Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Dudum-dudum-dudum... hienosti se tyypin sydän siellä neuvolan tädille lauleskeli tänään. Parhaat puolensa poika oikein esitteli, kovasti peppuaan (kuulemma) oikealta yritti työntää läpi neuvolan tädin käden :D. Kaikki oli oikein hyvin. Syke siis siellä 120-140, keskiarvolla 130, lapsivettä normaalisti ja sf-mitta 25 eli ihan mennään keskellä "viivaa".

Oma hemoglobiini on pikkuisen alhaalla, mutta vieläkään ei sitä lisärautaa välttämättä tarvitse syödä, monivitamiinin pitäisi riittää... mutta paino, sepäs oli sitten noussut jonnekin korkeuksiin. Vielä ei tarvitse olla huolissaan ja luultavammin helteestä johtuvaa turvotusta löytyi, koska vajaa viikko sitten lukemat oli kolme kiloa vähemmän enkä mä nyt hevosta ole tässä välissä syönyt:grin. Töihin paluu ja toimistossa istuminen on nähtävästi kerännyt nestettä jalkoihin... ja onhan tuohon etten joku kunnon tynnyrikin ilmaantunut...

Mut valitettavasti neuvolan täti vaihtuu, tai no tyttönen tuo minuun nähden on. Kuulemma seuraavalla kerralla on joku ja sitten sen jälkeen tulee toinen pidemmäksi aikaa... höh.

Itsellä kans se sähköinen versio ja on kyllä jäänyt täyttämättä.. liikaa tekemistä, liian vähän aikaa ja energiaa :(
Molemmissa aiemmissa raskauksissa oon saanu liikkeiden laskenta kortin ja totesin sen aivan turhaksi kun kaikki vauvat on potkineet niin ahkerasti ja säännöllisesti :p toimii ehkä rauhallisempien yksilöiden kohdalla, mutta ei täällä!

Mun se kyl tuli tehtyä ku sain tunnarit yhellä neuvolakäynnillä ja sovittiin että seuraavalla se tarkistetaan ja lähetään. Enkä mä nyt ymmärrä mikä siinä niin ylitsepääsemättömän hankalaa on, ei menny kauaa ku laitto perustiedot siihen. En mä kyllä kans ala tän mönkijän liikkeitä kirjaamaan, tosiaan siihen menee varmaan kaikki aika sitten. Kovin on aktiivinen kaveri.

Ei se varmaan mitenkään ylitsepääsemättömän hankalaa ole varsinkaan jos ei oo angstia siihen suuntaan
Mä vaan en pidä siitä että kaikki siirtyy nettiin jne.
Eilen yritin kyllä mutta tunnukset ei sitten kelvanneet koneelle joten jääköön mun osalta... Katon vaikka sitte neukkutätin kans tai jotain, plääh..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tänään oli neuvola. Muuten kaikki ok, mutta paino on lähtenyt hurjaan nousuun. Selkäkivut ja vatsan kivuliaat kiristykset vaivaavat ja nyt sairaslomaa taas tämä viikko, huomenna taas neuvolalääkärille. Tarkistetaan myös virtsanäyte, jos olisi tulehduksellista nuo alavatsavaivat.

Ja meillä merkataan sykkeet +140 korttiin.

Muokattu viimeksi:
Neuvolassa käyty! Kaikki kunnossa. Verenpaine 120/65, hemoglobiini 126, painoa oli tullut (vaan) 122g/vko. Pikkuinen köllötteli poikittain ja syke oli 145-150 :)
Lääkäri kurkkas myös alakertaan ja siellä kaikki kunnossa ja "napakasti" kiinni kuulemma :D

Täällä kans kaikki kunnossa verenpaine 111/78, hemoglobiini 122 ja painoa 156g/vko. Syke +140 ja perätilassa vielä köllötellään. Tosin itse en ole yhtään huolissani perätilasta kun aiemmatkin kääntyneet aika myöhään :) maanantaille sain ajan lääkärille et tarkistetaan kohdunsuun tilanne.

