neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bluerose
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nii-in, oon kyllä koko ajan ihmetelly, kun ei oo ollu missään vaiheessa edes puhetta, et ois mitään lääkäriä... Neuvolakin kun on sellainen pikkuinen lähiöneuvola päiväkodin tiloissa, siellä on vaan tää yks hoitaja (tosin nyt loppuajan vielä sijainen..). Ultra on sit ollu keskusneuvolassa muutaman kilometrin päässä, jossa yks tietty hoitaja tekee niitä. Rakenneultra oli ainoastaan sairaalassa, mut siellä ymmärsin, et synnytystapaultran tekis taas se keskusneuvolan hoitaja ja et sairaalaan tulisin seuraavan kerran synnyttämään, jos ei mitään ilmaannu... Tosin tutustumiskäynti ois kyllä vielä ennen sitä.

Sit rupesin kattelee noita neuvola-aikojakin, et kaiken kaikkiaan oon siis nyt tässä vaiheessa (rv31) menossa viidettä kertaa tonne neuvolaan...(alkuun väli oli pari kertaa 7 viikkoa, sit 5vkoa ja nyt 3vkoa) Lisäks oon käyny kolme kertaa ultrassa, joista yks kerta oli ylimääräinen varhaisultra + kerran ihan omakustanteisesti yksityisellä 4D:ssä... Et ei nyt ihan varsinaisesti ravaamiselta tunnu, mut on ollu miusta ihan sopiva määrä - tuo lääkärin puuttuminen vaan vähän ihmetyttää. Mut ei oo ollu mitään vaivoja tms. et ois tarvinnu soitellakaan tms.

^kysy neuvolasta seuraavalla käynnillä, että millos olis lääkäriaika. Kuulostaa tosi oudolta, ettei ollenkaan olis. Nyt kun vielä Suomessa pyritään yhtenäistämään näitä neuvolakäytäntöjä. Kyllä kai se sisätutkimus olisi hyvä jossain vaiheessa tehdä, ettei sit tuu ylläreitä.

Meillä on täällä kahdesti neuvolalääkäri, eka oli varhaisultran yhteydessä ja toinen nyt tässä viimisessä kolmanneksessa.

Mutta mites te kaikki puhutte synnytystapa-arviosta? Oon jotenkin luullut, että se tehdään vain jos on syytä epäillä ettei alatiesynnytys onnistu. Vai puhutaanko tosta viimisen kolmanneksen lääkärikäynnistä muuten vaan synnytystapa-arviona, kun siinä ainakin voi selvitä jotain syitä miks sektiota ois syytä harkita. Vai tehdäänkö teille kaikille oikeesti ne kaikki kokeet ja testaukset?

Joo mulle on kerrottu että tehdään aina.. tai ei oo sanottu suoraan vaan on kerrottu ihan just noin kuten sanoin että kolme neuvolalääkäriä ja sit taysiin synnytystapa arvioon lähempänä synnytystä.. olen olettanut että kaikilla on noin ja on tosiaan monella ystävällä niin ollutkin..
Siinä sitten selviää jos ei mahdu tulemaan.
Myös kuopiossa ja joensuussa on näin kuten täällä.

Mä olen käsittäny et ainakin kaikille ensikertalaisille tehdään synnytystapa-arvio just siks ettei tule mitään ylläreitä. Mitataan lantion leveyttä, lapsen sillosta kokoa (painoarvio) ym, että lapsi mahtuu tulemaan läpi. Sen tekee mun käsittääkseni aina lääkäri. Mäkinhän siis kun olen enskertalainen ni mitään varmaa tietoo ei ole, mut näin olen kuullu ja ymmärtäny.

Mulla ollu noita neuvola-käyntejä suht tasaseen kuukauden välein tähän asti, 20:s pv on seuraava, ja siitä eteenpäin kahden viikon välein, ja vissiin viiminen kuukaus kerran viikossa. Neuvolalääkärillä oon varsinaisesti käyny vaan kerran, sillon se ihan eka ultra niillä ekoilla viikoilla, ja kerran olen hänen pakeillaan käyny tk:n puolella vatsakipujen takii, kun soitin neuvolaan asiasta ja he varas mulle sieltä kautta tk:hon tälle lääkärille ajan. En sit tiiä millon se synnytystapa-arvio on, käsittääkseni about viikoilla 36-38, aikasemmin siit ei o paljookaan hyötyy. Todella paljon tuntuu käytännöt vaihtelevan ympäri suomen.

