neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bluerose
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen taas vieraillut neuvolassa ja eipä kummempia...

Viikon sokeritestauksessa ei ollut mitään ihmeellistä, mutta täytyy taas kuulemma tehdä muutaman viikon päästä ennen kuin menen synnytyksensuunnitteluun tayssiin.

Aadaiisakki on perätilassa suurimman osan aikaa pyörii aika paljon, mutta selvästi viihtyy pää ylös päin enemmän.

Verenpainekin oli ok ja paino vähän laskenut.

Meillä on kolme kertaa ilmeisesti lääkäri, mutta mää en varmaan mene sinne viimeiselle käynnille, kun joudun sinne taysin synnytyssuunnitteluun edellisen sektion takia. 

neuvolassa käyty taas [:)]
virtsassa protskua, seuranta maanantaina.
paineet erinomaiset, hb 128
paino noussut hyvin, ei liikaa
sf mitta 32 cm, vauvan syke 140 ja passelisti päin vissin
eli rt.
lähete fyssarille tosta selästä, onneks, muuten kaikki oli loistavasti [:)]

menen myös synnytystapa arviontiin loppuvaiheessa, koska oon niin pieni ja arvioivat samalla vauvan koon.
neuvolakäynti 2 viikon päähän ja sitten heti perään neuvolalääkäri.

Höh, mulle neuvolantäti kattoi lasketun ajan niin, et katto jostain taulukostaan, et millon tulee 40vko täyteen ja sanoi, et se on aina se sama viikonpäivä, et jos vikat menkat alkanu perjantaina, niin laskettu aika on perjantaina jne...  Eli mikä lie kivikautinen taulukko/kalenteri sillä oli ja siinä siis ei huomioitu kierron pituutta. Koitin sanoo, et mulla on lyhempi, mut sanoi, et ei oteta huomioon... Niin ja siis ultrissa on arviot vaihdellu, mut ollu aina joitakin päiviä enemmän kuin laskettu aika. Ja kohdun korkeus ollu koko ajan sen ylimmän käyrän yläpuolella.

Mulla kuitenkin ois aika tarkka kirjanpito menkoista löytyny kymmeneltä edeltävältä kuukaudelta... Niin kauan meillä keskenmenon jälkeen siis kesti tulla uudelleen raskaaksi... Sillä ekalla kerrallahan mulla ei oikein ollu hajuakaan kierron pituudesta! Jotain yli kymmenen vuotta pillerikiertoa vaan takana ja viimeset viis vuotta kans just niillä minipillereillä, jolloin menkkoja ei ollu ollenkaan! Enkä silloin kovin montaa kierron pituutta ehtinyt laskea, kun tulin jo ekan kerran raskaaksi. Se ei sit vaan kestäny matkassa. [&o] Mut tää on kestäny ja on kyllä niiiin ihana pikku potkiainen että!! [:)]

Ja pakko vielä kommentoida tuota, että savolaisten kanssa viäntäminen menee täällä kyllä ihan rutiinilla, sen verran on työkavereina noita syntysavolaisiakin, että pikkukeljuilu savolaisten ja karjalaisten välillä kuuluu ihan meidän perusarkeen.. Savolaisten omituisuuksiin kun kuuluu, et ne tykkää, kun niille **ttuillaan! Ainakin nää minun tuntemat! No joo, menee kyllä aika ot.. Ja edelleen siis ihan kaikella rakkaudella omituisia savolaisia kohtaan! [;)] Karjalaiset taas on tällasia alkuperäisestä aiheesta harhailevia sepostajia, kuten näistä miun viesteistä huomaa... [:D]

Ja mitä täällä on savolaisia mun poissa ollessa pilkattu!!! [:@][:@] No, ei vaiskaan, oon vaan puoliks savolainen, ja savo-karjalan rajamailta, joten en jaksa hiiltyä. [:D][:D]

Mun beibe on viime neuvolaan asti ollu oikein päin eli pääalaspäin. Mut viime neuvolan jälkeen vauva onkin päättänyt kokeilla kaikki asennot ja on pyörinyt kun väkkärä. Maha vaan muljahtelee kun se heittää ympäri ja on milloin mitenkin päin. Potkuja tuntuu joka suunnassa ja selkä on milloin milläkin puolella. No, toivottavasti sitten lopulta asettuu oikein päin. [:)]

Viimeisellä neuvolakäynnillä tätini oikein innostui tunnustellessaan mahaani. Hänestä oli ihan positiivisella tavalla todella jännittävää kun pitkästä aikaa tuli eteen ei niin vakioasetusten mukaan menevä vauva. Mitään hätää ei siis ollut mutta olen menossa lääkärille pikaultraan selvittelemään minkäkokoinen vauva oikeasti on ja missä päin hän mahtaa olla. Sfmitta ei ollut kasvanut juurikaan edellisestä mittauksesta ja meni jo alimman käyrän alapuolelle. Täti epäilee, että se todennäköisesti johtuu vauvan erikoisista asennoista mutta haluaa vielä varmuuden asiaan.

