Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kans normipaineet alhaiset, viime neuvolassa oli 99/65. Eipähän tarvi välttää salmiakkia korkean verenpaineen pelossa :D

Sent from my PadFone 2 using Vau Foorumi mobile app

Joo siis tiiän, että mulla on nyt tosi hyvät paineet ja oon kärsinyki siitä alhasesta verenpaineesta. Kerran töissä meni paineet 69/42, ni silloin lähti kyllä jalat alta. Mutta joku 90/60 on mulle ollu sellanen normaali noin keskimäärin. Joskus oli toi yläpaine enimmäksee 80 kieppeillä ja alapaine useinmiten 57.
Mutta joo, pistää vaan ihmettelee, että miten ne on noussu näin vai johtuuko jännytyksestä/ valkotakkikammosta? Kerran yksityisellä käydessä just noiden paineiden takia, mitattiin ja yläpaine oli 110 ja alapainetta en muista... Mut silloin olin juossu sinne lääkäriin ja ei ollu kunnolla ees tasaantunu hengitys, ku toinen iskee verenpainemittarin käteen kiinni.

Unikko, en haluu pelotella todellakaan, mutta ite luin jostain, että jos raskaana ollessa syö salmiakkia, niin lapsen keskittymiseen saattaa etenki kouluiässä ilmetä häiriöitä. En tiiä onko täysin paikkaansa pitävää, mutta ite luin tosta nassuttaessani salmiakkia ja totesin, että "aha" ja jatkoin salmiakin mässytystä. Ei varsinaisesti siis terveyteen vaikuta, kuten moni oli eri keskustelufoorumeilla sanonuki, että oli syöny alhasen verenpaineen takia salmiakkia, ku teki muutenki mieli ja terve lapsi tullu. Että en nyt ite ainakaan ota suurta stressiä, ainut vaan että en kauheesti uskalla syödä salmiakkia, ku noi verenpaineet on muutenki noussu huomattavasti, ni en halua nostaa niitä sitten liian korkeeks.
Mut ku neuvolassa ei puhuta tosta salmiakin vaikuttamisesta keskittymiseen, ni en usko jotenki, että sitä ois riittävästi tutkittu, et vois yleisiin ohjeisiin sitä kirjottaa. Ja eiköhän oma kroppa tiiä, että mikä on ok ja mikä ei, että jos tekee mieli, ni kyllä voi mun mielestä syödä - kohtuullisesti tietenkin. :)

Mulla on noussut paineet vähän raskauden aikana. Normaalisti yläpaine on siinä 100-110 tienoilla, nyt vimeksi jo lähempänä 130. Oon syöny kyllä salmiakki, kun tehnyt kovasti mieli, kokeilen, että jos sen jättämällä pois nyt laskisi tai pysyisi edes samana. Lisäks olin kyllä juuri vasta kipittänyt neuvolaan ja päässyt istumaan, kun heti löytiin mittari käteen.

Mulla on semmoinen mutu, että olis hieman noussut verenpaine raskausaikana - ei mitenkään merkittävästi kumminkaan. Tämän siis muistelisin edellisistä raskauksista, tästä raskaudesta kun ei ole vielä statistiikkaa. :grin

En ole kuullut tuosta tutkimustuloksesta, jonka mukaan salmiakin syönti raskausaikana vaikuttaisi lapsen keskittymiskykyyn myöhemmällä iällä. Mietinpähän vain, miten on tutkimuksessa tuohon tulokseen päädytty - siis pystytty linkittämään juuri salmiakin syönti keskittymishäiriöön. Siihen kun voi vaikuttaa niin moni muukin tekijä. Voidaanko esimerkiksi geneettiset alttiudet ja muut tekijät sulkea pois? Tilastollisesti näiden syy-seuraussuhteinden osoittaminen lääketieteessä(kään) ei ole täysin ongelmatonta kun kaikkia tekijöitä ei kuitenkaan pystytä ottamaan huomioon ja poissulkemaan. Tähän en osaa ottaa kumminkaan kantaa kun en ole itse tutkimukseen tutustunut. Jonkin sortin skeptikkona on vain taipumus epäillä tutkimuksia, joissa turhan usein vedetään tilastoista hyvinkin nopeasti johtopäätöksiä löytämättä varsinaista vaikutusmekanismia asioiden välillä.:wink

Joo, itse oon kanssa vähän skeptikko kaikenmaailman huuhaa-tutkimusten suhteen. Uskon kyllä jos näen vakuuttavat tutkimustulokset (jotka minun maalaisjärjelle käännetään lääkärilatinasta :D ), mutta ihan mitä vaan ihmedieettitutkimuksia en purematta niele. Suomessa esim salmiakin syöminen on niin yleistä, että ihan hatusta voisin heittää tässä että "Suurin osa Suomessa 2000-luvulla murhan tehneistä on syönyt lapsena salmiakkia." -Ja vetää tästä johtopäätöksen että salmiakin syöminen lisää murhanhimoa. :grin
Noh, ei sillä että täällä salmiakkihiiri yrittäisi puolustella salmiakin syöntiään... :wink

