Neuvola juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin ja voi vitsit Mamsi minkämoinen lääkäri siellä teillä :confused: Toivottavasti seuraaval kerral osuu joku muu kohallesi.

Me käytiin "ylimääräisellä" neuvolakäynnillä, kun paastosokeri oli juuri rajan väärällä puolella. Saatiin muutama opus ja mittari mukaan.

Saatiin samalla kuunnella sydänäänet, jotka tällä kertaa löytyikin lähes samantien ja tasainen 140 syke siellä jumpsutti <3 :)

Lääkäri meillä on aatonaattona. Toivottavasti siellä ei tule mitään ikäviä yllätyksiä just jouluksi..

Hmm.. pitäiskö mun alkaa huolestua kun ei hemoglobiinia oo mitattu vielä kertaakaan? Tai sillon kun kävin niissä yleislabroissa missä katottiin kaikki muukin niin siellä toki, mut se oli joskus 2kk sit.. Ei oo neuvolatäti eikä lääkäri sanallakaan maininnut että pitäis tarkkailla jotenkin? Verrokkina mulla on äidin vahna äitiyskortti ajalta kun se on mua odottanut, ja sillä on hg mitattu joka käynnillä. Mulla on kyllä arvot olleet aina tosi hyvät keskenmenon jälkeistä aikaa lukuunottamatta ja ruokavaliosta ja monivitamiinivalmisteesta pitäis tarpeeks rautaa saada, etten nyt sikäli oo tilanteesta huolestunut, hämmentää vaan tämä.. :O

Mullakaan ei viimeksi mitattu ja saa nähä kattooko huomenna lääkäri neuvolassa, vähän epäilen

Tänään oli toinen neuvola ja huh huijaa mikä helpotus sydänäänistä! :) Kaikki hyvin siis, edelleen. Katoaakohan tämä huolentunne koskaan vai muuttuuko sitten sellaiseksi perusvanhemmanpeloksi lapsen puolesta? Täällä ei mitata hemoglobiinia neuvolassa, mutta kun mies mainitsi mun olevan väsynyt, laittoi heti labraan lähetteen. Käyn siellä tällä viikolla, ja terkka soittelee sit perään, jos on laskenut niin et kantsis rautalisää syödä. Seuraavaksi onkin sitten rakenneultra, tosin siihen menee vielä hetki :)

Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Aika rutiinikäynti, ei mitään ihmeitä. Oikein mukava lääkäri oli, uusi meidän neuvolassa :) hän tosin ei dopplerilla saanut sydänääniä kuuluviin, mutta onneksi hänellä on siellä ultralaite jolla katsottiin että sydän läpättää ja liikkeitäkin nähtiin. Kuva oli todella suttuinen, enkä itse erottanut sydäntä, mutta liikkeet kylläkin. Tämä oli vissiin nyt kymmenes kerta kun ultralla pääsin kurkkimaan tätä pienokaista. Edes jotain lohdutusta kaikesta koettelemuksesta :)

Hemppa multa oltiin just viimeviikolla katottu sairaalassa ja se oli 107. En nyt kyllä muistanut edes sitä kertoa kun ei tullut puhetta. En ole kyllä ollut kovin väsynyt joten en ainakaan vielä ryhdy popsimaan lisärautaa. Multa on neuvolan toimesta mitattu kerran, mutta edellisraskaudessa pyydettäessä aina otettiin, mutta ei joka kerta. Seuraavaksi onkin sit rakenneultra tammikuussa! Kauhean nopeasti mennyt nämä viikot, kun nyt ootetaan seuraavana tota :)

Mulla oli tänään toka neuvolakäynti. Nyt jäi parempi filis terkasta. Viimeks nähtiin niin nopeesti. Ei tartte enää jännittää. Tosi lepponen. Sydänäänet oi 150. Äitiki sano että ihan tyttöfiilis. Saa nähä että kumpi tulee. Pari viikkoo vielä ultraan.

