neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bluerose
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
^[:D][:D]

Hieman ihmettelin tuota th:n ilmaisua. Jos siellä oli kolibakteeria, niin miten se silloin on sekaflooraa... Kolibakteerihan on juurikin vti:tä aiheuttava bakteeri. No, ihan sama. [8|] 

Neuvolassa käväisty taas aamusella rv 39+3. Kaikki EDELLEEN kuten ennenkin. Olo yhtä normaali, kuin ilman raskauttakin. Sydänäänet olivat hyvät 130 ja sf-mitta 32.

Seuraava neuvola-aika on ensiviikon keskiviikkona rv 40+5. Jollen ole vielä tuolloin synnyttänyt, saan ajan yliaikaiskontrolliin sitä seuraavalle viikolle.

Neukku kuulumisia:
RV: 36+6
painomuutos +175g
RR: 124/82
Hb.103
Sf 31 (sama kuin viime kerralla.)

Neuvolatäti veikkaili ettei tässä enään kauaa olla yhtenä kappaleena.. [:)] Saas nähdä.. [:D]

Joo siis mulle sanottiin noin jo kolme viikkoa sitten... .. ja mut laitettiin kk ennen älomaa saikulle kun oli niin varma että lapsi syntyy muuten heti jos vähänkään rasitan itseäni.. niin varmaan. [:D][:D]
Ja mulla oli/on riskitekijöitä jotka lähentävät mahdollisuutta ennenaikaiseen synnytykseen ja pah, ei se vaavi silti syntynyt. Oikeesti hassua että itkin viikolla 22 että pysy kulta vielä hetki mahassa.. nyt mennään jo kohta lasketussa ajassa ja ei sitä näy eikä kuulu [:D]

^Minullakin oli ihan todellinen pelko keskosuudesta, kun yksi on syntynyt rv31+1 ja sairaalassahan vietin pari viikkoa lokakuussa, eikä sielläkään ihan turhaan makuuteta.

Ilmeisesti asia on niin, että on olemassa sellaisia kriittisiä viikkoja joiden aikana saa jännittää ja niiden yli päästyä ei enää tarvitsisi rajoittaa mitään tekemisiään, mutta kun siitä ei koskaan voi olla varma missä se raja menee, jolloin on turvallista taas touhuta. Kyllähän minäkin olen jo aika monta kertaa saanut kuulla neuvolassa, että ihmeellistä kun menen sinne vieläkin yhtenä kappaleena ja huomenna saa sen taas kuulla. Kuten sanottua jo sadasti, uskon syntymään siinä vaiheessa, kun pää alkaa olla ulkona.

Oliko se tättärä sulla ihan diagnosoitu se kohdunkaulan ongelma.. mikä tää nyt on nimeltään.. siis se että se on heikkotekoinen? Mä en oikeesti löydä sanoja miten tän kysyisin mutta siis kyllä sä ymmärrät mitä yritän kysyä [:D]

Nimittäin se on oikeesti tosi ihme että oot kasassa vielä jos sulla on se, minkä nimeä en nyt muista. Mutta hyvä että olet kasassa niin tulee hyvät eväät pienelle elämään.

Epäilinki että sanoo.. himputti kun kyllästyttää tää olotila! Nyt on aamusta asti supistellu lievästi ja mietiskelin et mahtaako pian olla lähtö.. [:)] Mutta ihan tasan nytku näin mietin, niin oon vielä yhtenä kappaleena viikolla 42! [:D]

Ang: Ei minulla ole virallista diagnoosia, ainoastaan epäilyjä lääkärien taholta ja itse nyt alan uskoa, että ei tässä siitä kuitenkaan ole kyse, kun jämähti kuitenkin siihen sentin parin aukeamiseen...

