neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bluerose
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Terkut eiliseltä neukkukäynniltä. Antoi se vielä sentään ensi viikolla ajan vaikka sanoin että en aio enää tän kokoisena sinne mennä[:D]
Mitään arvoja en noin hienosti tähän voi laittaa kun ensinnäkin HB ei edelleenkään mitattu kun "se on aina ollut niin pirun hyvä että ei sulta kannata mitata..." ja pissanäytettä en saanut annettua.. voi nolo. [:D] Joten niistä ei mulla ole mitään hajua.
Paino oli noussut mutta ei se mua tai tätiä enää kiinnosta kun ihan selkeesti olen niin täyteen nestettä pumpattu että siitä ei ole järkevää huolestua.
Vauva on täysin valmis tulemaan. Täti sanoikin että pari kivuliasta supistusta niin hän veikkaa että on paikat auki ja pehmeänä ja kiire jo sairaalaan.
Enää ei mua närästä, joka tädin mukaan kertoo sekin siitä että vauva on tosi alhaalla.
Verenpaine on hiukan koholla joka sekin tädin mielestä kertoo siitä että syntymä lähestyy.
Ja muistin vihdoinkin kysyä sitä rokotetta ja se tuikkasikin sen hyvin mielellään mun käteeni [:)]
Sanoi mulle että jos alkaa ahistaa maha kunnolla niin ei muuta kuin saunanpesuun vaan [;)]
(Äite sanoi puhelimessa mulle että jooooo ehkä saunan pesukin mutta kylläpä siihen tippa spermaakin auttaa että vauva tulee ulos[:D] Eli vissiin äiten mielestä sillä se lähteekin millä on tullutkin[:D])

SSS Sehän ne ovat ne vanhat vinkit synnytyksen käynnistämiseen. Tulkinnan mukaan joko siivous, sauna, seksi tai sohvalla suklaata ja saippuasarjoja. Minäkin kun olen näin uskomattoman pitkälle päässyt avointen paikkojeni ja sentin kanavan kanssa niin ajattelin huomenna kokeilla ainakin kahta ensimmäistä, jos vaikka... Mutta toisaalta, kun nyt on tuonne kotiutunut liian aikaisen maailmaanpyrkimisensä jälkeen niin tuskinpa se sieltä tulee ennen kuin on ihan pakko. Eli jos ei tänä viikonloppuna synny niin sitten mennäänkin jo sellaisille viikoille, joista en olisi hurjimmissa unelmissanikaan osannut haaveilla alkuraskaudessa!

Voi ku oliski ihana mennä saunaan... Pakko kuitenkin malttaa siihen asti kun on 37 viikkoo kasassa... Meillä on vaan aika pirun kylmä täällä kämpässä. Sisämittari on nyt +17 asteessa kun laitoin patterit täysille. Viime talvi mentiin +16 sisälämmöillä, mutta nyt mies tiivisti ovia ja ikkunoita ennen talvea, niin edes asteen pysyy lämpösempänä. Saunan lämmitys lämmittää kämppää muutenkin kivasti, mutta ei sitä "turhaan" viittis lämmitellä kuitenkaan... Pitää vissiin keksiä jotain uunissa laitettavaa ruokaa, niin saa vähän lämpöä tänne.

Oon muuten päättänyt, että kun tulee 37+0 niin mun varominen loppuu. Sitten liikun ja teen niin paljon kuin jaksan ja lopetan pelkäämisen. Sitä odotellessa - vielä 12 päivää...

^Sinä aiot sitten jaksaa jatkaa pidempään kuin minä... minullahan kärsivällisyys petti 36+0 kohdallla ja siitä asti aloin olla niin normaalisti kuin suinkin. Kieltämättä tässä kyllä edelleen tulee aika paljon makailtuakin, vaikka jo on yli 37 viikkoa. Minäkään en ole käynyt saunassa pariin kuukauteen, joten jos ei ennen huomista lähtö synnyttämään tule niin aion kerran sen tehdä, kun sitten on taas ainakin jokunen viikko odotettava toipumista saunomiskuntoon.