Äsken olin neuvolalääkärillä ja mä oon nyt niin happy!! :) Mukava lääkäri ja rutiinijutut tehtiin, kaikki hyvin, paino tosin tippunut vähän viime viikosta. Mutta se onnellisin juttu oli kun ei saatu sydänääniä kunnolla kuulumaan niin lekuri käynnisti ultralaitteen ja mä näin pikkasen siellä!! ♥♡♥ siellä se oli puoliksi piilossa istukan takana (ei ihme ettei ääniä siis kuulunut) ja potki jaloillaan hurjasti masua :) lääkäri kysyikin oonko tuntenut liikkeitä mutta oon nähnyt niitä kun masu kohoilee kovasti, kun sitä aikansa tuijottaa :) hihi eli kaikki pienelläkin hyvin ♥

Olen kokenut neuvolakäynnit melko.. no.. eihän ne turhia ole, kyllähän niissä jutellaan ja merkataan tietoja ylös. Katsotaan verenpainetta, painoa ja kuunnellaan vauvan sydänääniä.. Mutta juurikin tän aamuisen neuvola (vielä lääkäri) käynnin jälkeen päätimme miehen kanssa, että hänen on turha enää neuvolakäynteihin mukaan tulla..

Tälläkin kertaa (oletin, että tärkeämpi käynti kun lääkärin vastaanotto).. ,mutta nope.. verenpaineen mittasi, kuunteli sydänäänet ja kyseli miten menee. Melko turha käynti. AInakin omasta mielestä. Jäi vielä muutenkin huono mieli kyseisestä käynnistä kun lääkäri oli jotenkin tosi nyrpeän oloinen.

Mitä sykkeen kuunteluun tulee.. meilläkin ekan kerran rv 12+3. varoittlei kovasti, että aina ei saada ekalla kerralla kuulumaan (noilla viikoilla), mutta ei syytä huoleen silloinkaan.. Mutta siltä sai kuitenkin helposti esille selkeän ja nopean sykkeen :)

Mä olen aina mennyt yksin, kerran taisi mies olla mukana, mutta en kyllä rehellisesti sanottuna ymmärrä mitä ihmettä hän siellä tekisi keskellä työpäivää? Rakenneultrassa on ollut mukana, mutta muuten olen sielläkin käynyt yksin. Ja ei haittaa, paitsi silloin ekalla kerralla kun esikoisella todettiin aika paha turvotus np-ultrassa ja istukkabiopsian yhteydessä, niin olisi ehkä ollut kiva jos joku olisi ollut mukana. Mutta muuten menen ihan mieluusti yksin, ehkä olen vähän outo;)

Mutta asiaan. Mulla oli siis neuvolalääkäri tänään, kaikki vissiin ihan hyvin (mitä nyt sisätutkimuksessa voi "nähdä"), seuraava lääkärikeikka on sitten joskus viikolla 35 ellei mitään ihmeellistä ilmene sitä ennen. Hemoglobiini taas tippunut, nyt 117 joten aloitetaan säännöllisempi lisärauta. Joka luultavasti ei tule auttamaan yhtään, mutta kokeillaan.

Kaksi viikkoa rakenneultraan, toivottavasti kaikki hyvin!

Mä kans oon käyny kaikissa neuvoloissa yksin ku mies on töissä päivät :) rakenneultraan mennään sitten 29.12 yhdessä miehen kanssa:) nt ultrassa mulla oli äiti mukana <3 Tänään oli neuvola ja kaikki oli muuten hyvin mutta hemppari oli laskenu 113 että nyt jatkeen 2x pvä obsidanilla saa nähä kuinka nousee :)

Meillä taas mies ollu kaikissa mukana, ite haluaa tulla :P tän päivän lääkäri oli aika turha miehen osalta muuten paitsi lääkäri anto sille todistuksen mun raskaudesta minkä se tarvii puolustusvoimille.

