neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bluerose
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niinpä Pääskynen ja mulle tuli vielä lisäksi sen takia tosi huono omatunto jotenkin kun mullehan määrättiin tää älomaan asti oleva pitkä sairasloma puhelimessa... mun ei tarvinnut edes käydä lääkärillä enää.

Tilanne meni niin että ensin mulla oli kolme päivää ja lääkäri sanoi että mun on saatava kevennettyä työtä, omaan työhön en missään nimessä saa mennä. No pomopa sitten ilmoitti ettei ole mahdollista sitä järkätä. No soitin sitten su terveysasemalle ja mietin hoitsun kans puhelimessa että mitä mun nyt sitten pitää tehdä että lähdenkö sinne lääkärinvastaanotolle sen takia kun pomolla ei oo tarjota mulle työtä. Se sanoi että odota puhelimen ääressä että lääkäri soittaa kohta.

No ei mennyt tuntiakaan kun puhelin soi ja päivystävälääkäri soitti. Se oli ihan tuohtunut ja selitti että olipa onni että hän on päivystämässä kun hän terveysaseman apulaisylilääkäri joka oli ammatiltaan kätilö. Sanoi että tää leikki loppuu nyt tähän ja hän kirjoittaa suoraan sairaslomaa siihen asti kun jään äitiyslomalle.
Mä olin ihan monttu auki puhelimen toisessa päässä että täh, ihanko totta? Se vaan nauroi että no miten tässä pitäis toimia kun esimies ei voi tarjota työtä .. ..

Ja nyt meemillä on kerta toisen jälkeen noin törkeetä käytöstä!?!!! EI VOI KÄSITTÄÄ!!! Ja meemi jos oikein olen yhtään käsittänyt sulla on paljon surkeampaa oloakin kun mulla. Mulla on vaan ne supparit ja muuten ok.. eli ainoastaan pelko siitä ennenaikaisesta syntymästä.

Siis voiko tää johtua siitä kun opiskelet niin ne ei jotenkin käsitä että on sekin rankkaa.

Käsittämätöntä kohtelua tosiaan meemi saat osaksesi kerta toisensa jälkeen. Aivan uskomatonta ja törkeää kohtelua, kuinka lääkärinä voi olla tuollaisia ihmisiä. Kun mietin omia kokemuksiani, joita on tässä vuosien ja raskauksien varrella tullut useista lääkäreistä niin aina minua ollaan raskausaikana kuunneltu ja aika herkästi sairaslomaakin kirjoitettu. Kaipa se yksi ennenaikainen synnytys sitten saa nuo lääkärit suhtautumaan minun huoliini ja tuntemuksiini vakavasti. Mutta siis kyllähän lääkärin pitäisi katsoa tilannetta hieman kokonaisvaltaisemmin ja ymmärtää, että sinä jos joku todella tarvitsisi sen loma äitiysvapaiden alkuun asti. Voimia sinulle, toivottavasti olo vielä kohenee. Hullua jos äitiin aletaan suhtautua välittäen vasta siinä vaiheessa, kun on likipitäen kuolemaa tekemässä ja vauvallakin alkaa olla tukalat oltavat.

Joo pisti kyllä hiljaiseksi kun tuntuu lähinnä mahdottomalta, että koulua kävisin tai olisin työharjoittelussa. En siellä vastaanotolla saanut sanaa suustani sen jälkeen. Mutta eilen sitten otin itseäni niskasta kiinni ja soitin omaan työttömyyskassaani. Olen siis opiskellut ansiosidonnaisella päivärahalla. Sanoin, ettei koululla ole tarjota minulle mitään kolmen viikon ajalle ennen äitiyslomaa. (mikä on kyllä tottakin) He sanoivat, että merkkaa hakemukseen sitten vaan, että olet työtön! Eli mä saan parempaa tukea ollessani työtön kuin sairaslomalla. Aivan loistavaa, ei tarvi enää tapella noiden lääkärien kanssa. Mulle on ihan sama mikä mun titteli on äl:n alkuun asti, kunhan pysyn yhtenä kappaleena ja tuo mun pää ei myöskään poksahda.

