Neuvola juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli sitten sellainen neuvola käynti että en tiiä mitä tekisin. Oon kärsinyt rajusta pääkivusta ja nyt oli muitakin oireita kohdallaan raskausmyrkytykseen.. Nyt sitten seurataan mihin kehittyy tilanne. Verikokeissa kävin tänään ja huomenna lisää kokeita. Alkoi semmoinen valmistautuminen siihen että jos raskaus käynnistetään aiemmin.

Palmikolle tsempitykset! Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin! <3

Mä en haluu kahta pientä vaippaikästä samaan aikaan pyörittää. Mulla minimi ikäero on se reilu 2v-3v vähintään :D

neuvola oli (taas) tänään, ja kas kummaa, kaikki ok ja sf-mitta keskikäyrän hieman alapuolella viikolla 32+3, 29 cm. hirveet kivut ja vaivat taas 10 minuutin takia.

onneks seuraavan kerran vasta 4 viikon päästä tarttee mennä kuunteleen radi-väitteitä ja pelottelua sokerivauvasta yms. paitsi se on lääkärineuvola, niin vähän erilaista.

vauva tällä hetkellä n. 2100 g., vastaa n. viikkoa isompaa (mutta kun ne varmaan on laskenu sen ajan väärin) ja ei käsittääkseni mitenkään kummallisen iso. neljän viikon päästä se vois vaikka jo syntyä :)! en todellakaan anna niiden pistää mua enää mihinkään uusiin sokerirasituksiin, vaikka kuinka haluais.

kiitti hei, mä meen nukkuun :)

Kiitos. Onkos täällä muita ollu joilla kokemusta aiheesta? Oon lähinnä muualta kun neuvolasta saanut kaiken tiedon.

Tsempit Palmikolle!

Tohon ehkäisyasiaan, että neuvolassa ei ole asiasta keskusteltu, mutta miehen kanssa kotona kylläkin. Ihan alkuun lähdettiin ajatuksesta, että mieheltä pistetään piuhat poikki. Epäilen kuitenkin hiukan miehen uskallusta, kun pohjalla on ei niin hyvä alapään leikkauskokemus. Joten ajattelin itse joka tapauksessa ottaa hormonikierukan. Mulla kierto normaalisti epäsäännöllinen ja kipeä, josko tuo auttais ilman pillereiden aiheuttamaa sitoutumista ja hormonimäärän heilahtelua. Toisen ja kolmannen välissä oli renkaat käytössä ja ne oli ihan ok. Mutta nyt meinasin ottaa vielä hiukan huolettomammin. Meillä ei kumista kumpikaan oo koskaan tykännyt ja on ihan pakkopullaa käyttää ekat kerrat synnytyksen jälkeen.

Mä toivon, että imetys toimii vuoden verran ehkäisykeinona :) Jos joku ehkäisykeino pitää valita, niin sitten kuparikierukka. Mulla on sellainen ollutkin. Menkat vaan oli ikävän runsaat. Normisti mulla on sen verran helpot kuukautiset, etten niistä haluaisi enää luopua. Tällä hetkellä tosin tuskin muistan, mitä ne menkat oikein olikaan.... ...

Mulla oli ennen raskautta ehkäsykapseli, joka oli muuten kyllä hyvä, mutta se vei multa puolet hiuksista ja teki aknea. Mitään muita oireita en huomannut. Kun vaihdoin aikoinaan yhdistelmäehkäisypillereistä siihen kapseliin, niin lähti saman tien reilu 2 kg painosta pois, eli todennäköisesti turvotuksien aiheuttamat kilot, joita en ollut edes huomannut! :rolleyes: Jatkossa haluaisin kokeilla hormonikierukkaa (niitähän on nykyään myös pienemmän keltarauhashormonimäärän vapauttava "minikierukka"), mutta en heti tämän synnytyksen jälkeen kun saatetaan vaikka haluta piakkoin toinenkin vauva. Kuparikierukkaa en halua, vuodot on riittävän runsaita jo ilmankin ja sehän lisää lähes kaikilla vuotoja reilusti! Kondomia tai keltarauhashormonipillereitä en haluaisi käyttää kuin sen aikaa kun on pakko, mielummin ottaisin yhdistelmäehkäsypillerit (tai ehkäisyrenkaan, yhdistelmäehkäisyvalmiste sekin) kun ne on aiemminkin sopineet hyvin ja estrogeenilla on hyviäkin vaikutuksia... :p

Mä en kestä yhtään mitään hormoneita. Elämäni suuri tragedia oli se, että käytin pillereitä 17-vuotiaasta 29-vuotiaaksi. Olin aika ahdistunut ihminen. Kun pillerit jäi viimein pois, yhtäkkinen ero oli valtava..! Siinä meni meikäläisen nuori aikuisuus itkeskellessä ja panikoidessa. No, onneks olen vielä nuori ja pää on viimein järjestyksessä.