Helouta!
Neuvola kuulumisia vaihteeksi! Elikäste, täälä päässä kärsitty unettomuudesta aikalailla ja nyt siitä alkokin kova kysely rumba ja pohtiminen mistä sekin johtuu.. [&:] Ei kuulemma ole normaalia..? Antoi kaikenmaailman vinkkejä mitä pitäisi kokeilla ja seuraavalla kerralla katsellaan onko tilanne muuttunut ja tarvitaanko lääkitystä. Noh henkilökohtaisesti en tunne tarvetta lääkitykselle, niin en myöskään meinaa sitä ottaa vaikka tarjottaisiin. Olen kuitenkin työstä poissa ni voin ottaa rennommin sillon kun ei ole saanut nukuttua ja ottaa päiväunia tarvittaessa.. [:)]
Muuten kaikki ihan kunnossa, viikkoja kasassa 31, painoa viikossa n.500g tullut lisää ja sf 27. Tällaista tällä kertaa!

janinamiia mä haluan samaan neuvolaan kuin sinäkin!! Miten sinulla otetaan noin tosissaan tuo unettomuus mutta minä joka valvon JOKA yön ja nukun vuorokaudessa neljä tuntia päivisin pätkissä ja lopulta kun neukussa kysyn neuvoa saan vastauksen NAURUN säestyksellä "Voi tyttö pieni se kuuluu asiaan, sun hormonit tekee nyt susta vahvan että jaksat valvoa vauvan kanssa!" Mun mies siitä vierestä sit kysyi että eikö ole mitään apua tähän asiaan niin täti vaan sanoi että ei, että nukut päivisin kun et töissäkään enää voi käydä kerran.. ...
Miten herranjumala mulle ei ole kerrottu että tämä ei ole normaalia?? Mä taidan soittaa heti neuvolaan tästä nyt.

Muistelinkin että luin sun unettomuudesta täällä ja siitä että neuvolassa ei oltu moksiskaan, olin itsekin varautunu neuvolaan mennessä ettei tähän asiaan mitenkään erikoisemmin puututa.. Mutta tosiaan siitä saikin melkeen puolentunnin "ristikuulustelun" että mitä tähän asiaan voitaisiin tehdä ja plapla..? Hieman hämmästyin. Että tosiaan joka neuvoloissa näköjään mennään täysin erityyleillä!
Jaksamisia Ang1, tiedän ettei se mukavaa ole jatkuva valvominen.. [&o] 

Mulla se valvominen itsessään on hauskaa, olen pirteä kuin peipponen. Olen katsellut elokuvia ja tehnyt käsitöitä, kirjoittanut ja pitänyt kirjekaverit kiireisenä.
MUTTA sitten kun tulee se väsymys että nyt olisi kiva mennä nukkumaan ja kun sitten ei saa unta.. se on sitä helvettiä [:(] Yleensä nukun viikosta yhden yön pitkään ja hartaasti. Se on sitten tavallaan mennyt niin yli se nukkumattomuus että sitten tulee nukuttua väkisin sellaiset 14-15 tuntia. Silläpä mä kai jaksankin valvoa sitten plus ne hormonit.
En saanut ketään kiinni neuvolassa, mulla ens viikolla neukku niin kysyn tästä taasen häneltä.
janinamiia yks mitä kaveri kertoi on että kannattaa koittaa lukea jotain tosi tylsää sängyssä, sit voi olla nukahtaminen helppoa. Mä en voi sitä kokeilla kun mies ei voi nukkua jos on vähänkään valoa ja sen on kuitenkin päästävä töihin raatamaan..