Sent from my SM-G3815 using Vau Foorumi mobile app

Ai niin se esitietolomake synnärille pitää palauttaa tän viikon lääkärineuvolaaan, miten ensisynnyttäjä sinne osaa toiveensa laittaa :o hei onko miehet ollu ihan normaalisti mukana lääkärineuvolassa? Meillä miea on ollu joka neuvolakäynnillä ja kai se tuonnekki ruukataan ottaa mukaan? Otetaanko muuten lääkärineuvolassa normaalisti pissat ja painot ja muut arvot mitkä neuvolassa aina. On tällä viikolla aika ja miten se niin jännittää :)

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Mulla ainakin mies on ollut melkein kaikissa neuvola käynneillä mukana, taitaa yhdestä olla ollut poissa. Itse mielellään otan hänet mukaan jos vain itse tahtoo tulla eli en pakota ikinä tulemaan mukaan. Nyt meillä seuraava neuvola on 1.9 =) Hirmu pitkä aika viellä ennenkuin pääsee.

Meillä mies ei ole ollut mukana kuin ultrissa, eli kaksi kertaa. Jo esikoisen kohdalla totesimme sen melko turhaksi, taisi silloin olla kahdella ensimmäisellä kerralla ja siihen loppui. En itsekkään saa sieltä neuvolasta oikein mitään irti niin ihan hyvin voin itse kertoa miehellä mitä siellä on :/ Toki neuvoloissa on eroa ja isejä otetaan erilailla huomioon yms. Eli en mitenkään väheksy jos isä on mukana, hyvä jos joku saa siitä enemmän irti kuin me :) Me ei vaan olla koettu tarpeelliseksi miehen juosta siellä kesken työpäivän (neuvola-ajat aina miehen töiden kanssa päällekkäin). Tosin nyt jo kolmas muksu tulossa niin sitä suuremmalla syyllä mies tuskin saisi mitään uutta tietoa sieltä :p

Sent from my SM-G3815 using Vau Foorumi mobile app

Meillä sama homma, ei koeta kovin tärkeeks että mies olis mukana perus neuvolakäynneillä. Toista odotellaan.. Toki kaikissa ultrissa ollu mukana. Esikoisen kanssa oli ekoilla neuvolakäynneillä mukana ja siihen se jäi :D

Tähän mennessä kaikki neuvola käynnit ja lääkäri käynnit ovat olleet mukavia että sieltä on hyvällä mielellä poistunut. Tänään oli kyllä ihan jotain muuta. Terkka oli mukava, eri kun lääkärikäynnit on meillä erialueen neuvolassa. Se lääkäri, puhu joo asiallisesti... mutta ei kyllä kuunnellut mua yhtään. Sanoin että välilevynpullistuma on selkeästi vaivaamaan enemmän, että tuntopuutoksia ja isiaskipua on reippaasti enemmän. Hän vain tähän tokaisi että kuuluu raskauteen. Kyllähän minä nyt sen tiedän että selkäkivut kuuluu raskauteen mutta tuskin ne tuntopuutokset nyt ihan normaaleja on. Asiasta ei sen enempää keskusteltu. En osannut muuta kun tuijottaa ja nyökätä. Tuli aika sivuutettu olo. Omalla terkka käynnillä aijon kyllö pyytää että jos vain mahdollista niin ei aikoja tälle lääkärille, sillä haluan että minut kuullaan. Sitä itse hoitajana haluan tarjota omille potilailleni, että heidät kuullaan ja heidän ongelmiinsa ottaudutaan muutenkin kuin viittaamalla kintaalla. Jäipä kyllä *aska maku suuhun :(

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Meillä on mies ollu mukana sillä yhdellä "pakollisella" käynnillä mukana ja kahdessa rakenneultrassa jotka eivät siis tapahdu edes neuvolassa...
Ei mitään tarvetta hällä tulla sinne kököttään, ekaa kun odotettiin niin tais käydä useamminkin paikalla kuuntelemassa sydänääniä..
Ihan turhaa, kivahan siellä on itellä käydä jne mut ei niistä käynneistä viisastu sen kummemmin...

Kela-neuvola käytynä ja taas uusi kasvo nähtynä :/ Saa nähdä montako neuvolantätiä/lääkäriä tässä vielä ehtiikään nähdä. Tämä täti taisi olla 8. ihminen kenen kanssa "asioidaan" raskauden puolesta....Olis vaan kiva kun ei joka kerta tarviis puhua "tuntemattomalle", mutta pääasia että masussa kaikki hyvin, ihan sama kuka sen kertoo loppu viimein :D Tällä kertaa saatiin reippaat sydänäänet heti kuuluville ja noin 135-140 siellä pieni sydän pumppas <3 Muuten kaikki ok, mut hemoglobiini oli yllättäen laskenut 130 hujakoilta 119:ta. Nyt sitten jännityksellä odotan seuraavaa neuvolaa että jatkaako laskuaan. En sitten millään haluisi rautatabletteja :( Oon niin huono noiden lääkkeiden kanssa, yhdet vitamiinit päivässä riittäis.