Niin ja mä olen käsittänyt, että synnytystapa-arviossa tsekataan, että miten päin vauva on. Siis että onko raivotarjonnassa. Kun perjantaina kättärillä ultrattiin, niin tämä vaavi oli perätilassa. Toivottavasti pikkuinen kääntyisi ennen synnytystä. Onneksi on vielä aikaa.

Juu mulle kerrottiin kans että katotaan miten päin vauva on ja sit tehdään se oi niin ihana sisätutkimus.. eikä suinkaan siis emättimen kautta.. odotan innolla sitä kun joku tunkee peräreikään tyyliin koko kätensä tutkiakseen että miten vaavi mahtuu tulemaan [:'(][:'(][:'(][:'(][:'(][:'(][:'(]

Onneksi mun yks kätilöksi opiskeleva kertoi että nykyään ei aina ole välttämättömyys tutkia sitä kautta jos näyttää siltä että ihan selkeesti mahtuu tulemaan.. ... toivon että mun leveydestä on apua että poika mahtuu tuleen heittämällä.. tosin isänsä lailla voi olla aika isopäinen tapaus. Eikös joku sanonut että hartoiden leveys ei vaikuta synnytyksessä kun ne voi silleen saada tuleen vuoronperään ne olkapäät, että se on siis just se pään koko mikä vaikuttaa? Koska siis se on selvä että sillä pojalla on isot hartiat koska mulla ja isännällä on kummallakin isot hartiat, olen niin tyypillinen tiimalasi kuin olla ja voi, isot hartiat ja saman levynen lantio. (nykyään tuo kilomäärä mikä on vatsanseudulla kyllä tekee sen että enää ei ole niin selkee tiimalasi kuin muutama vuosi sitten[:D])

No mä kanssa vähän kauhistuin, että ette kai nyt ihan oikeasti kaikki joudu automaattisesti tohon varsinaiseen tutkimukseen, eli arkipuheissa ilmeisesti kuitenkin tarkotetaan ihan vaan just tota vauvan asentoa ja lantion kokoa. Yksikään omista tutuista ei tosiaan ole siihen varsinaiseen arvioon joutunut ni ihmettelin alkuun miten täällä niin monet puhuu synnytystapa-arvioista.

Parin viikon päästä ois se lääkäri, vauva tuntuisi jo olevan kääntynyt ja lantiossa löytyy, joten toivotaan että ei mitään sellasta ilmene mikä asettaisi epäilyjä alatiesynnytyksen mahdollisuudelle.

Löysin tälläsen vielä HUS:in sivuilta ihan mielenkiinnosta:
Synnytystapa-arvioon äitiyspoliklinikalle äiti saa lähetteen neuvolasta:
  • raskausviikolle 36 jos äidillä on ollut aikaisemmin komplisoitunut synnytys
  • raskausviikolle 36 jos äidille on tehty myooman poisto tai jokin muu leikkaus, jossa kohtu on avattu, eikä hän ole synnyttänyt sen jälkeen
  • raskausviikolle 38 jos neuvolassa on herännyt epäily epäsuhdasta
    (vauvan koko suhteessa äidin lantioon)

[align=left]
    [/align]
[/align]

Noniin terkkuja neuvolasta [:)]

Hb on karmea 150 ( viimeksi oli 141, sitä ennen 137, sitä ennen 133...)
verenpaine 114/68
Painoa tullut viikkoa kohden tasan 100g, eli nyt on alkanut sitten nousta. Painonnousu yhteensä nyt viisi kiloa.
Sf on 30, eli yläkäyrällä, tähän asti ollut aina nätisti keskellä
Vauvan syke tasaisen sama eli 145
Sikiö liikkuu kovasti
JA tietysti se on nyt sitten PT eikä enää RT [:(] Prkl kakara kun on mennyt kääntymään sitten ja vielä loppusuoralla.

Mut passitettiin viikolla 35 taasen ultraan, ihan vaan että nähdään onko hän suvainnut kääntyä.
JA synnytystapa-arvio tehdään JOS viimeisen kolmanneksen lääkäri on sitä mieltä että ei ehkä mahdu tulemaan. Ei mitenkään automaattisesti. Ja se tehdään omalla terveysasemalla ja vasta jos on jokin painava syy niin Taysiin, sellainen on esim vaikea raskausdiabetes jossa kova painonnousu jne.