Me mennään alussa kondomin kanssa ja sitten kun kuukautiset alkaa niin otan ehkäisyrenkaan. Mulla oli se ennen raskaaksi tuloa ja sopi hyvin mulle ilman mitään sivuoireita :) Toivottavasti toimii siis edelleen sen aikaa kun sitä tarvitsen. Kunhan ensin suoritan viimeisen kouluvuoteni äitiysloman jälkeen, haluaisimme toisen (ja kolmannen) lapsen :) Sitten ei ehkä ole niin suurta stressiäkään asioista kun on palkkatöissä eikä tarvitse mitään helvetin koulun projekteja miettiä ja kituutella opintotuella :D

Mä oon kans kuutisen vuotta syöny pillereitä enkä takasin niitä haluais. Vaikka heti parin viikon päästä olinkin niiden lopettamisen jälkeen raskaana. :D En tiedä johtuuko raskaudesta vai siitä että lopetti ne pillerit, mutta mun naama on kukkinu nyt raskauden aikana oikeesti enemmän ku koskaan. Harvoin oli yks finni sillon tällön.. Sit sekin että mulla oli aika niukat menkat pillereitten kans, muistelen kauhulla aikaa ennen niitä kun sitä verta tuli päivässä varmaan kymmeniä litroja. :D No ei. Siltä se tuntui. Mutta vaikeeta lähtee kokeilee sit mikä itelle sopii.. Ehkä lääkäri osaa sitten ehdottaa jotain ..

Mulla oli pillereiden lopettamisen jälkeen kans pitkään tosi huono iho. Parani sitten vähitellen ja nykyään on ihan ok. Pillereiden lopettamisesta nyt reilu 5 vuotta.

Kuukiurustakesään, huonosti/epäselvästi vaan kirjoitin ekan viestin :D Eli tottakai imetys etusijalla ja kondomilla mennään niin pitkään :)

Mamma cantante, kirjoitit pillereistä vähän kuin mun kynällä. Minä ilman e-pillereitä on ihan eri kuin pillereillä. Vaikka toki se oli nuorena helppo tapa hoitaa ehkäisy.

Muistan sen ihmeellisen tunteen, ikäänkuin heräämisen tunteisiin ja kaikkeen. Seksikin alkoi maistua ihan käsittämättömästi vaikken pillerivuosinani missään selibaatissa frigidinä ollut. Ero oli huomattava. En potenut masennusmaisia oloja mutta jotenkin koen pillereiden suitsineen mut naisena.

Monesti olen ajatellut stoalaisen viileästi ja joka asiaan järkevästi suhtautuvien ystävien ja työkavereiden olevan hormoniehkäisyjensä vaikutuksen alaisena. :D Mua ei enää suitsita pillereillä, muhun ei istuteta kapseleita eikä työnnetä mitään ropelleja.

Kävin tänään ylimääräsessä neuvolassa sen pienen sf-mitan takia, ei enää ihan niin alas taita, mut meen omalle terkalle ens tiistaina nii näkee sitten saadaanko lähetettä kokoarvioon. Toisaalta olis kiva nähdä vauva vielä ihan ultrassa, luulen kyllä että 36 viikolla on vielä neuvolalääkäri joka ainakin viimeksi katto ultralla mutta eipä se mulle ruutua näyttänyt :D Neuvolantäti ihmetteli, kun vauva taisi tällä kertaa olla poikittain että miten se mahtuu edes enää oleen niin. Kaksi edellistä kertaa ollut perätilassa. Se ei varmaan käänny ollenkaan pää alaspäin, sen verran vilkas kaveri on että meitä molempia ihan nauratti kun puski päätä masusta läpi :D

Mä oon kyllä vahvasti sitä mieltä että tos hormonaalisessa ehkäisyssä on yleisellä tasolla enemmän huonoja puolia kuin hyviä puolia. Eikä siis vaan suoraan ihmiseen vaikuttavia vaan myös ympäristöön ja sitä kautta välillisesti ihmisiin vaikuttavia haittoja. E-pillereiden vaikuttavia aineita pääsee vesistöihin ja sitä kautta miehiin ja vaikuttaa mm. miesten lisääntymiskykyyn ym.

Täällä tänään käyty neuvolassa. 32+4... Painoa oli tullut viime käynnin jälkeen 0.4kg lisää et nyt on sit tullu kokonaisuudessaan 3,5 kg. Kaikki oli muutenkin hyvin.. Kovin oli vilkas pikkunen kun meni koko ajan karkuun kun sydänääniä kuunneltiin.. :) Rt oli tarjonta ja niin oli viimeksikin..

Neuvolakäyntejä alkaakin olla nyt tiheämmin! Tänään neuvolassa (35+2) kaikki ok, turvotuksia ei ole lainkaan, verenpaineet 109/67, pissa puhdas, vauvan sykkeet hyvät ja tyyppi on raivotarjonnassa. Vielä ei aivan ole kiinnittynyt, mutta hyvin alhaalla majailee. :) Painonnousua viime neuvolasta 0,3 kg (eli 0,1 kg /viikko), yhteensä raskausajan painonnousua 11 kg (56 -> 67 kg). Maha kasvaa hienosti ihan himpun keskikäyrän yläpuolella nättinä käyränä. :)

Viikon päästä synnytystapa-arvio KYSissä ja siitä taas viikon päästä neuvola.

Takaisin