Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea Kokakola, ihanaa että kaikki oli hyvin! Varmasti on ollut raastavaa odottaa tuloksia.. Huh! Mä mietin tota salaatinkastike/majoneesi hommaa jossain vaiheessa, ja totesin että suomalaisia uskallan huoletta syödä. Nimittäin kotimaisissa kananmunissa ei kuulemma salmonellaa ole, vaara piileekin juuri ulkomaisissa tuotteissa. Eilen pohdiskelin myös tuorejuuston syömistä, kun sitähän ei myöskään saisi syödä mutta yhteen leivontaohjeeseen sitä olisi tullut. Sitten löysin Valion sivuilta tämmöisen jutun, jonka mukaan valion tuotteita itse ainakin uskallan syödä.. http://ammattilaiset.valio.fi/porta...otteet_raskaus__ja_imetysaikana29052012091115

Janis, okei eli joku oli siis vissiin vaihtanu ton lakun salmiakiks. Mut toisaalta yleensä salmiakissa on lakua myös. Korjatkaa toki jos oon väärässä :D Mut en mä usko tohon sen enempää, et lakusta ois haittaa.... Toi ei kuitenkaan oo sellanen tieto, mistä varoteltais niin paljon, että se oikeesti vois olla niin suuri ongelma.

En todella oo majoneesia vältelly, kokakola :D Yhessä vaiheessa mua ällötti margariini ja sen sijaan käytin leivän päällä majoneesia. omnom. :) Nyt tosin se vaihe menny ohi ja käytän margariinia, ku se on kuitenkin tärkeetä niitten pehmeiden rasvojen takia. Kananmunaa en oo kyl pystyny syömää tässä raskauden aikana. Alussa söin, mut sen jälkeen tullu sellanen ällötys, et kuvottaa ajatuskin. Onneks ei nykyään enää niiin vahvasti.

Oi! Ihanaa Sintsi, oon kuvitellu että en voi juustokakkuja syödä nyt, mutta loistavaa! Pitääki tehä taas joku päivä :) Voisin vaikka elää niillä :D

Ja kokakola: Ihanaa ja onnea onnea! :) Itekin haluisin tietää jo sukupuolen, mutta ehkä seuraavassa ultrassa sit :) ....

Mun lempparisalaatinkastikkeessa lukee tuoteselosteessa pastöroitu munankeltuainen, eli pitäis olla turvallista. Suomessa ei kananmunissa ole tainnut olla salmonellaa pitkiin aikoihin, jos nyt oikein muistan.

Onnea Kokakola! :)

Mä olen kyl syöny pästöroituja tuorejuustoja joka raskaudessa :) ja myöskin majoneeseja ja salaatinkastikkeita.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Olen minäkin syönyt pästöroituja tuorejuustoja ja Valion juustoja, jopa sitä homejuustoa. Neuvolassa sanoivat että yleinen ohje on että näitä tulisi väittää mutta Valiolla on lupa mainostaa heidän tuotteitaan turvallisina koska yli 20 vuoteen ei niiden juustoista ole listeriaa löytynyt!

Toinen varsinainen neuvola olis takana. Painoa tullut ihan törkeesti lisää, yli 630 g per viikko. Mutta toisaalta näillä viikoillahan se vauvakin kasvaa eniten, eikä siis tästä painonnoususta mitään saarnaa seurannut, lähinnä itse vain kauhistelin. Rautaa pitää alkaa syödä nyt joka toinen päivä, sen verran alas oli hb tipahtanut.

Ja kuten jo aiemmin jossain ketjussa mainitsin, olen tuntenut mielestäni vauvan liikkeet melko ylhäällä. Näilä viikoilla kuulemma sydänäänet löytyvät vielä aika alhaalta, ja siksipä niitä ei meinannut neuvolassa löytyä lainkaan ja melkein jo meinattiin polille laittaa. Mutta sitten tyyppi oleilikin jo navan korkeudella, ja sieltä löytyivät maksimissaan 146 lyönnit.

Nyt sitten vaan rakenneultraa odottelemaan, se on kolmen viikon päästä. Nyt 18+0.

Hansunen, mullakin on painoo tullut aika reilusti ja vähän jännityksellä odottelen parin viikon päästä olevaa neuvolakäyntiä...

Sintsi: kiitoksia tuosta linkistä. Pastöroidusta maidosta valmistetuissa homejuustoissa ja tuorejuustoissa listeriariski liittyy juurikin jälkikontaminaatioon, ja kun kerran esim. Valion Aura pakataan kuumana, niin jälkikontaminaatioriski pienenee oleellisesti! Jes! Kuten Liljankukka kertoikin, on 20 vuotta aika hyvä referenssi! Miten niin juustofriikki...?:p:rolleyes:

Vielä yksi kommentti salmiakkikeskusteluun. (sit lopetan, lupaan! :oops:) Kyllä tosiaan aika monet salmiakkikarkit sisältävät lakrsitsia, mutta vaikka tuossa ko. tutkimustuloksessa olisikin jotain perää, niin aikamoisen määrän niitä nameja saa kuitenkin syödä, jotta turvalliseksi määritelty glykyrritsiinimäärä ylittyy, joten no worries, right? :p:grin

