Neuvola jutut

Kävin aamulla labrassa,neuvolan lähetteellä, ku mul on taas alkanu iha jäätävä väsymys..tutkittii kilppariarvot taas. Neuvolantäti soittiki niistä sitte heti ku oli arvot saanu(kävin klo 7.10 labras ja klo 11.15 täti jo soitti). Tsh arvo oli taas noussu,täti varas mulle neuvolalääkärin soittoajan ens viikolle. Ihan kiva et soitti nyt,vaikka olin varautunu siihe et saan arvot tietooni torstaina.

Mä kävin eilen kokeissa, miten ne noin nopeasti valmistui :o mulle on AINA sanottu että kahden päivän päästä kysyy tuloksia, hyvällä lykyllä voi seuraavana päivänä iltapäivästä olla valmiit. Mikä sun tsh arvo oli? Nimimerkillä täälläkin hirmuinen väsymys ja kilppariarvot olleet pielessä koko raskausajan :/

Mä kävin eilen kokeissa, miten ne noin nopeasti valmistui :o mulle on AINA sanottu että kahden päivän päästä kysyy tuloksia, hyvällä lykyllä voi seuraavana päivänä iltapäivästä olla valmiit. Mikä sun tsh arvo oli? Nimimerkillä täälläkin hirmuinen väsymys ja kilppariarvot olleet pielessä koko raskausajan :/
Noku mä ihmettelin kans et oliha nopeeta toimintaa,aina labrasta sanotaa et seuraavana päivänä.. mun tsh oli nyt 1,3jotain.. joo,rajojen sisällä ja hyvä arvo jolleki mut ku mun hyvä arvo on n.0,8.. nyt on pikkuhiljaa alkanu tuo tsh arvo nousemaa,se oli muutama viikko sitte 1,08.. heti huomaan olosta,väsyttää väsyttää ja väsyttää. Ja varpaat on jäässä,mut jos laittaa villasukat ni jalat turpoo :D

Aamulla käyty lääkäri neuvolassa, 36+1 viikot, kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni, pituutta 3cm. Lapsivettä normaalisti, virkeä vauva ja raivotarjonnassa edelleen pysynyt. Paino arvio 3010g ja nyt varmistui tyttö lupaus :love7. Lääkäri sanoi, että kaikkea saan tehdä mitä haluan, että ei ole vielä merkkejä, että synnytys olisi lähellä. Toivottavasti pysyy laskettuun aikaan, niin saan vielä nelisen viikkoa nautiskella raskaana olosta, ehkä vähän pidempäänkin :). Mutta onneksi kaikki hyvin ja vauva kasvanut hienosti, yhdestä puuttuvasta napasuonesta huolimatta.

Noku mä ihmettelin kans et oliha nopeeta toimintaa,aina labrasta sanotaa et seuraavana päivänä.. mun tsh oli nyt 1,3jotain.. joo,rajojen sisällä ja hyvä arvo jolleki mut ku mun hyvä arvo on n.0,8.. nyt on pikkuhiljaa alkanu tuo tsh arvo nousemaa,se oli muutama viikko sitte 1,08.. heti huomaan olosta,väsyttää väsyttää ja väsyttää. Ja varpaat on jäässä,mut jos laittaa villasukat ni jalat turpoo :D

Voi kun minäkin saisin arvot edes tuohon 0,8, nyt ollut nimittäin 0,07.. No torstaina kysyn neuvolassa tuloksista! Tosin mun t4v sais nousta ylemmäks, oli viimeksi 9,8 ja mulla pitäisi olla joku 15 koska huomaan heti että väsyttää kun arvo on noin matala.

Laitellaas vaikka tähän ketjuun, kontrolli ultrassa käytiin tänään. Olipa ihan erilainen lääkäri kun viimeks. Ei katsonu mitään vauvan painoa... Alakautta nopea tarkistus. Istukka on väistynyt kohdunsuun reunalta n.3cm mikä on hyvä. Vauvan pää on "lähtökuopissa". Kohdunsuu pehmeä ja n.sormelle auki. Ihan normaalia jo näillä viikoilla. Mut hyvin on tilanne muuttunut muutamassa viikossa.

Ultraa ei enää ole jos ei mitään asiaa tule. Neuvolalääkäri on rv 36 paikkeilla.

Eipä tullut aiemmin mieleen että olisi lääkäriltä kysynyt tänään.... kävin miettimään, että kuinkahan kauan niitä kipeitä supistuksia kotona "kattelen" tilanteen tullen kun kolmosen synnytys kesti vain 1t25min. Se oli selkeä kun vedet meni ja heti tuli hurjat tiheät supistukset. Ennen vesien menoa ei tullut mieleenkään että illan jomotukset enteilikin synnytystä. Noh, ainahan voi soittaa synnärille. Mie vaan pelkään sitä turhaan menemistä. Tyhmää. Ja samalla pelkään että oon liian kauan kotona enkä ehdi sairaalaan.

