Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toi on muuten jännä, että joissain paikoissa laskettua aikaa muutetaan herkästi, vaikka heittoa olisi ultrassa vain pari päivää. Meidän sairaalassa pitää olla viiden päivän ero, jotta muutetaan aikaa.

Ihan samaa piti kommentoida. Mä olen raskaana pillereistä huolimatta ja raskauden alun määrittäminen on tästäkin syystä hieman hankalaa. Nt-ultrassa todettiin että lapsi saattaa olla pitemmällä mutta laskettua ei muuteta, koska se ei ole niin olennaista. En tiedä onko siellä joku semmonen "päiväraja" tolle muuttamiselle, mut totta tosiaan, vauva nyt muutenkin voi syntyä kaks viikkoa ennen tai jälkeen lasketun ajan.

Mulla on tänään neuvola, jossa nyt tapaan lääkärin ekan kerran. Verenpainelistoineni menen sinne toteamaan, että koen työni nyt niin kamalaksi... Mulla on ihan järkyttäviä unioireita (heräilen kakomaan happea, painajaiset piinaa, sydän tykyttää), töissä on "aika villi meno"; alkoholi ja väkivalta kuvioissa (mielenterveyspuoli, nuoret), jatkuvasti sattuu ja tapahtuu eikä asioita saa rivityöntekijä rauhoitettua. Oon mitannu verenpaineita töissä ja kotona, ne on työmaalla korkeella - tunnenhan mä sen itsekin (mulla on verenpainetauti). Lisäks mul on pientä verenvuotoa, joka tuntuu sijoittuvan aina töissä olemiseen ja siellä viuhtomiseen, vapaapäivinä olen suht rauhassa. Paitsi kun alan stressata sitä, että työvuoro taas lähestyy. Töissä jatkuva kulkeminen ja ripeät liikkeet ja paineet on arkipäivää, ainoastaan siellä myös tunnen kohdun alueella vihlomista jne. kipuja.

Sori tuli nyt vähän purkauduttua tänne.... Katsotaan miten neuvolassa asiaan suhtaudutaan.

Kättärillä viimeksi nuori kätilö siirsi laskettua aikaa kahdella päivällä. ;) Mutta oikeassapa tuo olikin, meidän täsmällinen jätkä syntyi siis laskettuna päivänä. Lilliputtis, toivottavasti neukkulääkäri ottaa vakavissaan sun pelot. Itselläkin omassa työssä väkivallan uhka läsnä päivittäin, joten tiedän kyllä tunteen kun pienen puolesta pelottaa. :( Tosin itse en ole sen takia "saanut" olla pois töistä, lähinnä vaan työkavereiden kanssa sumplittu ja minimoitu riskit.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Juu, pienen puolesta toki pelkään mutta oon mä toisaalta pitkään tiennyt olevani burn outin rajamailla. Oikeastaan jo ennen, kuin tiesin olevani raskaana - yksi raskauden tuomista iloista oli myös se, että saan töistä time outin. Osuu kesälomakin tähän, olen kesäkuun lomalla. Joten kai se tästä, kohti äitiyslomaa sitten vaan. Jos laskettua aikaa olis aikaistettu, sehän vaikuttas siihen että pääsisin sillekin aikaisemmin, mutta katsotaan nyt :) Rakenneultra on 18.6. ja silloin voidaan jo aika varmaksi sekin sitten sanoa.

Sain nyt sairaslomaa ensi viikon keskiviikkoon, käskynä nukkua ja ulkoilla. Pitää ladata akkuja, olla suorittamatta ja ajattelematta. Vauva voi hyvin, syke oli 140 ja löytyi samantien vahvana. 15 + 2 on siis mun viikkoni nyt.

Toinen neuvolakäynti käyty tänään ja kaikki kunnossa :) pikkusen syke vaihteli 135-150 välillä. Tais olla nukkumassa ku alettii kuulustella ja sit alko meno ja meininki :D Hb oli hyvä edelleen, oli itseasiassa noussu ja painoa tullu inan vajaa 2kg. Rakenneultra on 12.6. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

27 yötä ekaan rakenneultraan (yksityisellä), miten mä jaksan odottaa!!! Mua pelottaa et mitäs jos jokin on pielessä? Nään painajaisia millon mistäki epämuodostumista ja puuttuvista aivoista jne. Ja myös askarruttaa tämän sukupuoli kovasti. Poikia vaan tulee miehen isän puolelta sukua, joten kolmas poika masussa todennäköisesti majailee, mutta mul on ekan kerran ikinä tyttöolo! Tää outo olotila saa mun pään ihan sekasin ja haluun jo nähä tän pippelin ni pääsen eroon näistä tyttöviboista :D Tyttöviboissa oo muuten mitään vikaa, mut tulee haikea olo jos liikoja miettii ettei ikinä tytärtä saanut. Tää siis viiminen lapsi meille. Voihan vauva ku nyt tulis se ultra nopeammin!!!

Eilen oli toinen neuvola käynti. Paino laskenu, hb 136 ja syke löytyi heti noin 150 :Heartred Mulla on rakenne ultra 23.6, sinne asti pitää jaksaa odottaa. OceanSoul, meillähän oli tää sama että miehen puolelle syntyy vain poikia. Itse veikkaan että tää meidän kolmas ja viimeinen on poika :wink Pääasia että matkalainen on terve, pallit tahi ei :grin

Ellishattara, meillä on samana päivänä tuo rakenneultra. :) Vielä pitäis melkein neljä pitkää viikkoa odotella että pääsee taas näkemään miten pikkuinen siellä jakselee! Mulla on tässä välissä neuvolalääkärikin 27.5. Tuntuu että tämä raskauden eka puolikas menee aina milloin mitäkin etappia odotellessa ja jännätessä, ekaa neuvolaa, nt-ultraa, tokaa neuvolaa, neuvolalääkäriä, rakenneultraa jne. :grin Ehkä tuon rakenneultran jälkeen uskaltais jo paremmin relata ja nauttia jos siellä on siis kaikki hyvin.

Muokattu viimeksi:
OceanSoul ja Iltatähtönen; mä odotan esikoistani. Mulla on kolme veljeä ja mun miehellä kaksi. Ei siskoja. Jotenkin senkin myötä aika varma pojasta mutta on mulla semmoinen "poikaolokin" ollut ihan koko ajan :) Katsotaan nyt. Mieskin oli alkuun koko ajan että poika se on, mutta kun mä aloin puhua suoraan pojasta, totes mies usein nopeesti, että "tai tyttö" :D Että ei oo onneks semmonen wanhanaikainen mies joka ällää esikoisekseen ehdottomasti poikaa (tai en mä tiedä onko sellaisia oikeasti), vaikka tiedän sen odottavan että pääsee opettamaan mm. erätaitoja ja ajeleen kauko-ohjattavilla autoilla... :D

Tää nyt ei kai tänne varsinaisesti kuulu, mut kävin niissä myöhemmissä seuloissa ja voi jumakauta mä sanon! Ekaa putkea vasta oltiin täyttämässä, ni mulla sumeni silmissä ja oksu teki tulojaan. No, onneksi oli ammattitaitoinen hoitaja siinä multa ottamassa näytteitä ja ohjeisti hyvin ja laitto ikkunan auki ja tuolin makuuasentoon. Helpotti ja saatiin siinä asennossa kaikki verinäytteet otettua. Istuskelin hetken labran aulassa ja sit lähin kävelee kotiin. Nyt ihan hyvä olo, mut toi on nii kauhee tunne, ku tulee sellanen oikee kylmä hiki ja tuntuu suoraan sanoen, että elimistö rentoutuu ja meinaa paskoo housuunsa. Ei oo kauheen mukavaa, mut pääasia, että saatiin näytteet kasaan ja oon hengissä :)

Mä kun vielä kotona olin varautuvinani tähän kaikkeen... Söin aamiaista rauhassa ja tankkasin nestettä, mut ei ni ei. Hemoglobiiniki oli eilen mitatessa 127, että noussut on, ni ei kai toi siitä ainakaan oo kiinni? Jotenki tääki vaan vahvistaa mun oloja, että tyttö sieltä tulee. Sellanen oikee drama queen ;)

Hei kukkuu!

Onko täällä kukaan kokeillut neuvolasta nykyään suositeltavaa sähköistä asiointia?
Pikkasen paloi hermo (tässäkin asiassa), kun tiistaina kärvistelin kaksi päivää supistelleena että "pitäisikö tästä asiasta nyt vielä kysyä neuvolasta vai luottaa että nää on niitä harjoitussupisteluita?". Kun koetin soittaa neuvolaan, sieltä vastaaja kertoi että soitteleppa klo 12-13. No, päätin kokeilla sähköistä asiointia jossa "voit kirjoittaa terveydenhoitajalle tai hoitavalle neuvolan yhteyshenkilölle viestin". Kirjoitin ja tänään kolme päivää myöhemminkään viestiin ei ole vastattu!? Onneksi kyselin asiaa ultrauksen yhteydessä kätilöltä joka rauhoitteli että luultavammin nämä ovat harjoitussupistuksia, jotka alkavat jo raskaana olleilla usein aiemmin. Tänään kun neuvolantätini soitti varatakseen aikaa, hän sanoi ettei ole nähnyt mitään viestejä. Hermostuin että minä en aio käyttää tätä palvelua enää ja pitäisihän se ymmärtää että raskaana oleville pitäisi olla olemassa joku paikka mistä kysyä asioita HETI. Aion suvereenisti soitella pikkupulmiani jatkossa neuvontapuhelimeen tai suoraan kättärille. Minun hermot ei muuten kestä, kun eivät kestä nykyään mitään muutenkaan. Toivoisin että tää minun äkkipikaisuus vähän laantuisi jo.. puuh:angry4

Nuo tyttö/poikaolot on kyllä jänniä... Mulla oli raskaudet kuin eri planeetoilta (löytyy siis tyttö ja poika) mut tää kolmas on tämmönen välimalliraskaus; on sekä tyttö- että poikaoireita. Mies on aiemmissa raskauksissa heti plustestin jälkeen ilmoittanut kumpi on tulossa ja ollut oikeassa. Nyt hän on sitä mieltä, että tulossa on tyttö...
Mut pakko nyt on myöntää, että toivoisin kovasti poikaa! Ton kuopuksen kaikki rojut ja vaatteet menis suoraan semmoisenaan kiertoon, lisäksi veljekset olis ehkä läheisempiä toisilleen (lue tappelukavereita) kun ikäeroa tulee vaan vuosi.
Jos tulee tyttö, niin "pitää" ostaa kaikki vaatteet uusiks, pojalle kun ostin onnessani auto/traktorikuoseja sinisenä ja vihreenä. :/
Eli summasummarum, olen päättänyt tämän olevan poika! :D

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Miulla on vähän poikaolo, mut miun oloihin ei voi yhttään luottaa. Tokasta nimittäin oli tyttöolo ja olin ihan ihmeissäni, kun sieltä poika putkahtikin :D

Autumn, täällä samat fiilikset, koko ajan vaan odottaa seuraavaa etappia :D ja vaikka liikkeet tuntuu jo, niin ootan et ne voimistuu ja et tuntuu useemmin. Mä oon niin kärsimätön luonne, mut koitan olla ajattelematta sitä liikaa. Toukokuun loppuun saakka on monennäköstä menemistä ja tekemistä, et aika menee äkkiä. Kuopuksen synttäritkin on kahden viikon päästä et pitäs alkaa kutsuja laittaa ja miettii juhlajärjestelyjä. Sitte onki vajaa pari viikkoo enää oottelua :D

Mä en kans luota noihin oloihin lainkaan :D raskaus on ollu kyl ihan erilainen ku pojista, et sen perusteella vois sanoa et tulis tyttö nyt ;)

Voi vitsit, te muut täällä odottelette jo rakenneultraan pääsyä, kun minä vielä kärvistelen sitä et pääsis nt-ultraan! Ensi viikolla olis. Tänään tuli kumminkin 12+0 täyteen, joten nyt vois sanoa, että olen siirtynyt vihdoin toiselle kolmannekselle. Siis jos LA ei ultran perusteella muutu aiemmaksi.

nimim. pinkeye, eilen 4 tuntia silmäkilinikan vastaanotolle jonottanut

Pakko tulla väliin sanomaan, et toki lapsen terveys on tärkeintä (eikö tää oo itsestäänselvää et se on tärkeempää ku sukupuoli?), toinen erityinen lapsi ois ajatuksena raskas, vaikka toki siitäkin selvittäis. Enkä mä poikaan pety, sitä tässä on lähdetty "tekemäänkin" :) Mut valehtelisin, jos väittäisin ettenkö surullinen olis siitä, et jää se tyttö saamatta. Kai sitä surra saa, eikä se yhtään vähennä onnea siitä pojasta? :) Uskon et mun tyttöolot ja -oireetkin kumpuaa ihan vaan alitajunnasta ja haikeus helpottaa kyllä :)

OceanSoul, minusta kaikki tuo mitä kirjoitit on aika selvää - mutta ei välttämättä kaikille. Mieheni eräät sukulaiset hehkuttivat voimakkaasti ennen ensimmäisen lapsenlapsensa syntymää, kuinka tärkeää heille on, että ensimmäinen lapsenlapsi on poika! En käsitä. Minusta on kyllä mukava, että meillä on molemmat, mutta olisi kumpia vaan, niin aivan varmasti yhtä tärkeitä ja rakkaita ja toivottuja. :)

Ja hei, vaikka kuinka kaikki lapset miehesi suvun puolella ovat olleet poikia, niin eikös poikkeus vahvista säännön? ;) Tuskin kai hänen siittiönsä yksinomaan y-soluista koostuu? Sanon vaan, että ei sitä koskaan tiedä... :D

Siellä miehen isänpuoleisessa suvussa ei oo yhtäkään tyttöä. Niinku sataan vuoteen ainakaan, ja on isoja perheitä :D Epäilys on vahva et oikeasti ei ole ku niitä poikasiittiöitä :) Okei, yks tyttölapsi on päälle 50 vuoden takaa, mutta kaikki olettaa et se on syrjähypystä alkunsa saanu :D Eli ei tässä kyllä millään 50/50 mahiksilla mennä :D

Takaisin