa.. ja tosiaan enemmin meenkin kyllä sinne äippäpolille, kun siellä on ollut niin mukavia lääkäritätejä vastassa (ja asiansa osaavia) :)

Täällä on tänää ollut lehdessä, että alueellisesta sairaalasta loppuvat synnytykset vuoden loppuun. Nyt sitten jännitellään, mitä kaikkea muutakin siirtyy parin sadan kilometrin päähän. Onneksi ehtii vielä synnyttää kotikaupungissa, mutta hirvittää hieman, mitä kaikkea muuta ne sitten siirtää myös kauemmas ja kuinka paljon palveluista karsitaan..

Onko muilla ollut menkkamaisia kipuja? Mulla alkoi eilen illalla alaselkäkipu joka muuttui lisäksi menkkamIseksi kivuksi alavatsalla, se siitä sitten ajoittain aaltoillen muuttui kovemmaksi ja kovetti useamman kerran alavatsan. Tätä kesti ehkä noin 10min ja meni sitten hengittelemällä ja lepäämällä ohi. Tänä aamuna sama homma, se menkkamainen kipu tuntui koko ajan vaikka kovettelu alavatsalla loppui. Samoin kyljissä tuntui jomottelua. Soitin tänään aamulla sitten nv päivystys numeroon jossa sanottiin vaan että kerta maanantain lääkärineuvolassa kaikki näytti olevan kunnossa ja tk lääkärin tekemä diagnoosi kohdunkaulan pehmenemisestä on aiheeton niin ota panadolia ja lepää.

Siirryin määräaikaisesta duunista keikkatyöhön nyt, niin sairasloman saaminen on kyllä lähes mahdotonta. Vastauksena tämä terkkari ja maanantai lääkäri sanoivat että ei kannata ottaa keikkaa vastaan. Miehen tuloillako tässä sitten eletään? Lapsi on tärkein epäilemättä, mutta jos en voi töitä tehdä niin enkö ole keikkatyöläisenä yhtäoikeutettu sairaslomatodistukseen kun kokopäivätyössä oleva?
Nyt sit lepäilen ja soittelen kohta puoleen omalle terkalle soittoajan alettua sokerirasituksen tuloksista, niin taidan kyllä mainita vielä asiasta.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Taas yksi neuvola takana ja kylläpä ei ollut tämä kauhean mieluinen käynti. :( Raskausdiabetes "tuomio" tuli ja sokerit syyniin. RV 28+1, paino noussut alusta 8,3kg, mutta vauvalla kaikki mainiosti (syke 140 ja sf-mitta 25). Elikkä keskikäyrällä kasvelee. Neukkutäti oli huolissaan miun selkäkivuista ja kehotti miettimään saikkuvaihtoehtoa, mutta he eivät voi sitä kuulemma määrätä vaan täytyy mennä sitten työterveyden kautta. Jotenkin jäi vaan epämieluisia fiilis koko tuon RD homman ja muutenkin "olen huolissani, mutta en voi tehdä mitään..." kommenttien jälkeen. Että tällainen päivä tänään.... :(

MaMaMehiläinen miten ihmeessä ei ohjannut nv lääkärin luo jos kerta saikku tarve on? :/ Onpa harmillista! Nyt en edes itse viitsi hehkuttaa että sain puhtaat tulokset sokerirasituksesta, kun itsekin pelkäsin tuomiota.
Mitä tuohon äskeiseen viestiini tulee niin onneksi oma terkka on niin ihana ja ymmärtäväinen! Varasi minulle uuden lääkäri ajan ja sanoi että yhtä oikeutettu olen sairaslomaan keikkalaisena kuin kuka tahansa työssäkäyvä jos vointi ei anna periksi olla töissä tai että levossa alkaa olo olla hankala. Onneksi jotkut ymmärtävät! :)

No tiedätkö tttiuhti sitä miekin vähän ihmettelen. Jotenkin hänen koko aika meni tuosta rd:stä höpöttämiseen eikä oikein kuunnellu miun muita tuntemuksia nyt olleenkaan. Sanoi vielä siinä lopuksi: "Pidä nyt huoli itsestäsi ja kuuntele omaa kroppaasi. Ei saa väsyttää itseään liikaa...." Aika jännä....

Mie olen kanssa iloinen sinun ja kaikkien muidenkin puolesta, joiden terkat on ihania ja symppiksiä. :) Miulla kyl kans ihan mukava, mutta jotenkin pikkasen liian asiaorientoitunut eikä niinkään lämmin ja välittävä.

WilMi82, oma äiti varoitteli tosta raskaushepatoosista, kun se kuulemma on perinnöllinen ja sitä liikkuu meillä suvussa. Sanoi, että kyllä sen tunnistaa jos hepatoosi iskee. Siinä kämmenet, jalkapohjat ja maha syyhyää niin paljon ettei voi nukkua eikä mikään rasvaus auta. Äidillä on ollut tuo sekä mun että mun siskoa odottaessa ja joutui silloin tarkkailuun polille. Alkoi kuulemma vk 30 jälkeen ja lopulta käynnistivät molemmat kun olo oli äidillä huono. Vauvalla kuulemma ei ole juurikaan hätää.

Tässä pelkään, että toi iskee mullekin, mutta toivottavasti skippaa tämän sukupolven yli.