33+0 jee!

Jos on ellami ollu nopeat synnytykset nii ei siinä kauaa kotona kattella!! Ja varsinkaa ei oo mitää noloo soittaa synnärille ja kysyä!

Ellami, mä lähtisin tosi herkästi kipeistä supistuksista synnärille, varsinkin jos tulevat säännöllisesti. Viimeksi mä odottelin liian kauan kotona ja synnärille päästyäni heti vaan saliin ja ponnistamaan, ei siis olisi yhtään pitempään kannattanutkaan odotella kotona. Ja synnytyksen kokonaiskesto alle 5h eli vaikka olisin mennyt ekasta kipeästä supistuksesta niin en montaa tuntia olisi synnärillä odotellut lapsen syntymää. Tämän kolmosen kohdalla onkin pakko heti vaan lähteä synnärille koska matkaa on jo se 130km. Mulla ei ole koskaan vedet menneet kotona mutta vähän pelottaa, että jos nyt käy niin kun matkaa on synnärille ja eilen eräs kätilö sanoi mulle, että jos vedet menee niin sitten sitä synnytystä ei pidättele enää mikään...

Jos on ellami ollu nopeat synnytykset nii ei siinä kauaa kotona kattella!! Ja varsinkaa ei oo mitää noloo soittaa synnärille ja kysyä!

Joo. Synnytysten kestot on eka 8t, toka 5t ja kolmas se 1t 25min josta ehdin vartin olla sairaalassa kun oli jo vauva sylissä, ponnistusvaihe oli 5 min.
Meil on joku 50km matkaa.
On ajatellu tähän asti että no se synnytys on sitten joskus.... ja nyt se joskus alkaa olla hyvinkin lähellä. Huh,hui

Eilen oli käynti neuvolalääkärillä, painoa tullut nyt yhteensä +9kg, turvotusta käsissä ja jaloissa, verenpaineet 113/73 ja sf 32cm. Teki sisätutkimuksen ja totesi että vauvan pää on jo ihan alhaalla mutta ei vielä kiinnittynyt. Kohdunkaula 2cm mutta kiinteä ja kiinni vielä. Kerroin huolistani liittyen synnytykseen koska meidän suvussa on tehty todella paljon sektioita ja kysyin myös että osaisko hän vähän arvioida vauvan kokoa. No, vauvan koosta ei osannut sanoa muuta kuin että sf-mitta on keskikäyrällä ja mä olen itse niin pienikokoinen että mun kroppa ei voi tehdä isoja vauvoja?? Mihinkään synnytystapa- tai kokoarvioon en pääse, vaihtoehdot on mennä ihan sokkona vaan alateitse synnyttämään tai pelkopolin kautta vaatia sektio. Ja sektiota mä en halua joten suunnitelmissa on siis mennä ihan takki auki sen kummemmin suunnittelematta synnyttämään :)

rv 36+0

Siis millä perustein pääsee synnytystapa tai kokoarvioon?
Meillä mun sekä miehen suvussa on todella isoja vauvoja syntynyt ja naiset ei mitään isokokoisia..joten en ymmärrä tota kommenttia, että pienikokoiset eivät voisi tehdä isoja. No siis ei varmasti pysty synnyttämään alakautta välttämättä..
Mua pelottaa että täältäkin tulee jättiläinen..

Me ollaan oltu pieniä vauvoja veljenkaa mutta äiti on tupakoinu raskausaikana (ite se sanoo että lääkäri oli sanonu että enemmän harmia tulee stressistä jos yrittää lopettaa kuin itse tupakoinnista, onkohan nyt ihan noin? + että ei koskaan myönnä että tupakointi ois vaikuttanu meidän kokoon) no mies ja sen sisarukset ollu tosi isoja, hyvä ettei melkee 5kg :sia :nailbiting: ja se yks koko arvio mikä annettiin dillo käyrillä käydessä oli käyrien yläpuolella ja kun se oma ruokavaliokaa ei oo ollu mitä parhainta kun ei oo vaan aina jaksanu ja liikuntaa en oo pystyny harrastaa ollenkaa niin pelkään kyllä millanen sumo vauva kans tuolta on tulossa:nailbiting::stinkyfeet: (tiiän et tuun niin saamaan huomautusta äidiltä ku se on aina pelänny vaakalukemia, lihavuutta jne ku aina ollu tosi pitkä ja rimpula. Se ei käsitä esim et lihas painaa enemmän vaan tutkii vaan sitä vaa'an lukua)

Neuvolakäynti takana.
Rv 33+5, Paino 86.3 kg (+750g/vko) paineet 118/84, pissi puhdas, sf-mitta 31cm. Sykkeet löytyi ja vauva liikuskeli. JA mikä parasta, kilppariarvot olivat paranemaan päin! Seuraava käynti rv 36 jolloin lääkärineuvola, silloin mm. painoarvio ym.

