Neuvola jutut

Joo, eihän tässä ihan mahdottomasti ole enää jäljellä mutta jää ihmeessä saikulle jo aikaisemmin jos et jaksa olla töissä. Tämä kuumuus jo itsessään on ainakin meillä aika kamalaa ja siihen vielä vaivat päälle niin huh. Toivottavasti edes kelit viilenee.

Mä olen siitä varmaankin erikoinen, mutta nautin tästä lämmöstä, se on jotenkin ainakin omalta osaltani sellainen voimaannuttava asia. Että en kärsi kuumuudesta. Mun vaikeudet johtuu pääosin sisäisistä vaivoista, selästä, nivusista ja supistuksista, ehkä osittain myös siitä että maha alkaa olemaan kaiken tiellä :grin. Liikkuminen on hankalaa.. No nyt sitten koitan ainoana liikkumismuotona uimista, joka tuntuu hyvältä.

Olen avustajana toiselle henkilölle, niin se työ ei oikein tule täytettyä kokonaisuudessaan, kun en pysty enää ihan niitä arkisiakaan juttuja tekemään. Mutta saas nähdä. Tässä tätä lääkärikäyntiä nyt on enemmänkin, joten täytyy katsoa, mitä ne tuo tullessaan...

Eilen oli neuvola, mulla veriryhmä nega, vauva plussa, sain sen vasta-ainerokotuksen. Isyydentunnustus tehtiin ja yhteishuoltajuuspaperit. Muuten ei ihmeitä, hemoglobiinikin oli noussut normaaliin, taidan nyt vähän vähentää rautatabujen ottamista.

Eilen otin ensimmäisen rautatabletin ja siitä asti ollut ylämaha kipeä :( onko muille vaikuttanut tuolla tavalla lisärauta? Mulla käytössä se Obsidan tms.

Mulla tippui hemoglobiini juhannusviikolla 110:een ja aloitin Obsidanin. Viime viikkoon (vk 27+0) arvo ei ollut noussut, joten nyt menee puoltoistakertaisella annoksella. Mitään vatsaoireita ei ole ollut. Aika hyvä diili tuolle firmalle, jos joka neuvolassa suositellaan ostamaan juurikin Obsidania... ;)

Tuolloin ei annettu vielä rokotetta, vaan sain uuden neuvola-ajan parin viikon päähän. Eli rokote annetaan viikolla 29+0. Olen AB- ja mies on AB+. Vauva on Rh+. Olen ehkä vähän höpsö, että en malttaisi odottaa, tuleeko vauvastakin veriryhmää AB. :)

Aika jännä, että noin herkästi antavat raudan nesteenä, kuten Tilkulle sanottu. Mulla mennyt useampi kk hb 90 paikkeilla, mutta kuulemma vasta jos kunnolla romahtaa, annetaan suonensisäisesti. Tupla-annoksella menin pari kk sen jälkeen kun alkuraskaudessa tippui 135 > 90 paikkeille. Tuntui, ettei millään alkanut hb nousemaan ja rautavarastotkin oli aika pienet. Jotenkin nyt unohtaneet koko hb seurannankin, mut itestäni tuntuu, että vihdoin alkanut rauta vaikuttamaan, koska olen jaksanut paljon paremmin siitäkin huolimatta, että viimeisen kk olen ottanut rautaa kyllä miten sattuu... Oon vaan superhuono muistamaan tommosia heti kun olo vähänkin paranee :D

Mulle ei sovi tuo Obsidan. Mennyy maha ihan sekaisin siitä mut rauta-arvot kyllä nousseet. Käyn vaihtamassa toiseen jahka apteekkiin ehdin ja ostan samaa rauta litkua mitä joskus ennen olen juonut

Mulle ei mysökään yhtään sovi Obsidan. Viime raskaudessa tulin siitä niin huinovointiseksi etten voinut kuin istua paikallaan ja silloinkin heikotti. Naama oli koko ajan ihan valkoinen. Ostin sitten jotain juotavaa rautaa ja maksamakkarapaketin, josta otin siivun joka päivä. :joyful:

Ai nyt tää blondi vasta tajuaa, että on juotavaakin rautaa :D Oppia ikä kaikki!

