Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä toinen neuvola takana :)
Syke 154 :Heartred Kohtu kasvanu niin ku pitääkin.. harmitus vaan että muuton myötä vaihtuu myös neuvolatäti. Vielä kesäkuu ja tärkeimmät todistukset saan tutulta mutta heinäkuusta eteenpäin uusi neuvola.

Elokuussa meillä vasta eka lääkäri. Tosissaan kaikilla eri tahtiin nuo tuntuu tulevan :rolleyes:

Mut on kyllä hyvä fiilis kaikinpuolin kaikesta :wink

Muoks. 16+1 menossa.

Tänää oli toinen neuvola.paino noussu pari kiloa koko raskauden aikana.(oli aika yllätys,kuvittelin enemmän :D ) Ja kohtu kasvanu tosi hienosti <3
Lilliputti siel jytäs istukan takana :p saatiin kuitenkin sydänäänten lukemaksi 145-150.
Onko kukaan kuullu et sydänäänistä vois ennustaa sukupuolen?
Alle 150 olis poika ja yli tyttö.
Oli pakko kaivaa poikien äitiyskortit esiin ja tosiaan meijän pojil alle menee. Tosin ei o tyttöä mihin verrata.
seuraava neuvola vasta 4.7 mut onnex on ru:24.6 tosin siihenki tuntuu olevan ikuisuus..

Tänään oli neuvolalääkäri ja kaikki on kunnossa :D kohtu kasvanut odotetusti ja sydämen syke pikkusella oli n. 150, vaikkakin istukan syke kuului koko ajan voimakkaammin kuin pikkusen. Nyt siis viikkoja 17+2 ja 17.6 rakenneultra :rolleyes:

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app

Täällä myös käyty ensimmäisessä neuvolalääkärissä. Oli kyllä aika läpihuuto juttu. Lääkäri ei puhunut mitään tutkiessaan, muuta kun kohdunsuu kauniisti kiinni. Kortista luin jälkikäteen, että hänen ottamansa mitta kohdun korkeudesta oli 18 cm.. tätäkin olisi voinut selittää, miksi mitataan yms. ensikertalaiselle. Sisätutkimus ja kohdun painelut sisä- ja ulkokautta aika rajuotteiset.. ei kyllä jääny hyvä fiilis tästä kokemuksesta. Onneks on enemmän käyntejä terkkarilla :grin Nyt rv 17+3.

Meilläkin oli eilen neuvolalääkäri. Oli se sama nuori nainen jolla kävin reilu viikko sitten tk:n päivystyksessä kun oli niitä outoja vatsa- ja selkätuntemuksia. Kaikki oli nyt kunnossa. Verenpaineet tosin 90/60 hujakoilla, mikä kyl vaikuttaa tähän väsymykseen... Vuodatin hänelle myös pelkoni siitä että jos kaikki ei menekään hyvin. Mitään taikaa siihen ei ole mutta hän sanoi että kaikki näyttää nyt olevan kuitenkin mallillaan. Yritän siis nauttia tästä hetkestä ja olla ajattelematta liikaa tulevaa.

Tänään käyty neuvolassa ja vähän meinasi jännittää, kun sydänääniä jouduttiin etsimään kauemmin, kuin aikaisemmilla kerroilla. Mutta hyvä tasainen 145 sieltä löytyi lopulta :)