Ainoa mistä neuvolatäti oli vähän huolissaan oli tuo painonnousu. Raskausmyrkytykseen viittaavaa ei ollut, vaikka turvotusta on paljon. Juon nykyisin todella paljon limppareita, mehua ym. koska janottaa jatkuvasti. Oma-aloitteisesti sitten pyysin mittausvälineet ja nyt alan seurailemaan sokereita, kun rasituksessakin se yksi arvo hipoi rajaa. Pitäisikö näillä viikoilla painonnousun olla hillitympää vai onko vajaa kilo viikossa oikeasti ihan hirveän paljon?

Rv 33+5

Mulla on nyt viimeiset kaks kertaa ollut painonnousu eka vajaan kilon viikossa ja sit reilun kilon viikossa eikä mulle ainakaan sanottu mitään - verenpaineet on vähän nousseet mun normiarvoihin verrattuna, mutta kun nekään ei siis missään nimessä ole vielä mitenkään korkeat, niin ei ole huolta myrkytyksestä.

Onneks ei ole viikkoja enää paljon, jos jatkuu tää kilo/viikkoon lisää painoa, niin ehtii sitä kertymään silti 23 kiloa lisää nornaaliin.. edellyttäen että Munanen ei halua asustella viikkotolkulla ylimääräistä tuolla mahassa..

Höh ja minä sain noista minun painonnousuista sanktioo :( alan nyt tosiaan sokereitakin mittailemaan sen takia. Kyllä aina jaksaa hämmästyttää nämä eri neuvoloiden erot!

Varpahat, mulla nousi nyt 700g/viikko, ja neuvolan terkkari sanoi, että tämä on kertaluontoisesti ok (ja mulla lähtö BMI 21). Turvotusta kehotti välttämään juomalla paljon vettä, ja itse tietenkin liikun sen minkä ehdin ja jaksan (yritän toteuttaa sen 4-5 tuntia/vko jotain aktiviteettia)
Täällä päivän lukemat 34+0
paino 76,4kg (n. +12 kg ekaan mittaukseen), paineet 133/78, sf 33 cm, hemppa 114. Seuraava kilpparikontrolli on 17.10. ja neuvola 18.10.
Kasvukontrolliultra polilla 26.10, eli en mene neuvolan lääkärille näillä näkymin ollenkaan. Verenpaineesta sanoi, että se käy loppua kohti nousemaan, ja kotona jos mittailisin niin 130/70 olisi sellainen ok taso. Täytyy seurailla, kun on kohonnut raskausmyrkytysriski muutenkin.

Varpahat, sokeriset juomat olisi ehkä ensimmäinen, mistä kannattaisi vieroittautua sekä turvotustaipumuksen että verensokerien vuoksi...
Mä oon jättänyt banaanit ja viinirypäleet kauppaan jopa, ettei tule liikaa sokereita. Myönnän, että syön joitakin keksejä töissä, mutta mittauspäivinä nämä eivät aiheuta niin kovaa sokerin nousua, kuin tietyt hedelmät omalla kohdallani.

Täälläki neuvola takana. :) paino 101,2kg(alkupainoon -2,4kg), viikkonousu 467g/vk. Paineet 139/88(kotimittauksissa ihan eri luokkaa,ei kuulema silti vielä tarvi tästä huolestua). Sf-mitta 29cm,jää keski-ja alakäyrän väliin,viimeks mentii viel nätisti keskikäyrällä.. hemppari 139. Vauvan syke vaihteli 140-160väliä,neiti meni alta pois ja lopulta alko potkimaa anturia.. ja edelleen ollaan rt :)

Seuraava käynti on sit tasan 2vk päästä,kontrolloidaan tuo sf-mitta ja tarvittaessa sit viel tarkempiin tutkimuksiin..

Nempsu 34+0

Mulla oli kanssa tänään aamulla neuvola.