Lukisin kanssa jos vaan mies kestäisi.. Hänellä aamuisin töihin nousu eikä oikeen osaa nukkua jos on valot päällä. Mutta lainasin siskoltani sellaisen Meditaatio dvd:n millä tyhjennetään ajatukset päästä ([:D]?!) Siskoni meinaan käytti sitä ensimmäisessä raskaudessaan ja iltaisin kun ei meinannu uni tulla niin rentoutti itsensä sen avulla niin sai helpommin unta.. Noh katsotaan kun kerkeän kokeilemaan että miten sekin onnistuu [;)]

Mä oon tosi hyvä nukahtamaan, mutta teille unettomille vinkkinä, että sillon ku mä en saa unta, niin teen ristisanatehtäviä (tai vastaavia) ja kun alkaa mennä niin vaikeaksi, ettei enää keksi mitään sanoja, niin kyllä uni maistuu!! [;)] Kantsii ainaki kokeilla!

[:D] muuten voisinkin kokeilla, mutta olen ihan onneton ristisanatehtävien kanssa! Se ei vaan oo mun juttu kun en saa ikinä sinne kuin ehkä max 2 sanaa ja sit menee hermot kun en tajua enempää.. [&:] Hermoja säästellessä...

Tämä toimii ainakin kaikille (valtaosalle) opiskelijoille: tenttikirja käteen ja johan alkaa kummasti väsyttää [:D]

Kävin neuvolassa tänään (rv 33+4). Kaikki oli ok. Sf-mitta 29, mikä seuraa keskikäyrää tarkasti hieman sen alapuolella. Sykkeeni on kuulemma yllättävän alhainen raskaana olevaksi. No hyväpä tuo vain on. Lienee kunto kohillaan. [;)]

Tällä kertaa oli painoa tullut vain 140g/vko, kun viimeksi oli tullut yli 900g/vko. Tosin silloin kaksi viikkoa sitten alkoi turvotus, mikä tietysti nosti painoa niin nopeasti. Turvotusta on edelleen jopa niin paljon, että dopplerista jäi pyöreä jälki mun mahaan, vaikka vain hetki kuunneltiin vauvaa. Onneksi ei kuitenkaan kivistä mistään eikä turvotusta ei riitä naamaan asti, sillä työpaikalla käydessäni kaikki sanoivat kasvojen kaventuneen. Ja pieni ja napakka on kuulemma maha työkavereiden mukaan. Tiedä sitten...[8|]

Kävinpä neuvolan tätin kans juttelemas tänään mukavia. Kaikki oli ok, vaikka vähän meinas protskut nousta plussalle, mut sano tätsky taas et valkovuoto voi niitä nostaa, ja niin vähän kuitenki reaktioo siel liuskassa et negatiiviseks luetaan joka tapauksessa. Hemppari oli taas laskenu 101:en vaik tuplana rautaa päivittäin syön, ja paineet piti mitata uusiks kun ekalla mittauksella yläpaine huiteli melkein 150:ssa, alapainetta en mittarista nähny, uusintamittaukses sit 130/70. Hiljalleen nousee paineet joka kerta mut kai se kuuluu asiaan kun ei siit mitään mainittukaan ole. [:)] Sf mitta oli 27,5, mikä sekin jatkaa tasasta kasvuaan, tähän asti kasvanu 3cm/kk mut nyt napannu viel ylimääräsen puol senttii [:D] Muksu tosiaan kääntyny "oikeinpäin" eli pää alaspäin, niinkun ite jo täs jonku viikkoo ounastellukin, ainut vaan et vielä pyörii niin paljon ympäri-ämpäri mahas et tätsky kun kolmeen eri otteeseen koitteli et mihin päin se selkäranka onkaan, ni joka kerta eri suuntaan [:D][:D]
Paino oli noussu melko huimasti viime kerrasta, puntarin mukaan 4,8 kiloo tullu lisää, eli se ois 1,2 kiloo/vko [:o] [>:] mut osa siit on kyl turvotusta ja osa siitä että söin just ennen nlaan lähtöö melko reilusti. Että ihan välttämättä en henk koht tuota melkein viiden kilon nousua allekirjota. Seuraavan kerran mennäänkin sit jo kahen viikon päästä, joskohan mä sillon kuulisin tarkempaa tietoo et millon ois synnärille tutustumis-käynti (se kuulema on jo sovittu se päivämäärä, ilmeisesti sellanen "kaikki halukkaat ja kynnelle kykenevät tänään paikalle"-päivä, mut ei sit mulle voinu sit kertoo et millon...). Valmennukset on vissiin marras-joulukuun vaihtees mut siitäkään en tarkempia päivämääriä sit saanu... Oli miten oli, kait mä niistä tarkempaa tietoo saan sit joskus... [8|]