Laskin tuossa myös nuo neuvolakäynnit eli nyt viikot mulla 31+2 ja olen käynyt kaksi kertaa neuvolalääkärillä ja tädillä kuusi kertaa. Vielä on yksi lääkäri ja monen monta tätikäyntiä [:D]

Unettomuuteen mulle sanottiin nauraen että voi kuuuuuuule tyttöseni, se kuuluu asiaan että koitahan kestää!

Että näin. Mutta siis ihana että kaikki on hyvin.

Olette Pääskynen ja Ang1 ihan oikeassa siinä, että "synnytystapa-arvio" ei varmasti ole oikea termi puhua siitä normaalista neuvolalääkärin tekemästä tutkimuksesta loppuraskaudessa. Siinä siis tosiaan katsotaan vain tarjonta ja jotain muuta yleisempää. Ihan tarkkaan en itsekään tiedä.

Mä luulin siis ihan aluksi, neuvolantädin ja kavereiden puheiden takia, että ihan oikeesti joka ikinen ensisynnyttäjä menee tulevaan synnytyssairaalaan synnytystapa-arvioon automaattisesti. Siis siihen mikä tehdään peräreiän kautta jne...
Mutta nyt siis vasta selvisi että ei kun siihen mennään vasta sitten jos on todella epäselvää mahtuuko tulemaan tai jos vauva on isokokoinen esim. diabeteksen takia tai jos äiti on huomattavan pieni lantiostansa.
Mutta meillä täällä Kangasalla kuulemma yritetään ensin kaikin keinoin itse selvittää tapaus ennenkuin taysiin lähetetään, siksi mullekin jo heti varuilta uä taasen varattiin että nähdään miten päin vauva on ja sen koko jne..

Mun sisko ihan tosissaan kertoi että KAIKKI ensisynnyttäjät menee synnytystapa-arvioon ja hänen kohdallaan tapahtui niin että hän joutui joka synnytyksessä. Mutta no, tää nyt on tapahtunut itäsuomessa, hullujahan ne savolaiset muutenkin on[:D][:D]
Tuo hullu savolainen oli sitten VITSI jos joku ei tajunnut....................

Meillä ilmeisesti enää täällä yksi neuvolalääkäri käynti..Eli keskiraskauden..Ja joillakin on täällä tuo arvio ja joillakin ei..Mutta mulla nyt lääkäri viikolla 36 kun seuraavat pojun painonnousua..

Jännästi kyllä eroaa eri paikkakuntien käytännöt. Mulla on nyt kolmas kerta tulossa marraskuun alussa ja itseasiassa ei ole tietoa, että onko sen jälkeen vielä. Synnytystapa-arviosta en myöskään tiedä...

Kävin tuossa neuvolassa ja sen verran selvisi, että ainoa lääkärikäynti täällä on se vko 37 tutkimus, jossa katotaan ainakin ultralla vauvan asento, lantion leveys yms. ja sit tutkitaan kohdun suu nyt ainakin. Sen tekee nyt siis gynekologi. Ja se onkin sit tosiaan eka kerta, kun lääkärin tapaan tän raskauden aikana! (paitsi 4D-ultran tehnyt gyne, mut sehän oli ihan oma hankinta ja katto vaan mahan päältä)

Miusta neuvolatäti kyllä puhu synnytystapa-arviosta ja eikös tuossa tutkimuksessa kuitenkin käytännössä niitä synnytykseen liittyviä asioita tutkita... Mut en siis tiedä, mikä tuon oikea nimitys olisi. Ja Itä-Suomessa minäkin asustelen - mut en onneks savossa! [;)] [:D] (sekin oli VITSI...)

Mut hemoglobiini oli nyt sit romahtanu.. tähän asti ollu aina yli 120 mut nyt vain 107 > joudun siis rautakuurille, pitkäänhän tuota pärjäsinkin ilman!

Ja paino on noussu nyt jotain 400g/vko, edellisellä kerralla oli yli 500g/vko. Kaikki on kuitenkin tuossa mahan kohdalla. Ja kohdun korkeus hipoi ekan kerran yläviivaa, tähän asti on kulkenut viivojen yläpuolella... Jospa se vois kertoa siitä, et LA ois oikeesti vähän aiemmin. Miusta onkin typerää, kun tuo laskettu aika lasketaan kaikilta sen 28pvän kierron mukaan, vaikka mulla on lyhempi kierto. Kuten äidillänikin, jolla sit molemmat lapset syntyikin 2 viikkoa etuajassa..