Niin ja Ang1: älä yhtään pode huonoa omaatuntoa. Olet varmasti saikkusi ansainnut! :) Näkyy vaan olevan eri käytännöt eri kunnissa ja eri lääkäreillä näiden myöntämisen suhteen.

tänään käytiin jälleen neuvolassa. [:)] vauvan pää kiinnittyny tonne alas hyvin ei paljoo pää liiku. siitä mahdolliset kivut ala mahassa.

elikkä

RV: 35+2
painonmuutos: +445g
turvotus: +
RR: 133/91
B-Hb: 136
sf: 36
sydämen syke: + 135

Täälläki neuvolassa ja lääkärissä käyty:

RV: 35+3
virtsa puhdas
painoo taas alle viikossa 1 kg...[:'(]
hb 130
paineet hyvät
nyt ei turvotusta
sf 32 ( lääkäri mittasi, neuvolan th sai 32,5 cm alle viikko sitten)
sydämen syke 170 heppu oli vissiin suhteellisen pirteä [:D] viimeks 135 aamulla kun tuo nukkui [;)]
mesos koko lekuri ajan...
oli sitten rt ja erittäin alas kiinnittynyt, ei kuitenkaan yhtään muutoksia kohdunkaulassa vaan kiinni oltiin.
Painoarviota sain nyt sitten 3 kg pötikän verran [:D]
Kasvu onneksi tasoittunut eli nyt mennään hiukka keskikäyrää ylempänä, muttei pahasti.

Kyllä tuli malttamaton olo, mä haluun tuon nyytin jo syliin [:)]

edit. näemmä osaa kirjoittaakkaan enää...

Neuvolassa jälleen oltu..

RV: 32+1
virtsa proteiini ++
paino +200g
hb 144
paineet korkeet
ei turvotuksia
sf 30,5

sitten jouduin äippäpolille menee päivystykseen...siellä oli jotain...hmm..

vilkas lapsi...pää alaspäin...peppu pystys ja selkä vasemmalle sivulle...
tilaa kuulema on vielä ihan hyvin...viikkoihin nähden oikean kokoinen ja sydänkäyrä oli hyvä..

hmm...ei kai tässä muuta ollut =)

verenpainelääkityksen aloittivat minulla...

Kertokaapas viisaammat, hermoilenko taas turhaan.

Kävin neuvolassa ja terkkarilla kesti jonkin aikaa löytää vauvan sydänääniä. Äänet myös hävisivät välillä ja kuuluivat välillä tosi heikkoina. Kokonaisuudessaan mittaukseen ei kuitenkaan käytetty kovin kauaa aikaa.
Terkkari sanoi, että sydänäänet on hyvät, mutta neuvolakorttiin oli sykkeen kohdalle kuitenkin merkitty vain + eli "vähän". Tähän saakka on aina merkitty sykelukema. Lisäksi vauva on viime päivät ollut tosi rauhallinen, liikkeitä ei ole paljoa tuntunut. Siihen sanottiin, että koska vauvalla alkaa jo olla ahdasta, se ei juuri liiku.

Lisäksi ekalla mittauksella proteiinit olivat koholla, mutta toisesta näytteestä normaalit. Kohdunpohjan korkeus ei ole enää lokakuun puolivälistä ole kasvanut kuin ½cm.

Eli terkkarin mukaan kaikki on OK, mutta silti jäi jotenkin epävarma olo tuosta sykeasiasta... Kokemuksia ja kommentteja muilta siis kaipaisin.

Jiu: mulle ainakin terkka sanoi että yleensä tässä vaiheessa (33+0) ja varmaan tästä eteenkin päin saattaa sykkeessä olla välillä "taukoja" (en nyt muista millä sanalla se niitä kuvasi) ja johtuu jotenkin sydämen kehityksestä eikä ole vakavaa. Kirjoittelinkin äsken tonne marraskuun makiat ketjuun että mulla ei tosiaan oo sf kasvanut kuukaudessa yhtään ja sen takia meen maanantaina ultraan tarkistamaan onko vauva kasvanut normaalisti kuitenkin. Eli en usko että noilla sun viikoilla on mikään ihme jos on kasvanut vaan 0,5cm/kk. Alkaa olla jo niin iso että siks ei varmaan enää paljoo tuu sf:ään lisää. Eli varmasti ihan normaalia. Ja tosiaan niinku mullekin tuolla toisessa ketjussa todettiin niin mittaaja ja asento (vauvan ja oma) vaikuttaa siihen mittaan.