Nyt pitäisi saada itsensä taas pystyyn ja alkaa vaihtamaan tytölle lakanoita, tuo jo vanhat repi sängystään. On vain tullut tämä paha tapa, että aina kun saan jonkun pikkuhomman hoidettua tulen koneelle kurkkimaan, onneksi sentään olen vain tähän yhteen palstaan koukussa.

no mulla tuohon 37+0 vaikuttaa aika lailla se, että haluan Kättärin Haikaranpesään synnyttämään. Sinne pääsee ainoastaan normaaliaikaiset. Eli ennen 37 rv ja 42 rv jälkeen pitää synnyttää muilla, tavallisilla osastoilla. 

Saunominen ei kyllä täällä ainakaan auta, oon vissiin saunonu niin paljon, että kroppa ja vauva on jo tottuneet siihen [:D] Pari kertaa viikossa ollaan löylytelty heti kun "sää salli". Seksikin on meiltä poissuljettu asia (mikä edelleen on mun mielestä suorastaan avovaimon kaltoin kohtelua [:D]). Siivous sen sijaan on mun mielestä epämiellyttävää [;)] Mutta voishan sitä kokeilla. Toi sohva, suklaa ja saippikset sen sijaan kyllä kuulostaa hyvältä [:D]

Oli mulla neuvola-asiaakin. Tai ei oikeestaan, kävin siellä ja ei mitään uutta. Tai no paino on laskenut viime viikosta! Huomaa, että olen pidättäytynyt makeasta. Ja vatsa toimii. Vauvan pää ei kuulemma hirveästi heilu, että oisko sitten kiinnittynyt. Mutta se nyt on ihan sama. Vauvalla on myös ainakin toinen käsi siinä pään vieressä, ties vaikka yrittäisi leikkiä teräsmiestä ja tulla käsi ojossa [:D]

Sain ajan ensi perjantaille taas, sen jälkeen sitten tulee lähete yliaikaiskontrolliin vai mikä lie. Laskettu aika kun olisi sitten siitä se tuleva maanantai [:-] Mä jo nyt sanoin, että toivottavasti ei nähdä ens viikolla [:)] Nyt on kyllä energiaakin taas, kun oon nukkunut pikkusen paremmin muutaman yön, että jaksaa jumpata ja vaikka sitten siivota. Oon kyllä kävelyilläkin käynyt taas tauon jälkeen. Yritän tähdätä nyt tähän viikonloppuun ton synnyttämisen osalta [;)]

Mäkin sanon sen verran saunasta että kolmisen kertaa vähintään viikossa lämmitellään saunaa ja ei, ei ole mitään tehnyt [:)] Seksiä meillä harrastetaan vähemmän nykyään, ehkä jotain kerta kaks viikkoon joten ei sekään meillä ole sitten mitään tehnyt. Siivouksen olen jättänyt oikeestaan kokonaan miehelle... ... [:D] Mutta joo, just luki tuolla etusivulla että ei mikään muu kun sperma tehoo mutta kyllä mä silti ens maanantaina alan peseen saunaa ja muita paikkoja jos vauva ei ole vielä sillon tullut maailmaan.... .... 

Ainakin tolla siivoomisella yms. saa hetkeksi ajatukset pois tästä odottelusta.

Tosin, sukan kutominen ja Sinkkuelämään toljottaminen ajaa saman asian [:D] Suklaata vielä ni siinä ois mun ässät [:D][:D]

Tämän päivän neuvolakuulumiset

Rv 36+6
Painonmuutos +1400g vko [8|]
Turvotus +
Rr 131/82
Leuk +
Hb 109
Sf 34,5cm
Rt
Syke 148
Liikkeet ++

Onkohan muksu periny varsinkin isältään unenlahjat... Neuvolaan ajaessa kaveri vielä mylläs siihen omaan normaaliin tyyliinsä suht reippaasti, paikan päälle päästessä rauhottu, ja sydänääniä kuunnellessa veteli niin komeesti sikeitä ettei saatu hereille sen vertaa et ois saatu ees vähän vaihtelua sykkeeseen. Ja kyllä myö muuten th:n kans molemmat yritettiin ihan tosissamme tökkiä kaveria ja heilutella mahaa. [:D] Tätsky vaan ihmetteli kovasti ettei äippäpolilla tiistaina katottu vauvelin ekg:tä. Se kuulema pitäis tuolla käynnillä tarkastaa... [8|] Mutta onneks b-strepto oli negatiivinen.