^[:D] nuo asuinpaikkoihin liittyvä huumori on kyllä välillä ihan parasta. Silloin kun ne siis esitetään sopivissa väleissä. Seuraavaksihan voitaisiin pistää kehiin vaikka Tamperelaisvitsejä tai Turkulaisvitsejä ja kai niitä pk-seutulaisistakin jotain on! [:D] Itse olen syntynyt Tampereella ja usein kuittaan "hitaat hoksottimeni" sanomalla, että mulla on hämäläiset geenit, niin ei siirry tuo ajatus niin nopeaan. Jeps... meni vähän ot nyt, mutta ehkei se niin vakavaa...[;)]

Malla: minulla ei laskettu sen 28 päiväisen kierron mukaan. Otettiin huomioon lyhyempi ja epäsäännöllinen kierto. Outoa, ettei sinulla huomioitu. Mites nt-ultrassa, oliko viikkojensa mukainen?

Maanantaina oli lääkärineuvola. Tiitiäinen voi hyvin, eikä äitinkään voinnissa moittimista. Ilmeisesti meiän muksusta on tulossa pitkä ja hoikka. Reisiluun mitta kun on vähän pitempi ku näillä viikoilla pitäs, mutta vartalon ympärys laahaa jäljessä.. Painoarvioksi saatiin 1082g. Inhoamani sisätutkimuskin tehtiin. Kohdunsuu oli vielä napakasti kiinni ja kanavaaki jäljellä yli 3cm. Hyvä niin. :)

Malla: Mulla on laskettu aika laskettu 27 päivän kierron mukaan, mikä on keskiarvo mun kierron pituudesta. Aika jännä jos kierron pituutta ei joka paikassa oteta huomioon.. Sehän voi heitellä paljonki tuosta 28:sta.

No voesinhan minä kiskasta palakokasvin rööreihin ihan vuan joutessani, mutta voen olla vetäsemätiki. Ihan mitenkä vuan [;)]

Mutta aiheesta siis, neuvolassa tänään sanoi terkkari vain, että kahden viikon päästä (tilanteessa 35+0) on neuvolassa gynen aika, ja siinä tehdään perus sisätutkimus, katsotaan lantion leveyttä ym. Täällä ei neuvolassa ainakaan ultrailla, kun ei ole laitteitakaan. Ei puhunut mitään jatkosta, eli mennääkö KYS:lle jos näyttää ahtaalta tms. Enkä tietenkään osannut kysyä. Harmi kun en tullut käyneeksi täällä lukemassa viestejä ennen sitä!

Muuten oli kaikki ok, vauveli viihtyy pää alaspäin, sf-mitta on ihan keskikäyrällä, pissit on puhtaat ja verenpainekin kohdillaan. Ainoa mikä vaan kiipeää hurjaa kyytiä on paino, mutta onneksi tällä kertaa ei puhuttu siitä asiasta! Alkaa jo stressata se muutenkin.  Kahden viikon päästä tosiaan seuraava käynti ja siitä alkaen joka viikko.

Töitä ois edessä vielä päivä, sitten viikon syysloma ja sit vielä 2 päivää duunia. Mammaloma koittaa 27.10. ja odotusta edessä tällä hetkellä 7 viikkoa laskettuun aikaan. Vähiin käy [:)]

Entäs mun laskettu aika sitten, hehheh...

Vuosi sitten kesällä mun e-pillerit vaihdettiin minipillereiksi migreenin takia. Tulos oli se, että syyskuun jälkeen ei minkäänlaista kiertoa.[:D]

(Sitä ennenkin kierto oli 7 vuotta sen mukainen, että vedin pillereitä kolme kiekkoa putkeen ja sitten menkat. Luonnollinen kierto ei koskaan ole ollut säännöllistä.)

Jätin sitten pillerit pois helmi-maaliskuun vaihteessa ja siitä tasan 4 viikon päästä tein positiivisen raskaustestin. Cool! [8D]

Neuvolatäti kysyi, että koska viimeksi ollut kuukautiset...noo, tota ööh...-syyskuussa. [:D] Että siitä sitten laskemaan!

