Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viides neuvolakäynti, viides eri täti :D Ai että mää nautin tästä!

Kuus päivää mitannu verensokeriarvoja ja saan mitata vielä toiset kuus, koska kaks arvoa heitti. Jos viel heittelee ni taysiin lähete. Kysyin mitä se tarkoittaa, niin tää täti sanoi että ainakin ultra ja katotaan vauvan kokoa. Täähän kelpais mulle - jos vaikka saatais sukupuolesta sit varmuus :D No joo. En niin kauheesti pelkää tätä raskausdiabetes-asiaa - ruokavalion noudattaminen ei tuonu mulle huimia muutoksia. Jätin pois limsat ja katson tarkemmin koska syön herkkuja (kyllä, olen silti jonkun jätskin ja suklaapatukan syönyt), lisäksi oon todennu että mun on syötävä melko myöhään yöllä, jotta aamusokeri on ok. Heitot on siis tasan siinä aamusokerissa. Uskoisin, että ens tiistaina voin todistaa pärjääväni tän ruokavalion kanssa. Tein jo tän kuuden päivän aikana huimia havaintoja. Mm. että raaka porkkana nostaa mun verensokeria hyvin herkästi, sitä en siis syö :D

Meillä tuli nyt isäkin mukaan, kun sattumalta oli samassa bussissa kotiin tulossa :) Sanoin, että tuu vaan ku kuulet sit kans sydänäänet. Syke oli 140 niinku aina aiemminkin ja hieman epätasaisuutta. Sf-mittahan mulla menee yläkäyrien yllä, mutta nyt ei viikossa ollut se kasvanut. Painoakin tullu viikossa nyt hieman alle 200g. Tänään siis 27+0 :)

Maksamakkara mun lemppari mut maksa ei sais syödä raskauden aikana lainkaan?!?! Eikä myöskään persilja kovin paljon..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Maksamakkaraa saa syödä 30g/vrk eli kaksi viipaletta. Kannattaa tarkistaa noi ruokavalioasiat thl:n sivuilta, jos mietityttää, että mitä saa syödä ja kuinka paljon. Lisäksi jos haluaa tietää kuinka paljon jossain ruoka-aineessa on ravintoaineita, niin finelin sivut on loistavat siihen tarkoitukseen. Tai sitten voi ihan hakea rauta ja sillä saa alkuun 10 ruoka-ainetta, joissa sitä on eniten. Itse käytän noita kahta sivustoa, kun ruoka-asiat mietityttävät näin raskausaikana.

http://www.thl.fi/fi/aiheet/tietopa...aika/raskausaikana-valtettavat-elintarvikkeet

http://www.fineli.fi

Hei,
Viikko sitten kävin neuvolassa, josta sain raskaustodistulsen KELAa varten mukaan. Kaikki oli hyvin paitsi hemoglobiini oli sormenpäänäytteen mukaan laskenut 97:ään. Labrassa kävin tarkastuttamassa tilanteen ja arvo olikin 111. Aloitin kuitenkin lisäraudan napsimisen kun lähtöarvo oli 146. Sf-mittaa ei mitattu. Vauvan sykkeet 150.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Kyllähän maksamakkaraa ja maksapateeta saa syödä mutta siinä oli rajoitukset kuinka paljon saa. Tota persilijaa olen itse ihan pari tupsua aamuisin leivänpäälle laittanut, eli sitäkään itse en nyt mitään kauheita määriä kuitenkaan syö.

Maksamakkaraa sais syödä kaks viipaletta päiväs. Maksapateis eri määrä maksaa kuin makkaras ja siks ei kai sais syödä lainkaan. Persilijasta en tiedä...

Sent from my HTC Desire using Vau Foorumi mobile app

kolmas neukku käynti takana..sain kela paprun ja jonkun mikä pitää täyttää :D
kaikki näyttäis olevan hyvin =)

23+3
105,1kg | +162
125/83
pissas ei mittee
hb 127
kohdunpohjan korkeus 23
sydän + ja liikkeet ++ (miks näihin ei kirjata sykettä numeroina) xD

Kyllä blueroseteddy meillä sykkeet merkataan jos on kuunneltu, ultran jälkeen vaan + kun on silmämääräisesti katottu. Ti kävin viimeksi neuvolassa, 26+6 ja oli eka turhan tuntuinen käynti, mutta olikin sijainen eikä meidän oma terkka. Mutta tulihan mittailtua ja kaikki kai ok. Ei ainekaan mihinkään mitään kommentoinut, vaikka painoa itse kauhistuinkin.. Ensi viikolla äpkl migreenikontrolli ja sitten vasta varataan seuraava neuvola..