Leukkarit, eli tulehdusarvot, eli proteiinit pissanäytteessä. [:)] Ja ole nAni onnellinen vaan ettet tiedäkään, mulla noi on jostain syystä ollu koholla enemmän tai vähemmän koko raskauden ajan ja aiheuttaneet välillä sydämentykytyksiä kun ovat yks merkki raskausmyrkytyksestä. Mulla kyl vissiin valkovuoto nostanu jatkuvasti noita leukkareita kun muita oireita myrkytykseen ei ole mut jos ovat kolmellakin plussalla niinkun mulla täs vähän aikaa sitten ni sillon kyllä jo huolestuin... [8|][&:] Ilmeisesti myös muut tulehdukset, esim virtsatietulehdus, voi nostaa noita arvoja jos olen oikein ymmärtäny. Tietoo ei tästä ole koska mulla on vissiin joskus penskana ollu itellä vti, mutta kuitenkin [:)]

Jeps, vti voi nostaa leukkarit plussalle... Minulla oli toissakerralla pissanäytteessä nuo lievästi plussaa ja ensimmäisenä terkka kyseli onko ollut mitään vti:oon viittaavia oireita. Ei ole ollut ja sitten sainkin vain seuraavaa neuvolareissua varten purkin kotiin näytteenvientiä varten ja siinä ei ollut mitään häikkää sitten. Valkovuoto sen luultavimmin aiheutti - etenkin kun vielä se näyte, jonka silloin sain annettua oli varsin niukka ja väkevän näköinen. Hassua miten tuo pissakin vaihtelee, toisinaan se on kuin vettä toisinaan taas ihan tummaa. Alkuraskaudessa oli muuten neonkeltaista.

Mullakin ollu proteiinit plussalla muistaakseni ihan alusta asti ... tulehdus oli ja meni ja silti ne vaan plussaa.. :/
Viime neuvolassa kun kävin, tiistaina niin kun se oli lääkärineuvola niin siinä lääkäri vaan sano että laps voi syntyy milloin tahansa.. Ohjeeks sain pysyä Espoon rajojen sisällä vaan Just edellisenä perjantaina olin käyny Tallinnassa hakee lastenvaunut kun en mä osannut mitään "edistystä" alhaalla odottaa. Olin ihan fiiliksissä ja vainoilin tuntemuksia (jotka sitten aiheutui varmaan siitä sisätutkimuksesta).. ja en oo uskaltanut olla yksin sen jälkeen[:D] Se lääkäri vaan oli iteki niin totisena ja soitti viel äitiyspolillekin kun tenttas eka että mitä tuntemuksia mul on siihen asti ollut.. mut eipä ollu eikä oo vielkään ollut mitään muuta kun harjotussupistuksia.

Okei, kiitos kun taas viisastitte tyhmää!

Siitäpä päästiinkin aasin siltaa pitkin toiseen mieltä askarruttavaan aiheeseen elikin juuri tuohon virtsatieinfektioon. Mietin vain kun multa kysyttiin alkuraskauden neuvolassa olenko sairastanut ko.tautia, no joo, olenhan mä, joskus, mutta nyt kun otettiin puheeksi niin miksi sitä kysyttiin, onko siitä vauvalle haittaa jos vti olis raskausaikana?

^tuota kysytään sen takia, että jos on taipumusta virtsatieinfektioihin niin se herkästi siis voi tulla uudelleen. Ja raskauden aikana tulehdukset voi tulla oireettomina tai erilaisilla oireilla, jolloin niitä ei osaa tunnistaa. Jos taipumusta on, niin tilannetta seurataan tiuhasti labrassa bakteeriviljelyillä. Siis neuvolatestien lisäksi. Mulla oli viime talvena 4 kertaa vti, joten nyt raskausaikana olen viljelyä varten antanut näytteen lähemmäs 10 kertaa...

