Neuvola jutut

Täälläkin neuvola oikeen pakopullaa.
Neuvolatäti etsimällä etsii jotain ongelmaa ja vaikuttaa todella tyytymättömältä kun on kaikki hyvin. :confused: Varmaan liian vähän tekemistä tai jotain...
Edelliskerralla yritti nostaa jopa verenpainetta heittämällä kysymyksen ja samalla painoi sitten verenpainemittarin päälle. Olin juur vastaamassa ja sainki puhaltaa vaan ilmat pihalle ja olla hiljaa sen hetken. Hassusti nyt sitten verenpaineet pompsahtanu neuvolakortissa ton yhden kerran... :eek:
Sokereita etsimällä etsitää siitä testitikusta (usein mukana, kun täti sen tarkistaa) ja huokauksen kera tulee, että "eipä ollut sokeria" ja sitten tulee reippaammin se "eikä proteiineja!"
Ja vauva ollu yhtäkkiä perätilassa, vaikka juuri käyty ultrassa kurkkimassa että hienosti pää alaspäin siellä köllötellään.
Sillon kyllä purskahdin ihan ääneen nauruun, että jaa, nyt en kyllä oo samaa mieltä. Kyllä ne liikeet tuntuu edelleenki samoilta, koska perätilassa ne tuntuu ihan eri paikassa, kuin nyt... (vauva tehny aiemin pari kuperkeikkaa ja tuntu kyllä ne potkut sillon tonne rakkoon oikeen mojovasti...)

Jos vois ni oisin jo kakkosen kohdalla vaihtanut neuvolatätiä, mut seuraava täti löytyy niin pitkän matkan päästä, ettei ole oikeen käytännössä mahdollista. Kaikilla kolmella ollu/on siis sama neuvolatäti ja joka kerta samat ongelmat/ärsytykset. :wtf:

Noh, kohta loppuu!! :grin

Joutuuko kukaan menemään loppuraskaudessa uudestaan siihin kromosomitutkimukseen?
Mietin vain...että miksi neuvolasta soitettiin tänään ja sanottiin vain että tarkistetaan varmuuden vuoksi ettei ole mitään??
En nyt oikein ymmärrä...
Pitäiskö mun huolestua??

Moona78, mitä ihmettä? Miksi sitä ei tehtäis sit syntymän jälkeen? Ööö? Tulikohan puhelu nyt ihan oikeeseen numeroon?

En oo koskaan kuullut moista.. mut ainahan sitä voi toki oppia uutta! Ompa hämmentävä juttu!

Joutuuko kukaan menemään loppuraskaudessa uudestaan siihin kromosomitutkimukseen?
Mietin vain...että miksi neuvolasta soitettiin tänään ja sanottiin vain että tarkistetaan varmuuden vuoksi ettei ole mitään??
En nyt oikein ymmärrä...
Pitäiskö mun huolestua??

Täh? Tuollaisesta en ole kuullutkaan. Soitappas sinne takaisin ja kysy että miksi näin on?

No nyt se selvis, että miksi.
Siksi koska minulle on EHKÄ saatettu tehdä joskus verensiirto.
Jossain tiedoissa lukee, miten menetin ekassa synnytyksessä todella paljon verta, ja sen arvioidun määrän mukaan minulle olisi ainakin pitänyt antaa lisäverta. Mutta annettiinko vaiko eikö, niin sitä ei kerrota.
Itekään en muista yli 20v takasta synnytystä, eikä minulta paljon kyseltykkään. Sairaalasta voisin kuulemma itekin selvittää, mutta neuvolan täti ajatteli, että se nyt on vain yksi verikoe, niin saadaan ainakin varma vastaus.
Hmmm...??
Ja ei kuulemma tarvi olla huolissaan, mutta tarkistetaan nyt vielä varmuuden vuoksi tämäkin. Ja jotain niistä rh+ ja rh- jutuista...??
Ihme ylläreitä! Ja en kyllä nyt oikein vieläkään ymmärrä??
Ei tarvi huolestua joo, mut kyllä minä nyt silti tässä vähän huolestun ja ihmettelen ja ehkä vähän hermostunkin.
Mut ei siinä, käyn kokeissa ja toivon taas, että kaikki on silti hyvin. *huokaus...

Mä sain esikoisen synnytyksen jälkeen verensiirtoa ja multa vaan tarkistetaan rv 36+0 viikolla ne rh jutut ei mtn muuta :0 kuulosta kyl tosi omituiselta Moona78 mutta eipä siitä varmaan mtn haittakaan ole :D

Minunkin piti verensiirron takia käydä rv 36 verikokeissa. Tarkastetaan jotkut vasta-aineet. Sen tarkemmin ei mulle kerrottu,mitä ne vasta- aineet voi olla ja mitä sitten jos niitä on. To on neuvola niin pitäs siihen mennessä olla vastaukset tullut ja kuulen asiasta enemmän. Mistään kromosomi jutuista ei mullekaan kyllä oo mitään puhuttu