Painoa tullut +674g/viikko. Neuvolatäti oli sitä mieltä, et ihan ok, ite olen enempi kauhuissani, kun ei haluisi tota painoa juuri enempiä kerryttää, paino siis nyt jo 91.1kg. Turvotusta on jonkin verran, mut ei mitenkään erityisen paljoa. Mun paino pyörinyt siellä n. 70kg:n paikkeilla ennen raskautta ja pituutta 175cm. Mulla on tullut kyllä viime viikkoina herkuteltuakin, rempan takia on pitänyt remppamiehille olla jotain extraleivoksia/pullia, joita tullut toki ostettua myös koko perheelle ja väsyneenä tullut sorruttua taas suht usein suklaaseen. Onneksi on terveellisiäkin himoja, kuten kaikki hedelmät ja porkkanat. Ainoa pahe onkin tällä hetkellä oikeastaan toi suklaa ja joskus leivonnaiset.

Verenpaine 116/78, viimeksi 116/77 joten lähes tismalleen sama. Hb noussut jo 126, joten lisärauta on auttanut. Sf-mitta 30. Vauva oleskeli peppu ylhäällä eli rt, mutta ei ole vielä laskeutunut. Sykkeet 145.

Seuraavaksi sitten neuvolalääkäri kolmen viikon päästä. Ja kokoajan aatellut et seuraavaan neuvolalääkäriin on useita kuukausia ja nyt se onkin jo tässä kuussa! :)

Mulla oli kanssa tänään aamulla neuvola.

Painoa tullut +674g/viikko. Neuvolatäti oli sitä mieltä, et ihan ok, ite olen enempi kauhuissani, kun ei haluisi tota painoa juuri enempiä kerryttää, paino siis nyt jo 91.1kg. Turvotusta on jonkin verran, mut ei mitenkään erityisen paljoa. Mun paino pyörinyt siellä n. 70kg:n paikkeilla ennen raskautta ja pituutta 175cm. Mulla on tullut kyllä viime viikkoina herkuteltuakin, rempan takia on pitänyt remppamiehille olla jotain extraleivoksia/pullia, joita tullut toki ostettua myös koko perheelle ja väsyneenä tullut sorruttua taas suht usein suklaaseen. Onneksi on terveellisiäkin himoja, kuten kaikki hedelmät ja porkkanat. Ainoa pahe onkin tällä hetkellä oikeastaan toi suklaa ja joskus leivonnaiset.

Verenpaine 116/78, viimeksi 116/77 joten lähes tismalleen sama. Hb noussut jo 126, joten lisärauta on auttanut. Sf-mitta 30. Vauva oleskeli peppu ylhäällä eli rt, mutta ei ole vielä laskeutunut. Sykkeet 145.

Seuraavaksi sitten neuvolalääkäri kolmen viikon päästä. Ja kokoajan aatellut et seuraavaan neuvolalääkäriin on useita kuukausia ja nyt se onkin jo tässä kuussa! :)

Täälläkin tällä painonnousulla hätyytellään 90kg rajapyykkiä, ainoa vaan että mulla on tota vartta huimat 160cm :D

Mulla itseasiassa neuvolatäti sanoi että vauva on jo selvästi laskeutunut. Tai maha on ainakin valahtanut alaspäin :D

Täälläkin oli aamulla neuvola. Painoa tullut 525g/vk, sanottiin, että hyvä on painonnousun taso edelleen kun näin pitkällä ollaan ja että tuota tahtia tulee todnäk loppuun asti. Yhteensä 12kg tullut painoa, iik..
Kaksi hoitajaa kopeloi mahaa, kun ei meinannut selvitä vauvan asento. Onko pää vai pylly alhaalla.. lopputulema oli kuitenkin, että pää se on alaspäin, muttei ole lähimainkaan kiinnittynyt. Vartalonkin asento oli kummallinen, oma neuvolan täti oli siitä vähän huolestunut, kun on kokonaan vasemmalla puolella ja potkutkin tulee sinne.. eivät löytäneet käsikopelolla selkää, mut oli varmaan selkä miun selkärankaan päin.. nyt onkin sen rönkkimisen jälkeen supistellut pitkin päivää.. muuten verenpaineet edelleen ok, 114/75. Hempparia ei otettu, koska ollut aina hyvät. Ens torstaina oiskin synnytystapa-arvio, jos siellä selviää nyt sit oisko baby oikein päin ja oisko kiinnittymässä jo. Niin toivoin, että syntyisi lokakuun puolella jo, mutta taitaa jäädä vaan toiveeksi.. sf-mitta oli 31cm ja pikkuhiljaa noustaan keskikäyrälle. Eli vaavikin hyvin kasvanut. Nyt vaan kuulostelen, että vauva liikkuu kaiken sen ronkkimisen jälkeen... onneks liikkuu.

Mileim rv 35+3

Takaisin