Meillä suositeltiin Retaferia ja sitä käytin edellisenkin raskauden aikana. Ei tee ainakaan mulla mahaa kipeäksi. Ja on siis tabletti.

Aika jännä, että noin herkästi antavat raudan nesteenä, kuten Tilkulle sanottu. Mulla mennyt useampi kk hb 90 paikkeilla, mutta kuulemma vasta jos kunnolla romahtaa, annetaan suonensisäisesti. Tupla-annoksella menin pari kk sen jälkeen kun alkuraskaudessa tippui 135 > 90 paikkeille. Tuntui, ettei millään alkanut hb nousemaan ja rautavarastotkin oli aika pienet. Jotenkin nyt unohtaneet koko hb seurannankin, mut itestäni tuntuu, että vihdoin alkanut rauta vaikuttamaan, koska olen jaksanut paljon paremmin siitäkin huolimatta, että viimeisen kk olen ottanut rautaa kyllä miten sattuu... Oon vaan superhuono muistamaan tommosia heti kun olo vähänkin paranee :D

Möttönen: Sain ekan annoksen rautaa tiputuksessa nyt viime keskiviikkona, ihan vain siitä syystä, koska mulla on raudanimeytymishäiriö. Josta siis olen nyt kärsinyt reippaasti yli 15 vuotta, jos riittääkään... Eli muutoinhan mulle myös oltaisiin ehdotettu pilleriä sun muuta, mutta kun rauta ei imeydy mulla pillereiden tai ruuan kautta niin hyvin kuin pitäisi. Siksi ihan sain nesteenä, jotta se kerkiää vaikuttamaan ennen synnytystä.

Neuvolassa olin taas tänään, mutta siellä ei oikein muuta juteltu kuin näitä samoja asioita mitä sairaalassa oltiin tehty ja tullaan tekemään. Sairaslomasta tosin puhuttiin, että se pitäisi nyt sitten aloittaa loppuajaksi, äitiyslomaan asti. No se on oikeastaan enemmän kuin tervetullut asia, niin paljon olen kärsinyt näistä vaivoistani.. Sama tahti jatkuu neuvola ja sairaalakäyntien suhteen eli, n. 1-2 viikossa jonkun asian pakeilla täytyy käydä. Toisaalta ihan hyvä, niin pystyvät sitten seuraamaan tilannetta. Ke taas sitten tiputukseen saamaan lisää rautaa, ja se onkin sitten viimeinen satsi, ja sen pitäisi riittää vuodeksi. 32+1

No sepäs selittääkin. Turha sun ois nappeja puputtaa tuossa tilanteessa. Nyt vaan otat sairasloman vastaan ja nautit, helpompi juosta vastaanotoillakin kun ei tarvi työtä miettiä :)

Mulle on tullut sillointällöin ylävatsakipua. Johtuukohan Obsidanista, kun annosta lisättiin 2viikkoa sitten.
Voi varmaan olla karviaisistakin, nyt kun niitä tulee popsittua.

Samoin täällä on ylävatsakipua tai itseasiassa varmaan enemmänkin keskivatsakipua, kun on polttavaa kipua navan yläpuolella keskellä vatsaa :(

No nyt sai taas vähentää reilusti Obsidania, joka toiseen päivään, kun hb oli 129. Onneksi edes se puoli kunnossa. :)

Paino oli tippunut ja kohtu ei ollut kasvanut 2 viikkoon, joten seuranta ensi viikolla. Taustalla 3,5 viikon kova yskä ja viime viikonlopun keuhkoputken tulehdus. Th kielsi menemästä töihin, koska vieläkin yskin kovasti, joten terkkariin saikkua hakemaan. Hullua, kun sitä paperia ei voi kirjoittaa neuvolassa.

Vatsaa pistää nyt oikean kylkiluun kohdalta lähes koko ajan. Se ei voi kyllä johtua rautalääkkeestä. Saa sitten lääkäri kokeilla, olenko yskinyt kylkiluut tai vatsalihakset rikki. Vai mitä se on. En ole kananluitakaan syönyt, että ne pistäisi suolessa...