Silloin sairaalareissun aikana ja sen jälkeen olin muuten todella kovasti vannomassa, että tämä on sitten viimeinen ja aioin mennä mahdollisimman pikaisesti pistämään piuhat kiinni. Nyt tuossa jokin aika sitten sanoin miehelle, että taitaa sittenkin olla vielä se kierukka ainakin alkajaisiksi, kun jospa tuossa vielä muutaman vuoden päästä haluaa iltatähden. Ja ukko vain naureskeli, arvasi varmaan jo aiemmin, etten kuitenkaan mihinkään lopulliseen ala...... ja ei uhannut, että hän sitten omalta osaltaan olisi valmis jättämään tämän ihan viimeiseksi.

Nyt huomisia neuvolakuulumisia jännäämään.

Nonni, pitkästä aikaa minäki täällä..

Niin hassulta kuin se tuntuukin niin edelleen yhtenä kappaleena kaikkien niiden sairaalassa makoilujen ym. juttujen lisäksi ollaan [:)]

Mulle se neuvolalääkäri sanoi tuossa viime viikolla että eipä näytä tämä lapsi ihan heti syntyvän, oli nimittäin kääntynyt takaisin perätilaan (vaikka mukamas sen piti olla jo kiinnittynyt [8|])... Muuten on kaikki hyvin ollut nyt viime aikoina ja oon jopa pystynyt pienillä kävelyillä käymään. Pelottaahan se vaan, että joudutaan leikkaamaan tuon perätilan takia kun niin kovasti olen sitä alatiesynnytystä toivonut.. Mutta kattotaan nyt miten onnistuu se kääntämisyritys ens vkolla synnärillä..Kyllä meitä nauratti ja vähä kyllä itkettiki miehen kans että kaikki maholliset sitä on joutunut käymään läpi..Kiitoksia siltiki tuonne korkeammille tahoille, ettei syntynyt sillon rv26, vaikka se lähellä olikin! nyt ei haittaa vaikka meniskin ens vuoden puolelle [:)][:)]

Täällä neuvolassa käyty...ei mitään uutta. Paitsi että pitäs syödä vähempi, taas oli tullut kilo...[:'(] Perjantaina seuraavan kerran taas.

^^kiva kuulla sinusta pitkästä aikaa kuiku! Hienoa, että kaikesta huolimatta olette näin pitkälle päässeet! Toivottavasti tuo ulkokäännös onnistuu. Itsekin elin pitkään tuossa ahdistuksessa perätilan takia. Meillä vauva onneksi on nyt kääntynyt ja toivottavasti myös pysyy oikein päin.

Kuiku: Tiedän tunteesi... toisaalta olisi malttamaton saamaan pienen syliin nyt kun ei enää vaaraa ole, toisaalta taas nämä loppuraskauden vaivat ovat ihan uutta ja "hauskaa" olisi kerran kokea yliaikaisuuskin. Upeaa, että sinullakin on mennyt nyt ihan hyvin rankkojen aikojen jälkeen.

Neuvolassa kävin tänään taas kerran ja kuulemma taas eilen lääkäri, joka aikanaa passitti minut Tampereelle makailemaan oli kysellyt kuulumisia ja ollut TODELLA ihmeissään kuullessaan, että en ole vieläKÄÄN synnyttänyt. Tädille vitsailin, että jos tämä menee yli niin taidankin suunnata Seinäjoelle synnyttämään. (Siihen tarvitsisi maksusitoumuksen, ja aion kyllä oikeasti mennä Tampereelle, kun siellä olen kolme maailmaan saattanut ja tässäkin raskaudessa maannut.)

Itse käynnistä ei sen kummempia, kaikki niinkuin pitääkin ja lapsonen roikkuu entistä alempana, nyt on selkeästi kiinnittynyt (eli kyllä ne sen voivat tehdä uudelleensynnyttäjälläkin). Paineet 110/80, painoa tullut vaihteeksi kilo (kauan se samassa junnasikin, toista kuukautta). Ei turvotusta ja pissa puhdas, vauvan sydänäänet ja liikkeet normaalit. Raskausviikkoja aivan uskomattoman paljon eli 37+6!

Uuden ajan vielä uskalsi antaa ensi tiistaille, kun sanoin, että mikäli en päätä synnyttää itsenäisyyspäivänä menen sitten 8. päivä, joka sattuu olemaan äitini syntymäpäivä. Tänäänkin voisin vielä mennä, kun olisi isänäitini synttärit, 90v, jos hän eläisi...