Itse laskin päätellen negatiivisen ja positiivisen testin aikavälistä (5vrk) sekä seksipäivistä hedelmöityspäivän. Päättelin noiden testien mukaan ensin sen seksikerran, josta pieni on saanut alkunsa ja laskin sitten seksin jälkeen pikkukaverille aikaa pari päivää vaellella etsien kaveria. Olin myös tuntenut tuon kiinnittymisen ja laittanut sen kalenteriin ylös. Sitten tolla Vau.fi:n laskurilla laskin hedelmöityspäivään perustuvan lasketun ajan ja se oli 29.11. Neuvolassa kuitenkin tuijotettiin kiekkoon ja laskettiin, että se päivä, kun jätin pillerit pois, olisi kuukautisten ensimmäinen päivä. Just. Ei ihan mun logiikallani mene läpi. Nyt siis LA on 3.12. eli 4 päivää myöhemmin.

Kuitenkin sitten ensimmäisen ultran mukaan oikea laskettu aika olisi tuosta vielä 4 päivää myöhemmin. Sitä en kyllä sitten oikein ymmärää, kun silloin olisi kyllä ollut ihan supertarkka tuo raskaustesti, joka näytti positiivista muka jo 10 päivää hedelmöityksen jälkeen! Toisekseen hedelmöitys olisi pitänyt siis tapahtua silloin, kun tunsin jo toista päivää niitä kiinnittymisnipistyksiä ja luulin kuukautisieni alkavan.

Eli oikeasti mulla ei siis ole mitään hajua oikeasta päivämäärästä, kun seksikerrat, raskaustestit, oireet ja sikiön koko ultrassa eivät täsmää. Toivoisin kuitenkin vauvan syntyvän jo marraskuun puolella, kun jotenkin marraskuu olisi parempi synttärikuukausi. [;)] (No ihan kuin sillä oikeasti olisi mitään väliä, hehheh, kunhan nyt joskus syntyy. )

[:D] Aika hauskoja veikkoja ootte kyllä! Savolaisvitsit on kivoja, ja mun mielestä tamperelais ja turkulaisvitsitkin on hauskoja, samoin muutkin paikkoihin liittyvät. Ite asun nyt pääkaupunkiseudulla, mutta en ole täältä kotoisin [:)]

Kummallisia nuo laskutavat kyllä sen LA:n suhteen... Mulla on kuukautiskierto kyllä melkein kellontarkkuudella se 28 päivää, joten mun LA:n pitäisi pitää paikkansa... Siis pitäISI ainakin [;)]

Mä kävin eilen neuvolassa ja kaikki näytti muuten olevan ihan ok, paitsi että taas pitää varmuuden vuoksi käydä jättämässä virtsanäyte labraan maanantaina, kun oli vähän tunne, että saattoi olla tulehdus aiemmin tällä viikolla, muuten oireettomana, mutta kun vessassa piti juosta jatkuvasti, niin siitä päättelin.

Mulla on kyllä paino melko hassu: Olen siis jo valmiiksi ylipainoinen, joten ei kauheesti painoa tarttiskaan tulla... Mutta siis ekasta neuvolakäynnistä seuraavaan (eli rv7 -> rv 16+1) paino oli laskenu semmosen 1,5kg. Sit rv20+5 se oli noussu 200g, rv 25 noussu 2,7 kg ja rv29+2 noussu vielä 900g. Eli melko maltillista oli nousu koko ajan. Sit nyt ku kävin rv32+1, niin paino oli takas melkein alkupainossa, eli laskenu taas 2 kg!!
Eli maha on kasvanut jo tosi isoksi, mutta painan nyt vain 400g enemmän ku silloin rv 7 ekalla neuvolakäynnillä!! [:-]

Siitä huolimatta sf-mitta on ollu (kaikki ne kolme viimisintä kertaa, joilla se on edes mitattu) ihan pikkiriikkisen sen yläkäyrän yläpuolella. Tästä syystä just eilen terkkari laittoi mun tiedot menemään synnärille, että siellä katsovat, haluavatko että tulen sinne synnytystapa-arvioon. Jos haluavat, niin sitten en käy erikseen neuvolalääkärillä enää, mutta jos eivät halua synnärille, niin neuvolalääkäri tarkistaa vauvan koon ja sen että mahtuuko se musta ulos perinteistä kautta.

We'll see, I guess...[:)]

Takaisin