Ai niin ja tuohon nukahtamis-asiaan mulla auttaa -outoa kyllä- parhaiten telkkari. Meillä kun on makkarissakin tv, ni masiina ihan hiljaselleen, silleen et just ja just kuulee puheen, vähän aikaa kattelen ja sit kun alkaa unettaan ni simmut kii ja nukkumasa käy heittään hiekat silmiin. [;)] Joskus jos alkaa välke häiriin ni käännän vaan selän sille kapistukselle, ja sit jossain vaiheessa kun yöllä herään, ni sammutan sen ja jatkan unia [:)] Yritin aikanaan radion avulla nukahtaa, mut siin tuli ongelmaks se et siel aina soi ne samat biisit. Telkkariin kun joutuu oikeesti keskittyyn et mitä sielä puhutaan ni nukahdan alta aikayksikön [:D][:D][:D]

Mä muuten tein tota Fantti sillon ku asuin yksin! Jos en saanut unta ni pistin telkkarin päälle. Jotenkin tosiaan se pieni taustamelu rauhottaa ja tuntuu, ettei ole yksin, unikin tuli sitten helpommin [:)] Auttaa myös sillon, jos päässä pyörii liikaa ajatuksia, kun hetken keskittyy niihin telkkarin ääniin, niin omat jutut unohtuu ja nukkumatti iskee.

No niin. Neuvolakäynti on taas takana.

Mittoja rv 30+1:
Painonmuutos: +750 g/viikko (olis enemmän ilman vatsatautia)
Hb: 118
Sf: 29 cm
RR: 113/70
Sikiön syke: 150-160
Virtsa ok
Tarjonta: Perätila

Hieman taas venähti tuo minun neuvolakäynti... Tunnin verran taisin olla vastaanotolla ja hoitaja vielä soitti perään. Kovasti puhuttiin mun vatsakivuista ja supistuksista. Th soitti päivystykseen heidän mielipidettään, että voidaanko odottaa ens viikon pe, jolloin menen äitipolille tarkastukseen. Sanottiin, että voi odottaa, mikäli supistukset ei tule säännöllisiksi tai vatsakipu enää lisäänny. Pitää vaan herkästi sinne soittaa jos yhtään tuntuu. Lisäksi kehotettiin tekemään nyt liiketarkkailua. Eli kyljellään maatessa pitäisi tunnissa tulla 10 liikettä. Jos niissä on puutetta, niin heti yhteys päivystykseen. Ja neuvolatäti oli sitä mieltä, että vauva on edelleen perätilassa, mutta ei ihan varmaksi osannut sanoa käsin tunnustelemalla. Toivottavasti tuo pikkuinen vielä kääntyisi... 3 viikon päästä sitten taas neuvolaan.

eilen oli neuvola ja ötöllä oli vahvat sydämen lyönnit...nukkui kunnes heräsi omiin sydämen ääniin kun laite oli niin kovalla...täl alkaa nyt 2viikon välein neuvolakäynnit, tosin ensi viikolla meen jo taas uudelleen...ku korkea alapaine..ei hyvä jos se nyt nousee taas korkeeksi..niin se nousi viimeksikin kun paino meni yli 100kg (olen siis isokokoinen). sain painoni viime syksystä putomaan melki 90kiloon ja sitten verenpaine normalisoitu..no nyt kun raskaana, niin paino noussu sinne yli 100kg joka on hyvä että vauva kasvaa..kun en ole mielestäni liikakiloja saanut 9kg tullu pianoa lisää. Muuten kaikki hyvin. Ei oikein oireita vieläkään, liikeet tuntuu tosi hyvin. HALAUKSIA kaikille!!! ?

Mulla juurikin Pääskynen ongelmana nukkumaan mennessä on ne ajatukset jotka alkaa pyörimään ihan älyttömästi päässä. Oon koittanu monen vuoden ajan kaikenlaisia mielikuva-harjotteita, lakasta luudalla niitä ajatuksia pois, tai mytätä niitä palloks ja heittää pois, millon paremmalla millon huonommalla menestyksellä, mutta kaiken parhaiten tosiaan toimii tuo tv. Nykyään se on meillä joka ilta päällä ja sammutan sit yöllä herätessäni. Outoo vaan mun mielestä on et vaikka sit yöllä heräisin vessaan tai juomaan tai jotain, ni sit ei enään ongelmaa nukahtaa ilman tv:tä. [:D]

Takaisin