Ai niin ja kehotettiin lepäilemään mahdollisimman paljon, kun se tekee istukantoimitakyvylle hyvää!

^siis ihan käsittämätöntä miten paljon sulla on viikkoja kasassa! Saat vielä lähetteen yliaikaiskontrolliin [:D] Mutta sitä oikeastaan piti sanomani, että kiinnostavaa kuulla tuosta istukantoimintajutusta. Voi siis ihan todella hyvillä mielin loikoilla ja tuijottaa eteenpäin, jos siltä tuntuu [:)]

kuikukin vielä kasassa, hienoa! Oletko saanut ajan hyvin kulumaan?

Ja siis niitä neuvolakuulumisia tältä aamulta:
rv 39+0
painonmuutos +400g/vko (sama ku viimeks)
turvotus +
RR oli ensin 148/89, mut otettiin uudestaan ja sit oli 139/88
proteiinit ++
sf-mitta 37 (siis sentin vähemmän ku viimeks!)
lapsiveden määrä N
edelleen RT (pää on kuulemma jo niin alhaalla, ettei sitä enää löydy käsin ettimällä)
sydämen syke +135
liikkeet ++

Tosiaan tuo verenpaine vähän aiheutti sydämen tykytystä, mutta JUST ennenku menin siihen terkkarille, niin olin ottanu astmalääkkeeni, joka ehkä vaikutti siihen eka lukemaan. Otettiin sit hetken päästä uudelleen, niin oli jo laskenu ihan suurin piirtein normitasolle. Eka en kyenny menemään pissalle, mutta kun siinä taas meni sitä aikaa, niin juuri ennen lähtöä sit kuitenki pystyin käymään, ja proteiinit olikin kahella plussalla. Nyt siis sain TAAS vaihteeks purkin mukaan ja huomenna pitää viedä labraan aamunäyte ja sit vielä pitää käydä taas neuvolassa mittauttamassa se verenpaine uudelleen.

Mullahan on siis tää kova flunssa nyt ollu koko viime viikonlopun ja nyt alkuviikon päällä, että sekin saatto vaikuttaa verenpaineeseen ja siksipä täti epäilee, että mulla ois vti, eikä raskausmyrkytyksen oireet. Tätä nyt sit kuitenki seurataan varmuuden vuoksi. Onneks ainaki vauvalla tuntuu olevan kaikki hyvin, kun liikehdintää riittää [:)]. Katotaan miten huomenna sit käy...

Neuvolalääkäristä palattu rv 36+0

painonmuutos +800/vk
Turvotus +
RR 122/81
sf 34
Lapsivedenmäärä N
tarjonta RT
sikiön syke 150-160
Liikkeet ++
virtsa ok!

Kohdunsuu oli siinä kunnossa, missä pitääkin. Se oli iso helpotus. Enää ei sillä tavalla tarvitse varoa sen suhteen kuin tähän asti. Lääkäri oli todella nuori ja epävarman tuntuinen. Sydänääniä kuunteli ehkä 5 s. [8|] Sf-mittaa ottaessa lääkäri ei painellut mitenkään vatsaa, joten ihmettelin mistä se tietää oikeat kohdat. Tarjontaakaan ei kauheasti kokeillut, tuntui laittavan merkinnän sen perusteella, mitä mä sanoin liikkeiden tuntemisesta. Mutta voi viude kun se sattui kun lääkäri kokeili alapäässä lantioluiden asentoa ja muotoa! Miten saattokin vihloa niin. Mutta kaikki kuitenkin kai oli ok. Jäi kyllä vähän sellanen olo, että tutkiko se nyt ihan kunnolla, mutta siihen on nyt vain luotettava.