Tänään oiskin sitten eka neuvolalääkäri. Eikä mitään hajua mitä siellä nyt tehdään ja tutkitaan. Kaippa ne perusjutut. Mietin tässä kans, että pitäiskö sanoa tästä stressistä joka vaivaa. Meillä oli vesivahinko jonka takia kylppäri menee remonttiin ja joutuu lähtee kotoo pois. Sen takia paljon odotettu ulkomaanmatka on vaarassa peruuntua (joka lähinnä vituttaa) ja töissä väkivallanriski on kasvanut ihan helvetisti viime viikkoina. Pitkiä vuoroja kun tekee ja koko ajan liikkuu silmät selässä niin alkaa olee voimat ihan loppu. :( ja tosiaan remppa kestää pahimmillaan 4kk. Eli toivottavasti ois valmis ennenkuin vaavi syntyy.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Mä vielä tuohon laku/salmiakkikeskusteluun sen verran, että meilä on saatu tällainen lista neuvolasta
http://www.kirkkonummi.fi/instanced...skausaikana_valtettavat_elintarvikkeet_su.pdf

Siellä sanotaan:
Lakritsi ja salmiakki
Säännöllistä käyttöä ei suositella. Kerta-annoksen tulee olla kohtuullinen, korkeintaan 50 g/päivä. Lakritsikasvin korkea glykyrritsiinipitoisuus voi aiheuttaa turvotusta ja nostaa verenpainetta.

Ei siis mainita mitään mahdollisista kehityshäiriöistä, joten tuskinpa kovin validia tutkimustietoa se on :grin

Olen aivan häkeltynyt kuinka moni täällä on ottanut osaa ilooni! :smiley-angelic003
Vaikka ketkäpäs muutkaan voisivat yhtä hyvin kuvitella miten iso asia tämä on.

Minäkin olen syönyt Valion tuorejuustoja ja aurajuustoa jossa on lukenut että valmistettu pastöroidusta maidosta.

Tuosta painonnoususta. Musta on tosi hämärää kun missään ei ohjeisteta mikä olisi suunnillekaan normaalia
painonnousua mihinkin viikkoon mennessä. Neuvolaan mennessä voi vain arvailla tuleeko noottia vai ei.
Esikoista odottaessa rv18 mennessä painoa oli tullut mulle 6kg lisää. Mutta olin vain "lihonut" alipainoisesta
normaalipainoiseksi. Kuitenkin lääkäri tuosta valitti mikä tuntui minusta vähän kohtuuttomalle.

Nyt heitän ihan omasta muistista, mutta mielestäni vk 12 eteenpäin normaali painonnousu on 200-800g/viikko. Painonnousu on kovinta yleensä puolenvälin molemmin puolin.. Korjatkaa viisaammat :)

Mulla toi paino on sahannut 2 kilon väliä ihan ekasta neuvolakäynnistä lähtien. Tosin kun bmi on lievän ylipainon puolella, niin eipä sen tartte vielä noustakkaan hirviästi. On kyllä aika taistelua välttää ja kieltäytyä herkuista kun tekis niin sikana mieli!!!!

Stork ihan sama homma täällä! Paino on pysyny samassa koko ajan, mutta ei kyllä tartteiskan nousta.. Mitä vähemmän sen parempi! Karkkilakon alotin jo reilu kuukausi sitten ja hyvin pitää vaikka välillä meinaan haljeta ku näen salmiakkimainoksia :D mutta koko ajan tekisi suolaista herkkua mieli, esim sipsiä... Köh köh..

Ooooo. Sipsii!!! Kebabbii!!!! Pizzaaa!!!! Omnomnon!! :P

Mulla oli suklaalakko ennen kuin tulin raskaaksi, kun sain tietää odottavani, lakko päättyi kuin seinään. Ajattelin etten suotta kiusaa itseäni enempää :D nyt alkaa taas tuntuun siltä et täytyy vähän rajoittaa tuota suklaata, pahin on jos päättäisin jättää kokonaan jäätelöt pois :eek:

Sent from my PadFone 2 using Vau Foorumi mobile app

Mä en tiedä omasta painostani mitään, veikkaan että ei muutamaa kiloa enempää ole tullut. Ei ainakaan näytä siltä tai tunnu. No ens tiistaina neuvola niin siellähän sen sit näkee. Normaalipainoinen olen ja liian usein kyllä mussutan jotain herkkua, jossakin muodossa päivittäin... Hups :D En osaa stressata painosta ja siitä paljon sitä tulee, toivotaan ettei kuitenkaan älyttömästi :D
Mä syön mitä syön, sillon kun maistuu... Oli se terveellistä tai ei, kohtuus kuitenkin kaikessa! Liikun paljon niin se kompensoi hyvin. En varmaan edes osais olla, saati pystyis kieltäytymään totaalisesti jostain. Hatunnosto teille lakkoilijat :)

Mulla on myös painonnousu pysynyt nyt siinä n. 2 kg kieppeillä lähtöpainosta, ja puoliväli häämöttää jo ihan pian! Ruokahalu on mulla onneksi aika entisellään, ehkä välillä jopa huonompi, ei mitään hirveitä himotuksia ole tullut. Salmiakkia, suklaata tai jäätelöä syön melkein joka päivä, mutta vaan ihan vähäsen. Luulen että saan sillä pidettyä sen herkkujen mättämisen kurissa.

Itse olen kuullut (muistelen näin) että viikoilla 16-26 painonnousu olisi suurinta. Ekalla kolmanneksella sitä ei juuri pitäisi tulla...

Takaisin