Juu, mä kans kommentoin nyt tähän vti ja proteiiniasiaa: Mulla on penskana ollu ihan krooninen vti, johon on ollu siis estolääkitys, päivittäinen. Sit kun viimein 12-vuotiaana sain lopettaa sen estolääkityksen, niin ihan tähän päivään asti on silloin tällöin tullut vti, ja itse kyllä aina tiedän jos sellainen on päällä ja on ollut aika rasittavaa ees mennä päivystykseen hakemaan niitä antibioottireseptejä, kun TIEDÄN faktavarmasti, et mikä mua vaivaa ja mikä lääke tehoaa (tai mikä ei enää tehoa).

Sit VIIMEIN tuossa muutamia vuosia sitten (ehkä 5v sitten) kävin jollain lääkärillä, joka tajus antaa mulle estolääkitystä kotiin. Kun siis mulle tulee AINA yhdynnän jälkeen vti. Eli siitä lähtien oon syöny AINA yhdynnän jälkeen yhen lääkkeen, ja toisinaan ite huomannu, että se yks ei auttanu ja sit pari-kolme päivää lääkinnyt itse niillä antibiooteilla itteni terveeks. Tätä ei tietenkään suositella kelle tahansa, mutta koska tää on mulle NIIN tuttu juttu, niin mä oon tämmösen luvan lääkäriltä saanu.

Äitini sit kertoi, että hällä oli raskauden aikana oireeton vti, joten mä oon sit ihan vapaaehtoisesti käyny tosi tiuhaan viemässä näytteitä bakteeriviljelyyn, ja yks vti tässä olikin sit oireettomana, muistaakseni tuossa jossain puolivälin jälkeen. Ja sit mun äidillä myös epäiltiin sekä mun että mun siskon odotusten aikaan raskausmyrkytystä, kun proteiinit oli tosiaan korkeita ja muitakin oireita oli, niin mulla on nyt sit kans seurattu niitä proteiineja koko ajan tarkasti. Toistaiseks mulla ei kuitenkaan oo ollu mitään muita oireita kuin just proteiinit toisinaan yhellä plussalla, eli mulle ei ainakaan toistaiseks oo siis raskausmyrkytystä tullu. Onneks! [:)]

Jep, mä sain kanssa viime talvena kotiin reseptillä lääkkeitä valmiiksi, jos oireita tulee. Estolääkitykseenkin sain reseptin - sain aloittaa jos siltä tuntuu. Kyllä sen tietää kun on tulehdus jos niitä yhtään useammin on ollut. Meillä tk:ssakin on se käytäntö, ettei tarvi muuta kuin soittaa terveydenhoitajalle ja jos oireet on selvät niin se hoitaa reseptin lähimpään apteekkiin. Raskauden aikana tehdään kuitenkin aina viljely, ettei varmasti turhaan lääkitä ja osataan heti antaa oikea antibiootti.

Neuvolan th soitti heti aamusta mun labratuloksista. Näyte oli kuulemma sisältänyt runsaasti kolisekaflooraa ja nyt ne haluaa taas uuden näytteen. [&:] Nyt on yritys siis istua jalat ristissä 13.30 asti, niin tulisi 4 h täyteen ja saisin näytteen annettua. Lääkitys kuulemma aloitetaan jos tuo näyte on vielä yhtä huono. Keskiviikkona menen lääkärille, niin silloin varmaan sitten katsotaan tilannetta tuon kokeen pohjalta. Eli proteiinia mun viime neuvolanäytteeseen saattoi siis hyvinkin tuoda vti. Saa nähdä...

Toivotaan nyt sitten sitä vti:tä, vaikka sekin on tylsä juttu. Mutta ainakin parempi kuin myrkytys!

Kolisekafloora... Mulla tuli niin monta margariini-vitsiä mieleen, että menen suosiolla lukemaan nyt muita ketjuja [:D]

Takaisin