Meillä oli synnytystapa-arvio maanantaina. Muutettiin tosiaan sunnuntaina eri kuntaan ja täältä lähettävät yksityiselle lääkäriin. Sainkin paljon paremman tutkimuksen kuin edellisessä kotikaupungissa olis saanut. Ensin lääkäri ultras vauvan. Hänellä kaikki hienosti. Ultras yhtä tarkasti ku rakenneultrassa ja hyvältä näytti. Häveliäs kaveri vaan, kun kädet koko ajan naaman edessä, ettei vahingossakaan nähnyt kasvoja [:D]
Vauvan painon arvioi olevan 2790g ja syntymäpaino olis tämän mukaan 3600g.
Sen jälkeen kopeloi meikäläisen [:D] Kaveri oli kiinnittynyt ja kohdunkaulaa jäljellä <2cm enää, pari viikkoa sitten oli vielä 4cm eikä mitään ollut tapahtunut. Paikat ei ole vielä auenneet, mutta pehmentyneet kyllä. Olin ihan äimän käkenä, kun sieltä lähdettiin. Mulla on tutkittu supisteluiden vuoksi kohdunkaulan tilannetta pitkin matkaa eikä ikinä ole tapahtunut mitään. Olin nytkin varma, että siellä on kaikki ihan entisellään. Lääkäri sanoi, että kovastikin on alkanut tapahtua ja se on hyvä, koska kaikki mitä nyt tapahtuu, on pois sitten synnytyksestä. Kyllä mulla välillä niin pirusti vihlookin tuonne alakertaan, että meinaa huuto päästä (ja välillä pääseekin). Sellaset kuulumiset meillä [:)]

Tyhmä kysymys:
Tekeekö synnytystapa-arvion lääkäri vai th? Ja eikös se kaikille kuitenkin tehdä? Itsellä nyt menossa 36+2 (tai 36+1)..oli viime to lääkäri, käsitin että viimenen ellei jotain ihmeellistä tule..että nyt vain terkan käyntejä. Lääkäri nyt oli sama avuttoman olonen nuori ku aiemminkin.. tuntu ettei kunnolla tutkinu, kyseli liikkeistä ja paris minuutis homma ohi ja hyvää loppuodotusta!
Ei siinä, jos ja kun kaikki ok, mutta en oo kärryillä mistään esim. painoarvioista, mahtuuko tuleen alateitse jne. Nyt vaan oletan, et kaippa se sit on hyvän kokonen ja mahtuu tulee! Ärsytti kyllä se kiireen tuntu, kun oli myöhässä..

En oo ainakaa tunnistanut supistuksia, mutta koko ajan enemmän, varsinkin iltasin, tulee sellasia tuikkimisia/vihlomisia kait virtsarakkoon..alas kuitenkin, että hätkähdän, jalat suoraks jne. Niitä sukkapuikko-iskuja? Ja valkovuoto tosi runsasta...välillä mietin onko normaalia, voiko olla joku tulehdus..tosin ei mitään hajua, ja norminäköstä. Tiistain neuvolaa odottaessa (tää vko "skipattiin" ku kaikki ollu ok tähän asti, ja on niin ruuhkaa??!!)

Mulla oli viime viikolla viimeinen neuvolalääkäri käynti ja oletin saavani jotain konkreettista tietoa. Lääkäri ei osannut arvioida vauvan kokoa, vaikka pyysin. Hän sanoi, ettei halua arvata, ettei menisi väärin. Sisätutkimuksessa lääkäri toivoi pitempiä sormia?! Eikä merkannut neuvolakorttiin mitään kohdunkaulasta, saati sitten sanonut siitä jotain suu-sanallisesti. Synnytystapa-arviointia hän ei myöskään tehnyt. Onko toi normaalia, vai onko teille sanottu vikalla lääkärikäynnillä asiasta jotain? Tutkiessaan lääkäri ei myöskään osannut arvioida, missä vauvan pää on. Sanoin hänelle, että th on kahdella viime kerralla sanonut vauvan olevan RT, joten saman lääkärikin merkkasi neuvolakorttiin. Kotona kyllä ketutuskäyrä oli aikas korkeella..No huomenna on th, jospa hän osaisi jotain sanoa.

Takaisin