Rakenneultra varattu yksityiseltä 19.6 :) Neuvolassa eivät ota vastaan kun osoite ei ole Suomessa, mutta kovasti jo odotan tulevaa Suomen vierailua että pääsee näkemään pikku kaverin! Meidän paikallisen neuvolan laitteet on niin kivikautiset että kyllä siitä liikkeen näkee, mutta ei kukaan ainakaan tähän mennessä ole kertonut tarkempia mittoja tms. Eli ihan arpomalla mennään tuntuu välillä... No onneksi Suomessa varmasti saa vastauksen tähänkin asiaan! En malta odottaa!!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Paratiisitar, mulla vähän samat kokemukset neuvolalääkäristä ku odotin esikoista :( sisätutkimus oli kovakourainen ja muutenki jäi sellanen liukuhihna-olo ku mitää ei selitetty. Toki sanoi et kaikki on hyvin, mut jotenki sitä ite odotti enemmän siltä käynniltä. Seuraavaa oottaessa ei sit ollutkaan mitään odotuksia lääkärikäynniltä. Siellä tosin oli harjottelija ja sen käynnin jälkeen päätin et ei tarttee enää kenenkään ulkopuolisen mua ronklata...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Vielä 2 ja puoli viikkoa mun toiseen neuvolakäyntiin. Tuntuu hirmu pitkiltä nämä väliajat... Postitse tuli kuitenkin tulos seulontatutkimuksen tuloksesta, eikä kohonnutta riskiä niiden perusteella ole. Tämähän on ihan hyvä uutinen ja sai kyllä mielen iloiseksii! :)

Muokattu viimeksi:
Mulle tuli aika naistentautien polille tiistaiksi, tutkitaan se viikon takainen runsas vuoto ja samalle viikkoa torstaiksi neuvolalääkäri. Kyllä jännittää :eek:
En ees tiiä mikä jännittää, mutta jännittää. Lohduttaudun ajatuksella että näepäs ainakin pikku tyypin ihan kahteen kertaan samalle viikkoa :)

Ihanaa että selvittävät vuodon syyt WilMi82, ja huippua jos teillä neuvolalääkärissäkin katsotaan ultralla! -Meillä ei ollut kuin sisätutkimus ja sykkeitä kuunneltiin dopplerilla. -Miksköhän ne niitä ultralaitteita pihtailee paikka paikoin, siinä meidänkin neuvolassa se siinä tutkimuspöydän vierellä oli, ei kai sen käyttö nyt niin paljon kalliimpaa voi olla kuin sen dopplerin etteikö voitais vilaista muulloinkin kuin niissä "pakollisissa" tapauksissa..? o_O

Meilläkään ei neuvolassa ole ultraa.. Eli kaksi kertaa näen pikkuisen ennenkuin hän syntyy tähän maailmaan. Ihan kade oon niille joilla ultrataan joka neuvolakäynnillä! :rolleyes:

Tinja78 oli sen verran runsasta että sillon tutkitaan kuulema aina, ainakin täällä.
Ja tuo neuvolalääkäri vastaanottaa samassa huoneessa ku missä neuvolaultrat tehdään ja on ainakin ennen ultrannu, tosin edellisestä raskaudesta on jo viitisen vuotta että voihan olla että ei enää ultraakkaan. Ja joo, meillä ultrataan myös neuvolassa jos on tarpeen, enkä ymmärrä miksei kaikkialla näin jos kerran laitteet löytyy. Harmittaa oikeasti teidän puolesta.
Miten teillä menetellään jos ei sydänäänet kuulu? Mulla ei kuulunut viimeksi 14+0 niin heti mentiin ultraamaan ja toinen oli tää runsas vuoto mikä oli ja lääkäri ei suostunut ultraamaan niin neuvola ultras.

Varmaan ne sitten raaskisivat kallisarvoista ultralaitetta kuluttaa jos ei dopplerilla kuuluis? :) En tiedä, kun hyvin on kuulunut niin kotona kuin neuvolassa aina kun kuunneltu. Eli en siis valita, parempi näin enkä vaihtaisi tietenkään osia niin että olis vuotoja ja sit ultrattais. Jaksuja vaan sinulle ja tosiaan ihan huippua että asia selvitetään kunnolla. Tosiaan vaan oon miettinyt että onkohan siihen vallan joku ihan oikea syykin ettei sitä ultraa voida käyttää vaikka sellainen lääkärin huoneessa valmiudessa nököttää..? (ja jep, tajuan kyllä ettei lääkärikäyntien tarkoitus ole olla vain viihdettä mammoille, mutta kun näkyis se syke ultrassakin ja samalla vaivalla nähdäkseni?)