Joskus kaverin kanssa muuten oikein etsittiin noita huuhaa/hassulle kuulostavia tutkimustuloksia. Jenkeissäköhän se oli esim tehty tutkimus josta ilmeni teiniraskauksien määrä vähenevän reilusti yli 25-vuotiaiden keskuudessa yms. (Juu, asian voi ymmärtää monelta kantilta)

En uskois kyllä minäkään tuohon salmiakin ja keskittymishäiriöiden yhteyteen :) Hömppätutkimuksia on tehty vaikka ja mistä aiheesta, ja aina löytyy toinen höpötutkimus, joka kumoaa sen ensimmäisen täysin :D Itse syön huoletta salmiakkia, korkean verepaineen takia jättäisin syömättä :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Joo, olikohan se Hawailaistutkimus, jonka mukaan rintaliivien käyttö lisää rintasyöpäriskiä. Kas kumma, useimmilla rintasyöpään sairatuneilla naisilla oli historia rintaliivien käyttäjinä...:wink

Teekkarien vappujulkaisussa oli jokunen vuosi sitten hauskasti irvailtu tätä asiaa, juttu oli otsikoitu:"Suolapähkinät hengenvaarallisia!", ja sitten jutussa kerrottiin, kuinka jo 6 kg:n kerta-annos voi olla tappava! :grin

Mä kanssa vetelen salmiakkia kun mieli tekee :D niin kauan ku ei oo verenpaineen kans ongelmia ni uskaltaa huoletta syödä..
Jostain joskus lukenu et lakritsi vaikuttas kans negatiivisesti kehitykseen, kohtuuttomasti jos käyttää. Mutta en tiiä tuonkaan todenperäisyyttä :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Saattaa olla, että tutkimus, jota Ocean muisteli liittyi juurikin lakritsiin ja sen sisältämään glykyrritsiiniin.

Tässä linkki juttuun aiheesta: http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/lakritsi-raskausaikana-heikentaa-lapsen-alya

Kyseessä on siis Helsingin yliopistossa tehty tilastotutkimus. Juttu on otsikoitu, että "Lakritsi raskausaikana heikentää lapsen älyä", mutta jutussa kerrotaan, että tutkimusta johtaneen professorin mukaan tulokset ovat vasta alustavia ja korostaa, että vaikka tulokset tutkimusjoukossa olivat tilastollisesti merkitseviä, yksilötasolla ne olivat pieniä. Tässä puhuttiin yli 500 milligramman glykyrritsiinin viikkoannoksesta, joka tarkoittaa yli 100 g puhdasta lakritsia viikossa!

Aikamoiset johtopäätökset oli vedetty vähän päälle tuhannen äidin tutkimusjoukosta... En yöuniani menettäisi tämän tuloksen vuoksi. Vaan toisaalta, enpä minä noin paljon lakua vedä muutenkaan ikinä! :wink:grin

Muoks. Pahoittelen, että homma karkasi mulla vähän käsistä kun innoistuin aiheesta - tämä on ihan otsikon aihepiirin vierestä!

Muokattu viimeksi:
Joo mä en kans ihan kaiken maailman tutkimuksiin usko ja monesti on hauska lukea kuinka pieni otanta näissä tutkimuksissa on ollut ja sit raportoidaan "99% naisista" ja tutkittuja on ollut joku alle 100 :D

Ensimmäisessä raskaudessa appivanhemmat rupesi höpiseen et liiallinen meikkaaminen raskausaikana vaikuttaa sikiön kehitykseen et ihon kautta imeytyy ties mitä myrkkyjä verenkiertoon ja sitä kautta vauvaan. Ajattelin vaan hiljaa mielessäni "juupa juu, minähän meikkaan tasan tarkkaan niin paljon kuin huvittaa" :p ja ihan terve tuo esikoinen on :D

Ei ei, ku en just itte oo nähny mitää tutkimusta, vaan siis luin jostain keskustelupalstalta nimenomaan salmiakista, nyt en löytäny sitä keskustelua googlettamalla, mutta siis en oo missään välissä väittäny uskovani siihen, muutenhan olisin menny sormet kurkussa oksentamaan ne salmiakit pois ja polttanu loput pussin sisällöstä :D
Otin vaan puheeksi, kun tuli mieleen ja aattelin, et jos jollain ois oikeesti tosta tietoa - tai kuten arvelin - muutkin pitää ihan naurettavana pelotteluna.
Mut siis se tutkimus meni niin, että oli vertailtu 8v. lapsia ja sen tutkimuksen mukaan ne lapset, joiden äidit ei ollu syöny salmiakkia, pärjäs paremmin jossain tehtävissä. Mutta veikkaan, että tehty just niin suppee tutkimus, että toi tulos on lähinnä johtopäätös.