Synnytystapa-arvio takana! Tänään rv 37+2 ja painoarvio 3200g, eli keskikäyrällä mennään. Kaikki onneksi normaalisti, vauva on raivotarjonnassa, ei vielä kiinnittynyt. Lantio tarpeeksi tilava alatiesynnytykseen. Kohdunkaula lyhentynyt vähän, mutta kohdunsuu vielä tiukasti kiinni. Mulla rupesi hiukan jalat tutisemaan... pelkästään tuo lääkärin tekemä sisätutkimus ja lantion kopelointi sisältäpäin otti niin hurjan kipeää, että sain vähän esimakua siitä millaiselta muutaman viikon päästä tulee tuntumaan... :eek: lisäksi tuntui vähän pelottavalta mennä sinne synnärille.. nytkö tässä meni pupu pöksyyn :hilarious:

Muokattu viimeksi:
Minä myös kävin synnytystapa arviossa ja 3045g saatiin vauvan painoksi, vaikkakin ei ole kovin tarkka mitta, kun vauvan pää jo niin syvällä lantiossa, että todella vaikea mitata. Ihmetteli lääkäri että vauva ylipäänsä vielä mahassa kun niin paljon ennenaikaisia supistuksia ollut ja viimeksi äippäpolilla käydessä arvioivat ettei päästä täysille viikoillekaan.

Sisätutkimus tehtiin ja kohdunkaula kanavaa ei edelleenkään enää ole lainkaan jäljellä ja olin 2,5 cm auki. Kerroin syöksysynnytys pelostani, ja kysyin kuinka todennäköistä on että kun olen auki ja kanavaa ei jäljellä ole nii kun vauva päättää lähteä tulemaan niin tuleekin sitten vauhdilla.. Sanoi että pelko on kyllä ihan aiheellinen ja että lapsenvahti kannattaa pitää saatavilla ja kaikki hätänumerot puhelimeen talteen. Mihinkään ei pidä enää yksin lähteä ja sairaalakassi syytä pitää valmiudessa. Järkytyin tästä kyllä kieltämättä vähän, olen alle 2v esikoisen kanssa päivät yksin ja syöksysynnytys kotiin taaperon läsnäollessa on aika hurja ja kamala ajatus. Toivotaan että näin ei nyt kuitenkaan käy ja sairaalaan onneksi vain 25km.

Sain kontrolliajan viikon päähän, jos vauva vielä silloin mahassa on ja luultavasti sitten varuiks käynnistetään synnytys jos olen vielä enempi auki kun supistusherkkä kohtu on ja supistuksia luonnostaankin niin paljon. Alkoi kyllä jännittämään entisestään että miten tässä käy. Sanoi että jos nyt siellä ollessa olisi kipeitä supistuksia ollut niin olisin mennyt siitä suoraan synnytyssaliin :wideyed:

Frida^ 37+3

Vau, Fasu ja Frida! Jänskää, saapa nähdä milloin teidän pienet syntyy :) toivotaan Frida, ettei ihan "eteiseen" kuitenkaan ...
Itse saa odottaa ensi viikon keskiviikolle, että päästään kontrollikäynnille eli se olis sitten synnytystapa-arvio. Kävin tänään kävelemässä 6,5 km koirien kanssa ja siitä seurauksena liitoskipuja - olen näistä kiitollinen, koska pitäisihän sen kropan lähteä siihen synnytykseen muotoutumaan. Mieluummin synnyttäisin vain vuorokauden kuin että ensisynnyttäjänä vaikka kolme päivää!
Katjusha rv 35+4

Kiitos Katjusha tsempeistä eiköhän tää tästä :Heartpink ja toivotaan totisesti ettei kotiin tai matkalle syntyisi, mieluummin vaikka vähän pitempi avautumisvaihe sitten ihan sairaalassa kuin liian vauhdilla.

Esikoisen synnytys kesti 10h50min että kyllä se synnytyksen kesto voi ensisynnyttäjilläkin kuitenkin olla ihan inhimillinen, toivotaan näin myös sinun kohdallesi :Heartred

Frida^ 37+3

Mulla otettiin rv 36 sen takia verikokeita et katsoivat niistä vasta aineita...esikoinen kellastu niin sen takia kuulemma...sit jos äiti on - verinen niin sillonki otetaan verikokeet rv36 ja tarkistetaan lapsen veriryhmä...menee vähän itelläkin yli mut ajattelen vaan et mun parhaaksi ja lapsen parhaaksi noi verikokeet....ite oon +verinen....