Niin, joku syy kait sille teidänkin neuvolan laitteelle on... Mä oon ihan samaa mieltä et se ei kyllä niin paljoa aikaa lääkäriltä vie etteikö vois vilauttaa ja antaa mammalle mielenrauhan, mutta kaipa heillä on syynsä.
Ja kyllä minäkin mielummin luopuisin muutamasta ultrasta jos ois kerrankin "oppikirjan" mukainen raskaus, eikä tarvis joka välissä säikkyä jotain. Ekassa rakenneultrassa ei löytynyt kohtua eikä vauvaa alakautta, hui! Sitten ei 15. viikolla kuulu sydänääniä, tupla hui! Sen jälkeen 16. viikolla tulee moneen kertaan useita desejä verta, tässä vaiheessa meni jalat veteläksi. Mitähän sitä seuraavaksi... Mutta tärkeintähän on että kaikki on hyvin ja koitetaan nauttia raskauksista vaikka sitte kusi sukassa :grin

Täällä takana 1. neuvolaterkkari ja nt-ultra, rv 15+0 ja ens viikolla 2. terkkari. Kaikki toistaiseksi hyvin!

Vaihdoin pitkän jahkailun jälkeen terkkaria, kun eka tuntui olevan kuin toisesta maailmasta eikä oikein tuntunut ymmärtävän meitä ja kysymyksiämme. Mietin vaihdosta pitkään, mutta lopullisen päätöksen tein, kun tajusin, että oma terkkari tulee synnytyksen jälkeen kotikäynnillä ja en kyllä halua sinne ketään, jonka kanssa voi tulla väärinkäsityksiä sen takia, ettemme kerta kaikkiaan ymmärrä toisiamme. Nyt sitten jänskättää, millainen uusi terkkari on, kun vielä painottivat puhelimessa vaihtoa pyytäessäni, että seuraavan kerran terkkaria saa vaihtaa aikaisintaan vuoden päästä. Ei uuteen vaihtoon varmaan mitään syytä ole, kun yleensä tulen toimeen terkkareiden ja lääkäreiden ym. kanssa ihan hyvin...

Tänään oli lääkärikäynti ja ultrattiin, oli kaikki sormet tallella! :) Nyt neuvolan mukaan siis rv 18+0, vaikka käsittääkseni se on 18+1, kun LA siirty päivällä taaksepäin, mutta sit viikkojen laskeminen ei? o_O
Mut kaikki hyvin masussa ja masuasukki oli kovasti liikkeellä. Siinä sit selvis, että kyllä mä ne sen liikkeet tunnen, ku tuntu kevyttä myllerrystä, ku kävi makaamaa siihen tutkimuspöydälle. Istukka vissiin mulla kuitenki aika edessä, joten se vähän hämmensi, että miten sit voin tuntea...
Kohtu on aika takana kuulemma. Ja selvis syy, miks huimaa välillä esim kauppareissuilla. Kuulemma vatsassa on niin kova verenkierto ja etenkin, kun vatsa kasvaa, ni se voi alkaa painaa enemmän jotain laskimoo niin, että veren kulkeutuminen takas sydämeen voi hidastua ja aiheuttaa sitten huimausta. Tosi "kiva" kuulla, että todennäkösesti helpotusta ei ainakaan näy.. :sad001

Mut onneks pääsääntösesti kaikki hyvin ja sitten 18.6 rakenneultra <3

Onko muuten kellään muulla ollu tavallista korkeemmat verenpaineet raskauden ikana? Mun normit on ollu siinä 90/60 kieppeillä, välillä etenki alapaine ollu jopa vielä alhasempi jne. mutta nyt paineet oli jotain 118/76 :eek: En oo ikinä mitannu iteltäni näin korkeita paineita millään mittarilla. Ihan uskomatonta!

Apua. Mun normipaineet on aina ollu aikuisiällä 130/80 ja nyt raskauden myötä ne on laskenu 120/75.... aika matalalta nuo sinun "normi"paineet kuulostaa.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Ocean tuo 118/76 on normaali JA TODELLA hyvä verenpaine.. tuo 90/60 taaseen tosi matala... :)

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin