Neuvola / ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä molempien lasten eka ultra ollut vko 13+ ja tytön kuvissa ei mitään tappeja näkynyt, toisin ku pojan. :D Mä nyt kattelen kaikenlaisia kuvia työnki puolesta ja hoksasin kuopuksen pippelin heti, mutta niin teki myös mieheni jolla ei silmää ole kehittynyt. ;)

On siinä varmasti jo eroa viikkojen 12 ja 13+ välillä :) Etin kuvatkin netistä ja selkeesti on jo tytön (alempi kuva) tappi häviämään päin rv 13 :) ImageUploadedByVau Foorumi1399400462.840481.jpg

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla oli ensimmäinen neuvolalääkäri eilen. Ja kylläpä oli tyly nainen! Hän kyseli alkuraskaudesta, ja totuuden mukaisesti kerroin että olen voinut todella huonosti ja paino on noussut paljon, koska olen syönyt vain leipää enkä ole yhtään liikkunut. Tämä nainen alkoi minulle tylysti sitten kertomaan, että A) se pahoinvointi ei ole kenellekään lopullisesti päälle jäänyt ja B) siitä ei ole vauvalle mitään haittaa. Faktoja, jotka tiesin, mutta pitikö ne toitottaa kuin idiootille (odotan kuitenkin kolmatta lastani ja tämä pahoinvointi on ollut kahteen edelliseen verrattuna kammottavaa).

Sisätutkimuskin tämän tekemänä sattui ja ihme tyyli oli, että jalkoja ei saanut laittaa "telineille "kun kuunneltiin sydänääniä, vaan niitä piti roikottaa älyttömän epämukavassa asennossa. Ja tätä lystiä on tämän rouvan kanssa tiedossa vähintään kaksi kertaa vielä - toivottavasti ei tule mitään ongelmia.

Meidän kunnalla menee tosi huonosti, ja olin olettanut, että tottakai neuvolapalveluita on karsittu, mutta niin vaan mulla on seuraava neuvola viikolla 19.

No onpas ollut lääkäri Hansusella. :( Harmittaa puolestasi kun on tämä odotusaika kuitenkin niin erityistä, että toivoisi hoitohenkilökunnankin sen tajuavan ja kohtelevan arvostaen vaikka heille päivittäistä rutiinia onkin.
Itsellä eka neuvolalääkäri parin viikon päästä, vähän "ei-niin-mukavia" huhuja olen hänestäkin kuullut, mutta yritän olla ottamatta ennakkoasenteita.

Huomenna nt-ultra. Nyt näyttäisi vahvasti sille että mieskin pääsisi mukaan. Se on ollut tosi epävarmaa, mutta äsken laittoi viestin että luultavasti pääsee! :cheers:love7
Onko teillä ollut nt-ultrassa puhetta vauvan nenäluusta? Luin että joissain maissa nenäluun näkymisestä päätellään Down-riskin olevan vähäinen. En tiedä verrataanko niissä maissa tuota nenäluuta niskaturvotuksen sijaan vai lisäksi. Kuulemma down vauvoilla nenäluu kehittyy hitaammin tjsp. Ihan mielenkiinnosta kyselen, tiedostan ikäni lisäämät riskit kehityshäiriöihin, mutten (ihme kyllä) osaa huolehtia niistä etukäteen.

Ja taidan julkaista teille sitten ultrakuvan jos saan niin voitte porukalla profetoida onko hän he vai she. :Heartblue:Heartpink

Pitkästä aikaa täällä päivittämässä tilannetta. Jotenkin tämä raskaus ja juniorin perässä juokseminen väsyttää niin ettei saa aikaiseksi edes netissä surffata o_O.

Tänään nt-ultrassa aamulla käyty ja kaikki hyvin, vastaa viikkoja 13+1 ja niskaturvotusta 0,8. Pituutta vajaat 7cm ja painoa noin 60g :). Meillä ainakin ultrassa näkyi selvästi nenä joten siltä osinkin pitäisi olla kaikki ok. Tuosta nenän kehityksestä taisi tän juniorin ultrauksessa ollakin puhetta, mutta en muista oliko tässä nt:ssa vai rakenneultrassa. Rakenneultra varattiin 1.7. ja siihen asti pitää sukupuolen varmistumista odottaa. Poikaa kyllä tämä ultraaja veikkasi, mutta eipä näistä näillä viikoilla voi varmaksi sanoa.

Ensi viikolla on sitten lääkärineuvola mitä en odota lainkaan innolla. Sama lääkäri oli edellisessä raskaudessa myös eikä yhteistä säveltä oikein tuntunut löytyvän. No, eiköhän siitäkin selviä kun ei suurempia odotuksia ole.

Tuli varmaan mieleen tuosta nenäjutusta: Muistin yhtäkkiä yhden aika hauskan jutun, kun olin tästä meidän nuoremmasta lapsosesta nt-ultrassa, kätilö totesi jotain sinnepäin, että tuon täytyy olla poika kun on niin kookas jalkaterä! Yhdessä ultrakuvassa näkyykin oikein selvästi todellakin aika jättikokoinen jalkaterä. :cool::grin Poika se olikin, mutta jalat kyllä minusta aika normaalit, suhteessa toki selvästi isommat kuin meidän tytöllä - onneksi. :wink

No sillä vähän utelin kun mulle hoitaja sanoi 9+1 ultrassa että "Nenäkin näkyy jo tuossa!". Silloin en tiennyt tuota juttua vielä, mutta kun luin asiasta palasi tuo kommentti mieleen. :) Toki nenä varmaan alkaa kaikilla kehittymään samoja aikoja, mutta se luu sitten kehityshäiriöissä näkyy myöhemmin tjsp? Mutta jotenkin positiivisena juttuna sitten kuitenkin otin että nenu oli jo alkanut muodostumaan. :)

Miulla on seuraava neuvola jo rv 14. Mie kävin kahessa edellisessä raskauvessa ihan yhtä monta kertaa neuvolassa ja ilmeisesti samalla linjalla mennään nytkin.

Hei tuli vaan mieleen, kun se (hoitaja, lääkäri??) joka mut ultras, sano että mulla on kohtu vielä aika alhaalla? Mitä se tarkottaa, onko jotenkin huono juttu? Jäi mieleen sieltä ja ruvennut nyt vaivaamaan, kun ei se kohtu oo sieltä sen korkeemmalle noussu vielä, ni viittaako tää nyt johonkin keskenmenon riskiin vai onks se sit sitä, kun poikamahat on usein alhaalla? Neuvolasta voi varmasti kysyä, mutta se on vasta seuraavan kerran 15.5 ja jos mitenkään mahollista, niin haluisin jo nyt jotain veikkauksia, että mitä tää tarkotti? D:

Mä väittäsin et ei tarkottanu mitään sen kummempaa, ku et sun kohtu ei ole vielä sieltä noussut esiin :) Nousee kyllä, jos ois suytä huoleen niin ois sanonut sulle kyllä. Mulla on poikamahat menny ihan normaalikäyrillä, en tiedä mistä oot kuullu et ne olis alhaalla? Ei oo :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä oli tänään toinen neuvolakäynti. :) Kysyin noista raskausviikoista että miten niitä nyt lasketaan kun ultrassa kaveri oli neljä päivää pienempi kuin viikot näytti. Oon nyt itse laskenut ultrassa mitatun koon mukaan eli silloin koko vastasi 11+6 vaikka viikot kuukautisten alusta oli 12+3. Neuvolatäti sanoi että raskausviikot lasketaan kuukautisten alusta koska heittoa on noin vähän (alle 5 pv) eikä vaikuta laskettuun aikaan. Joten nyt menossa sitten 15+3.