Neuvolakäynnillä kaikki edelleen ok. Tämä th oli sitä mieltä, että vauva ei ole yhtään iso (2600g) - edellinen kätilö ja ultrat polilla osoittaneet kuitenkin keski- ja yläkäyrän väliin (3.10. arvio 2500g). Tiedä sitten, toivoa sopii, ettei kasvu ole tyrehtynyt. Ensi viikon ke onneksi on kasvukontrolli polilla, sittenhän niitä mittoja taas näkee.
Terkkari tykkäsi, että verenpaineista ei välitetä mitään, ennenkuin alapaine 90 ylittyy. No, itsellä näytti olevan neuvolan mittauksessa 76 ja 72, eli olosuhteisiin nähden alhaiset edelleen. Sf-mitta jäi 33:een, eli pieni on nyt virallisesti laskeutunut ja käyrä "kyykkäsi" asiaankuuluvasti.
Kilpparilääkitys on ollut samana nyt keväästä asti. Nyt tuli muutoksen paikka, sillä TSH oli huonontunut 2,12 (1,45) ja T4V myös huonontunut 11 (12) edellisistä. Lisätään siis yksi pikkutabletti (25) annostukseen ... Jospa se auttais myös, ettei painonnousu/turvotus ainakaan pahene tästä. Tällä kertaa painonnousu 500-600g/vko, eli pikkuisen kova tahti edelleen. ... Nesteenpoistokasvis-smoothia aamuin illoin ...
Katjusha rv. 35+5

Synnytystapa-arviossa käyty, viikkoja 37+1 ja painoarvio jo 3,3 kg. Viikossa oli tapahtunut paljon, kanavaa vielä 2cm jäljellä, mutta paikat olivat pehmenneet ja kohdunsuu 1,5cm auki. Viikon päästä lähdetään käynnistelemään, kun liian isoksi ei haluta päästää. Iik.

Tää on jotenkin hirveän raastavaa kun osa on saanut jotain painoarviota ja käynnistellään koon takia jo aijemmin ja vaikka mekin huidellaan lähellä yläkäyrää niin mitään painoarviota ei olla saatu! :( Kiva sit synnyttää joku viiden kilon möhkäle... Ei mitään pieniä miehen kans kuitenkaan olla, minä 173cm ja mies yli 2m.. syntymäpaino mulla 3,6kg ja miehellä 4,4kg... Ois kiva kun seurattais tarkemmin ni vois olla rauhallisemmin mielin.. vaavi ihan selvästi nyt kuitenkin täyttää pituudeltaan jo koko mahan kun en meinaa pystyä istua ilman että vauva painaa alas ja kylkiluihin. Argh!

37+4

Ootko sie Jeanney millon viimeks käyny neuvolassa? Eikö oo th kokeillu vatsan päältä ja heittäny jotai arvioo? Millon oot menossa seuraavan kerran? Jos sieltä ois vielä se käskopeloarvio tulossa, sillä miekii menin esikoista synnyttää. Ja sen verran voin lohduttaa että ei ne pitkien vanhempien vauvat isoja oo :) Ite oon 171cm ja mies 182cm (toki ei hirmu pitkiä olla mutta keskivertoa pidempiä), miun suvussa paljon 2m miehiä. Olen ite ollu normaalin kokonen syntyessäni, alle 3,5kg, mies taas jättiläinen ja vissii yli 4,5kg. Meiän poika oli syntyessään 52cm ja 3,6kg eli ihan helposti synnytettävissä :) Pituusgeenit ei lapsen painoa ennusta, voi olla hoikka syntyessään, ja kunhan pää on "normaalikokoinen" ni sehän se on vaikein synnyttää :grin Ja tosiaan th:n käsikopeloarvio oli oikeessa. Niin ja esikoinen kuitenkii mahan ulkopuolella kasvaessaan ollu jättiläinen verrattuna muihin saman ikäsiin...

Minullekin tuli tänään ylimääräinen neuvolakäynti aamuisen pääkivun ja näköhäiriöiden takia ja kun se verenpainekin oli eilen koholla. Onneksi pissi oli puhdas, ultrallakin katsottiin pikaisesti. Verenpaineiksi saatiin parin mittauksen jälkeen 115/88 ja nyt mittaillaan kotona ettei alapaine nousisi yli 90. Aamuinen "kohtaus" oli siis migreeniä, hartiat mulla kyllä on melko jumissa..

Tänään rv 35+5 oli neuvola. Tyttö edelleen pää syvällä lantiossa eli th:n mukaan lähtökuopissa niinku oli jo 3 viikkoa sitten :) Toiveissa on ettei ihan laskettuun aikaan päästä kun on niin pitkään jo ollu vaikeeta liikkuminen kolotusten ja harjotussupistusten vuoksi. Opiskelija arvasi pepun pääksi joten tarkistettiin ultralla niin sai hän harjoitusta, rt siis oli. Th sanoi heti kun astuin ovesta sisään että olen jo aika valmiin näköinen, maha kuulemma pudonnut ja siltä se tuntuukin. Sf mitta 34cm eli samassa keski ja yläkäyrän välissä, tässäkin opiskelija sai 4cm pidemmän mitan mutta onneksi th mittasi myös ja samalla käyrällä pysyttiin. Verenpaine normaali vaikka oli korkeempi kun kotona eilen mitattu. Hemoglobiini noussu 124 -> 134, samaa 100mg rautalisää jatkan ja hyvä kuulemma jatkaa myös synnytyksen yli.

Takaisin