Kuinka paljon teillä on ollut kohdun pohjan korkeus ja kuinka neuvolassa on siihen /muutoksiin suhtauduttu?
Mulla oli viimeeksi (vk 27) sama 26cm kuin nyt (vk 29) eli käyrällä tippui keskiarvon yläpuolelta just keskiarvolle, joka ei mun mielestä näytä eikä kuulosta huonolle. Paino oli tippunut samassa ajassa 300g, minkä mun mielestä selittää jo se, että yleensä olen käynyt neuvolassa iltapäivällä ja nyt heti aamusta. Lisäksi olen sairastanut. Th:n mielestä nämä oli kuitenkin jo sillä tavalla hälyttävää, että pitää syödä enemmän ja mitataan taas ensi viikolla. Lähtö bmi oli 21 ja painoa on tullut ekasta mittauksesta 4,3kg.

Miä sen sf-mitan pitäisi mennä omalla käyrällään, oli se sitten yläkäyrällä tai keskikäyrällä tai sillä välillä. Jos siinä tapahtuu suuria muutoksia suuntaan tai toiseen (lähtee nopeasti nousuun tai laskuun) niin sitä yleensä tutkitaan ihan sen vuoksi että huomataan jatkuuko muutos, ja onko syytä ryhtyä selvittämään tarkemmin mistä muutos johtuu(esim liikaa lapsivettä tai vauva kasvaa nopeasti/hitaasti jne). Joskus myös vauvan asento saattaa olla sellainen et sf-mitta on suurempi kuin normaalisti tai vieras th saattaa saada mittatuloksen isommaksi/pienemmäksi kuin oma th.

Mulla esikoisen odotusaikana sf-mitta pompsahti yhdessä vaiheessa isoksi ja th sitten pisti viestiä lääkärille. Lääkäri kehotti uudelleen mitattavaksi parin vkon päähän ja silloin sf-mitta oli taas omalla käyrällään. Nyt mulla sf-mitta on huidellut vähän siellä täällä kun on ollut eri th mittaamassa kahdella edellisellä kerralla ja hän on arvioinut mitan olevan jotain. Tää oli vastavalmistunut th ja jotenkin vaikutti siltä ettei hän ihan ollut varma kuinka se mitta otettiinkaan. Saa nähdä mitä oma th tuumaa huomenna mittoihin.

Mulla oli reilu viikko sitten vkolla 27+1 26cm, eli jonkun verran yläkäyrällä. Aiemminkin mitattuna yläkäyrällä menin. Saapa nähdä, mikä on tilanne kahden viikon kuluttua, kun 30+1. Mittaan vaikuttaa aika paljon kehon/vatsan muoto. Mulla kasvaa suoraan eteenpäin, mistä johtuu suurempi sf kuin jos vatsa kasvaisi leveys suuntaan enempi. Yksilöllistä siis, mut kai se olisi hyvä, jos kasvu olisi tasaista niillä omilla käyrillä..

Mulla sf-mitta oli edellisessä neuvolassa yläkäyrän yläpuolella rv 27+3 ja nyt tänään rv 31+3 oli palannut takaisin sinne käyrien sisälle mutta yläkäyrän tuntumaan.Mutta tuolloin kun meni yli käyrien oli eri mittaaja eli saattoi siitä johtua :)

Nittah juuh jokaisella se sf-mitta on vähän yksilöllinen ja siihen vaikuttaa myös se paljonko odottajalla on ylimääräistä jne. Siltikin sen sf-mitan pitäisi mennä siellä omalla käyrällä(tai ainakin sen suuntaisesti), joka on sitten vähän erilainen jokaisella(toisilla menee suoraan neuvolan käyrillä ja toisilla menee jossain siä välimaastossa tai ylikin). Pointti onkin siinä että jos siinä käyrällä tapahtuu suuri muutos(käyrä lähtee rajuun nousuun/laskuun) edelliseen mittaukseen verrattuna niin asia on hyvä tarkistaa esim uusinta mittauksella jne. Esim jos se mitta menee keskikäyrän tuntumassa nätisti omaa linjaa ja yht'äkkiä se käyrä pompsahtaa yläkäyrän ulkopuolelle.

Takaisin