Meidän piti täyttää tälle toiselle neuvolakäynnille tulevien vanhempien voimavarakysely -lappunen, jota sitten käytiin läpi. Hemoglobiini oli laskenut 143:sta 126:een, joka on mulle tosi vähän. Suositteli ottamaan rautalisää joka toinen päivä. Verenpaine 101/71, normaalia matalaa mitä yleensäkin mulla on. Kyytiläisen sykkeet oli 152, kyllä oli ihana kuunnella hetki sitä hevosenlaukkaa. :Heartred Kohdun korkein kohta oli jo melkein navan korkeudella, kaksi sormen leveyttä alle. Kyllä täytyy vielä ylistää miten meille sattui niin mukava ja sympaattinen neuvoläti! :smiley-angelic001

Hemoglobiini oli laskenut 143:sta 126:een, joka on mulle tosi vähän. Suositteli ottamaan rautalisää joka toinen päivä. :smiley-angelic001

Mulla ja oli toisessa neuvolassa hemoglobiini 125, kun se ekalla käynnillä oli 140. Kuulemma silti 125 on niin hyvä ettei vielä suositeltu rautalisää. Sitä vaan ihmettelen, että kai se lähtötasokin varmaan vähän vaikuttaa... monella kun 125 on ihan normaali, mutta mulle kyllä tosi alhainen. En tosin ole mitenkään erityisen väsynyt - mitä nyt lapset valvottaa.

Mulla on normaalisti hemoglobiini 150-160 väliin, joten olen kyllä aavistellut tuota laskua siksi, että olen koko ajan niin väsynyt ja uuvahdan pienestäkin fyysisestä suorituksesta paljon helpommin kuin ennen. Toivottavasti rautalisä joka toinen päivä toisi helpotusta siihen. Uskon siis kyllä että tuo lähtötaso myös vaikuttaa.

Möykyllä kaikki hyvin :Heartred

Vuotoa epäiltiin tulevan istukasta,joka on kovin alhaalla mulla. Niskaturvotus oli normaali sekä kaikki raajat ja aivot oli selkeät! HUOKAUS!!! :rolleyes:

Aika uskomattoman raukea olo! Johan se jännitti ja mietitytti o_O:)

Liitteet

• Möykky 13+4 eka UÄ.jpg
    Möykky 13+4 eka UÄ.jpg
    26.7 KB · Katsottu: 55
Meilläkin oli kaikki hyvin ultrassa! :love7On niin ihana olo nyt!!! Niskaturvotus oli normaali, nenäluu näkyi, aivojen rakenteet kuten pitääkin jne. Vähän piti äitiinsä tullutta aamu-unista tyyppiä herätellä kuvauksiin, mutta sitten siellä pyörittiin vaikka mihinkä suuntaan kun herättiin. :)
Laitan teille kuvan ihasteltavaksi kun ehdin ottaa sellaisen missä ei näy mun kaikki henkilötiedot reunoissa. (-Saatte sitten vapaasti esittää sukupuoliveikkauksia... Mä oon AINA ajatellut saavani poikalapsen, mutta nyt on kuitenkin ollut ehkä vähän tyttömäiset ajatukset tämän kohdalla...)
Tuleva isikin oli ilmeisen onnellinen ja tohkeissaan näkemästään, kun joutui poistumaan vähän kesken (etsimme vielä kuvakulmaa niskaturvotuksen mittaamiseen) takaisin töihin, niin oli tullut jo kuvapyyntöjä kera ihanan viestin kun huoneesta pääsin ulos! :Heartred

Kysyin myös istukan sijainnista. On kuulemma etuseinämässä mikä voi vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen vaimentavasti. Noh, en kyllä odottanutkaan ensikertalaisena niitä vielä hetkeen tuntevani kuitenkaan. On se outoa että toinen melskaa siellä ja heittää kuperkeikkaa ilman että päällepäin tuntuu mitään... :)

Muokattu viimeksi:
Moi!

Mä sain nyt vihdoin ultra-ajat postissa. Ihmettelen vain miksi ajat oli varattu Naistenklinikalle vaikka olen ilmoittaunut haluavani Kätilöopiston synnäriksi. Hehe, tutkimukset oli kuitenkin siirretty Kättärille Naikkarin remontin vuoksi, mutta täytynee kuitenkin varmistaa, että synnäritoive on oikein mun tiedoissani. Haikaranpesään taas haaveilen...

Ai niin, nt-ultra tasan kahden viikon päästä 22.5. Ja juuri tänään menin sopimaan koko päivän kokouksen kyseiselle päivälle. Täytyy varmaan siirtää kokousta toiselle päivälle heti huomenna.

Takaisin