Mulla kävi sama juttu aiemmin, että sydänääniin merkittiin +. Huomasin sen vasta kotona ja säikähdin, että jotain on vialla, mutta minulle vaan terkka ei olisi sanonut asiasta. Soitin sitten perään, ja terkka kertoi, että ne + (vähän) ++ (normaali) liittyvät vauvan liikkeisiin. Sydänäänten kohdalla yksi + tarkoittaa, että masussa sykkii vain yksi sydän. Eli se + sydänäänissä ei merkitse muuta kuin, että kyseessä on yksi vauva.

Jiu: Se on tosiaan niin ku hipsukka kommentoikin, eli ne + ja ++ on käytössä ku tarkkaillaan vauvan liikkeitä, sydänäänissä on käytössä vaan yks +. Ja mitä noihin sydänäänten kuulumiseen tulee, ne on joskus vaikee saada kuulumaan vauvan asennosta ja/tai liikkumisesta johtuen. Eli tuo äänten välillä häipyminen johtuu useimmiten siitä, että vauva vaihtaa asentoa, eikä doppler oo sitten optimaalisessa kohassa.. (Huh, nyt aloin miettiä, että kuinkahan monta äitiä oon säikäyttäny näin opiskelijana.. [8|]) Jos terkka ois epäilly, että sydänäänissä ois ollu jotain häikkää, niitä ois varmasti kuunneltu pitkään ja hartaasti. [:)] Mullakin on muuten neuvolakorttiin välillä merkitty sykelukema ja välillä ei..

No huh! Onneksi näin.
Kiitos kommenteista ja selvennyksestä asiaan! Ei tarvii ainakaan niitä sydänääniä stressata koko viikonloppua.
[:)]

Neuvola kuulumisia!
Rv. 33+3
Sf. 29
Painomuutos +288g viikossa. Eli painoa keertynyt tähän menessän. 6kg.
Pää ei ole kiinnittynyt vieläkään ja ensi kerralla katsotaan tilanteen mukaan pitääkö mennä käännätyttämään pikkunen masun ulkopuolelta.. Jaiks.. [&:]
Muuten kaikki suht hyvin! [:)]

Täältäkin neuvolakuulumisia..

Rv 32+5
viimeks oli kääntynyt hienosti pää alaspäin ja nyt sitten pyörähtänyt perätilaan :( että toivottavasti vielä viitsii kääntyä takasin :)
sf 29
paineet oli hyvät
sydämen syke 142, viime aikoina ollut hieman laiskempi liikkumaan normaaliin verraten joten liikelaskentaa nyt sitten jos on hiljaisia päiviä..

äippäpoli kuulumiset:

rv 33+0
sf eri mitattu
painoa ei otettu
162/112 ja 169/95
proteiinia pissassa
lasiveden määrä normaali
tarjota on RT
liikkeet ++ (normaali)
lisäksi: Celestone 12mig im x 2

Bluerose:
Mistä syystä sinua otettiin sairaalaan sisälle? Onko siinä sun verenpaine mittaukset? Jos on niin ovat aika koholla..niin onko raskausmyrkytys mahdollisuus sulle? [:(]

Bluerose:
Vai ymmärräsinkö oikein, että olet osastolla? Anteeksi jos olen väärin käsittänyt asian!!

tase ymmärsit oikein että olin pari päivää osastolla...proteiinia(valkuaista) virtsassa ja korkea verenpaine...siksi ottivat sisälle ja selvisi sitten että mulla on kohtalainen raskausmyrkytys, päästivät kotiin koska voin itse hyvin ja pikkuinen on vilkas, jos olo huononee tai oireita ilmaantuu sitten takaisin...toisin sanoen saadetaan joutua käynnistämään...en itse ole huolissani...pitäisiköhän..?

nyt ollaan taas käyty ultrassa äitipolilla.. Lapsi oli todella vilkas ja kovin myllersi ku täti yritti sitä mittailla.. paino arvioks saatiin 3kiloo.. ihmekkös tuo jos vähän selkään oottaa kun joutuu jotain kyykkii lattialta.. [:D] melkonen jötikka, vaikka keski käyrää mennäänki..

Takaisin