Mullekin sano neuvola lääkäri että selkävaivojen kanssa pitää käydä työterveydessä. No nehän varmaan tietää paremmin minkä lainen työnkuva on:)

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app

Röpelö, mulla siis on tuo hepatoosi..
Todettu ekassa raskaudessa joka käynnistettiin ja tuli myös toisessa raskaudessa. Sillä vaan kyselin kun en yhtään muista milloin tuota ruetaan kontrolloimaan, oisko sitten viikolta 30 kaiketi.
Unohdin täysin kysäistä neuvolassa eilen, ehkä ne ens neuvolassa sen sitten katsoo ekan kerran :)

Minuapa ei otettu työterveyshuoltoon selkäkipujeni kanssa sillä johtuu todennäköisesti raskaudesta. Olin ihan ymmällään mutta hain päivystyksestä sairaslomani. En siinä kipeenä ymmärtäny kyseenalaistaa tätä :( toisen sairaslomapätkän sain lääkäriltä neuvolan kautta.

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Kyllä huomaa miten paljon eri alueilla on lähestulkoon kaikissa käytännössä eroja :o Meillä saa kyllä tk:lta ja työterveydestä sairaslomaa, mutta pienen pätkän. Lisää pitää hakea nv lääkäriltä ja neuvolasta pääasiassa ohjaavat heti nv lääkärille ja jos ei aikoja ole niin sitten tk ja nv lääkäri.

Minusta tuntuu, että ensimmäistä odottaessa neuvolakäyntejä oli alati. Nyt toista odottaessa, tuntuu, että ei montaa kertaa ennen H-hetkeä tavata lääkäreitä tai neuvolantätiä. Minulla oli viimeeksi neuvola elokuun alussa ja seuraava on tiedossa vasta lokakuun puolessa välissä, kun ei mitään ongelmia ole. Noh en valita, koska tokihan osaan ottaa tarvittaessa yhteyttä neuvolaan. Keskiraskauden lääkärikäynti on myös poistunut täällä tarjonnasta. Meillä on ollut ihana tilanne, kun neuvolantäti on ollut koko ajan sama henkilö.

Mies on meillä ollut mukana rakenneultrassa ja muutamalla neuvolakäynnillä. Pääsimme/jouduimme lapsivesipunktioon kesällä ja otin miehen mukaan tueksi, kun tuntui, että siellä hänen on syytä olla mukana. Tänne ei kuitenkaan mies saanut tulla mukaan, vaan joutui jäämään odottamaan ulkopuolelle. Tämä oli ensimmäinen hetki, kun oikeasti olisin kaivannut häntä mukaan ja tylysti joutui jäämään odotustilaan.

Sama kyselin tuosta omasta selkäkivusta/SI-nivelkivusta, niin vastaus oli, että sikiön terveydestä huolehtii äitiysneuvola ja äidin terveydestä työterveyshuolto. Sinnepä siis...

Täällä käytiin tänään taas neuvolassa, ja edelleen kyllä onneksi meillä homma pelaa.. Edellinen käynti oli 2vko:a sitten ja seuraava 2vko:n päästä, pääaiheena sokeriseuranta. Vaikka en ede rd diagnoosia saanut, ainoastaan seurantaa ja sitäkin riittää alkuun 3x/VKO.

Mutta tässä neuvola-asiassa varmaan huomaa isojen ja pienten paikkakuntien erot, täällä ei taida niin montaa odottavaa olla kerralla, että ehtivät noita käyntejä ottaa enemmän... Vai mistähän lieneeuuten nämä niin eriävät käytännöt voisi johtua?

Mies alkuvaiheessa oli mukana käynnit, nyt muutamia jättänyt väliin. Seuraavalle käynnille neuvolatäti oikein toivoi isää mukaan, täytyisi kotona tehdä voimavaratestit ja niitä sitten yhdessä kuulemma käydään läpi.

Vähänkö jänskättää!! Huomenna on eka ylimääräinen ultra tuon mun alhaisen istukan takia. Saas nähdä joko tulee sektiotuomio. Toivon kyl niin kovin, että iatukka ois noussut itsestään eikä siitä aiheutus ylimääräistä hämminkiä. Mutta ihaninta on päästä taas moikkaamaan pikkuneitiä :)

Lääkärineuvola takana ja käyntiin kuului ultra + kohdunsuun tilanteen tarkastus, ei muuta :rolleyes:. Kohdunsuu oli tiukasti kiinni. Pikkutyypillä kaikki hyvin, painoarvio huiteli 1100 grammassa ja viikkoja tänään 26+3(!), sydänkin löi hienosti. Sukupuoli ei myöskään ollut vaihtunut rakenneultrasta, äidin ja isin prinsessaa edelleen odotellaan :Heartpink.

Ultrassa käyty ja istukka noussut riittävästi, joten alatiesynnytys mahdollinen, jej :) Siro tyttö siellä masussa kasvelee ja painoarvio nyt 1316g (rv 29+1). Kätilö sanoi, että pää on tosi soikean mallinen, mutta ympärysmitaltaan vastaa raskausviikkoja ja aivoissa kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Pään muoto on kuulemma aina tosi yksilöllistä. Vähän jäi tietenkin näin ensikertalaista tuo kommentti kuitenkin huolestuttamaan.... :( Ja muuten kuulemma vaikuttaa olevan rauhallinen vauva kyseessä. Kaikki hyvinvoinninmerkit kuitenkin täyttyy. Että periaatteessa ilmeisesti kaikki kunnossa.

Takaisin