Esitietolomake täytettiin netissä ja ihan ok se oli täyttää. Aika pitkälti tyhjäks jätettiin toivomuskohtia, on niin hankala miettiä etukäteen kun ei sitten tiedä että onko millainen tilanne. Uskon että puudutukset ja muut kivunlievitykset saa tarvittaessa silloinkin vaikka niitä ei esitietolomakkeeseen ole laittanutkaan ;) Kela -hakemus pitäis vielä tehdä kun osaisi päättää ottaakko äitiyspakkaus vai ei. Niitä tavaroita on kuitenkin jo edelliseltä kierrokselta säästissä... :/

Meillä mies on ollut lähes joka neuvolakerralla mukana ja kaikissa ultrissa. Ajat katson omien vuorojeni mukaan ja sattumalta myös miehen työajat ovat sopineet niihin. Ainoastaan lääkärillä olen käynyt yksin ja niistä kaksi käyntiä on ollut juuri tuon selkäkivun vuoksi, kun sairaslomaa olen tarvinnut. Viimeksi olin lääkärillä sen 2min ilman mitään tutkimista.

Tänään sain ajan ylimääräiseen ultraan, joka tehdään kun osallistun raskausdiabetes ja -ravitsemustutkimukseen. Tutkimuksessa syön päivittäin kalanmaksaöljykapseleita/lumetta ja probioottia/lumetta. Lisäksi annan verikokeita ja ulostenäytteet. Pääsemme näkemään vauvan viikolla 36 tuossa tutkimukseen liittyvässä ultrassa. Onpahan vielä jotain mitä odottaa ennen laskettua aikaa :)

Onko teillä kaikilla muilla se kaksi neuvolalääkärikäyntiä raskauden aikana ja sen lisäksi mahdolllisesti synnytystapa-arvio? Musta oli jännä kuulla viime neuvolassa, että mulla ei enää ole lääkärikäyntiä ennen synnytystä, että enää ei oo kuin synnytystapa-arvio rv 36-37.. Mietin, että mistä mä tässä välissä nyt tiedän, onko kohdunsuu auennut, uskallanko vielä mennä uimahalliin tai muuta vastaavaa? Ei sillä, neuvolalääkäri oli viimeksi sen verran kovakourainen, ettei mulla sille mitään hinkua ole, mutta lähinnä mietin ihan arjen käytönnön asioiden kannalta. Kaippa sitä vedetään sitten vaan varman päälle ja pysytään "kuivalla maalla" synnytykseen asti :wink Nyt rv 29+2

Mies on ollut joka kerralla mukana neuvolassa ja ultrissa. Ainut käynti mihin sanoin suoraa, ettei oo mitään järkee tulla oli toi neuvolalääkäri.. arvelin sen olevan aika läpi huutojuttu ja niinhän se olikin. :) Hän on kovin innokas tulemaan mukaan ja mahtavasti on saanut työnsä aina sumplittua niin, että pääsee. Tiedän, ettei se hänen työssään todellakaan ole helppo homma..

Meillä on mies kans järkänny työkuviot niin että on ollu joka neuvolan ha ultran mukana. Nyt vain mietin lääkärineuvolaa että ruukaako mies olla mukana, eipä sitä varmaan poiskaan käännytetä mutta ettei tuu kiusaantunu tilanne jos sen ei kuulukkaa olla mukana :D mulla on nyt eka lääkärineuvola viikolla 29+1

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Meillä oli laajaterveystarkastus eli eka neuvolalääkäri vk 19 ja silloin lääkäri sanoi, että seuraavaksi lääkärin tapaa synnytystapa-arviossa, jos ei mitään muuta syytä lääkärin tapaamiseen ole.

Mulla on ollut jo kaksi lääkärineuvolaa ja ilmeisesti kolmas ainakin vielä tulossa. Eka lääkärineuvola oli rv 13.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Mulla on eka lääkärineuvola viikon päästä (26+3), mahdollisesta siitä seuraavasta ei ole tietoa.. Ihmeen paljon tässäkin asiassa alueellista vaihtelua o_O. Ja meinaan ottaa miehen mukaan, ihan jo sen takia, että käsittääkseni täällä ko. vastaanottoon kuuluu ultra :).

Takaisin