Enpä itsekkään saanu tosta lääkäristä mitään irti. Ekana terkkari, ei ees oma, sano et käy antaa vessassa pissanäyte. Sit se testas mut ja pyys sellaseen pieneen koppiin verenpaineet mittaa. Mies kun meinas tulla perässä ni oli ehkä jopa vähän tympeä...ja puhu koko ajan mulle toisin ku meiän oma terkka. Kohta sit sinne varsinaiseen huoneeseen missä lääkäri ootti. Kyseli vointia ja katto mun reseptejä, anto sellasen allergialääkereseptin joita voi syödä raskaana. Merkkas plussan korttiin ku kysy tunnenko liikkeitä. Sitte katottiin paino ja kuunneltiin sydänäänet. Ei tehty ees sisätutkimusta kun ei oo ollu mitään vuotoja tms. Siinäpä se reissu :D

Lääkärineuvola oli tänään. Ei kyllä ottanu mitään arvoja, alapää tutkimuksen teki ja kuunteli sydän äänet. Aika turhalta tuntu tuo käynti, jos toi 36 viikolla oleva lääkärineuvola olisi vähän perusteellisempi ja informatiivisempi. Ei kai tuo ku kyseli vaan vointia ja pelottaako synnytys jne jne.

Neuvolalääkärissä käyty. Alapäätutkimus, verenpaineet ja sydänäänet. Tasainen 135 syke löytyi samantien.

Paras joululahja, kun sai kuulla vielä tänään, että pienokaisella on kaikki hyvin! :)

Neuvolalääkäri oli minullakin maanantaina. Mies oli mukana kun kerran lomalla on, tulee aina jos saadaan sellainen aika joka kummallekin hyvä. Eli ens kerralla kans. Neuvolakäynnit on vaikuttaneet häneen hyvin, jotenkin osaa olla paremmin mukana raskaudessa.

Painoa oli tullut vähän alle kolme kiloa lisää. Huii.. :grin Hemoglobiinia ei mitattu, verenpaine oli ok. Sisätutkimus tehtiin, lääkäri tutki kohdunsuun ja arvioi mun lantiota. Vissiin on vähän pieni se. No, äitini on vielä pienirakenteisempi kuin minä ja kolme lasta (lukuunotettuna veljeni, joka oli ISO vauva) hän on alateitse synnyttänyt, yhden sektiolla kun ei kääntynyt kokonaan. Pitääpä haastatella äitiä kun uudeksi vuodeksi sinne menee. Mutta se on varmaa, että kunhan tästä joulumässäilystä selvitään, laitetaan ruokavalio priimakuntoon jottei vauva ainakaan minun pöllöyteni takia liian isoksi kasva!

Lääkäri kehui masun kasvua ja sydänääniä. Ja neuvoi lepäämään tarpeeksi ja liikkumaan sopivan mukavasti. Passaa mulle!

Ihanaa joulua kaikille :Heartred Mää meen ny keittään puuroa ennen kuin tuo isukkimies nälkiintyy :angel9

Täällä myös neuvolalääkärillä käyty rakenneultrassa maanantaina. Vauvalla kaikki hyvin, istukka oli vatsan keskellä edessä, jota arvailinkin vähäisistä potkuista. Ja epäselväksi ei jäänyt kumpi yksiössä asustaa, perhekalleuksiaan niin ylpeänä esitteli, että jos asiaa ei olisi halunnut tietää, olisi silmät kiinni pitänyt koko ultran ajan olla :D
Tänään rv 20+3

Mä nyt ootan mielenkiinnolla et alkaa neuvolassa mittailee mahaa. Kerta vauva vastas viikon isompaa kooltaan ultrassa...sen verran taisin ymmärtää et jos yläkäyrillä mennään koko ajan niin sit viimestään viikoilla 36-37 kun on synnytystapa-arvio voidaan tehdä kokoarvioikin et miten iso ukko sielä on jo...vähän alko kyllä pelottaa kun äiti sano et mä ja mun veljet ollaan kaikki oltu yli 4kg, mies on tainnu olla alle 4kg mut se kun tällä hetkellä 2m pitkä niin kyllä vauvakin varmaan sen kasvugeenejä omistaa :D kaikenlisäks kätilö kun mittas ultrassa päätä niin se eka totes hiljaa et "ei voi pitää paikkaansa"..sit se mittaili uudestaan ja sit vaan sano et "kyllä tää nyt vaan on pyöräpäinen lapsi". Nyt en voi aatella kun et mun pitää pusertaa joku meloni ulos toukokuussa :grin:eek:

Takaisin