Kyllähän tuolla on kaikkia väitteitä just meikeistä jne. Mun kaveri sano, että se veti ihan kaikki maksamakkarat ja juustot ja mitä mieli teki, ku oli raskaana, et ainut mitä vältti oli raaka liha ja hänellä on kyllä ihan terve kouluikäinen poika. Että eiköhän se oma vaisto kerro parhaiten :)
Mun vaisto on estäny mua jo viimeset 10 vuotta syömästä maksamakkaraa XD

Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Pääsiäisen alla valitin täällä ketjussa että sikiöllä havaitiin niskaturvotusta jonka vuoksi jouduin jatkotutkimuksiin.
Viime viikolla sain vihdoin vastaukset että tervettä tytteliä odotellaan! :Heartbigred

Eilen oli sitten ensimmäinen normaali neuvolakäynti, eli lääkärineuvola ja kaikki vaikuttaa olevan hyvin.
Rakenne ultra on kesäkuun lopulla rv. 22.

Tänään 18+1 ja kiva kaiken tämän epätietoisuuden jälkeen miettiä normaaleja juttuja ja lukea tätäkin palstaa!

*kirjoitusvirheet korjattu*. Ja kiitos vielä kaikille jotka tsemppasivat silloin kun kerroin huonoista uutisista.

Se piti vielä mainita että vauveli kivasti jo liikkuu ja potkii masussa :)

Ocean, joo ymmärsin kyllä, että että olit kuullut tutkimuksesta ns. toisen käden tietoa, etkä sitä purematta nielaissut.:wink Minusta on erittäin tärkeää, ettei luota suoraan siihen, mitä mm. näillä keskustelupalstoilla kirjoitellaan, vaan hankkii sen todellisen tutkitun tiedon oikeista lähteistä ja perustaa oman arvionsa niihin. Olen lukemattomia kertoja törmännyt oman asiantuntemusalueeseeni liittyen mielipide- ja keskustelupalstoilla "tietäjiin", jotka kirjoittelevat täysin puutaheinää ja esittävät asiansa ikäänkuin asiantuntijoina, vaikka selvästi eivät ymmärrä asiasta yhtikäs mitään. Tällainen jos mikä saa mut kiehumaan totaalisesti! :smiley-angry019 Mut onneks täällä on niin fiksuja tyyppejä! :) Voi täällä kuitenkin saada vinkkiä asioista, joihin ei välttämättä ole muualla törmännyt. Ja kuten tuossa aiemmin mainitsnkin, mulla tais pikkasen karata mopo käsistä tän aihepiirin kanssa! :p:rolleyes: Pahoitteluni! :oops:

Tuossa lakrsitsi-tutkimuksessa, jonka jutun linkitin edelliseen viestiin mainittiin juurikin, että odotusaikana runsaasti lakritsia syöneiden äitien lapset menestyivät kahdeksanvuotiaana yleisesti ottaen heikommin kognitiivista päättelysuoriutumista mittaavissa testeissä kuin ikätoverinsa. Heillä oli myös enemmän ADHD-tyyppisiä keskittymis- ja käytöshäiriöitä.

Kokakola: Vau, olipa ihanaa, että sait hyviä uutisia ja epätietoisuus ja asiasta murehtiminen on nyt takana! Onnea paljon hyvistä uutisista! Ja tytöstä! Taidatkin olla ensimmäinen meistä, joka tietää jo sukupuolenkin! :)

Mä oon yksi niistä, joilla on valkotakkikammonen verenpaine. Neuvolassa kun mitattiin, lukemat oli yllättäen semmosia, että niiden perusteella ois pitäny ottaa minut suoraan osastolle..

Sovittiin sitten, että mittaan säännöllisesti kotona ja normaalilukemia, jopa hyviä, oon koko ajan saanut. Äsken sain ilonaihetta siitä, että heti viiden kilometrin hikisen lenkin jälkeen paineet kuitenkin vain 126/74, vaikka pulssi huiteli päälle sadan :). Nuo teidän paineet kuulostaa kyllä todella hyvältä!

Kiitos Janis77 ja Liljankukka! Olenkin kulkenut aivan pää pilvissä hyvien uutisten jälkeen!
Ihanaa ettei tätä tarvitse enää yrittää piilotella (niin kuin enää onnistuisikaan...) ja työntää mielestä, vaan voin hyvillä mielin suunnitella tulevaa.
Hih, hauska pointti Janis tuo että tiedän ehkä ekana kumpi tulossa :rolleyes:

Oletteko te muut muuten vältelleet salaatinkastikkeita, majoneesia, yms. sen takia kun sisältävät kananmunankeltuaista?
Olen kuvitellut että se keltuainen on noissa nimenomaan raakana, mutta en ole ottanut selvää. Esikoista odotellessa en
hoksannut ajatella koko asiaa ja tuli popsittua voileipäkakut sun muut hampparit.

Ajattelitko Kokakola kananmunankeltuaista lähinnä salmonellan kannalta?

Suomessa en ole vältellyt, mutta ulkomailla olen yleensä syönyt kananmunani well done. ;) En kuitenkaan ole erityisemmin vältellyt saalaatinkastikkeita tms.

^ Kiitos! :happy7

Janis, en ollut varsinaisesti osannut ajatella minkään tietyn vaaran kannalta, vaan kun yleisesti varoitellaan
raa-asta kananmunasta, niin mietin ylettääkö se noihin asti. Mutta jotenkin tuntui itsestäkin hätävarjelun liioittelulta
vältellä noita kastikkeita...

Takaisin