Meillä vähän sekä että, ollu kaikissa kolmessa raskaudessa et osa on numeroina ja osa vaan + tai ++
Tältä ipanalta on sykkeemittaaminen sen verran hankalaa et pitää ite vähän laskee kun anturi ei ehdi tunnistaa...

Meillä kans merkataan vaan + tyylillä, ru:n yhteydessä taisivat kirjottaa lisäks iha numeroina sen plussan alle :)

Sent from my HUAWEI G700-U20 using Vau Foorumi mobile app

On se vaan hassua, miten käytännöt sitten vaihtelee. Taidan saada olla todella onnellinen omasta terkastani..

Meillä merkataan kans sykkeet ihan numeroina, ultrissa vaan merkitty plussalla.

Mua on syynännyt kolme eri lääkäriä kolmessa ultrassa ja viisi eri terkkaa viidellä käynnillä neuvolassa, plus käynti naistenpolilla verenvuodon takia alussa. Merkintöjä kortissa on seitsemän ja ne on ihan "yks risti kaks". Sykemerkintöjä on kaks pelkällä plussalla ja kolme +140. Terkat pohtii vuorollaan miks joku juttu on merkattu noin ja miksei tota sulta oo merkattu mihinkään - joka kerta tekis mieli sanoa että hitostako minä tiedän, olis varmaan selkeämpää jos pääsis aina keskitetysti samalle terkalle...

Täällä oli tänää neuvola, kaikki kunnossa, rv 28+2. Sykkeet n. 140, sf-mitta 27 (edelleen käyrän yläpäässä, mutta nyt ollaan kuitenkin jo käyrillä :wink), painoa tullut alusta se +8,5kg, nökkönen on raivotarjonnassa ja hemppa laskenut nyt 120, vaikka viimeksi oli jo vähän päässyt nousemaan. Verenpaineet oli laskenut ja ovat nyt ihan alkuraskauden lukemissa.

Lomat lusittu ja nyt taas ehtii täälläkin käydä lueskelemassa teidän muiden kuulumisia välillä :)

Meillä oli loman aikana yks neuvola, joka ei ihan mennyt niin kuin Strömsössä. Oli siis se Kela-neuvola ja ekaa kertaa sellainen täti joka ollaan kerran ennenkin nähty (täälläkin lomat ja oman terkan osa-aikaisuus hiukan muuttaa kasvoja neuvolassa joka kerta...).
Mitattiin verenpaineet ja punnittiin ja juteltiin eka niitä näitä. Paineet hyvät siinä 120/70 hujakoilla, missä ollu koko ajan, Hb:tä ei mitattu tällä kertaa ollenkaan kun kerroin ettei oo ainakaan mitään oireita, paino oli pysynyt samassa kuin viime kerralla (ekasta punnituksesta edelleen noin -2kg, mutta ylipainon takia tämä on vain positiivinen asia :)). Sitten olikin aika hypätä sängylle kuunteleen sydänääniä. Niitähän ei sit löydetty, shiiit. Ei muuta kuin siitä suoraan synnärille jossa lappu masuun ja aivan hyvin saatiin reippaat äänet kuulumaan. PRKL niitä neuvolan surkeita antureita :/ Toisaalta olin melko levollisin mielin, koska liikkeet on nyt olleet niin selvästi tunnettavissa ja havaittavissa!

Huomenna sitten uusi yritys Kela-neuvontaa ja sitä muuta mitkä jäi viime kerralla väliin kun tuli niin pikanen lähtö.

Hui mama2b! Varmaan säikäytti! Onneks kaikki kuitenkin kunnossa :)

Onko muut saanet vielä esitietolomaketta täytettäväksi sairaalaa varten? Entä oletteko saaneet lappua, jolla seurataan lapsen liikkeitä? Että niitä tuntuu riittävästi tunnin/päivän aikana? :)

Meillä on Tampereella sähköinen neuvolakortti, tiedot on sinne syötetty sairaalaa varten ja sitä voi muokata loppuun asti ja lisätä tietoja. Mistään lapsen liikkeiden seurannasta ei oo ollu puhetta. Mähän saan täyttää semmosta sit ihan koko ajan jos semmonenkin tulee... :P

Meillä on kans tuo sähköinen tsydeemi tuossa joten täyttämättä ovat ja hyvällä tuurilla siihen tilaan jäävätkin... Mä niiiiin vihaan tommosia et pitää istua koneelle jotain vääntämään, eipä sillä en pysty ees koneella istuun
En oo kelankaan "lappuja" täyttäny kun pitää netissä tehä...

Takaisin